Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Особливості та фактори розвитку господарства Риму

В історії Античного Риму прийнято виділяти три етапи:

- VIІI – VI ст. до н.е.) – царський

- 509 – 31 рр. до н.е.) – республіканський

- 31 р. до н.е. – 476 р. н.е.) – імператорський.

В першому періоді (VIIІ – VI ст. до н.е.) проходять руйнування родового ладу, перехід до селянської общини і до рабовласництва. Раніше усіх цей перехід здійснюють етруски, які в VII ст. до н.е. почали поширювати свій вплив на сусідні з Етрурією області. Поширенню етрусків перешкоджали грецькі міста-колонії на півночі Апеннінського півострова. Проте відносини між етрусками і греками сприяли економічному і культурному обміну, що здійснило значний вплив на розвиток господарства етрусків.

В VII ст. до н.е. було засновано Рим (за однією версією був заснований етрусками, за іншою — плем’ям латинян, які поселилися на одному з семи пагорбів Риму – Палатині), який за правління царів етруської династії Тарквініїв став самим могутнім містом регіону, а згодом і усієї Італії.

Визначну роль в господарстві Риму відігравало землеробство. Використовувався плуг, в якості тягової сили – воли, коні. Вирощувалась пшениця, виноград, оливки, льон. Серед ремесел значного поширення набули металообробне, керамічне, будівництво. Розвивалась торгівля з грецькими містами, Карфагеном, Сицилією. З середини V ст. до н.е. з’явились монети.

Розпад родового ладу зумовив необхідність соціального переустрою суспільства. У середині VI ст. до н.е. римський цар «етруської династії» Сервій Тулій провів реформу, схожу з реформою Солона в Афінах. Він знищив пережитки общинного ладу поділивши суспільство на 5 категорій за майновою ознакою, створивши умови для розвитку приватної власності. У залежності від майнового становища розподілялися права і обов’язки жителів Риму. Разом з тим, царі прагнули перебрати собі усю повноту влади в общині. іЦя реформа викликала невдоволення родової знаті. Сервія Тулія було убито, його наступника – Тарквілія Гордого вигнано з Риму і у 510 р. до н.е. відмінено царську владу назавжди. Замісто царів почали вибирати двох виборних посадових осіб — консулів.

З V по сер. III ст. до н.е. римська община складаються з двох верств населення - патриціїв, які звали себе римським народом і плебеїв, більш пізніх переселенців, які не мали доступу в родову організацію Риму і політичних прав. Плебеї були вільними, володіли землею на правах приватної власності. Проте їх безправ’я приводило до того, що їх часто за борги продавали у рабство. VI - III ст. до н.е. в Римі склалось патріархальне рабство. Головною продуктивною силою були селяни.

Вже з самого початку V ст. до н.е. загострилась боротьба між плебеями і патриціями. Як наслідок її в 451-450 рр. до н.е. було проведено запис «Законів XII таблиць». Вони закріпили приватну власність, економічні і політичні права рабовласників, обмежили засилля патриціанської знаті й поклали початок римському громадянському праву, хоча і не знищили кабального рабства.

У другій пол. IV ст. до н.е. відбуваються спроби обмежити захват общинних земель. Встановлено верхню межу володіння землею – 500 югерів (125 га); худобою – 100 голів великої рогатої і 500 малої худоби.

Одночасно з розвитком господарства Рим здійснює територіальну експансію. У середині III ст. до н.е. він захоплює усю територію сучасної Італії. У II ст. до н.е. Рим стає світовою імперією.

На II – І ст. до н.е. припадає розцвіт рабовласницького ладу. Рабство набуває класичних форм. Джерелом поповнення рабів стають війни. Раби перетворюються в основну продуктивну силу. Зберігаються також дрібні селяни як платники податків. Сам Рим являє собою общину, яка підкорила собі і збирає данину із усього світу. Громадяни Риму є вільними і власниками усіх захоплених Римом територій. Громадян Риму заборонено продавити у рабство.

У цей період у Римі формується крупне землеволодіння. Головна організаційна форма сільськогосподарського виробництва – рабовласницька вілла (25 - 100 га площею і 50 - 60 рабів). Згодом концентрація земельної власності приводить до виникнення латифундій – володінь площею понад 10000 га.

Перемоги в загарбницьких війнах, багатства і слава штовхали знатних полководців до захоплення влади. Це призвело до громадянських війн у І ст. до н.е., які поклали кінець республіці, призвели до занепаду сільське господарство.

Кінець громадській війні поклав у 30 р. до н.е. Октавіан - родич і спадкоємець Цезаря, прозваний Августом. В 23 р. до н.е. Август стає одноособовим правителем Риму. З цього моменту імператором стали звати не верховного головнокомандуючого військом, а главу держави.

Імператорський період характеризується відсутністю крупних війн, що призвело до злету господарства. І - II ст. до н.е. – епоха найбільшого розквіту Римської імперії. Припинення війн скоротило потік рабів і збільшило їх ціну. Використання рабів стало неефективним, а разом з тим стали неефективними і рабовласницькі латифундії. Латифундії починають ділити на ділянки «парцели», які здаються в оренду колонам (вільним селянам), також раби відпускаються на самостійне господарство з відбуванням повинності і наділяються землями. Уже з ІІ ст. н.е. рабська праця у Римі практично не використовується. Це більше заохочує їх до підвищення продуктивної праці. Поширюється прекарій (умовне землеволодіння на термін, визначений власником). З’являються високотоварні садиби, що спеціалізуються на певному продукті і продають його. Зароджується рентні відносини у вигляді відробітної, натуральної та грошової ренти.

Ремесло в Римі розвивалось в основному вільне. Праця рабів в ремеслі не набула поширення, зокрема завдяки тому, що ремесло існувало в дрібних формах. Промисловою одиницею була майстерня. На відміну від Греції переважали малі майстерні, великих було мало. Заняття ремеслом вважалось не престижним. Ремісники об’єднувалися в товариства за фахом — в колегії. В II — III ст. до н.е. ремесло провінцій почало переважати над римським.

Значного розвитку набула торгівля. До III ст. до н.е. зовнішня торгівля була розвинена слабо. З перетворенням Риму у світову державу налагоджуються торгові зв’язки з Китаєм, народами Причорномор’я, Північного і Балтійських морів.

У III - V ст. н.е. спостерігається занепад господарства Римської імперії. Скорочуються сільськогосподарські угіддя, в занепад приходять латифундії і середня оренда. Зростає значення колонату. Вілли перетворюються в замкненні господарства, скорочується торгівля. Поширюється система патронату. Вільних дрібних землевласників залишається мало. Це знижує стимули до виробництва. Посилюється податковий прес. В занепад приходить ремесло, чому сприяли держзамовлення та спадкоємне закріплення ремісничих фахів. В 330 р імператор Костянтин І на місці грецького міста Візантії заснував другу столицю імперії – Константинополь. В 385 р. Римська імперія розпалась на дві частини: Західну з центром у Римі і Східну (пізніше її почали називати Візантією) зі столицею у Константинополі. У 410 р. племена вестготів захопили Рим. Менш ніж через 100 років після розподілу Західна імперія була зруйнована.

 


Читайте також:

  1. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. III.Цілі розвитку особистості
  5. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  6. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  7. VI.3.3. Особливості концепції Йоганна Гайнріха Песталоцці
  8. VI.3.4. Особливості концепції Йоганна Фрідриха Гербарта
  9. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  10. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  11. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  12. Абіотичні та біотичні фактори.




Переглядів: 606

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Характеристика господарського розвитку Стародавньої Греції | Розвиток економічної думки античного світу

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.