Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Питання 3. Конкуренція: суть і види

Держава

Пропонує гроші та пред’являє попит на гроші

 

Пропонує суспільні блага безпосередньої оплати їх, що поліпшує продуктивність підприємницького сектору і зменшує витрати на споживання домогосподарств

 

Здійснює урядове регулювання ринкової економіки.

 

Важливим компонентом механізму ринкової економіки є конкуренція.

Конкуренція – економічне суперництво між відокремленими виробниками продукції, робіт, послуг щодо задоволення інтересів, пов’язаних з продажем продукції, виконанням робіт, надання послуг одним і тим же споживачем.

Основне завдання конкуренції – завоювати ринок у боротьбі за споживача, перемагати своїх конкурентів, забезпечити одержання сталого прибутку.

Умови виникнення конкуренції:

- Наявність на ринку великої кількості виробників будь-якого конкурентного продукту або ресурсу

- Свобода виробників щодо вибору господарської діяльності

- Відповідність між попитом і пропозицією

- Наявність на ринку засобів виробництва

Риси конкуренції:

Негативні – витіснення великим капіталом дрібних виробників

Позитивні – в умовах конкуренції перемогає той, хто створює якісну продукцію при найменших витратах виробництва завдяки використанню науково – технічних досягнень, передової організації виробництва.

Конкуренція позбавлена суб’єктивних вад. Підсумки її оцінюють самі споживачи, надаючи перевагу тим чи іншим товарам.

Функції конкуренції:

а. Регулювальна – для того, щоб перемогти у конкурентній боротьбі, підприємець повинен виготовляти товар, якому надає перевагу споживач. Виходячи з цього, під впливом ціни капітали спрямовуються в ті галузі, де можливий найвищий прибуток.

б. Мотиваційна – підприємці, які пропонують кращу за якістю продукцію меншими виробничими витратами, одержують більший прибуток

в. Розподільча– конкуренція розділяє прибуток серед підприємств і домашніх господарств відповідно до їх ефективного внеску.

г. Контрольна – конкуренція обмежує і контролює економічну силу кожного підприємства.

Види конкуренції:

1. Внутрішньогалузева – конкуренція між товаровиробниками однієї галузі н/г. Через різний рівень техніки, організації виробництва у кожного з них встановлюється індивідуальна вартість виробництва товару. Вона сприяє зниженню витрат виробництва, впровадженню досягнень НТП. Її результат – перетворення індивідуальних витрат виробництва, індивідуальнтрих вартостей на ринкову або суспільну вартість.

2. Міжгалузева – конкуренція між виробниками, які діють у різних галузях виробництва. Залежно від різних умов виробництва в різних галузях підприємці за однакових витрат капіталу одержують неоднакову масу продукту. Але кожен підприємець бажає одержати рівний прибуток на рівний капітал. Тому вони вкладають свій вільний капітал у інші галузі. В результаті такого переливу капіталу між галузями формується середня норма прибутку:

P'ср = Sm/Sk*100%

Кожний капіталіст одержує однаковий відсоток прибутку на рівний капітал.

3. Цінова– головний метод боротьби – ціна. У такій боротьбі перемагає то, хто домогаєтьсян нижчої, ніж ринкова ціна, вартості своєї продукції. Це, по суті, боротьба за скорочення витрат виробництва завдяки використанню досягнень НТП.

4. Нецінова – пов’язана зі стратегією боротьби не зе зміну цін, а на створення зовнішніх умов, які поліпшують реалізацію продукції.

Способи неконкурентної боротьби:

1. Поліпшення якості продукції

2. Використання реклами

3. Умови продажу товарів

4. Нечесна конкуренція:

- Дезінформація споживачів

- Використання товарних знаків інших фірм без їхнього дозволу

- Поширення неправдивих повідомлень про товари своїх конкурентів

- Намагання впливати на постачальників ресурсів і банки

- Переманювання провідних спеціалістів

5. Доскональна – ринок складається з великої кількості виробників, які пропонують покупцям товар з однаковими якісними параметрами або цілком ідентичні товари. Але частка кожного з них настільки мла, що практично ніхто не може впливати на ринкову ціну.

6. Монополістична – на ринку діє певна кількість великих за обсягом економічних суб’єктів, кожен з яких має певний вплив на ціни внаслідок специфічного товару,, який він виготовляє, й може мати й реалізувати монопольну владу.

7. Олігополія – тип ринкової структури, коли декілька великих фірм монополізують виробництво та збут основної маси продукції і ведуть між собою національну конкуренцію.

Пропозиція – кількість товару, яку виробник бажає і може поставити на ринок за даною ціною.

Закон пропозиції – пряма залежність величини пропозиції та ціни товару.

 
 

 

 


Нецінові фактори пропозиції:

- НТП

- Зміна цін на ресурси

- Зміна цін на взаємодоповнюючі товари

- Зміна податкової політики

- Очікування підприємців

 

Взаємодія попиту і пропозиції:

 
 

 


Надлишок

Ціна рівноваги

Дефіцит

 

 


Читайте також:

  1. IV. Питання самоконтролю.
  2. V. Питання для самоконтолю
  3. V. Питання туристично-спортивної діяльності
  4. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  5. А.1 Стан , та проблемні питання застосування симетричної та асиметричної криптографії.
  6. Актуальні питання управління земельними ресурсами та їх охорони
  7. Аналогія права - вирішення справи або окремого юридичного питання на основі принципів права, загальних засад і значення законодавства.
  8. Бесіда за запитаннями.
  9. В лекції висвітлюються питання використання мережних структур, їх недоліки та переваги.
  10. Виділення в природних комплексах незвичайних, унікальних ділянок і явищ і питання їх збереження.
  11. Висновок з 1 питання
  12. Відповідаючи на питання, будьте впевнені в своїй перемозі і все у вас вийде.




Переглядів: 383

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Питання 2. Основні суб’єкти ринкової економіки | ГЛОСАРІЙ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.