МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Показники і критерії вихованості школярівМожливості виховання в ранній юності Вищим етапом формування особистості є юнацький вік. Провідною діяльністю в юнацькому віці є учіння, яке стає не лише засобом здобуття знань, підвищення рівня загальної освіченості, а й необхідною умовою визначення учнем свого життєвого шляху, обрання професії, засобом формування почуттів, волі, ідейно-політичних, моральних переконань, естетичних смаків, ідеалів, світогляду в цілому. Роль навчальної діяльності у вихованні особистості учнів зростає в міру зміцнення її зв’язку з практикою, в міру збагачення соціальної функції. Праця є засобом входження учнів у світ багатогранних і складних соціально-політичних, виробничих взаємин трудових колективів дорослих. В ній продовжується процес формування у юнаків та дівчат відповідальності, почуття обов’язку, суспільного ставлення до праці як першої життєвої необхідності. Старшокласники усвідомлюють свої якості і можливості, звітують про свої вчинки. Моральне самоудосконалення полягає у формуванні таких рис особистості як: доброти, щедрості, вірності другові, готовності прийти на допомогу тощо. Одним з важливих аспектів виховання в ранньому юнацькому віці є морально-психологічна підготовка старшокласника до сімейного життя. Формування у юнаків та дівчат високоморальних ціннісних орієнтацій в проблемах дружби, кохання, шлюбу, виховання дітей – одна з багатогранних і складних завдань, що стоять перед школою і сім’єю. Від успішного розв’язання цього завдання залежить процес становлення громадянської зрілості юнацтва, його соціально-психологічної моральної готовності до вступу на шлях самостійного життя.
(самостійне опрацювання) Однією зі складних проблем виховання залишається проблема критеріїв вихованості. У різні часи прогресивні діячі намагалися сформулювати ідеал вихованої людини. Так, наприклад, А.П.Чехов вважав, що виховані люди повинні відповідати таким вимогам: 1) поважати людську особистість, а тому завжди мають бути м'якими, ввічливими, поступливими; 2) співчувати не тільки котам і жебракам, а й тому, що не помітиш простим оком; 3) поважати чужу власність, а тому віддавати борги; 4) бути чистосердечними і боятися брехні; 5) не принижувати себе з метою викликати в іншого співчуття; 6) поважати свій талант; 7) виховувати в собі естетичні погляди. Основою вихованості є мораль людини, її найсуттєвішим показником. Як зазначають Звєрєва, Коваль, Флоров, про ступінь морального розвитку індивіда судять за певними критеріями.
Критерії вихованості – ознаки, за допомогою яких роблять висновок про рівень вихованості людини, оцінюють результати виховного впливу.
В психолого-педагогічній літературі можна зустріти різні ознаки, які висуваються як критерії моральної вихованості. До таких критеріїв належать: - ставлення школярів до суспільства, праці, людей, активна життєва позиція, спрямованість особистості, рівень розвитку суспільно значущих якостей особистості, співвідношення мотивів поведінки та характеру вчинків особистості, з одного боку, та норм, правил моралі - з іншого; - інтелектуальний критерій - знання відповідних моральних норм і правил, здатність висловлювати на основі цих знань моральні судження; - поведінковий критерій - здатність протистояти спокусі порушити ці правила; - емоційний критерій - переживання почуття провини у разі порушення цих правил.
Перелічені ознаки є загальними критеріями моральної вихованості. Поряд із критеріями загальної моральної вихованості автори виділяють інші важливі, але менш узагальнені критерії, такі як критерії розвитку окремих моральних якостей, глибина осмислення та знання норм і правил моралі, ступінь розвиненості та сформованості моральних умінь, навичок і звичок поведінки, характер моральної орієнтації у складних моральних ситуаціях, ступінь принциповості та рівень розвитку вольової сфери, в оточенні спокуси - міра моральної вимогливості до себе та інших людей, характер поведінки у колективі, а також наодинці із собою, наявність гуманістичних рис у характері та поведінці, ступінь поважного та доброзичливого ставлення до інших людей, рівень розвитку почуття власної гідності, сором'язливості, честі, совісті.
На думку В.П. Кутішенка критеріями вихованості повинні бути: Ø відповідність поведінки, ставлень, установок людини моральним вимогам суспільства; Ø гармонійне поєднання усіх видів виховання в поведінці, ставленнях, діяльності; Ø ступінь практичного прояву в особистості почуття відповідальності, самостійності, активності; Ø співвідношення в установках і поведінці людини колективізму-індивідуалізму, альтруїзму-егоїзму; Ø співвідношення внутрішнього гуманізму і зовнішньої вихованості; Ø особливості поведінки в ситуації безкарності та поза примусом і контролем; Ø поведінка в ситуації емоційного напруження, стресових, екстремальних ситуацій; Ø ступінь самоволодіння, орієнтація, ясність мислення; Ø здатність творчо змінювати поведінку в нестандартних умовах.
Читайте також:
|
||||||||
|