Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Semantic trends in grammar.

After Chomsky with his idea deep and surface structures most linguistic started their analysis of sentence too. A lot of methods were introduced, but they all aimed at analysis of grammatical meaning. They can be united under in general term- semantic case grammar.

Case grammar was created by Chomsky’s pupil Charles Fillmore. Who shared Chomsky’s ideas about two structures, but who went further in the analysis of meaning. Fillmore began his analysis with the verb, he called the predicate- a semantic center of the sentence. A verb a potential sentence.

If we know the verb, can recollect all possible models of sentences with this verb. According to Fillmore each verb has a definite number of case roles (падежная роль). A case role denotes semantic relations that exist between the verb and other sentence parts

All the words in the sentence are called arguments. In every language verbs require different number of case roles. So verbs are divided into one- place verbs, two -place and three-place.

1)A one-place means just enough to connect with one argument - он сказал – one-place But in English “to tell” is three –place, Intensitive verbs belong to one-place type.- я стою. He thinks

2) Two –place verbs are very common in all languages and they can be used in passive- я читаю книгу

Only obligatory relations are taken into consideration. Я думаю думу.

Charles Fillmore singled out a list of case roles, that are universal for all languages. And it shows the deep structure of the sentence as well as transformational analysis.

case roles
A-Agent pos- pessessor
I-instrument Char- character
E- experience Adr- addressee
P-patient N- nominzer
F-factitive S- source
L-locative G- goal
T-temporative  

 

A- The doer of the action- Он капает картошку. Hereads.

 

I-the object with the help of which the action performed. He opened the door with the key.

E- anyment (одуш) reciepient of object. He gave me a book.

P-inanyment (неодуш) reciepient of action. To read the book.

F- an object which appears as a result of the action. He created a piece of music

L-where the action takes place. Chicago is windy in winter.

T- when the action takes place. Summer is my favorite season.

Pos- a person who possesses smth.

Char-the question isdifficult

Adr-to whom smth is address.

N-when we name smth.He is my boss.

S-he put out the tea from thekettle


Читайте також:

  1. Compare the meanings of the given words. Define what semantic features are shared by all the members of the group and what semantic properties distinguish them from each other.
  2. Divergences in the semantic structure of words
  3. SEMANTIC RELATIONS IN PHRASEOLOGY
  4. Some Alkali Metals Subgroup Trends
  5. The classification of phraseological units based on the semantic principle.
  6. The logical classification of semantic change
  7. The logical classification of semantic change.
  8. The psychological classification of semantic change
  9. The socio-linguistic classification of semantic change
  10. THE TRENDS IN PAINTING IN THE 19TH CENTURY
  11. Translation of monosemantic words




Переглядів: 771

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.