УСВІДОМЛЕНА І НЕУСВІДОМЛЕНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ І НЕКОМПЕТЕНТНІСТЬ
На навчання можна також дивитись з погляду гештальту. Психологи гештальту вважають, що люди володіють світоглядом, в якому щось на передньому плані, а щось — на задньому.
Приклад. Припустимо, я — досвідчений водій, багаті прийомів водіння для мене лежать у сфері неусвідомленого. Сподіваюся, і компетентний у всіх цих аспектах. Отже, я спокійно проїжджаю безлі кілометрів трасою, знаючи, що дію практично на автоматі. Можна сказати, що я володію неусвідомленою компетентністю. Але, опинившись в незнайомі ситуації, за кермом нової машини, розумію, що більше не можу так само добре виконувати дії, які легко давалися мені раніше. Я усвідомлюю свою некомпетентність. Методом проб і помилок, практикуючись і накопичуючі досвід, я знову стаю компетентним — вже абсолютно усвідомлено. Але цьому потрібно було приділити увагу. Останні задачі були на першому плані світу і свідомості. Тільки через якийсь час вони перемістяться на задній і я знову володітиму неусвідомленою компетентністю (рис.3).