Ми виділили п'ять чинників, показаних на рис. 1.12, які зумовлюють індивідуальну реакцію на зміни. Як менеджеру Вам варто звертати увагу п'ять областей, щоб забезпечити позитивну реакцію на зміни.
Рис. 6. П'ять чинників реакції на зміни
Природа змін різна. Зміни можна нав'язати ззовні або ствоі зсередини. Вони можуть бути еволюційними і революційними по суті. Різні типи змін викликають різне ставлення і педалюють відповідну поведінку.
Наслідки змін значать дуже багато залежно від того, на чию вони користь: працівників, клієнтів, суспільства, акціонерів, правління. Т
Також важлива історія підприємства. Тобто відомості про те, як воно живало зміни у минулому, яка система відносин переважає, який рівень менеджменту і ресурсів для ефективного управління змінами, що принесе майбутнє, крім змін.
Тип особи — головний визначальний чинник реакції на зміни. За типологією Майерс-Бріггс (описаною раніше) можна сказати, як людина ставитиметеся до змін.
Реакцію на зміни можна передбачити і за індивідуальною історією. Тут мається на увазі попередня дія і реакція на зміни, рівень знань і досвіду, стабільність життя і стадія кар'єри індивідуума.
Управління індивідуальними змінами є ефективним через управління індивідуальними страхами. Даний підхід досконало вивчив та описав Е.Шайн.