Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Перспективи удосконалення бюджетів

Законодавством України передбачається поєднання можливостей загальнодержавного, регіонального та місцевого рівнів для вирішення економічних, соціальних та екологічних завдань, максимально ефективного використання потенціалу регіонів в інтересах їх жителів.

Серед чинників реалізації цього завдання найважливіше місце належить покращенню фінансового забезпечення і насамперед ефективного використання бюджетних ресурсів.

Через бюджет може здійснюватися: забезпечення сталого розвитку територій, підвищення рівня життя населення, подолання бідності та безробіття, сприяння формуванню середнього класу; ефективного використання економічного, наукового, трудового потенціалу, природних та інших ресурсів, а також врахування особливостей регіонів для досягнення їх оптимальної спеціалізації у виробництві товарів та послуг; створення рівних умов для динамічного, збалансованого соціально-економічного розвитку; забезпечення додержання визначених державою соціальних гарантій для кожного громадянина незалежно від місця його проживання; своєчасного і комплексного розв'язання проблем охорони довкілля.

Розвиток регіонів передбачає збалансування загальнодержавних, регіональних та місцевих інтересів, визначення державою з урахуванням пропозицій органів місцевого самоврядування науково обґрунтованих пріоритетних напрямів регіонального розвитку; застосування програмно-цільового підходу до розв'язання проблем соціально-економічного розвитку, створення сприятливого інвестиційного середовища; максимального наближення послуг, що надаються органами державної влади та органами місцевого самоврядування, до споживачів; концентрації на конкурсній основі коштів Державного бюджету, місцевих бюджетів, а також інших ресурсів з метою досягнення найбільш ефективного їх використання для цілей регіонального розвитку; співробітництво та взаємну відповідальність центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, наукових і громадських організацій.

Для реалізації конкретних програм передбачається укладення угод щодо регіонального розвитку, які містять спільні заходи центральних та місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування; порядок, обсяги, форми та строки фінансування спільних заходів, визначених сторонами; порядок інформування про реалізацію угод; відповідальність сторін за невиконання або неналежне виконання узгоджених заходів.

З розвитку депресивних територій передбачається здійснювати наступні заходи: цільове спрямування державних капітальних вкладень у розвиток виробничої, комунікаційної та соціальної інфраструктури; надання державної підтримки, у тому числі фінансової, малим підприємствам, сприяння формуванню об'єктів інфраструктури розвитку підприємництва, зокрема, таких як бізнес-центри, бізнес-інкубатори, інноваційні та консалтингові центри, венчурні фонди тощо; спрямування міжнародної технічної допомоги на розв'язання актуальних соціально-економічних та екологічних проблем; сприяння зайнятості населення, забезпечення цільового фінансування програм перекваліфікації та професійного розвитку трудових ресурсів, стимулювання трудової міграції, удосконалення соціальної сфери, зокрема житлового будівництва, охорони здоров'я та охорони довкілля.

До основних вимог щодо бюджетного фінансування розвитку територій належать: об'єктивність і відкритість при визначенні територій для державного стимулювання їх розвитку; одночасна концентрація зусиль і коштів на відносно невеликій кількості територій з метою досягнення соціально-економічного ефекту; неприпустимість використання цільової державної підтримки для фінансування поточних потреб територій; максимальне використання можливостей самих територій у розробці і реалізації системи заходів з подолання депресивності.

З метою реалізації вимог поряд з Державною стратегією регіонального розвитку на період до 2015 року схвалена концепція реформування місцевих бюджетів.

Концепція узгоджена з принципами Європейської хартії місцевого самоврядування і передбачає зміцнення фінансової основи місцевого самоврядування, посилення впливу системи формування місцевих бюджетів на соціально-економічний розвиток та поліпшення добробуту громадян.

Необхідність проведення реформи у сфері місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин обумовлена наступними проблемами: нерівномірністю темпів соціально-економічного розвитку регіонів; важливістю задекларованих державою для всіх регіонів соціальних зобов’язань; недостатнім обсягом дохідної частини місцевих бюджетів; високим рівнем дотаційності місцевих бюджетів.

Перетворення місцевих бюджетів у ефективний інструмент соціально-економічного розвитку адміністративно-територіальних одиниць можливо шляхом виконання таких основних завдань:

- зміцнення фінансової основи місцевого самоврядування;

- підвищення ефективності процесу формування видаткової частини місцевих бюджетів та децентралізація управління бюджетними коштами;

- удосконалення системи регулювання міжбюджетних відносин;

- запровадження планування місцевих бюджетів на середньострокову перспективу;

- посилення інвестиційної складової місцевих бюджетів;

- підвищення ефективності управління коштами місцевих бюджетів та посилення контролю і відповідальності за дотримання бюджетного законодавства;

- забезпечення прозорості процесу формування та виконання місцевих бюджетів.

Зміцнення фінансової основи місцевого самоврядування передбачає: посилення зацікавленості органів місцевого самоврядування у підвищенні рівня власних доходів шляхом стимулювання збільшення виробництва, обсягів інвестицій та рівня доходів населення; удосконалення податкового законодавства відповідно до напрямів реформування податкової системи, зокрема системи місцевих податків і зборів; оптимізацію розподілу податків і зборів між державним та місцевими бюджетами, передача окремих джерел доходів місцевим бюджетам (частина податку на прибуток, збір за спеціальне водокористування, плата за видачу ліцензій та інших); перерозподіл доходів між місцевими бюджетами та перегляд складу доходів, які враховуються при визначенні обсягів міжбюджетних трансфертів (податок з доходів фізичних осіб, плата за землю тощо).

Для підвищення ефективності процесу формування видаткової частини місцевих бюджетів, децентралізації управління бюджетними коштами передбачено чітко розмежувати на законодавчому рівні видатки на виконання делегованих державою і власних повноважень органів місцевого самоврядування; конкретизувати видаткові повноваження місцевих бюджетів щодо забезпечення функціонування закладів освіти, охорони здоров’я, культури і мистецтва, соціального захисту; перерозподілити видатки між державним та місцевими бюджетами; переглянути склад видатків місцевих бюджетів, які враховуються або не враховуються при визначенні обсягів міжбюджетних трансфертів; завершити формування переліку пільг, та громадян, які ними користуються чи мають на них право, та розмір пільг.

Удосконалення системи регулювання міжбюджетних відносин передбачає:

- поліпшення методики обчислення видатків місцевих бюджетів, які враховуються при визначенні обсягів міжбюджетних трансфертів, у результаті перегляду існуючих і введення нових коригуючих коефіцієнтів з метою врахування особливостей адміністративно-територіальних одиниць та методики обчислення обсягів субвенцій соціального характеру з державного бюджету місцевим бюджетам; передбачення у державному бюджеті коштів для місцевих бюджетів на зменшення диференціації у забезпеченні місцевих бюджетів коштами для виконання делегованих повноважень; запровадження нового механізму формування місцевих бюджетів шляхом передачі на договірних засадах повноважень рад щодо складання та виконання бюджетів територіальних громад сіл, селищ і міст районного значення відповідним райдержадміністраціям (міським виконавчим комітетам); посилення стимулювання органів місцевого самоврядування щодо нарощування дохідної бази; здійснення обчислення додаткового фінансового ресурсу, який залишається у розпорядженні місцевих бюджетів, з урахуванням стану виконання прогнозного обсягу доходів, які враховуються при визначенні обсягів міжбюджетних трансфертів, за три останніх звітних періоди; передбачення в державному бюджеті коштів для розподілу між місцевими бюджетами, які отримують дотацію вирівнювання та щороку нарощують свою дохідну базу; спрямування частини коштів від збільшення надходжень до державного бюджету на соціально-економічний розвиток регіонів, що забезпечили таке збільшення.

Для запровадження планування місцевих бюджетів на середньострокову перспективу передбачається конкретизувати цілі, завдання, види планування, перелік показників; визначити порядок взаємодії всіх учасників процесу середньострокового бюджетного планування; забезпечити врахування показників, передбачених програмами соціально-економічного розвитку на середньострокову перспективу під час середньострокового планування; урегулювати процедуру врахування показників розвитку місцевих бюджетів на середньострокову перспективу під час підготовки проекту Державного бюджету України на відповідний рік, проведення моніторингу їх виконання з подальшим коригуванням зазначених показників; розробити теоретико-методологічні засади програмно-цільового методу планування видатків місцевих бюджетів на середньострокову перспективу; провести експеримент із запровадження елементів програмно-цільового методу складання та виконання місцевих бюджетів в окремих регіонах; розробити програмну класифікації видатків і кредитування місцевих бюджетів; скласти типовий перелік бюджетних програм та показників їх виконання органами місцевого самоврядування у частині делегованих повноважень; удосконалити процедуру казначейського обслуговування місцевих бюджетів.

Посилення інвестиційної складової місцевих бюджетів передбачає: удосконалення порядку та умов надання субвенцій для реалізації інвестиційних проектів і визначення єдиного підходу до розподілу фінансового ресурсу держави, розроблення з цією метою, системи моніторингу та аналізу використання таких субвенцій; надання субвенцій для реалізації інвестиційних проектів на засадах конкурентності та фінансової участі місцевих бюджетів у їх реалізації з урахуванням таких критеріїв як (економічна ефективність досягнення цілей проекту із залученням мінімального обсягу бюджетних коштів для його реалізації, спрямованість субвенцій на створення, приріст чи оновлення основних фондів комунальної форми власності; рівень забезпечення адміністративно-територіальної одиниці об’єктами соціально-культурної сфери, забезпечення інвестиційних програм, строк виконання яких перевищує бюджетний період, необхідними коштами з державного та місцевих бюджетів для завершення їх виконання); програмний підхід до здійснення видатків для реалізації інвестиційних проектів згідно із затвердженими програмами соціально-економічного розвитку відповідної адміністративно-територіальної одиниці; оптимізацію переліку субвенцій із державного бюджету місцевим бюджетам на виконання інвестиційних проектів, забезпечення їх спрямування на фінансування пріоритетних напрямів соціально-економічного розвитку регіонів; сприяння утворенню фондів регіонального розвитку з метою надання фінансової допомоги для розвитку соціальної та інженерної інфраструктури регіонів, джерелом формування яких може бути частина коштів від сплати податку на прибуток підприємств, яка зараховується за місцем провадження виробничої діяльності і місцезнаходженням філій та інших відокремлених підрозділів; удосконалення процедури здійснення запозичень до місцевих бюджетів з метою забезпечення ефективності механізму фінансування органами місцевого самоврядування пріоритетних напрямів соціально-економічного розвитку.

Підвищення ефективності управління коштами місцевих бюджетів та посилення контролю і відповідальності за дотриманням бюджетного законодавства здійснюватиметься шляхом надання органам місцевого самоврядування методичної та консультативної допомоги з питань реформування місцевих бюджетів; удосконалення процедури фінансового контролю за дотриманням бюджетного законодавства на всіх стадіях бюджетного процесу його учасниками відповідно до повноважень, визначених законодавством, забезпеченням економного та ефективного управління бюджетними коштами відповідно до встановлених напрямів їх використання; удосконалення порядку фінансової та адміністративної відповідальності за порушення органами місцевого самоврядування вимог бюджетного законодавства; запровадження механізму моніторингу та оцінки ефективності здійснення органами місцевого самоврядування їх повноважень, підвищення відповідальності за здійснення таких повноважень; розроблення системи моніторингу результатів роботи органів місцевого самоврядування в умовах реформування місцевих бюджетів; запровадження системи щорічної рейтингової оцінки результатів роботи органів місцевого самоврядування з управління бюджетними коштами; удосконалення процедури здійснення внутрішнього фінансового контролю в бюджетних установах; активізація роботи органів місцевого самоврядування, спрямованої на підвищення ефективності використання бюджетних коштів (оптимізація мережі бюджетних установ, застосування дієвих методів економії бюджетних коштів тощо).

Забезпечення прозорості процесу формування та виконання місцевих бюджетів передбачає: надання прозорої інформації про порядок складання бюджетів усіх рівнів, фінансовий стан органів місцевого самоврядування, підготовленої на основі єдиної методики збору, обробки та надання інформації; визначення порядку збору та узагальнення інформації, яка характеризує стан і якість управління коштами місцевих бюджетів; удосконалення інформаційно-статистичної бази соціально-економічних показників розвитку регіонів; запровадження публічного обговорення щорічних звітів про виконання місцевих бюджетів органами місцевого самоврядування; запровадження міжнародних стандартів фінансової і статистичної звітності для проведення незалежної фінансової експертизи та зовнішнього аудиту на місцевому рівні.


Тема VІ. Взаємодія виконавчої та законодавчої гілок влади на тери-


Читайте також:

  1. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  2. Бюджет розвитку місцевих бюджетів
  3. Бюджет розвитку місцевих бюджетів є складовою спеціального фонду місцевих бюджетів.
  4. Вибір тривалості бюджетного періоду. Типи бюджетів по ступеню тривалості. Поточне і стратегічне бюджетування в промисловості
  5. Видатки бюджетів на загальну освіту
  6. Видатки бюджетів на соціальний захист
  7. Видатки місцевих бюджетів
  8. Видатки місцевих бюджетів
  9. Видатки місцевих бюджетів, їх суть та значення
  10. Видатки місцевих бюджетів.
  11. Видатки місцевих бюджетів. Вільні бюджетні кошти
  12. Видатки усіх бюджетів поділяються на поточні і видатки розвитку.




Переглядів: 830

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Функції та особливості регіональних бюджетів | Суб’єкти та об’єкти адміністративно-територіального менеджменту

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.