Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Тема: Гігієнічні особливості фізичного виховання осіб різного віку

 

План лекції:

1. Гігієна фізичного виховання дітей та підлітків

2. Руховий режим дитини і його гігієнічна характеристика

3. Гігієна фізичного виховання в середньому та похилому віці

4. Гігієнічні принципи фізичного виховання

 

Література:

Даценко І.І., Габович Р.Д. Профілактична медицина. Загальна гігієна з основами екології. Київ, "Здоров'я", 1999. - 694 с.

Лаптев А.П., Полиевский С.А. Гигиена (учебник для институтов й техникумов физической культурі). М., "Физкультура й спорт", 1990. - 368 с.

Гончарук Е.Й. Общая гигиана. Киев, "Вища школа", 1991. - 384 с.

 

Гігієна фізичного виховання дітей та підлітків.Гігієнічні вимоги щодо розвитку, навчання та фізичного виховання дітей і підлітків мають свою специфіку. Найважливішими особли­востями дитячого організму є висока інтенсивність процесів об­міну, безперервний ріст та розвиток функціональних систем. Ці процеси відбуваються одночасно у взаємодії з навколишнім середовищем і регулюються центральною нервовою системою, У дітей 7—10 років (молодший шкільний вік) спостерігається висо­ка рухливість нервових процесів. Причому процеси збудження переважають над процесами гальмування. Це призводить до швидкої стомлюваності, підвищеного збудження, короткочас­ності періоду активної уваги.

Гігієнічні заходи у цей період спрямовують на: охорону ді­тей від шкідливого впливу зовнішніх чинників; створення сприятливого психічного мікроклімату; достатню рухову активність; раціональне харчування.

Класні приміщення мають бути шириною не більше ніж 6 мг довжиною — до 8 м, щоб учні добре бачили написане на дошці та чули голос учителя.

Температура повітря залежно від кліматичних умов у клас­ній кімнаті повинна підтримуватись на рівні 17—24°С; відносна вологість — 30—60 %; швидкість руху повітря — 0,15—0,25 м·с-1. Приміщення повинні достатньо вентилюватись (до 16 м3·год-1 на одного учня, що сприятиме достатньому обміну повітря) та освітлюватись (не менше 150 лк на робочих столах].

Конструкція шкільних парт має відповідати державному стандарту — змінна висота стола та сидіння, нахил кришки.

7-Ю   1 4   1,6        
11-13                      
хлопщ   1,6   1,9        
дівчата   1 5   1,7        
14-17                      
хлопці            
дівчата   1,6          

Розлад функцій залоз внутрішньої секреції призводить до погіршення Для запобігання швидкій утомі, погіршенню зору і викривленню хребта багато уваги приділяють контролю за правильною посадкою. Правильна посадка має бути глибокою, тулуб — пря­мий, голова трохи нахилена вперед, між тулубом та партою від­стань 3—4 см, ноги зігнуті у кульшових та колінних суглобах під прямим кутом, ступні спираються на підлогу, передпліччя вільно лежать на столі.

У 13—18 років (середній шкільний та підлітковий вік) ще більш інтенсивно розвивається функція кори великих півкуль моз­ку та збільшуються функціональні можливості центральної нерво­вої системи. Все це створює сприятливі умови для удосконалення рухових здібностей, які у цей період активно розвиваються.

Гігієнічна освіта в цей період складається з вивчення основ анатомії, гігієни, фізіології, фізичної культури, загально корис­ної праці тощо. При цьому важливе значення надається пра­вильному чергуванню навчання та відпочинку, раціональному руховому режиму та харчуванню, вихованню правильної поста­ви та гармонійної статури.

Останнім часом спостерігається процес прискореного розвитку дітей та підлітків (акселерація). Це виявляється у прискоренні біологічних процесів, збільшенні антропометричних по­казників, ранній статевій та інтелектуальній зрілості молоді.

Вкрай недостатньо наукових даних про позитивний та негативний вплив акселерації на здоров'я дітей та підлітків. Є спостереження позитивного впливу на фізичний розвиток, більш легкого перебігу деяких захворювань, покращанню окремих психічних якостей.

Одночасно спостерігаються і випадки, що свідчать про порушення гармонійного розвитку організму при помітній акселера­ції. Зріст тіла випереджає розвиток внутрішніх органів і, най­перше, серцево-судинну систему. Це негативно впливає на стан здоров'я та працездатність. Інколи спостерігається відставання окремих психічних функцій.

У деяких підлітків спостерігаються уповільнені темпи фізичного розвитку (ретарданти). Ці явища слід враховувати при гігіє­нічному вихованні молоді. Особливо важливо правильно органі­зувати фізичне виховання.

З урахуванням вікових і статевих особливостей, стану здоров'я, ступеню фізичного розвитку та рівня фізичної підготовки дітей та підлітків поділяють на три медичних групи для занять фізичними вправами — основну, підготовчу та спеціальну.

Фізичне виховання дітей та підлітків складається з уроків фізичної культури як основної форми; факультативних занять фізичною культурою і спортом; гігієнічної гімнастики (зарядки); фізкультурних хвилинок; фізкультурних пауз; рухливих ігор та фізичних вправ на перервах; прогулянок, екскурсій, походів; загартовуючих процедур.

Для фізичного виховання у школі передбачають відповідну спортивну зону та навчально-спортивні приміщення.

Спортивна зона має бути віддалена не менш ніж на 10 м од вікон, її розміри — 5000—10 000 м2.

У школах усіх типів слід передбачати легкоатлетичні, гімнастичні та спортивні ігрові майданчики. Останнім часом у серед­ніх школах будуються криті плавальні басейни.

Навчально-спортивні приміщення — це спортивні залиг роздягальні, душові, туалети, кімнати для зберігання спортивних приладів та інвентаря.

Залежно від типу школи передбачають такі розміри спортивних залів: у школах на 192—624 учня — 9x18x5,4 м; на 784—1176 учнів — 12x24x6 м; на 1586—1960 учнів передбачають по два зали — 12x12x3 і 15x30x6 м.

Основні гігієнічні вимоги до навчальне-виховного процесу включають раціональну організацію навчальної роботи, правиль­не чергування розумової та фізичної праці, систематичне фізич­не виховання.

При складанні розкладу уроків на тиждень беруть до уваги, що найвища працездатність відзначається у вівторок та середу, а найнижча — у суботу. Максимум працездатності спостеріга­ється на другому та третьому уроках, а мінімум — на п'ятому та шостому.

З метою запобігання втоми уроки з фізичної культури та праці раціонально призначати для І—III класів на третіх уроках, а для учнів V—XI — на третіх або четвертих.

Протягом навчального року не рекомендується переводити учнів з першої зміни у другу, оскільки це негативно впливатиме на їх працездатність.

Важливе гігієнічне значення має раціональний режим дітей та підлітків, який передбачає: різні види діяльності у відповідні проміжки часу: чергування діяльності і відпочинку, у тому числі на свіжому повітрі; якісне регулярне харчування, повноцінний сон.

На добовий режим молоді впливає вік, побут та інші чинни­ки, але деяких умов слід дотримуватись.

Таблиця І. Рекомендована добова потреба венергії та харчових речовинахдітей і підлітків (Л. О. Лаптєв, С. О. Полієвський,1990)

Вік років   Енергетична потреба, кДж (ккал)   Білки, г   Жири г   Вутле води, г  
усього   рослинні   усього   рослинні  
7-Ю   9623,2 (2300)            
11-13                          
ХЛОПЦІ   112968 (2700)            
дівчата   10041,6 (2400)            
14-17                          
ХЛОПЦІ   12033,6 (2900)            
дівчата   10878,4 (2600)            

Примітка Для підлітків які працюють та навчаються у професшно-техніч них училищах передбачають додаткову (до 10—15 %) потребу у харчових речовинах залежно від характеру навчальне виробничої діяльності

Так, прокидатися, виконувати ранкову гігієнічну пмнастику, приймати їжу та лягати спати бажано в одні й ті ж години. Че­рез кожні 45 хв занять слід робити 5—10-хвилинш перерви

У режимі дня повинно передбачатись раціональне викорис­тання часу для допомоги рідним та відпочинку Час перегляду телевізійних передач має бути обмеженим — 1—2 год на день

Важливе значення в режимі дня має сон Його тривалість для дітей молодших класів повинна бути не меншою за 10—11 год, для дітей середнього шкільного віку — 9—10 год, а для під­літків — 8—9 год

Раціональне харчування дітей І підлітків залежить від віко­вих особливостей Харчування дітей І підлітків має бути чотири­разовим для тих, хто навчається у першу зміну — перший сні­данок складає 20 % добового раціону, другий сніданок — 20Г обід — 35 І вечеря — 25 %; для тих, хто навчається у другу змі­ну — сніданок — 20, обід — 35, полудень (підвечірок) — 20, вечеря — 25 % Потреба в енергії та харчових речовинах на 1 кг маси тіла у дітей І підлітків вища за дорослих (табл 1)

Діти та підлітки потребують підвищеного вмісту в хар­човому раціоні білків І жирів Найціннішими для них є жири, що містяться у молоці та молокопродуктах. Не слід допуска­ти надмірного вживання жирів, бо це може призвести до ожиріння.

Вуглеводи забезпечують енергетичну потребу молодого організму але надмірне їх вживання неприпустиме, тому що вони пригнічують дію системи травлення І погіршують апетит

Потребу організму дітей та підлітків у вітамінах наведено у табл 2

У харчовому раціоні дітей має бути більшою ніж у дорослих кількість мінеральних речовин, таких як солі кальцію та фосфо­ру Так, у молодшому шкільному віці добова потреба кальцію становить 1100 мг, фосфору — 1650, а у підлітків — 1800 мг

Гігієна фізичного виховання осіб середнього та похилого вікуДля осіб середнього (40—60 років) та похилого віку (понад 60 років) характерним є процес старіння У різних органах І фізіологічних системах організму відбуваються патологічні зміни Спочатку уповільнюються процеси обміну речовин І зокрема окислювальні, що спричинює зниження активності тканинних ферментів та біохімічних реакцій у клітинах організму.

У середньому віці знижується еластичність стінок кровонос­них судин, звужується їх просвіт Ці зміни є передвісниками артеріосклерозу та гіпертензії Згодом погіршується скорочу­вальна здатність серцевого м'яза внаслідок збільшення з'єдну­вальної тканини І зменшення м'язових волокон

Після 40—50 років погіршується пристосовуваність судин­ного тонусу до змін кровообігу пов'язаного Із м'язовою діяль­ністю Ще більш суттєві зміни в організмі відбуваються у похи­лому віці Внаслідок значної атрофії легеневої тканини погір­шується дихальна функція І зменшується кількість споживаного кисню Слабшає опорно-руховий апарат Кістки стають тонши ми і крихкими, знижується еластичність м язових та сполучних тканин, зменшується рухливість хребта та інших суглобів, пору­шується координація рухів.

Таблиця2. Рекомендована потреба у вітамінах для дітей та підлітків на добу (О.П.Лаптєв, С.О.Полієвський, 1990}

Вік років   в, (тіамін) мг   В2 (рибофла­він) мг   РР (ніацин) мг   с (аскорбінова кислота) мг   А (ретинол) екв мкг  

процесів росту та регенерації тканин, зниженню ре­активності організму та процесів травлення.

З віком знижується збудливість та рухливість нервових про­цесів, змінюється психіка, знижується пам'ять та увага. Усе це призводить до зниження працездатності.

Серед багатьох чинників, що уповільнюють фізіологічне ста­ріння, позитивно впливають на здоров'я та сприяють довголіт­тю, найважливішим є фізичне виховання та спорт.

Фізичні вправи компенсують недостатність рухової актив­ності, підвищують обмін речовин, стійкість організму до шкідли­вих чинників навколишнього середовища тощо.

Хоча для цих вікових категорій і доступні майже всі види за­нять фізичною культурою, однак, враховуючи їхню знижену спроможність виконувати силові та тривалі фізичні навантажен­ня, спрямованість занять має бути гігієнічною, основною фор­мою — фізичні вправи оздоровчого характеру, дозування та ін­тенсивність навантажень — відповідати віку, стану здоров'я та фізичній підготовленості. Щоб забезпечити правильне дозуван­ня фізичного навантаження, осіб середнього та похилого віку поділяють на спеціальні медичні групи. Першу групу скла­дають практично здорові особи, які мають задовільну фізичну підготовленість; другу — особи, які мають відхилення у ста­ні здоров'я і фізично мало підготовлені; третю — особи з низькою адаптацією до фізичних навантажень і значними пору­шеннями здоров'я.

Для осіб середнього і, особливо, похилого віку дуже важли­вим є поступове збільшення фізичних навантажень. Слід вико­ристовувати всі види занять та вправ, особливо гімнастичних, спрямованих на підтримку гнучкості. Для профілактики відкла­дання солей та розвитку остеохондрозу дуже корисними є впра­ви для м'язів хребта, шиї та спини (згинання, розгинання, при­сідання, повороти тулуба). Значну увагу слід приділяти дихаль­ній гімнастиці з акцентом на посилений видих.

У похилому віці вправи виконують переважно у спокійному темпі, щоб забезпечити рівне, повне дихання, протипоказані вправи статичного характеру та ті, що пов'язані з затримкою дихання, натужуванням та швидкими рухами. На функцію серцево-судинної та дихальної систем позитивно впливають ходьба

та біг.

Заняття фізичною культурою і спортом у похилому віці мають проводитися під наглядом лікаря та при дотриманні всіх гігієнічних вимог щодо режиму праці та відпочинку, харчу­вання, особистої гігієни та гігієни місць занять фізичними вправами. Для осіб похилого віку необхідно обмежувати повіт­ряно-сонячні ванни, а при виражених формах захворювань серцево-судинної та дихальної систем, вони взагалі протипо­казані.

Основними формами занять фізичною культурою в серед­ньому та похилому віці є ранкова гігієнічна гімнастика, ходьба, біг та заняття у групах здоров'я.

Комплекс ранкової гігієнічної гімнастики складають 5—10 вправ для верхніх і нижніх кінцівок та тулуба. Значну увагу при­діляють вправам для навчання правильного дихання. Всі вправи повторюють 5—7 разів з інтервалами 5—15 с. Рекомендується включати вправи для м'язів ока: рухи очних яблук вверх, вниз та колові, заплющування та розплющування повік, повороти го­лови при фіксованому погляді.

Ходьбу починають у повільному темпі (80—100 кроків за 1 хв), дихання має бути рівномірним, через кожні 2—3 км слід робити 5—10-хвилинний відпочинок. Такі заняття бажано про­водити на добре озелененій місцевості з чистим повітрям.

Нині дуже поширений біг, як одна з форм занять фізичною культурою осіб середнього та похилого віку, що потребує суво­рого дозування залежно від стану здоров'я та фізичної підготов­леності. У разі відчуття втоми під час бігу слід перейти на ходь­бу. Особам, що мають значні порушення функції серцево-судин­ної системи, біг протипоказаний.

За даними М. М. Амосова (1991) у віці до 65 років тривалість бі­гу не повинна становити більше ніж 2 хв, а для старших — до 1 хв.

У групах здоров'я на заняттях застосовують різні види фі­зичних вправ: гімнастичні та легкоатлетичні, пересування на ли­жах, катання на ковзанах, їзду на велосипеді, спортивні ігри (во­лейбол, баскетбол, теніс).

На початковому етапі занять, особливо за наявності сут­тєвих порушень функцій органів дихання та кровообігу, а також при недостатній фізичній підготовленості, слід виконувати впра­ви малої потужності без різких рухів, стрибків, бігу та статич­них напружень і натужування, На другому етапі занять у групах здоров'я значно збільшує­ться обсяг легкоатлетичних вправ, спортивних ігор та плавання. Мета цього етапу — удосконалити рухові навички, зміцнити серцево-судинну та дихальну системи.

На третьому етапі обсяг вправ збільшується майже вдвоє, що дає змогу виправити дефекти постави.

З переходом від одного етапу до другого тривалість занять поступово збільшують: на першому етапі — 40—60, на друго­му — 60—80, на третьому — 90 хв.

Чітке дотримання порад лікаря, вимог щодо тривалості, об­сягу, інтенсивності навантаження допоможе зберегти високу працездатність і добре здоров'я та самопочуття на довгі роки.

 


Читайте також:

  1. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  2. VI.3.3. Особливості концепції Йоганна Гайнріха Песталоцці
  3. VI.3.4. Особливості концепції Йоганна Фрідриха Гербарта
  4. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  5. Агітація за і проти та деякі особливості її техніки.
  6. Аграрне виробництво і його особливості
  7. Аграрне право як галузь права, його історичні витоки та особливості.
  8. Агрегатний індекс фізичного обсягу
  9. АНАТОМІЯ І ФІЗІОЛОГІЯ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА ПЕРИФЕРИЧНОЇ НЕРВОВОЇ СИСТЕМИ, ЇЇ ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ
  10. Анатомо-фізіолгічні особливості
  11. Анатомо-фізіологічна перебудова організму підлітка та її вплив на його психологічні особливості й поведінку.
  12. Анатомо-фізіологічні особливості молодших школярів




Переглядів: 1032

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ГІГІЄНА СПОРТИВНОГО ОДЯГУ ТА ВЗУТТЯ | Види доказів у господарському судочинстві

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.009 сек.