Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



МАЛЮВАННЯ З НАТУРИ

 

Малювання з натури є методом наочного навчання і дає прекрасні результати не тільки в справі навчання малюнку, але і в справі загального розвитку дитини. Малювання з натури привчає мислити і цілеспрямовано вести спостереження, пробуджує інтерес до аналізу натури і тим самим готує школяра до подальшої навчальної роботи.

При навчанні малюванню вчитель повинен мати на увазі, що метою вивчення форми предмету є не тільки знайомство з його зовнішньою формою, але і знайомство з поняттями, вираженими цією формою, що украй необхідно для засвоєння інших навчальних предметів: математики, фізики і т.д.

Процес пізнання об'єктивної реальності багато в чому залежить від ступеня розвитку зорового апарату, від здатності людини аналізувати і синтезувати одержувані зорові враження. Малювання з натури має в своєму розпорядженні великі можливості для розвитку цієї здатності.

При малюванні з натури поняття, думки і висновки про предмет стають все більш конкретними і ясними, бо натура, що знаходиться перед очима, доступна зору, дотику, вимірюванню і порівнянню. Наприклад, учень, малюючи гіпсовий орнамент, бачить на опуклій формі предмету темну пляму, - йому здається, що там западина. Проте, підійшовши до предмету і поторкавши форму пальцем, він переконується, що там не западина, а опуклість. Тому в початкових класах доцільно заняття образотворчим мистецтвом будувати по двох напрямах - вивчення форми шляхом зору (малювання з натури) і шляхом дотику (ліплення). Такий метод вивчення форми дає прекрасні результати, і ми знаємо, що багато художників ним часто користувалися. Так, І. Е. Репін в своїх спогадах про Крамського писав, що, працюючи над образом Христа, Крамськой, бажаючи ясніше уявити собі виразність пластики форми голови, був вимушений виліпити її з глини: "Він зняв на верстаті мокрі покривала, і я побачив ту ж пригнічену голову Христа, виліплену з сірої глини... Я не бачив ще ніколи тільки що виліпленої скульптури і не уявляв, щоб з сірої глини можна було виліпити так чудово. Щоб добитися легше рельєфу і світлотіні".

Жоден навчальний предмет не забезпечує такої активної уваги учнів до предмету, до аналізу його будови, як малювання з натури. Не випадково великий італійський художник Мікеланджело Буонарротті говорив: "Малюнок, який інакше називають мистецтвом начерку, є вища точка і живопису, і скульптури, і архітектури; малюнок - джерело і корінь всякої науки".

Прийнявши за основу постулат, що навчання малюванню з натури в школі веде до розвитку розумових здібностей, необхідно на заняттях привчати дітей до правильної думки про форму предметів на основі наукових даних про явища перспективи, теорії тіней, кольорознавства, анатомії. Навчити дітей уважно розглядати і аналізувати форму предметів легко. Діти часто вражають нас своїм уважним відношенням до дрібних деталей натури. Вони з особливою любов'ю і акуратністю промальовували найдрібніші деталі і подробиці предмету. Це дає нам можливість без особливих зусиль перевести увагу дитини на найхарактерніші особливості будови форми предмету, навчити його правильно бачити, розуміти і зображати форму предмету.

Ще великі італійські художники указували, що малювання з натури є кращим методом навчання. В усіх трактатах з образотворчого мистецтва малюнок з натури висувається на перше місце. Це положення вірно не тільки для професійного навчання, але і для елементарного навчання малюванню в загальноосвітній школі. Жан-Жак Руссо писав: "Дітям украй корисно займатися малюванням не для самого мистецтва, але для набуття вірного ока і гнучкої руки. Але малювати діти повинні не з моделей, а прямо з оригіналів, з природи. Тут важливо не стільки набуття уміння малювати згідно законів і вимог цього мистецтва, як набуття точнішого окоміру, вірної руки, справжніх відношень до величини і виду різноманітних предметів, швидшого розуміння дій перспективи".

Велике значення малювання з натури, і особливо перспективне малювання, має для розвитку просторового мислення і уяви. Вже при знайомстві з елементарними правилами перспективи відбувається складний процес просторового мислення. Складність передачі тривимірності об'ємного предмету при зображенні на площині листа паперу примушує учня розвивати просторове мислення і уяву. Всякий графічний вираз думки ґрунтується на умінні зорово представляти предмети, що зображуються. Рисувальнику необхідно ясно представити конструкцію предмету, взаємозв'язок його частин, характер форми, положення предмету в просторі.

Розвиваючи в учнів здібність до чітких образних уявлень, малювання з натури впливає і на розвиток пам'яті. У житті людини роль образної пам'яті величезна. Але вплив малювання з натури не обмежується тільки образною пам'яттю, воно позначається і на інших видах пам'яті: руховій, емоційній і словесно-логічній.

На основі ясних уявлень про предмети, образній пам'яті в учня розвивається і здатність уявлення.

Під час малювання з натури розвивається і абстрактне мислення. Дати конструктивний аналіз форми предмету, не вдаючись до абстрактного мислення, неможливо, а в малюнку постійно доводиться мати справу з конструктивним аналізом.

Малювання з натури в загальноосвітній школі передбачає не тільки зображення предметів засобами світлотіньового малюнка (малюнок олівцем), але і навчання елементам живопису.

У завдання навчання живопису входить зображення з натури окремих предметів, нескладних натюрмортів, інтер'єрів і пейзажів. Знайомлячись з елементами живопису, учні опановують технічні прийоми роботи кольоровими олівцями, акварельними і гуашевими фарбами. У перших класах учні малюють аквареллю предмети природи (листя, комах і т. д.), ще не користуючись змішуванням фарб. З третього класу вони вчаться підбирати схожий з натурою колір шляхом змішування фарб, а також знайомляться з використанням кольорових прокладок кольору. У четвертому класі школярі малюють аквареллю предмети об'ємної форми (фрукти, посуд) спочатку, як і в попередніх класах, на білому фоні, а наприкінці року - на світлому кольоровому. У п'ятому-шостому класах в малюванні з натури аквареллю основний упор робиться на правильну передачу співвідношень кольору в групі предметів і на передачу об'ємності. У цих класах учні використовують прийоми роботи по-сирому, опановують умінням працювати аквареллю на основі використання прийомів повторних прокладок кольору, злиття кольорів.

При навчанні живопису вчителю слід мати на увазі, що діти з радісним відчуттям сприймають все оточує. Проте дитячі враження, як би безпосередні вони не були, поступово перетворюються у думки. Завдання педагога - не вбиваючи в дитині цього натхненного пориву, методично уміло підвести до правильних уявлень про світ. Тому учнів треба знайомити з основними положеннями кольорознавства, навчити правильно користуватися кольором і тоном для передачі своїх зорових вражень від натури (теплий, холодний тон), передавати гру світла і кольору на предметах, не відходячи від зорової достовірності того, що зображується.

Малювання з натури є прекрасним засобом естетичного виховання дітей. Малюючи з натури пейзаж, дерево, квітку, вивчаючи характер форми цих предметів, дитина виявляє цікавість до краси природи, до багатства і різноманітності її форм і фарб. Він бачить пропорційне співвідношення частин і цілого, уловлює ритм і гармонію форм природи, колірних відтінків. Розвиваючи у дітей спостережливість, чуття, ми тим самим вирішуємо і задачі естетичного виховання.

 


Читайте також:

  1. ДЕКОРАТИВНЕ МАЛЮВАННЯ
  2. Інструмент малювання Прямокутник
  3. Малювання як вид образотворчої діяльності дошкільнят, його характеристика.
  4. Особливості змалювання головних персонажів та розкриття проблематики твору
  5. Панель інструментів Малювання
  6. Після закінчення повного|цілковитого| курсу (два роки) слухачі Педагогічних курсів тримали екзамен з методики малювання.
  7. Примітка:Панель інструментів Малювання здебільшого розташована внизу екрана. Якщо цієї панелі не видно, в меню Вигляд виберіть команду Панелі інструмен­тів Малювання
  8. Сучасний ринок товарів для малювання




Переглядів: 11899

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ВИДИ ДІЯЛЬНОСТІ НА УРОКАХ ОБРАЗОТВОРЧОГО ІСКУСТВА | ДЕКОРАТИВНЕ МАЛЮВАННЯ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.