МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Економічна наука та економічна політикаПриродні закони – вічні, економічні (як і всі суспільні) – конкретно-історичні, є радше тенденціями !!! Для різних моделей один і той же економічний параметр може виступати у якості як екзо- так і ендогенної змінної !!! ♫ Результати застосування методів:
v принципи і теорії – змістовні твердження, виведені з фактів чи моделей; v закон – твердження з високим рівнем точності та універсальності застосування; v економічні закони – відображення сталих причинно-наслідкових зв’язків між економічними явищами. Види економічних законів: · емпіричні – очевидні, виведені з фактів, допомагають відкривати й перевіряти теоретичні закони; · теоретичні – виражають сталі причинно-наслідкові зв’язки між абстрактними узагальненнями.
♫ Пастки (помилки)на шляху економічного дослідження:
v помилка композиції (помилка частини і цілого) – те, що справедливе для частини явища, не завжди властиве явищу в цілому; v аналіз економічних залежностей як однофакторних – насправді кожне явище залежить від великої кількості факторів. Тому до уваги слід брати хоча б частину з них (правило «за інших однакових умов»); v помилка причини і наслідку (post hoc) – явище, яке передує іншому явищу не обов’язково є його причиною; v нечітка термінологія – один і той же термін по-різному інтерпретують різні галузі економічної науки або ж терміни є публіцистичними запозиченнями, які не несуть змістового економічного навантаження; v упереджені уявлення – кожен дослідник приступає до вивчення явища через призму своїх уявлень про доцільний напрям його розвитку.
♫ Економічне сприйняття: v визнання обмеженості благ та необхідності здійснення вибору; v раціональна поведінка – прагнення досягти максимального ефекту за даного рівня забезпеченості ресурсами або досягнення мети із мінімальними витратами ресурсів; v порівняння граничних вигод і витрат – порівняння вигод і витрат від кожної додаткової витраченоїодиниці ресурсу.
♫ Функції економічної науки: v світоглядна – забезпечує цілісну картину розвитку, формує економічну культуру; v теоретико-пізнавальна – забезпечує науковість висновків та узагальнень, вказує на причини явищ та процесів; v методологічна – інструментальне забезпечення прикладних економічних наук; v практична – забезпечити основу для економічної політики.
▲ Позитивна економіка – формулює наукові уявлення про економічну поведінку, вивчає факти, намагається описати, пояснити і передбачити рух економічного життя.
▲ Нормативна економіка – обґрунтовує економічну поведінку і економічну політику
♫ Традиційні цілі економічної політики:
v економічне зростання – збільшення випуску, розширення асортименту та підвищення якості продукції; v повна зайнятість – використання у виробництві усіх придатних економічних ресурсів; v економічна ефективність - досягти максимального ефекту за даного рівня забезпеченості ресурсами або досягнення мети із мінімальними витратами ресурсів; v стабільний рівень цін – не повинно бути як різкого зростання рівня цін (інфляції), так і різкого зниження (дефляції); v економічна свобода – свобода споживчого вибору, свобода підприємництва та свобода власника ресурсів і грошей; v справедливий розподіл доходів – немає бути надмірного розриву між багатими та бідними; v економічна забезпеченість – ті, хто не може подбати про себе сам повинні отримувати адекватну допомогу від суспільства; v торговельний баланс – потрібно підтримувати доцільне співвідношення між експортом (продажем товарів і послуг за кордон) та імпортом (купівлею товарів і послуг за кордоном).
♫ Основні труднощі у досягненні цілей економічної політики:
· окремі цілі не мають єдиного тлумачення; · не всі цілі піддаються кількісному вимірюванню; · окремі цілі суперечать одна одній; · деякі цілі можуть реалізовуватись одночасно.
4. Основні етапи, напрями та школи економічної науки:
v Зародження економічної науки в період античності:
· Ксенофонт – впровадження в обіг поняття “економіка”; · Платон – модель ідеальної держави, де все суспільство поділене на три класи: мудреці, військові та решта (ремісники, селяни, комерсанти тощо), причому право приватної власності дозволене лише останньому класу; · Аристотель – запровадження поняття “середній клас”, розмежування економіки (виробництво та справедливий обмін) та хремастики (торгівля заради наживи).
v Економічна думка Середньовіччя:
· Тома Аквінський – дослідження грошового обігу, в тому числі теорії справедливого процента та виділення функцій грошей.
v Меркантилізм: · ранній – багатство – у активному грошовому балансі; · пізній – багатство – в активному торговельному балансі.
Заслуги меркантилізму: · запровадження поняття «політична економія» (А.Монкретьєн); · закладено теоретичні засади економічної політики протекціонізму – політики захисту національного виробника від зовнішньої конкуренції.
v Школа трудової теорії вартості (В.Петті, П.Буагільбер) – в основі товару – праця, а тому багатство – не в грошах, а у життєвих і виробничих благах. · В.Петті – засновник сучасної економічної статистики (“Політична арифметика”); розробник першого балансу робочої сили; автор методики оцінювання національного багатства. v Фізіократи (Ф.Кене, А.Тюрго) – багатство не в грошах, а у продуктах землі. · Ф.Кене у праці “Економічна таблиця” (1758р.) запропонував першу версію процесу відтворення на підставі взаємодії класів землевласників, продуктивного (землероби) та непродуктивного класів; · А.Тюрго – поділ непродуктивного класу на підприємців та найманих працівників, визнання продуктивною праці у промисловості. v Класична школа (А.Сміт, Д.Рікардо, Ж.-Б.Сей, Дж.С.Мілль): · А.Сміт “Дослідження про природу і причини багатства народів” (1776р.). Основні ідеї: o джерело багатства у поділі праці, незалежно від сфери її застосування, та нагромадженні капіталу; o поділ економіки на позитивну та нормативну; o теорія “невидимої руки” - коли людина діє із власної вигоди, то це природно приводить її до того, що вона віддає перевагу тому заняттю, яке найвигідніше для суспільства; o модель “людини економічної” – людина у господарському житті керується лише прагненням наживи, збагачення; o обґрунтування принципу невтручання держави в господарське життя; o теорія абсолютних переваг – країна експортує той товар, продуктивність у виробництві якого порівняно з рештою країн – вища. · Д.Рікардо. Основні ідеї: o теорія порівняльних переваг – країни можуть торгувати між собою, навіть коли одна із них володіє вищою продуктивністю у виробництві усіх товарів; o розвиток теорії оподаткування та державного боргу. v Критична школа ( К.Маркс “Капітал” (І том – 1867р.), А. Сен-Сімон, Ж. Сісмонді): · посилений акцент на соціальних катаклізмах та економічних потрясіннях, характерних ринковій економіці; · концепція капіталістичної експлуатації, зубожіння мас та утвердження соціалістичного ладу; · вивчення діяльності профспілок та малого і середнього бізнесу; · творення засад “соціальної інженерії”. v Нова історична школа (Г.Шмоллер, Л.Брентано, К.Бюхер, В.Зомбарт, Ф.Ліст): · відродження ідей протекціонізму; · заперечення наявності універсальних економічних законів; · ідея про унікальність господарства кожної країни та необхідність заміни вивчення економічної теорії вивченням економічної історії.
v Неокласичний напрям:
· австрійська школа граничної корисності (К.Менгер, Ф.Візер, О.Бьом-Баверк) – в основі вартості товару – не праця, а суб’єктивна корисність (значущість товару для конкретного індивіда); · кембриджська школа (А.Маршалл “Принципи економічної науки” (1890р.)) – виокремлення в окрему галузь знань мікроекономічного аналізу; · американська школа (Дж.Б.Кларк) – поділ економіки на статику (стан рівноваги) та динаміку (відхилення від рівноваги); поширення граничного аналізу на виробництво.
v Кейнсіанство (Дж.М.Кейнс “Загальна теорія зайнятості, процента та грошей” (1936р.)):
· обґрунтування недоліків ринкової економіки; · виокремлення макроекономічного рівня аналізу; · обґрунтування доцільності державного регулювання економіки шляхом зміни обсягу державних видатків.
v Інституційно-соціальний напрям (Т.Веблен, Дж. Коммонс, У. Мітчел, Дж.Гелбрейт, Д.Белл, Р.Арон, В.Ростоу) – аналіз впливу на економіку соціальних інститутів та науково-технічного прогресу (право, сім’я, звичаї, мораль і т.д.). v Неокейнсіанство (Р.Гаррод, Е.Домар, Е.Гансен) – розвиток ідей Кейнса про нестабільність ринкової економіки; розвиток теорії економічного зростання;
v Посткейнсіанство (Дж.Робінсон, Н.Калдор, Г.Мінскі) – розвиток теорії недосконалих форм конкуренції, теорії ділових циклів та фінансових криз.
v Неоконсерватизм:
· монетаризм (М.Фрідман) – для забезпечення стабільного економічного розвитку достатньо підтримувати в оптимальних межах обсяги грошової маси; інші форми втручання держави в економіку – шкідливі; · економіка пропозиції – в основі економічної політики повинне бути податкове стимулювання виробника; · теорія раціональних сподівань – економічні суб’єкти є абсолютно раціональними і спроможні безпомилково прогнозувати наслідки економічної політики, а тому вона, як правило, є недієвою.
v Неокласичний (чи кейнсіансько-неокласичний синтез, так званий «мейнстрім» або основний потік економічної науки) (П.Семюелсон) – визнання ситуативної ефективності державного втручання в економіку.
v Неоліберальна (неоавстрійська) школа (Л. фон Мізес, Ф. фон Гайєк, М. Ротбард, І.Кірцнер) – відродження ідеї невтручання держави в економіку; теорема про неможливість соціалізму.
v Неоінституціоналізм та нова інституційна економіка (Р.Коуз, Д.Норт, О.Вільямсон, Е.Остром) – теорія прав власності, теорія трансакційних витрат (на пошук інформації, укладання та виконання контрактів); теорія фірми.
▲ Компоненти філософії економіки: · тип і форма власності; · спосіб збалансування економіки; · спосіб розподілу виготовлених благ.
v Класична філософія економіки:
· ефективною є тільки приватна власність; · ринок є головною умовою розвитку економіки, а державне втручання – небажане; · ринок породжує достатні стимули до праці, тим самим забезпечує справедливий розподіл доходів.
v Кейнсіанська філософія економіки: · приватна власність є ефективно, але й державна – теж; · в ринковій економіці немає автоматичних регуляторів, які б забезпечували безперервний ефективний економічний розвиток; · державне втручання не тільки бажане, а й неминуче.
v Марксизм як філософія економіки:
· ринкова економіка – неефективна; · приватна власність – результат експлуатації праці; · циклічність ринкової економіки врешті її зруйнує; · основа справедливого ладу – суспільна (державна) власність та централізоване планування.
Читайте також:
|
||||||||
|