Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Передмова

ЗМІСТ

УКРАЇНСЬКА МОВА

Опорний конспект лекцій

 

для студентів, які навчаються

за галуззю знань – 0305 «Економіка та підприємництво» за напрямами підготовки 6.030508 «Фінанси і кредит», 6.030504 «Економіка підприємства», 6.030505 «Управління персоналом та економіка праці»

 

 

Дніпропетровськ – 2008


ББК 81.2 Укр-9

УДК 811.161.2’276.11(075.8)

  У 45 Українська мова: Опорний конспект лекцій для студентів денної форми навчання за галуззю знань 0305 «Економіка та підприємництво», напрямів підготовки 6.030508 «Фінанси і кредит», 6.030504 «Економіка підприємства», 6.030505 «Управління персоналом та економіка праці»/ Уклали І.М.Лівенко, Л.І.Малигіна, О.С.Косенко. – Дніпропетровськ: ДДФА, 2008. – с. 132.

Опорний конспект лекцій розроблений за програмою з навчальної дисципліни «Українська мова», затвердженою ректором Дніпропетровської державної фінансової академії у 2007 році, і має на меті надання допомоги студентам в отриманні необхідної системи знань з дисципліни “Українська мова”. Він містить теоретичні матеріали, питання для перевірки засвоєного матеріалу, список рекомендованої літератури.

 

Автори: І.М. Лівенко - Л.І. Малигіна - О.С. Косенко - к.філол.н., доцент кафедри гуманітарних дисциплін Дніпропетровської державної фінансової академії старший викладач кафедри гуманітарних дисциплін Дніпропетровської державної фінансової академії викладач кафедри гуманітарних дисциплін Дніпропетровської державної фінансової академії
Рецензенти: А.М.Поповський -   Н.М.Кучина д.філол.н., професор Юридичного університету МВС України к.п.н., завідувач кафедри іноземних мов ДДФА
Відповідальний за випуск: В.П.Капітон - завідувач кафедри гуманітарних дисциплін Дніпропетровської державної фінансової академії

 

 

Розглянуто та схвалено

на засіданні кафедри

гуманітарних дисциплін

Протокол №5 від 01.12.2008 р.

 

Обговорено і схвалено на

засіданні Вченої ради академії

Протокол № 3 від 22.12.2008 р.


Передмова…………………………………...………………….... ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ I. МОВА І ЛІТЕРАТУРА ЯК КУЛЬТУРНІ ЦІННОСТІ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ…… Тема 1. Мова й література як основи формування націоцентричного світогляду особистості…………………… 1.1. Вступ до дисципліни “Українська мова”, її зміст і завдання................................................................................... 1.2. Українська мова серед інших мов світу…………………… 1.3. Поняття літературної мови. Мовні норми………………… 1.4. Тенденції розвитку української літературної мови на сучасному етапі…………………………………………….. 1.5. Функції мови…………………………………………………. Питання для перевірки засвоєного матеріалу………………….. Тема 2. Культура мови. Публічний виступ як різновид усної мови.......................................................................................... 2.1. Орфоепія. Правила етикету при усному діловому спілкуванні.............................................................................. 2.2. Бесіда. Телефонна розмова………………………………..… Питання для перевірки засвоєного матеріалу………………….. Тема 3. Художня література як основа формування культури мови особистості….…………………………………... 3.1. Мова і література як культурні цінності українського народу….................................................................................. 3.2. Лінгвоцид української мови у ХХ ст……………………….. Питання для перевірки засвоєного матеріалу………………….. Тема 4. Мовний світ давньої української літератури……… 4.1. Загальний огляд розвитку давньої української літератури………............................................................................. 4.2. Мова українського фольклору…………………………........ 4.3. Епоха Бароко в українській літературі. Передумови виникнення стильових літературних течій ХХ ст. (символізм, сюрреалізм) в мовно-літературній бароковій традиції………........................................................................... Питання для перевірки засвоєного матеріалу………………….. Тема 5. Мовний світ нової української літератури………… 5.Загальний огляд нової та новітньої української літератури… 5.1. Творчість І. Котляревського як зачинателя нової української літератури. Силабо-тонічне віршування. Мовна палітра творів І. Котляревського……………………. 5.2. Творчість Т. Шевченка в європейському літературному контексті. Т. Шевченко як засновник нової української літератури…………....................................................................... 5.3. Місце П.Куліша у розвитку української мови і літератури. 5.4. Доробок І.Франка на ниві української мови і літератури… 5.5. Роль Михайла Старицького у розвитку літературної мови. 5.6. Творчість Лесі Українки в європейському контексті. Мова драматичних і ліричних творів поетеси…………………….. 5.7. Поетика творів П. Тичини. Звукове інструментування. Символізм……….…………………………………………… 5.8. Сюрреалістичні тенденції в українському письменстві: твориБ.-І. Антонича, М. Бажана, Т. Осьмачки, Ю. Яновського. Специфікаобразної системи, мовної палітри........................................................................................ Питання для перевірки засвоєного матеріалу…………………. Тема 6. Мовний світ сучасної української літератури……. 6.1. Традиції шістдесятників і українській літературі ХХ ст. Філософізм творчості О. Гончара…………………………… 6.2. Модерне світобачення у творах І. Драча…………………... 6.3. Творчість В. Стуса в європейському контексті……………. 6.4. Постмодернізм як тип творчості, його характерні ідейно-стильові ознаки……………………………………………...... 6.5. Мова романів Ю. Андруховича…………………………….. 6.6. Феміністична проза: твори О. Забужко, Є. Кононенко. Характерні ознаки мовної структури тексту……………….. 6.7. Сучасні літературні угрупування. Молода українська поезія. Мова поетичних творів С. Жадана………………….. 6.8. Письменники Дніпропетровщини (І. Манжура, М.Вороний, В.Підмогильний, В.Чапленко, О. Гончар): внесок у розвиток української мови та літератури………… Питання для перевірки засвоєного матеріалу………………….. ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ ІІ.РІЗНОСТИЛЬОВА КОМУНІКАЦІЯ ЯК ОСНОВА МОВНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ ФАХІВЦЯ……….…….................................................................. Тема 7. Текст як засіб різностильової комунікації……...….. 7.1. Документ як основний вид ділового мовлення. Основні вимоги до мови документів………………………………….. 7.2. Структура й логічна послідовність тексту документа…….. 7.3. Структура й логічна послідовність тексту наукової статті.. 7.4. Основні правила оформлення сторінки документа: поля, абзаци, рубрикація, нумерація сторінок……………………. Питання для перевірки засвоєного матеріалу………………….. Тема 8. Лексичні та фразеологічні засоби мови в різностильових текстах………………………………………… 8.1. Українська фразеологія……………………………………... 8.2. Фразеологізми та стійкі словосполучення у діловому мовленні. Переклад стійких словосполучень з мови на мову............................................................................................ 8.3. Лексикографія. Роль словників при складанні ділових паперів.............................................................................................. 8.4. Професійна лексика…………………………………............. 8.5. Поняття про терміни. Основні вимоги до терміна: загальний огляд. Терміни у діловому мовленні. Фахова термінологія………................................................................... Питання для перевірки засвоєного матеріалу………………….. Використана література...……….…………...............................                                                                  

У сучасних умовах зростає вартість інтелектуальної праці, бо тільки інтелектуальна праця в сучасному світі здатна прискорювати розвиток країни. Інтелект нації закодовано у системі національної мови. Українська мова є державною мовою України. Володіння державною мовою є однією з основних умов фахового становлення й зростання, успішної діяльності в обраній галузі народного господарства та в суспільному житті.

Програму дисципліни «Українська мова» побудовано за кредитно-модульною системою, зокрема в ній виділено три змістових модулі:

Змістовий модуль I. Мова і література як культурні цінності українського народу;

Змістовий модуль ІІ.Різностильова комунікація як основа мовної компетенції фахівця;

Змістовий модуль ІІІ. Орфографічні, морфологічні та синтаксичні норми української мови, їх використання в діловому та науковому мовленні.

У навчальному посібнику «Українська мова: Опорний конспект лекцій» міститься теоретичний матеріал до І і ІІ змістових модулів. Матеріал до ІІІ змістового модуля та самостійної роботи з усіх трьох змістових модулів студенти можуть розглянути у книзі: Українська мова: Навчально-методичний посібник / Укл. Л.І.Малигіна. – Дніпропетровськ, ДДФА, 2008. – 286 с.

Українська держава зможе по-справжньому утвердитися в світі передовсім духовністю – не схожою на інші, а тому й цікавою. У зв’язку з цим у програму введено блок української літератури, зокрема її мовного світу, яка є основою націотворення. Художня література була і залишається унікальною, незмінною дисципліною з широким спектром навчально-виховних функцій. Вона наділена чітко вираженими пріоритетами в таких засадничих для людини освітньо-виховних моментах, як національна ідентифікація, патріотизм, мовленнєвий розвиток, а також естетико-культурне виховання, яке стимулює розвиток образної свідомості. Цим питанням присвячено теми І змістового модуля.

Освіченість людини передусім виявляється в тому, як вона володіє словом, тобто вміє думати, висловлювати свої думки, передавати їх іншим, уміє впливати словом на інших. Ці питання розглядаються у ІІ змістовому модулі.

Метою вивчення дисципліни є формування високого рівня мовної компетентності у професійній і науковій сферах комунікації; підвищення загальнокультурного та інтелектуального рівнів особистості.

Завданням вивчення дисципліни є засвоєння норм літературної мови як основи культури усного й писемного спілкування; відтворення і створення текстів залежно від комунікативної мети; формування вміння правильно й логічно висловлювати свої думки в різностильовій комунікації; формування мовної компетенції, що інтегрує національний і культурний компоненти.

Предметом вивчення дисципліниєукраїнська мова й література в системі культурних цінностей українського суспільства, зокрема у діловій та фаховій сфері діяльності.

У результаті вивчення дисципліни студенти повинні набути такі компетенції:

Ø Інструментальні, щовключають лінгвістичні уміння та комунікативні компетенції,здатність отримувати, аналізувати та систематизувати інформацію з базових питань програмного матеріалу навчальної дисципліни з різних джерел (підручник, навчальний посібник, довідники, періодичні видання, Інтернет та ін.).

Ø Міжособистісні: здатність здійснювати ефективні міжособистісні комунікації, удосконалювати емоційні здібності як інструмент розвитку у майбутніх фахівців навичок етично відстоювати свою думку, уміти чути співрозмовника.

Ø Системні: здатність застосовувати знання на практиці, дослідницькі здібності; здібність до навчання; здібність адаптуватись до нових ситуацій; здатність до творчості (генерування нових ідей); знання своєї рідної культури та розуміння культур і звичаїв інших країн; прагнення до успіху.

Ø Спеціальні:

- здатність демонструвати користування нормативною літературною мовою;

- здатність правильно використовувати різні мовні засоби залежно від сфери й мети спілкування;

- здатність грамотно укладати ділові папери;

- здатність користуватися писемною та усною формою мовлення;

- опанування специфіки професійної мови, фахової термінології.

Опорний конспект лекцій розроблений за програмою дисципліни «Українська мова» з метою надання студентам необхідних орієнтирів у вивченні теоретичних тем курсу.

 


ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ І


Читайте також:

  1. ПЕРЕДМОВА
  2. Передмова
  3. ПЕРЕДМОВА
  4. ПЕРЕДМОВА
  5. ПЕРЕДМОВА
  6. ПЕРЕДМОВА
  7. ПЕРЕДМОВА
  8. Передмова
  9. Передмова
  10. Передмова
  11. ПЕРЕДМОВА
  12. ПЕРЕДМОВА




Переглядів: 482

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Культура українців | Українська мова серед інших мов світу

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.