МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Основні положення системного аналізу в міжнародних відносинах.Тема 1. Основи системного аналізу в міжнародних відносинах Системний аналіз спрямований на розв’язання складних проблем. Проблема виникає тоді, коли є розходження між бажаним та дійсним, тобто це абстрактна категорія, що відображає розуміння людьми мотивів своєї діяльності. Метою застосуваннясистемного аналізу до конкретної проблеми є підвищення степеня обгрунтованості рішення, що приймається. На відміну від довільно широкої методології системний аналіз обмежують дві наступні особливості: n системні аналітики вивчають лише штучно створені системи, в яких людині належить надзвичайно важлива, а в багатьох випадках і вирішальна роль; n головна задача системного аналізу - прийняття рішень і управління. Системний аналіз - це методологія дослідження таких властивостей та відношень в об’єктах, які важко спостерігаються та важко розуміються, за допомогою представлення цих об’єктів у вигляді цілеспрямованих систем та вивчення властивостей цих систем та взаємних відношень як відношень між цілями та засобами їх реалізації. Системний аналіз відрізняється від інших методів дослідження тим, що: n враховує принципову складність об’єкта, що досліджується; n бере до уваги розгалужені та стійкі взаємні зв’язки його з оточенням; n грунтуючись на відомих властивостях складних систем дозволяє виявити нові конкретні властивості та взаємні зв’язки конкретного об’єкта дослідження; n орієнтується не на розв’язання задач, а на створення постановки задачі (правильно поставити задачу - це на 50% її розв’язати), вибір відповідних методів для її розв’язання; n основне в системному аналізі - знайти шлях, яким можна перетворити складну проблему в простішу, не тільки для розв’язання, але й для розуміння. Проблему перетворити в послідовність задач, для яких існують методи їх розв’язання. Системний аналіз застосовується для розв’язання складних проблем, що пов’язані з діяльністю людей.
Системний аналіз - методологія дослідження об’єктів шляхом подання систем та аналізу цих систем. Такий підхід орієнтує аналітика на розкриття цілісності об’єкта, виявлення структури елементів, їх властивостей та якостей, їх об’єднання в єдину теоретичну модель. Поняття системи є основним поняттям в системному аналізі, навколо якого будуються інші поняття і яке є основним предметом досліджень. Складна система розглядається з одного боку як єдине, а з іншого як таке, що складається з частин, і відповідно до цього існують два типи визначення поняття система. Основні положення, або принципи системного підходу, є загальними твердженнями, що узагальнюють досвід роботи людини з складними системами, і які конкретизуються системним аналітиком при досліджені тієї чи іншої конкретної системи. Поняття системи, мети, елементу, функції, структури, ієрархії, зв’язку, стану, процесу є основними поняттями системного аналізу, які є визначені достатньо точно і повинні використовуватися відповідно до визначень. Система – регулярне або упорядковане об’єднання взаємопов’язаних частин, які функціонують як єдине ціле і призначені для досягнення визначе- ної цілі або мети. Система утворює особливу єдність з середовищем. Середовище - це сукупність всіх об’єктів, зміна яких впливає на систему, а також об’єктів, що змінюються під дією системи. Весь наш світ можна розглядати як гігантську систему, Тому міжнародні відносини є підсистемою Всесвіту, а Всесвіт в найбільш широкому розумінні можна назвати середовищем цієї системи. Середовище - це все те, що взаємодіє з системою, тобто теж певна підсистема Всесвіту. Мета відображає призначення системи, яке не є детерміністично фіксованим, воно може розвиватися в часі. Мета конкретизується за допомогою цілей. Мета відображає те, що може чи повинно виникнути, прообраз майбутнього, стан, який бажано досягнути. Декомпозиція - це поділ системи на частини з метою зробити зручнішими певні операції з цією системою. Функція системи - це все те, що виконує система або може виконувати згідно до свого призначення. Зв’язок - це важливий з точки зору розгляду системи обмін інформацією між елементами та зовнішнім середовищем і елементами системи. Підсистема – цілісний комплекс взаємопов’язаних елементів, що мають певну (означену) структуру і взаємодіють з якимось (зовнішнім) середовищем. Елемент – непідлягаючий подальшому розкладанню при розгляді певної ситуації компонент складних процесів, явищ. Елемент системи може входити до її складу, може бути переміщений в системі з одного місця на інше, може бути виключений з неї. Ці всі ситуації стосуються зміни структури системи. Елемент може бути підсистемою: Наприклад. В системі МВ – інформаційні відносини є підсистемою. Велика система – керована система ,що розглядається як сукупність взаємопов’язаних керованих підсистем, об’єднаних спільною метою функціонування. Поняття структури є одним з основних в системному аналізі. За ступенем зв’язку та розумінням побудови чи сприйняття системи розрізняють форми, сукупність та структури. Структура – фіксація зв’язків між елементами системи.
Системи : - прості (великі); - складні. Проста система – система з невеликою кількістю елементів, які не мають розгалужених зв’язків, тобто відсутні ієрархічні рівні (кількість - до 1000ел.). Складна система – складовий об’єкт, частини якого можна розглядати як окремі системи, об’єднані в єдине ціле зв’язаними між собою заданими відношеннями. Має ієрархічну структуру та велику кількість елементів (понад 1000 ел.). Система МВ відноситься до складних систем. Узагальнення ознак складної системи: - система створюється людиною або складається з різноманітних природних компонентів; - система характеризується цілісністю тобто всі її компоненти підпорядковані досягненню мети; - система є великою з точки зору різноманітності складових, кількості функцій, вартості; - є складною, коли зміна однієї із змінних визначає зміну інших змінних, такі залежності рідко бувають лінійними; - вхідні дії складної системи маютьстохастичну природу, - це неможливість передбачення поведінки системи в будь-який момент часу; - містять елементи конкурентних ситуацій. Системи для яких можна передбачити, обчислити точне значення подальшої поведінки є детермінованими. Системи класифікуються за різними класифікаційними ознаками. З точки зору призначення системи поділяються на пасивні (казуальні) та активні (цілеспрямовані). Пасивні системи — це пристрої, що використовуються для виконання вимог, які усвідомлені їх творцями (автомобілі та літаки призначені для транспортування, будинки захищають від оточуючого середовища). В пасивних системах цілі задані творцем і не можуть змінюватися довільно. Активні (цілеспрямовані) системи — ті, що сприймають потреби для того, щоб формувати і реалізувати дії з множини альтернативних для задоволення власних потреб. Динамізм цілеспрямованих систем полягає у тому, що їхні цілі та способи їх вибору змінюються з часом, вони не лише пристосовуються до змін зовнішнього середовища, але й самі змінюють його у відповідності до цілей. Вчений Людвіг Фон Барталанарі, який започаткував теорію систем, визначив такі задачі системного аналізу та системного підходу: - виявлення загальних принципів та законів поведінки систем незалежно від природи елементів, які входять до їх складу та відношень між людьми; - встановлення законів, які є єдиними для технічних, біологічних, соціальних об’єктів як системи. Барталанарі сформував основні принципи системного аналізу: - принцип цілісності – відносно незалежності досліджуваного об’єкта від інших систем; - принцип емерджентності (миттєво виникаюча) неможливість звести властивості системи до властивостей її елементів; - принцип наявності зворотних зв’язків, - вплив результатів функціонування системи на характер цього функціонування. Етапи системного аналізу в конкретній проблемній ситуації: · формування основних цілей і задач дослідження; · визначення границь системи; · складання списку елементів системи; · виявлення суті цілісності системи; · аналіз взаємозв’язків елементів системи; · побудова структури системи; · визначення функцій та їх підсистем; · узгодження цілей системи та її підсистем; · уточнення границь системи та її підсистем; · аналіз явищ емерджентності; · конструювання системної моделі.
З точки зору системного аналізу системи бувають: · жорсткі (потребують суворих кількісних побудов); · м’які (адаптуються до умов зовнішнього середовища, зберігаючи при цьому свої характерні особливості). Великі системи є м’якими системами. Читайте також:
|
||||||||
|