МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Кругообіг фосфоруКругообіг азоту Кругообіг вуглецю Вуглець - основа органічних речовин. Входить до складу білків, жирів, вуглеводів, нуклеїнових кислот, інших речовин, необхідних для існування живої речовини. До джерел вуглецю в б. належить вуглекислий газ, який знаходить в атмосфері і розчинений у воді Сві-тового океану. Неорганічний вуглець доступний лише для рослин і невеликої групи бактерій. Унаслідок процесів фото- і хемосинтезу він зв’язується в молекули цукрів, які поттому вико-ристовуються для створення інших органічних сполук. У такому вигляді вуглець стає доступ-ним для консументів і редуцентів. У результаті процесів дихання і бродіння органічні речови-ни в клітинах окиснюються з виділенням енергії і вуглекислого газу, який знову чи потрапляє в атмосферу, чи розчиняється у воді. Органічна речовина загиблих особин також розпада-ється з утворенням вуглекислого газу. Цей процес здійснюється редуцентами. Якщо з яки-хось причин відмерлі рештки не були використані редуцентами, вони нагромаджуються в лі-тосфері і з часом трансформуються у вуглецевмісні копалини - торф, вугілля, нафту. Атмосферний азот доступний тільки для нечисленної групи азотфіксувальних бактерій і синьозелених водоростей. Азотфіксатори, засвоюючи молекулярний азот, залучають його до складу органічної речовини свого тіла, тобто переводять в органічну форму. Після відмиран-ня органічний азот трансформується в мінеральну форму (амоній, нітрати чи нітрити) амоні-фікуючими і нітрифікуючими бактеріями. Мінеральний азот доступний лише для рослин, які засвоюють його і переводять в органічну форму (зокрема в білки і нуклеїнові кислоти), і в та-кому вигляді стає доступним для консументів - тварин і грибів. Після їх відмирання азот зно-ву використовується бактеріями амоніфікаторами і нітрифікаторами. Мінеральний азот вико-ристовують також бактерії денітрифікатори, які, врешті-решт, переводять його в молекуляр-ну форму і повертають в атмосферу. Цикл замикається. Джерелом фосфору є земна кора. В процесі вивітрювання гірських порід фосфор пере-ходить у ґрунтовий розчин і стає доступним для рослин. Входить передусім до складу нуклеї-нових кислот, аденозинтрифосфорної кислоти (АТФ), фосфоліпідів. Із ними фосфор переда-ється ланцюгами живлення від продуцентів до консументів і повертається в ґрунт у вигляді органічних решток і продуктів життєдіяльності. В результаті процесів мінералізації, що здійснюються бактеріями, фосфор знову переходить у неорганічні форми і стає доступним для рослин. В природі найчастіше нестача фосфору стримує розвиток біоти. З одного боку, фосфорні сполуки швидко вимиваються в Світовий океан. Цьому сприяють процеси ерозії ґрунту. Багато фосфору виноситься в океан і з неочищеними стічними водами. В океані він частково використовується мікро- і макроскопічними водоростями, потім споживається морськими консументами і редуцентами. Деяка частина фосфору може перевідкладатися на суші. Наприклад, послід морських рибоїдних птахів, який містить багато фосфору, нагромад-жується в пташиних колоніях і на пташиних базарах, утворюючи так зване гуано - корисну копалину, що інтенсивно добувається в деяких країнах і використовується для виробництва фосфатних мінеральних добрив (наприклад, у Чилі). Але більша частина фосфору нагромад-жується на дні з відмерлими рештками морської біоти. Цей фосфор може знову стати доступ-ним для біоти тільки з часом у геологічному вимірі, наприклад після підняття певних ділянок морського дна (сьогодні людина вже почала розробляти і морські родовища фосфоритів). З іншого боку, на суші значна частина мінерального фосфору утворює нерозчинні комплекси з ґрунтовими частинками і стає недоступною для продуцентів, отже, й для інших ланок трофічних ланцюгів. Лише деякі ґрунтові гриби здатні вилучати фосфорні сполуки з цих комплексів. Читайте також:
|
||||||||
|