Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Суб’єктивна діалектика Г.Фихте

Значне місце в розвитку німецької класичної філософії займає Йоган Готліб Фіхте.ЯкщоИ.Кант намагався усунути ідею предметів самих по собі і діалектично вивести весь зміст знання, тобто теорію і практику, з діяльності нашого розуму, то Фіхте вказав на протиріччя поняття "предмета самого по собі", тобто "речі-в-собі", — непізнаваної, що не впливає на світ явищ і в той же час містить в собі причину явищ.

Усунувши це протиріччя, Фіхтепрагнув перетворити критичний метод Канта в суб'єктивний ідеалізм, подібний ідеями Дж. Берклі. Для Фіхте справжня реальність — єдність суб'єкта й об'єкта; світ — це "суб'єкт - об'єкт, причому ведучу роль грає суб'єкт". Фіхте конструює суб'єктивний „суб'єкт - об'єкт". Спираючи на життєвий щоденний досвід людини, Фіхте пропонує відрізнити і протиставити реальну подію уявлюваному, існуючому лише у свідомості. Згідно Фіхте, увагу свідомості може зайняти і факт, що вже зник з безпосереднього споглядання, що був у минулому і тим самим тільки відображений свідомістю. Оскільки і при спостереженні реальної події, і при спогаді минулих дій у людини однаково проходить, зникає частина життя, частина часу, то Фіхте думає можливим оба явища - уявлюване і реально існуюче - оголосити однаково реальними.

Сприймаючи предмет або задумавшись про минуле, людина забуває себе. Самозабуття- це одна з особливостей людини, що переживає зв'язок з дійсністю. Звідси визначення дійсності: те, що відриває тебе від самого себе, і дійсно відбувається і наповняє даний момент твого життя. Це і є, по Фіхте,початок і щирий фокус усієї філософії і життя. Прийшовши до такого загального визначення дійсності, не можна ототожнювати те, що зв'язано з дією людини в області уяви, з тим, що безпосередньо не залежить від нього. Таким чином, виходять два ряди дійсності: одна створює сама себе, інша виникає в результаті творчого акту свідомості того, кому потрібно її існування. Фіхте говорить: зверни увагу на цю дійсність, увійди з нею в зіткнення, і вона стане подією індивідуального життя, у якій як би утримується і зберігається життя об'єкта. Можливість такої залежності між реальним буттям і духовним життям суб'єкта Фіхте, як і Дж. Берклі, поширює і на ту дійсність, у відносинах з якою людина не знаходиться. Звідси плин всієї об'єктивної реальності розглядається як її можливе усвідомлення людиною: реальне існує тільки в зв'язку з життям людини. Потім Фіхте вже зовсім відволікається від об'єктивної реальності, займаючись дослідженням "реального" тільки як факту свідомості, як "внутрішнього почуття" і "функції душі". Його науковчення (так він іменує усю свою систему) має справу лише з визначеннями свідомості.

Будучи обдарованою особистістю, Фіхте,висловив чимало оригінальних ідей. Істотний інтерес представляють етичні погляди Фіхте. Виходячи з факту множинності істот, що самовизначаються, він сформулював умови їхнього спільного існування, що полягають у добровільному обмеженні волі кожної особи, це обмеження можливе, насамперед, якщо кожному надані права вільного тілесного і духовного розвитку і права власні, виведені з впливу волі на природу. Держава, по Фіхте,є гарант реалізації цього права.

Надалі погляди Фіхте в багатьох пунктах зблизилися з навчанням соціалістів, зокрема він уплинув на Ф.Лассаля, німецького соціаліста, організатора і керівника Загального німецького робітничого союзу.

Філософія Фіхте вплинула на наступний розвиток німецької класичної філософи, особливо на Ф.В.Шеллінгаі навіть Г.Гегеля,а також на формування філолофсько-етичних поглядів романтизму — своїми ідеями творчої активності духу, навчанням про генія, про іронію й ін.

Філософію Фіхте гостро критикували і його сучасники (Кант, Гегель та ін.), і всі наступні філософи за суб'єктивізм і за надмірну самовпевненість автора в абсолютності своєї правоти. Порівнюючи свої погляди з поглядами своїх попередників і сучасників, Фіхте писав: "У мене настільки невтримна уява, що воно дозволяє всьому моєму духові незбагненно піднятися над усіма речами. Яприйняв більш шляхетну мораль і замість того, щоб займатися речами поза мною сущими, став займатися більше самим собою".


Читайте також:

  1. Антична діалектика
  2. Джерела засобів існування та освітній рівень населення: діалектика взаємодії
  3. Діалектика взаємодії продуктивних сил і виробничих відносин. Закони функціонування і розвитку соціальної системи
  4. Діалектика епохи Відродження.
  5. Діалектика матеріального та духовного виробництва.
  6. Діалектика основних форм буття.
  7. Діалектика розвитку колективу
  8. Діалектика суб’єкту Й. Фіхте та натурфілософія Ф. Шеллінга.
  9. Діалектика та її альтернативи
  10. Діалектика та її антиподи: метафізика, догматизм, софістика, еклектика
  11. Діалектика як вчення про всезагальний зв'язок. Принципи діалектики.
  12. Діалектика як метод. Альтернативи діалектики.




Переглядів: 923

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Метод та система Г.В.Ф. Гегеля. | Філософія любові Л.Фейєрбаха.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.