Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Ірраціональна психологія.

Під ірраціональною психологією розуміють коло психологічних знань, які не доступні поясненню науковими та раціональними методами.

В силу складності та неоднозначності психічного світу багато явищ не знаходять раціонального пояснення, тому в них залишається тільки вірити. Більше того, релігійно-психологічні знання не потребують пояснення, ірраціональність, непоясненність – їх характерна риса.

До ірраціональної психології належать езотеричні знання, які спираються на деякі таємні знання, недоступні для більшості людей. До цих знань відносять астрологію, йогу, нумерологію, хіромантію, а також містичні, філософські підходи до людини, які знайшли своє відображення у роботах А.Бейлі, О.Блаватської, Р.Штайнера. Для такого типу пізнання характерно таїнство методів, відсутність можливості раціонального пояснення на основі наукових принципів. Способи доказовості істинності езотеричних знань специфічні, ірраціональні, недоступні систематичному та логічному поясненню.

Критерієм достовірності езотеричних знань для посвячених є їх відповідність постулатам таємного знання та внутрішня впевненість в їх істинності. Для людей, не посвячених в таємні знання, головний критерій істинності цих психологічних знань – віра та досвід переживання відповідних станів знань.

Важливою особливістю цих знань є їх цілісність та взаємопов’язаність. Вони завжди передбачають опору на особливий ірраціональний світогляд. Стверджується, що без прийняття цього цілісного світогляду як життєвої позиції неможливо зрозуміти способи отримання знань. Привабливість езотеричним знанням надає їх практичність. Вони, як правило, містять поради та рекомендації по певним життєвим ситуаціям (зустрічі, розставання, далека дорога, казенний дім.)

До ірраціонального типу психологічних знань можна віднести і трансперсональну психологію Станіслава Грофа. Предметом її вивчення є «містичні переживання», «космічна свідомість», тобто особливі форми духовного досвіду. В центрі трансперсональної психології ( «психології за межами особистості») знаходяться так званні змінені стани свідомості. Згідно ідеям представників цього напрямку психології, проживання народження, смерті, відродження, інших подій в зміненому стані свідомості призводить до виходу за межі себе (трансценденція) та вспуту в нові, більш цілісні відношення зі світом. Досвід відчуттів та переживань змінених станів свідомості пропонується в якості критеріїв істини.

До ірраціональної психології можуть бути віднесені також багато знань , які отримані в сфері парапсихології. Парапсихологія займається вивченням екстрасенсорного пізнання, яснобачення, телепатії, передбачення. Відсутність переконливих емпіричних фактів, які могли б бути основою для пояснення та доказовості достовірності цих знань, не дозволяє відноситися до них з певною довірою. Хоча в останні два-три десятиліття ситуація стала значно змінюватися. Сьогодні кількість вчених, які принципово заперечують реальність парапсихологічних знань, не така велика, а матеріали парапсихологічнитх досліджень навіть стали включатися в академічні курси. Але, що стосується змісту психологічної освіти, то ірраціональна психологія не може лежати в основі викладання психології. Проте, можливі спецкурси для психологів за окремими темами з метою розширення психологічних знань студентів.

 


Читайте також:

  1. Аналітична психологія. Концепція Карла Юнга
  2. Індивідуальна психологія. Концепція Альфреда Адлера
  3. Лекція 8. Пенітенціарна психологія.
  4. ЛЕКЦІЯ № 19. Медична психологія. Способи діагностики та лікування в психології
  5. Поведінкова та ірраціональна моделі прийняття рішень.




Переглядів: 1171

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Місце та роль життєвих психологічних знань. | Друковані та електронні джерела знань для викладання психології.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.027 сек.