МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ТЕМА 8. ОРГАНІЗАЦІЯ НАУКОВО-ДОСЛІДНОЇ РОБОТИ В УКРАЇНІ
1. Організаційна структура науки в Україні. 2. Державна політика в сфері наукової та науково-технічної діяльності.
3. Пріоритетні напрями розвитку науки в Україні.
1. ОРГАНІЗАЦІЙНА СТРУКТУРА НАУКИ
Організаційна структура є складною, розгалуженою системою. Державне регулювання і управління розвитком науки здійснюють Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України і Президент України. Вищим органом організації науки є Національна академія наук України (НАН України). Сукупність всіх органів влади та наукових установ України формують організаційну структуру науки.
Основними виробниками і носіями знання в суспільстві виступає наука в цілому, тобто її організаційна структура та окремі вчені, дослідники. В Україні діє розгалужена мережа наукових організацій. За офіційними статистичними даними кількість наукових організацій в Україні склала 1506 одиниць у 2000 році. Проте спостерігається деяке зменшення конструкторських і проектно-пошукових організацій, але водночас зростає кількість ВНЗ, у яких проводяться наукові дослідження.
Суб'єктами наукової і науково-технічної діяльності є: вчені, наукові працівники, науково-педагогічні працівники, а також наукові установи, наукові організації, вищі навчальні заклади III-IV рівнів акредитації, громадські організації.
Вчений є основним суб'єктом наукової і науково-технічної діяльності. Він має право: обирати форми, напрями і засоби наукової і науково-технічної діяльності відповідно до своїх інтересів, творчих можливостей та загальнолюдських цінностей; об'єднуватися з іншими вченими в постійні або тимчасові наукові колективи для проведення спільної наукової і науково-технічної діяльності; брати участь у конкурсах на виконання наукових досліджень, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України та інших джерел; здобувати визнання авторства на наукові і науково-технічні результати своєї діяльності; публікувати результати своїх досліджень або оприлюднювати їх іншим способом; брати участь у конкурсах на заміщення вакантних посад наукових і науково-педагогічних працівників; отримувати, передавати та поширювати наукову інформацію; здобувати державне і громадське визнання через присудження наукових ступенів, вчених звань, премій, почесних звань за внесок у розвиток науки, технологій, впровадження наукових, науково-технічних результатів у виробництво та за підготовку наукових кадрів.
Науковий працівник може виконувати науково-дослідну, науково-педагогічну, дослідно-конструкторську, дослідно-технологічну, проектно-конструкторську, проектно-технологічну, пошукову, проектно-пошукову роботу та (або) організовувати виконання зазначених робіт у наукових установах та організаціях, вищих навчальних закладах ІІІ-IV рівнів акредитації, лабораторіях підприємств.
Наукова установа діє на підставі статуту (положення), що затверджується в установленому порядку. Вчена (наукова, науково-технічна, технічна) рада наукової установи є колегіальним дорадчим органом управління науковою і науково-технічною діяльністю наукової установи. Вчена (наукова, науково-технічна, технічна) рада наукової установи: визначає перспективні напрями наукової і науково-технічної діяльності; здійснює наукову і науково-технічну оцінку тематики та результатів науково-дослідних робіт; розглядає та затверджує поточні плани наукових досліджень; затверджує теми дисертацій здобувачів та аспірантів, їх наукових керівників (консультантів); затверджує результати атестації наукових працівників; обирає за конкурсом на вакантні посади наукових працівників; у межах своєї компетенції розглядає питання про присвоєння вчених звань; вирішує інші питання діяльності наукової установи, визначені її статутом (положенням).
Для надання державної підтримки науковим установам усіх форм власності, діяльність яких має важливе значення для науки, економіки та виробництва, створюється Державний реєстр наукових установ, яким надається підтримка держави. Положення про Державний реєстр наукових установ затверджується Кабінетом Міністрів України. Наукові установи включаються Міністерством освіти і науки України до Державного реєстру наукових установ за умови проходження державної атестації.
2. ДЕРЖАВНА ПОЛІТИКА В СФЕРІ НАУКОВОЇ ТА НАУКОВО-ТЕХНІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Державна політика України з наукової та науково-технічної діяльності спрямована на:
примноження національного багатства на основі використання наукових і науково-технічних досягнень;
створення умов для досягнення високого рівня життя людей, їхнього фізичного і інтелектуального розвитку за допомогою використання сучасних досягнень науки і техніки;
зміцнення національної безпеки на основі використання наукових та науково-технічних досягнень;
забезпечення вільного розвитку наукової та науково-технічної творчості.
Для досягнення основних цілей держава забезпечує:
соціально-економічні, організаційні, правові умови для формування та ефективного використання наукового та науково-технічного потенціалу, включаючи державну підтримку суб'єктів наукової і науково-технічної діяльності;
створення сучасної інфраструктури науки і системи інформаційного забезпечення наукової і науково-технічної діяльності, інтеграції освіти, науки і виробництва;
підготовку, підвищення кваліфікації і перепідготовку наукових кадрів; підвищення престижу наукової і науково-технічної діяльності, підтримку та
заохочення наукової молоді; фінансування та матеріальне забезпечення фундаментальних досліджень;
підтримку пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки, державних наукових і науково-технічних програм та концентрацію ресурсів для їх реалізації;
створення ринку наукової і науково-технічної продукції та впровадження досягнень науки і техніки в усі сфери суспільного життя; правову охорону інтелектуальної власності та створення умов для її ефективного використання;
організацію статистики в науковій діяльності; проведення наукової і науково-технічної експертизи виробництва, нових
технологій, техніки, результатів досліджень, науково-технічних програм і проектів тощо;
стимулювання наукової та науково-технічної творчості, винахідництва та інноваційної діяльності;
пропагування наукових та науково-технічних досягнень, винаходів, нових сучасних технологій, внеску України у розвиток світової науки і техніки;
встановлення взаємовигідних зв'язків з іншими державами для інтеграції вітчизняної та світової науки.
При здійсненні державного управління та регулювання науковою діяльністю держава керується принципами:
органічної єдності науково-технічного, економічного, соціального та духовного розвитку суспільства;
поєднання централізації та децентралізації управління у науковій діяльності;
визнання свободи творчої, наукової і науково-технічної діяльності; збалансованості розвитку фундаментальних і прикладних досліджень;
використання досягнень світової науки, можливостей міжнародного наукового співробітництва;
свободи поширення наукової та науково-технічної інформації; відкритості для міжнародного науково-технічного співробітництва,
забезпечення інтеграції української науки в світову в поєднанні з захистом інтересів національної безпеки.
3. ПРІОРИТЕТНІ НАПРЯМИ РОЗВИТКУ НАУКИ В УКРАЇНІ
Світовий досвід свідчить, що темпи розвитку тієї чи іншої держави багато в чому залежать від правильності вибору пріоритетне фінансування і підтримки розвитку науки. У структурі науки в XXI столітті різко зростає роль теоретичних фундаментальних наук, які створюють нові знання, збагачують суспільство новими підходами, даними, технологіями, знаннями для застосування їх у виробництві. У багатьох країнах світу фундаментальна наука, як правил фінансується з державного бюджету, а прикладні науки – приватними та комерційними структурами. У найближчу перспективу доцільно в Україні сформувати структурне співвідношення фундаментальних наук (Ф), прикладних (П) та дослідження розробок (Р), яке властиве державам з високим технічним рівнем, високою наукомісткістю промислового потенціалу за схемою:
Ф = 15-16%, П = 22-25%, Р = 59-63%.
Фундаментальні науки мають розвиватись випереджальна темпами, створюючи теоретичну базу для прикладних наук. Для сучасної науки характерний такий цикл: фундаментальні – прикладні – розробки – впровадження. Враховуючи світові тенденції у розвитку науки в Україні, найбільш пріоритетними напрямами держави підтримки мають стати:
І. у сфері наукового розвитку:
фундаментальна наука, насамперед, розробки вітчизняних наукових колективів, що мають світове визнання; прикладні дослідження і технології, в яких Україна має зна1 ний науковий, технологічний та виробничий потенціал і які здатні забезпечити вихід вітчизняної продукції на світовий ринок;
вища освіта, підготовка наукових і науково-педагогічних кадр з пріоритетних напрямів науково-технологічного розвитку;
розвиток наукових засад розбудови соціально орієнтованої ринкової економіки;
наукове забезпечення вирішення проблем здоров'я людини екологічної безпеки;
система інформаційного та матеріально-технічного забезпечення наукової діяльності;
ІІ. у сфері технологічного розвитку:
дослідження і створення умов для високопродуктивної праці та сучасного побуту людини;
розроблення засобів збереження і захисту здоров'я людини, забезпечення населення медичною технікою, лікарськими препаратами, засобами профілактики і лікування;
розроблення ресурсо-, енергозберігаючих технологій; розроблення сучасних технологій і техніки для електроенергетики,
переробних галузей виробництва, в першу чергу агропромислового комплексу, легкої та харчової промисловості;
ІІІ. у сфері виробництва:
формування наукоємних виробничих процесів, сприяння створенню та функціонуванню інноваційних структур (технопарків, інкубаторів тощо);
створення конкурентоспроможних переробних виробництв; технологічне і технічне оновлення базових галузей економіки держави;
впровадження високорентабельних інноваційно-інвестиційних проектів, реалізація яких може забезпечити якнайшвидшу віддачу і започаткувати прогресивні зміни в структурі виробництва і тенденціях його розвитку.
Невід'ємною частиною державної інноваційної політики має стати створення умов для розширення сфери та масштабів попиту, пропозицій і розповсюдження науково-технічних знань в країні, комерційного впровадження науково-технічних розробок у виробництво. Для цього має бути забезпечено:
підвищення рівня та розширення сфери науково-дослідних, дослідно-конструкторських розробок, утому числі шляхом систематичного підвищення частки витрат на науку в державному бюджеті;
розвиток фундаментальних досліджень, які мають особливе значення для переходу економіки на інноваційний шлях розвитку;
оптимізація структури установ та господарюючих суб'єктів, що діють у науково-технічній сфері;
формування в суспільстві методів сприяння інноваціям шляхом впровадження нових освітніх програм і розвитку системи безперервної освіти (підвищення кваліфікації кадрів) в науці, виробництві, сфері послуг;
створення засад для розвитку науково-технічної діяльності підприємств і посередницьких організацій, які сприяють активізації інноваційної діяльності, допомагають встановленню зв'язків між науково-дослідною сферою і виробництвом (особливо тих, займаються комерціалізацією результатів наукових досліджень;
створення інноваційних структур (інкубаторів, центрів той інформаційних та інфраструктурних підприємств, які сприяють впровадженню нових технологій у виробництво;
удосконалення організаційно-економічного механізму міжнародного трансферу технологій з метою створення політичних, економічних умов для зростання притоку іноземного капіталу, а також експорту вітчизняних технологій;
сприяння розвитку винахідництва та забезпеченню патентного захисту результатів прикладних науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт у державі та за кордоном.
Стимулювання інноваційної діяльності має забезпечуватися шляхом:
застосування пільг для всього циклу інноваційного процес фундаментальних досліджень до впровадження у виробництв умов використання інновацій для збільшення обсягу та підвищення якості виробленої продукції;
диференціації розмірів податкових пільг залежно від активів інноваційному процесі конкретних підприємств, організацій окремих осіб за умов щорічного збільшення ними витрат на наук дослідні, дослідно-конструкторські роботи;
звільнення від оподаткування тієї частини прибутку, що спрямовується підприємствами, організаціями, приватними особам інноваційних фондів, Державного фонду фундаментальних досліджень, галузевих інноваційних фондів, галузевих фондів технологічного розвитку та реконструкції виробництва або місцевих фондів розвитку науки і технологій, а також на виконання наук дослідних, дослідно-конструкторських робіт за міжнародними загальнодержавними програмами та проектами;
звільнення від податків, включаючи валютні кошти, наук установ, діяльність яких здійснюється за рахунок державного бюджету.
Держава забезпечує бюджетне фінансування наукової діяльності за рахунок видатків із Державного бюджету України. Видатки на наукову і науково-технічну діяльність є захищеними статтями. Бюджетне фінансування наукових досліджень здійснюється шляхом базового та програмно-цільового фінансування.
Базове фінансування надається для забезпечення:
фундаментальних наукових досліджень; найважливіших для держави напрямів досліджень, утому числі в інтересах
національної безпеки та оборони; розвитку інфраструктури наукової і науково-технічної діяльності;
збереження наукових об'єктів, що становлять національне надбання; підготовки наукових кадрів.
Програмно-цільове фінансування здійснюється, як правило, на конкурсній основі для:
науково-технічних програм і окремих розробок, спрямованих на реалізацію пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки;
забезпечення проведення найважливіших прикладних науково-технічних розробок, які виконуються за державним замовленням;
проектів, що виконуються в межах міжнародного науково-технічного співробітництва.
Бюджетне фінансування наукової і науково-технічної діяльності здійснюється відповідно до законодавства України. За рахунок державних коштів фінансуються переважно фундаментальні та довгострокові прикладні дослідження, що мають загальнонаціональне значення, міждержавні, загальнодержавні науково-технічні програми і проекти. Державні наукові та науково-технічні програми є основним засобом реалізації пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки шляхом концентрації науково-технічного потенціалу країни для розв'язання найважливіших природничих, технічних і гуманітарних проблем.
Державні наукові та науково-технічні програми поділяються на: загальнодержавні (національні); державні (міжвідомчі); галузеві (багатогалузеві); регіональні (територіальні). Статус державних (міжвідомчих) наукових та науково- технічних програм мають також відповідні частини загальнодержавних (національних) програм економічного, соціального, культурного розвитку, охорони довкілля. Основним засобом реалізації загальнодержавних (національна науково-технічних програм є державні (міжвідомчі), галузеві (багатогалузеві) та регіональні (територіальні) програми.
Триступенева система підтримки науки:
І. Базове фінансування – переважно бюджетне фінансування забезпечує виконання планових наукових досліджень;
ІІ. Державні програми різних рангів – зорієнтовані на виконання досліджень за пріоритетними напрямками;
ІІІ. Підтримка проектів, запропонованих самими науковцями в ініціативному порядку, що стосується виконання оригінальних фундаментальних досліджень як пошукових, так і найбільш розвинутих.
Серед пріоритетних напрямів фінансування науки України виділяють такі:
1. Дослідження мантії Землі, континентального шельфу, океанографічні дослідження
2. Фундаментальні дослідження
3. Астрономія, астрофізика
4. Біологія
5. Хімія
6. Медицина
7. Керована термоядерна реакція
8. Дослідження зміни клімату планети
9. Космічні програми
10. Захист навколишнього середовища
11. Розвиток екологічно чистих технологій
12. Молекулярна фізика
13. Дослідження мозку
14. Вивчення геному людини
15. Охорона здоров'я, профілактика захворювань
16. Культура та Євроспільнота
17. Електротехніка
18. Наукомістке машинобудування
19. Автомобілебудування
20. Торгівля
21. Біотехнології
22. Науки про життя
23. Інформаційні і комунікаційні технології
24. Дослідження, що гарантують конкурентоспроможність та економічне зростання
25. Енергетика, енергозбереження 26. Розробка та виробництво інтегральних схем
27. Нові матеріали
28. Мобільність наукових кадрів
29. Сфера державного управління
30. Підготовка вчених
31. Відновлення лабораторного й експериментально-виробничого устаткування, поповнення фонду наукових бібліотек
32. Підтримка малих та середніх підприємств
33. Нанотехнології (створення п'яти або менше спеціалізованих центрів розробки і впровадження технологій)
Таким чином, Україні слід збільшувати обсяги бюджеті фінансування фундаментальних та прикладних досліджень. Структура фінансових ресурсів, що вкладаються в розвитої національної науки, мають поступово наблизити рівень оплати п науковців до норм розвинутих країн, підтримати високий рівень безпечності науки матеріально-технічними ресурсами, допоміжним і обслуговуючим персоналом.
Отже, з метою забезпечення пріоритету розвитку науки доцільно на державному рівні побудувати організаційну структуру на основі поєднання галузевого підходу, зорієнтованого на забезпечення загального прогресу наукових знань, і проблемно орієнованого, що найбільше відповідає ринковим відносинам. Галузевий підхід має домінувати у сфері розвитку фундаментальних досліджень і базуватися на використанні достатньо сталих організаційних структур, а проблемно орієнтований – у галузі прикладних досліджень розробок, для виконання яких можуть бути використані як пості так і тимчасові організаційні структури.
Доцільно створювати національні та державні галузеві науково-технічні центри, які здійснюють комплексне розв'язання найважливіших науково-технічних проблем соціального призначення з урахуванням довгострокових національних пріоритетів.
Подальшого розвитку мають набути організаційно-правові засади діяльності структур, що поєднують науково-дослідний процес з виробництвом і реалізацією нової продукції, зокрема, технополіси і технопарки, які вже сформовані на базі територіальних науково-технічних центрів. Основні заходи мають бути спрямовані на реформування центральних органів виконавчої влади за функціональним принципом забезпечення структурної повноти їх повноважень, більш чітке визначення завдань і прав, механізму координації їх взаємодії між собою та з іншими органами виконавчої влади.
З метою розширення участі українських науково-дослідних установ у міжнародній науковій кооперації, створення умов для вільного доступу українських науковців до світових наукових надбань особлива увага має приділятися створенню сучасної телекомунікації інфраструктури. Слід надати підтримку виданню вітчизняної наукової літератури і журналів, а також розширити можливості для придбання науковими бібліотеками іноземних наукових видань.
Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|