Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ПРИНЦИП НАОЧНОСТІ

 

Принцип наочності полягає в тому, що учні йдуть до достовірних знань, звертаючись до самих предметів і явищ як до джерела пізнання.

Психологічні основи наочності полягають в тому, що у свідомості людини вирішальну роль грають відчуття, тобто якщо людина не бачила, не чула, не відчувала, у неї немає необхідних даних для міркування. Чим більше органів чуття бере участь в сприйнятті, тим пізнання предмету у людини глибше і вірніше.

Педагогу необхідно частіше звертатися до відчуттів дитини, оскільки перша його реакція на те, що оточує буває майже завжди в основі своїй правильна. Це допоможе і засвоєнню того, що пояснив вчитель.

Вчителю образотворчого мистецтва постійно доводиться використовувати засоби наочності, які б навчальні заняття він не проводив. Чи буде це малювання з натури, декоративне або тематичне малювання, бесіди про мистецтво – йому завжди потрібен наочний матеріал. Більш того, реалізовуючи на практиці принцип наочності, треба ширше використовувати його можливості.

Малювання з натури вже само по собі є методом наочного навчання. Процес малювання з натури починається з плотського, зорового сприйняття предмету, що зображується, з живого емоційного спостереження. Тому слід добиватися того, щоб сама натурна постановка привертала увагу учня до головного.

Постановка натури полягає не тільки в тому, щоб її добре і красиво встановити перед учнями, але і в тому, щоб вона допомагала розкривати основні закони реалістичного малюнка і живопису. У школі натура часто встановлюється з урахуванням тільки композиційного, естетичного змісту. Цього недостатньо. Безумовно, красива постановка має велике значення, оскільки цим підвищується інтерес до неї. Але ще важливіше, щоб натура наочно розкривала характерні особливості будови форми, показувала себе. Це активізує увагу учня, допомагає йому самостійно дійти висновків.

Педагог продумує, на якій висоті і в якому повороті встановити натуру, дивиться, як вона виглядає при верхньому, бічному і прямому освітленні: чи не розпадається форма на частини, чи допомагає світло виділити головне і пом'якшити другорядне. Навіть незначні зміни в освітленні різко змінюють пластичну виразність форми, а разом з тим і навчальні завдання, в одному випадку полегшуючи їх, в другому – ускладнюючи. Педагогу слід уважно стежити за цими моментами при постановці натури і її освітленні.

Наочність тісно пов'язана з правильною організацією спостереження і аналізу натури, що істотним чином впливає на правильність думки про предмети і явища, а отже, і на якість побудови зображення. Особливо велике значення наочність має на первинній ступені навчання.

Принцип наочності вимагає такого подання навчального матеріалу, при якому поняття і уявлення учнів стають яснішими і конкретнішими. Наприклад, ми знайомимо дітей з основними положеннями наглядової (наочної) перспективи. Вчителю треба розкрити поняття горизонту. Лінія горизонту в малюнку – це визначення рівня очей учня по відношенню до натури. Інакше кажучи, лінія горизонту в малюнку показує, на якому рівні знаходилися очі художника, коли він малював з натури. Це можна продемонструвати дітям на прикладі. Хай вони подивляться у вікно, потім підведуться, сядуть – і побачать, як разом з ними опускається і піднімається вид за вікном по відношенню до віконної рами.

Тут же треба показати дітям явища перспективи на прикладі зміни положення в просторі квадрата і круга, потім перейти до прикладів з навколишньої дійсності: закриті і напіввідкриті двері, те ж з рамою вікна. Коли діти побачать явища перспективи в реальній дійсності, їм можна показати плакат або малюнок із зображенням, наприклад, виду на залізничні колії або пейзажу, де буде видно і явища повітряної перспективи. Після цього знайомимо дітей з основними законами перспективи, які потрібно дотримувати при малюванні з натури:

1. Величина предметів змінюється по мірі видалення їх від очей рисувальника: чим далі предмет від рисувальника, тим він здається меншим. (Звертаємо увагу дітей на телеграфні стовпи, дерева, ширину рейок на першому плані і на другому.)

2. Всі прямі, що йдуть в глибину картини, «біжать» в однієї точки, яка знаходиться на лінії горизонту. Звертаємо увагу дітей на телеграфні дроти, рейки і т.д. Всі вони сходяться в одній точці, тому ця точка в перспективі називається точкою сходу. Точка сходу вказує місце, куди спрямований погляд рисувальника, тому вона завжди знаходиться на лінії горизонту, тобто на рівні очей того, хто малює.

Головна увага при навчанні малюванню з натури звертається на вірне зображення натури, на правильну передачу перспективних явищ, особливостей світлотіні, конструкції предмету.

Для полегшення цих основних завдань бажано поряд з натурою встановлювати спеціальні моделі (з дроту, картону, плексигласу), щоб учень міг наочно побачити і чітко зрозуміти те або інше явище, зрозуміти конструкцію форми предмету, його характерні особливості. Наприклад, при малюванні з натури геометричних тіл діти не можуть представити, як розташовуються в просторі невидимі поверхні предмету. Встановлюючи поряд з гіпсовим зліпком дротяну модель, ми допомагаємо їм правильно зрозуміти конструктивну закономірність будови форми.

На заняттях живописом учням треба частіше наочно показувати зміну кольору під впливом рефлексу, зміна колірних і тонових відношень залежно від освітлення і відстані. Це можна продемонструвати прямо на натурній постановці або на прикладах робіт художників по репродукціях. Гарним наочним прикладом зміни колірних і тонових відносин у різний час доби може слугувати таблиця Н. П. Кримова "Зміна у пейзажі відношень по тону і кольору у різний час доби" (див.: Кримов – художник і педагог. – М., 1960).

При поясненні колористичної єдності в живописі і понять теплі і холодні кольори можна використовувати таблицю "Колірна єдність колориту" (см.: Бєда Г. В. Живопис. – М., 1971, С. 32).

На уроках декоративного малювання як наочний матеріал можуть з успіхом бути використані: ілюстрації, таблиці, предмети народної творчості (різьблення по дереву, вишивка, мережива, народні іграшки, розпис - хохломська, городецька, косівська, яворівська, опішнянська тощо).

Особливо часто до наочності доводиться вдаватися при навчанні елементарним основам образотворчого мистецтва – малюнку і живопису. Перерахуємо основні засоби наочності, які використовуються на уроках малювання з натури: схематичні малюнки і таблиці, гіпсові моделі геометричних тіл, зліпки з класичних зразків скульптури; моделі з дроту, плексигласу і картону, які наочно розкривають конструктивні особливості будови натури; спеціальні моделі і прилади для демонстрації явищ перспективи і світлотіні; малюнки і таблиці методичної послідовності роботи над зображенням; репродукції картин і малюнків майстрів; кінофільми, що розкривають техніку роботи олівцем і пензлем; спеціальні прилади – "Спектральне коло" і "Тонове коло" для розвитку у дітей відчуття кольору і тони, які використовуються поки тільки в експериментальних школах; набори кольорових слайдів для ознайомлення дітей з елементарними законами кольорознавства.

Всі ці засоби наочності допомагають учневі правильно бачити і розуміти натуру - її форму, структуру, колір і фактуру.

Наприклад, при розкритті поняття "тон" педагог може виконати дослід зі шматочками картону різного забарвлення і фактури. Освітлюючи їх одним джерелом світла, він може показати, як змінюється тон під різними кутами освітлення залежно від відстані до джерела світла. Слід тільки на приладі небагато змінити положення площини (кут падіння променя світла), як зміниться і тон. Можна показати зміну тональних відносин за допомогою зміни фону: натура на світлому і на темному фоні.

Та все ж якнайкращим засобом наочного навчання є малюнок самого педагога на класній дошці, на листі паперу або на полях роботи учня.

Наочність, як правило, дає ефективнішу дію, ніж словесне пояснення. Не випадково Я. А. Коменській проголосив принцип наочності "золотим правилом дидактики".

Наприклад, ми пояснюємо принципи побудови форм глека за допомогою допоміжних ліній. Показуючи місцеположення допоміжних ліній, ми помічаємо, що багато учнів не зовсім ясно собі уявляють, як вони розташовуються за формою. Коли ж ми починаємо малювати і наочно показувати, по яких вузлових точках проходять ці лінії в малюнку і де їх можна представити, дивлячись на натуру, учням стає зрозумілою і вся конструктивна схема будови форми, і місцеположення ліній в малюнку.

Декілька слів про виготовлення наочних посібників. Спеціальних майстерень, які виготовляли б повні набори навчально-методичних посібників і моделей, в даний час не існує. Кожен педагог сам виготовляє їх, а іноді обходиться без них, малюючи на папері або на полях малюнка учня, що набагато знижує якість викладання. В період навчання малюванню з натури потрібні дротяні і гіпсові моделі, оптичні прилади і т. п., причому замінити ці моделі нічим іншим не можна. Наочні навчальні посібники складають той необхідний навчальний (дидактичний) матеріал, без якого не може обійтися жодна система без шкоди для якості викладання. Серед робіт вчителів зустрічається дуже оригінальні і цікаві посібники. Проте це доступно не кожному вчителю, тому найбільш поширеним видом наочних посібників у даний час стали методичні таблиці і плакати.

Часто в школах демонструються саморобні таблиці, що пояснюють послідовність роботи над малюнком, але їх методичні установки суперечливі, а подекуди і просто неправильні, оскільки вчителі іноді запозичують їх з таких видань, які не можна рекомендувати.

Іноді методичну послідовність роботи над малюнком розглядають як механічне розчленовування цілого на частини або як процес поступового вимальовування форми (на зразок прояву фотопластини), що помилково. Послідовність роботи над малюнком треба розглядати як розкриття конкретних навчальних завдань. Рекомендуючи учням методичну послідовність виконання малюнка і ілюструючи етапи роботи таблицями, ми зосереджуємо увагу не на зовнішньому характері зображення, а на тих навчально-аналітичних завданнях, які потрібно вирішити на даних стадіях. Наприклад, на таблиці дано лінійно-конструктивне зображення вази. Це означає, що учень, намітивши загальний характер; форми і пропорції, повинен приступити до конструктивного аналізу форми предмету. Він повинен в думках розкласти складну форму вази на прості (циліндри, куля, усічений конус і т. д.) і встановити, точніше, зрозуміти конструктивний взаємозв'язок цих форм. Він повинен визначити, як утворюється об'ємна форма предмету і як її правильно зобразити у перспективі, тобто продемонструвати засвоєння законів перспективи.

Кожен етап роботи над малюнком слід розглядати як певний комплекс навчальних завдань, про що детально сказано в методиці викладання цього предмету. При виготовленні методичних таблиць, що наочно розкривають послідовність роботи над малюнком, педагогу необхідно мати на увазі наступне:

1. Кожна таблиця наочно показує учню, що він повинен зробити на даному етапі, який об'єм роботи. Вона не тільки графічно виражає послідовність і ступінь виконання малюнка, але, перш за все, указує на вузлові учбові завдання. Таблиця наочно показує ті особливості будови натури, які будуть роз'яснені педагогом.

2. Кожен етап роботи охоплює порівняно невеликий об'єм навчального матеріалу, щоб учень мав можливість добре засвоїти його. Таблиця гранично лаконічна, але в той же час повністю розкриває даний етап роботи над малюнком.

3. Послідовність етапів роботи уважно продумується педагогом. По-перше, виділяються найбільш важливі моменти побудови зображення і, по-друге, встановлюється їх черговість, щоб у школяра виробилася певна система роботи над малюнком. Кожна таблиця дає передумови для наступної, а кожна подальша логічно витікає з попередньої.

4. Малюнки виконуються дуже чітко і ясно. У методичних таблицях не повинно бути манірних розчерків, ефектно кинутих штрихів, які утрудняють виявлення закономірностей будови форми. Не слід боятися "сухості" малюнка, іноді доцільно навіть декілька спростити форму, зробити її більш наочною і яснішою.

5. Таблиці можуть бути забезпечені невеликим текстом, що пояснює, як ними користуватися. Методичні пояснення можуть бути дуже короткими, але вони повинні давати ясні вказівки учню, як вести роботу, на що в першу чергу звернути увагу.

6. На таблицях бажано мати заголовки, що розкривають цільову установку – основну мету роботи над малюнком на даному етапі.

Як ми вже говорили, одним з ефективних прийомів наочного навчання є малюнок педагога. Коли педагог демонструє перед учнями процес роботи над малюнком, то засвоюється не тільки навчальний матеріал, але і можливості техніки виконання. Показуючи той або інший спосіб нанесення штрихування, метод вираження форми засобами малюнка і живопису, педагог добивається особливо великого ефекту, коли наочно перед очима учня проробляє все це своєю рукою. Проте процес побудови малюнка рукою педагога повинен бути добре узгоджений з ходом викладу навчального матеріалу. Головним в даному випадку повинні бути пояснення педагога, малюнок лише доповнює слова.

До педагогічного малюнка ми відносимомалюнок крейдою на класній дошці, що пояснює зарисовку вчителя на полях малюнка учня або на окремому листі паперу. Сюди ж можна віднести виправлення роботи учня рукою педагога.

Перший вид малюнка – робота на класній дошці – є прекрасним методом наочного навчання. Він допомагає зрозуміти побачене, впливає на розумовий розвиток дитини, на правильність його думок. Указуючи на "золоте правило навчання", Я. А. Коменській писав: "Отже, про те, що потрібно знати, треба не тільки розповісти, щоб це було сприйнято слухом, але це ж слід замалювати, щоб через зір предмет відобразився в уяві". А для цієї мети, говорить Коменській, корисно все, що зазвичай вивчається в кожному класі, будь то теореми, або правила, або образи предметів, зображувати наочно на дошці. На жаль, вчителі недостатньо використовують можливості малювання на класній дошці.

Головна якість педагогічного малюнка – це лаконічність зображення, простота і ясність його. Скупими засобами графічної мови вчитель дає можливість дітям ясно зрозуміти і представити сказане. Малюнки на класній дошці повинні передати найголовнішу думку вчителя, опускаючи все випадкове і другорядне.

Простота і лаконічність зображення диктуються, перш за все, необхідністю швидкого виконання малюнка. Наприклад, коли освоюється зображення людини в русі, цілком досить дати спрощені схеми закономірностей руху фігури людини, при поясненні особливостей будови і характеру форм дерев теж можна обмежитися лаконічними малюнками. На такі малюнки вчитель витрачає не більше однієї-двох хвилин. Деякі вчителі прагнуть дати по можливості закінчений малюнок, в результаті вони витрачають на нього по 10-15 хвилин, віднімаючи у дітей і без того обмежений навчальний час.

Щоб оволодіти педагогічним малюнком і зрозуміти його специфіку, потрібне велике тренування. Це треба мати на увазі всім студентам педагогічних вузів. При належній наполегливості малюнки ставатимуть все більш лаконічними і простими.

Другий вид малюнка – це зарисовка вчителя на полях малюнка школяра. Такими зарисовками ми користуємося у тому випадку, коли помилка в малюнку відмічена лише у одного-двох учнів і немає сенсу відволікати увагу всього класу.

Третій вид педагогічного малювання – це виправлення помилок в малюнку учня рукою вчителя. Деякі методисти категорично заперечують проти таких виправлень, але ця точка зору суб'єктивна. Поза сумнівом, що всі вказані форми допомоги учням в їх роботі над малюнком повинні мати місце в школі. Особиста поправка малюнка учня викладачем має велике освітнє значення. Учень бачить, як можна виправити саме його малюнок. Спостерігаючи, як викладач працює в його альбомі, учень вбирає всі деталі цього процесу і потім вже сам прагне робити так, як показав педагог.

Академік В. Н. Яковлєв, згадуючи заняття у В. Н. Мєшкова, писав: "Такий метод показу я особисто вважаю і найважчим і самим дохідливим. Ніщо так не розкриває очі, як наочний показ. А всі ці розмови, що поправляти учню малюнок – це, означає, позбавляти його індивідуальності, ведуться тими педагогами, які не уміють так робити. Ми ж всі і тепер з вдячністю згадуємо ці чудові години".

Проте методика наочної демонстрації техніки виконання повинна бути дуже продуманою і тонкою. Мистецтво викладання полягає в тому, щоб уміти відчути, що і в якій формі треба показати учню, уміти продемонструвати це так, щоб учень рухався вперед, вірив в свої сили, а не був пригнічений вчителем.

У нашій практиці ми іноді спостерігаємо, як вчитель малювання виступає перед учнем в ролі "маестро", перестає навчати, захоплений своїм мистецтвом.

Наочний показ прийомів роботи, способів передачі об'єму предметів в малюнку і живописі повинен бути доступний учню, а для цього викладачу треба добре знати вікові особливості дітей, їх можливості.

Удосконалюючи методику роботи в загальноосвітній школі, де до образотворчої діяльності залучаються всі учні, а не особливо обдаровані, вчителю малювання необхідно будувати свої заняття так, щоб кожен учень зустрічав їх з відчуттям радості. Треба прагнути до того, щоб кожен учень міг сказати про свого вчителя так, як говорив про Ференца Листа А. Зілоті: "Він був якимсь сонцем, коли стояв серед нас; відчуття було таке, що раз він з нами, нам весь світ ніщо, і кожного разу від нього ми йшли щасливі, радісні, з сяючими обличчями, і наші губи самі собою розпливалися в захоплену усмішку".

Велике освітнє і виховне значення має демонстрація малюнків видатних художників. Учень, розглядаючи малюнок, зроблений рукою великого майстра, бачить, якої виразності можна добитися, малюючи звичайним олівцем. Хоча цей малюнок не буде зразком, якого зможе досягти учень, але саме ознайомлення з високою професійною майстерністю зіграє колосальну роль.

На прикладах роботи видатних художників можна наочно показати, як треба аналізувати натуру, якими засобами добиватися емоційної виразності.

Не меншу роль в розкритті навчальних завдань можуть зіграти добре видані ілюстрації з методичної допомоги, як це було в старовинних посібниках з малюнка.

Кажучи про наочність навчання, необхідно відзначити і таку форму наочності, як кіно. Навчальне кіно здатне надавати неоціниму послугу в навчанні малюнку. За допомогою кіно можна продемонструвати методичну послідовність виконання малюнка, прийоми роботи олівцем, акварельними фарбами і т. п., показати техніку накладення штриха. Засобами кіно можна яскраво розкрити методику окремих процесів побудови малюнка. Швидкі процеси - рухи руки, нанесення штрихування, прийоми роботи пензлем і ін. - можна показати в сповільненому темпі, тривалі ж процеси представити такими, що швидко протікають.

Дотримуючи принципу наочності, викладач повинен вести справу так, щоб всім учням було роз'яснено і показано на прикладах застосування тих або інших законів і правил малювання.

Наочність в навчанні малюванню з натури ми розглядаємо не як допоміжний засіб навчання, а як ведучий. Принцип наочності повинен пронизувати всю систему навчання образотворчому мистецтву.

Наочність навчання полягає не тільки в тому, щоб розкрити закономірність будови натури, допомогти дітям зрозуміти процес побудови зображення, але і в тому, щоб навчити їх прийомам роботи. Наприклад, школяр вже зрозумів, що на початку побудови зображення малюнок наноситься легким торканням олівця, але на практиці у нього це не виходить. Вчитель показує, як це робиться. Інший приклад. Учень неправильно користується гумкою: він то сильно тре нею по паперу, який забруднюється від цього, і, врешті-решт, протирає її до дірок, то намагається стерти весь малюнок. Педагог показує, як треба користуватися гумкою, акуратно прибираючи тільки зайві і неправильно намічені лінії.

Проте однієї наочності для успішного засвоєння на практиці законів малюнка мало. До неї слід приєднати активність самого учня. При показі наочних посібників учень одержує відомі зорові образи, які допомагають йому багато що з'ясувати. Але при цьому він залишається тільки глядачем, його роль зводиться до споглядання того, що показує педагог. Наскільки школяр засвоїв навчальний матеріал, може показати тільки його самостійна і активна робота, коли він сам починає перевіряти на практиці те, що йому показав викладач. Звідси витікає принцип активності і свідомості навчання.

 


Читайте також:

  1. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  2. Адміністративні методи - це сукупність прийомів, впливів, заснованих на використанні об'єктивних організаційних відносин між людьми та загальноорганізаційних принципів управління.
  3. Аналогія права - вирішення справи або окремого юридичного питання на основі принципів права, загальних засад і значення законодавства.
  4. Антикорупційні принципи
  5. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ
  6. Б/. Принципи виборчого права.
  7. Базові принципи обліку виробничих витрат і калькулювання собівартості продукції
  8. Базові принципи психології спорту.
  9. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. особливості побудови банківської системи в Україн
  10. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. Особливості побудови банківської системи в Україні.
  11. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. Особливості побудови банківської системи в Україні.
  12. Безперервність як провідний принцип реформування освітніх систем




Переглядів: 2520

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Н.Ростовцев під методом навчання розуміє «спосіб роботи педагога з учнями, за допомогою якого досягається краще освоєння навчального матеріалу і підвищується успішність».

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.037 сек.