Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Професійна компетентність, педагогічні здібності, та педагогічна техніка.

Гуманістична спрямованість особистості вчителя як суб'єкта професійної діяльності.

Провідне місце в професіограмі вчителя посідає спрямованість його особистості.

Спрямованість особистості – це мотиваційна обумовленість дій, вчинків, всієї поведінки людини конкретними життєвими цілями, джерелами яких є потреби, суспільні вимоги до неї.

Педагогічна спрямованість вчителя може виявлятися по-різному. Він може бути орієнтований на професійне самоствердження, на засоби педагогічної дії, на учня, на учнівський колектив, на цілі педагогічної діяльності. Тільки спрямованість на досягнення головної мети педагогічної діяльності – створення умов для всебічного, гармонійного розвитку особистості дитини – може бути визнана гуманістичною.

Гуманістична спрямованість особистості вчителя означає ставлення до дитини як до найвищої цінності, визнання її права на свободу і щастя, вільний розвиток і прояв своїх здібностей.

Вільно реалізувати свої творчі можливості задля себе і оточення може лише за наявності віри у саму себе. Остання зміцнюється тоді, коли сприймаються і оцінюються не тільки її позитивні якості, а вся особистість у цілому, тобто коли її люблять, поважають її гідність, виявляють гумманість.

Водночас гуманізм не є абсолютизованим усепрощенням і покірністю стосовно недосконалості людини. Педагог повинен ставити перед вихованцем посильні і розумно сформульовані вимоги з метою його подальшого розвитку, тобто здійснювати вплив гуманістичного, а не авторитарного характеру.

У новому тисячолітті гуманізм стає узагальненою системою поглядів, переконань і ідеалів учителя ХХІ століття. Зміст його практичної діяльності, її засоби, методи і способи будуть реалізовувати:

- ідею особистісно орієнтованого підходу в навчанні і вихованні;

- підпорядкування всіх дій педагога реальним інтересам учня;

- надання допомоги учневі у його саморозвитку шляхом виховання культури ставлень до самого себе, інших людей, природи, праці.

- забезпечення гармонійного і творчого розвитку кожного учня з наданням йому можливості прояву суб’єктності і самобутності;

- якомога ширше використання педагогічних вимог в опосередкованій формі (порада, прохання, довір’я, схвалення тощо, педагогічної підтримки)

- поступовий перехід від групових форм взаємодії до індивідуальної;

- емоційне забарвлення ділових відносин з учнями;

- подолання різних форм авторитаризму, домінування, відриву навчання і виховання від життя.

Поняття “компетентність” (лат. – відповідність, здатність) – психо-соціальна якість, котра означає силу й упевненість, джерелом яких є відчуття власної успішності та корисності. Компетентність сприяє усвідомленню особистістю власної здатності ефективно взаємодіяти з оточенням.

Професійна компетентність (професіоналізм) педагога передбачає особистісні можливості учителя, які дозволяють йому самостійно й ефективно реалізовувати цілі педагогічного процесу. Для цього потрібно володіти психолого-педагогічними та спеціальними (з предмета) знаннями, уміти застосовувати їх в практичній діяльності.

Професійна компетентність педагога – це єдність його теоретичної і практичної готовності до здійснення педагогічної діяльності і що характеризує його професіоналізм.

У змісті теоретичної готовності педагога можна виділити три взаємозв'язані блоки обізнаності: загальнокультурний, психолого-педагогічний і предметний.

Знання є необхідною, але недостатньою умовою професійної компетентності. Частина з них (теоретико-практичні і методичні) є передумовою для формування інтелектуальних і практичних умінь і навиків.

Педагогічні уміння – це сукупність послідовно розгорнутих дій, що ґрунтуються на теоретичних знаннях, частина з яких може бути автоматизована (навик), сформованих на теоретичних знаннях і направлених на досягнення завдань виховання та навчання.

Часто зміст теоретичної готовності вчителя розуміють лише як певну суму психолого-педагогічних і спеціальних знань. Але знання, що лежать в структурі досвіду вчителя мертвим багажем, залишаються нікому не потрібним надбанням. Тому необхідністю є звернення до форм прояву теоретичної готовності. Дієвою формою прояву теоретичної готовності є теоретична педагогічна діяльність, що у свою чергу виявляється в узагальненому умінні педагогічно мислити. Це передбачає сформованість у вчителя аналітичних, прогностичних, проективних і рефлексивних умінь.

Зміст практичної готовності педагога виражається в зовнішніх (предметних) уміннях, тобто діях, за якими можна спостерігати. До них відносяться організаторські, комунікативні і прикладні уміння.

В свою чергу організаторські уміння педагога бувають мобілізаційними, інформаційними, розливальними і орієнтацій ними.

Комунікативні уміння вчителя – це взаємопов’язані групи перцептивних умінь, власне умінь спілкування (вербального) та умінь і навичок педагогічної техніки.


Читайте також:

  1. VII. Професійна кооперація
  2. Англійська педагогіка XVII ст. Педагогічна концепція Дж.Локка
  3. Виховання, школа і педагогічна думка у Стародавньому Римі. Педагогічні ідеї М.Ф.Квінтіліана
  4. Вища школа як педагогічна система
  5. Військово-професійна тематика
  6. Військово-професійна тематика
  7. Життя і педагогічні досліди Й.Г.Песталоцці
  8. Загально-педагогічні ідеї Ж.-Ж. Руссо
  9. Загальнопедагогічні ідеї Коменського
  10. Загальнопедагогічні ідеї Я. А. Коменського
  11. Загальнопедагогічні принципи
  12. Законодавча техніка.




Переглядів: 2252

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Педагогічна майстерність як вершина професійного розвитку педагога. | Поняття про педагогічну культуру.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.