МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЖД.ВСТУП. НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА КАРТА ЗАНЯТТЯ. ТЕМА 3. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЖД
КИЇВ – 2002р.
ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ.
Починати нову дисципліну треба з вступу, де сформулювати проблему: з якою метою введена дисципліна і яке місце вона посідає серед інших дисциплін, що вивчають студенти. Привернути увагу студентів до завдань, які ставляться перед студентами під час вивчення дисципліни. Ознайомити студентів з порядком проходження дисципліни і існуючою звітністю (усне опитування, контрольна робота, самостійна робота) та умовами проведення заліку. Нагадати про необхідність підтримання чистоти і порядку в аудиторії. Підкреслити, що від студентів вимагається творчий підхід до вивчення дисципліни, використання додаткової літератури. Записати на дошці літературу, яка пропонується студентам для вивчення дисципліни. Після вступу переходити до викладання навчального матеріалу. РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА. 1. Є. П. Желібо та ін. “Безпека життєдіяльності”, Навчальний посібник. Київ, 2001 р. 2. Г. П. Демиденко и др. “Защита обьектов народного хозяйства от оружия массового пораження”, Справочник, Вища школа, Київ, 1987, 1989 г. 3. Г. В. Стадницкий и др. “Экология”, Вища школа, Київ, 1988. 4. В. Г. Атаманюк и др. “Гражданская оборона”, Учебник, Москва. 1976, 1978 г.
РОЗДІЛ І. ОСНОВИ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ. ТЕМА 1. СИСТЕМА ЖД – ОСНОВА ІСНУВАННЯ ЛЮДСТВА НА ЗЕМЛІ. НАВЧАЛЬНА МЕТА: в результаті проведення заняття студенти повинні знати структуру системи ЖД, характеристики її елементів, принципи і способи забезпечення та проблеми ЖД.
ЧАС: – 2 години. МЕТОД ПРОВЕДЕННЯ – лекція. МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: кабінети кафедри.
НАОЧНІ ПОСІБНИКИ ТА ТЕХНІЧНІ ЗАСОБИ НАВЧАННЯ. 1. Схема “Безпека життєдіяльності” 2. Комплект плівок до кодоскопу. РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА. 1. Є. П. Желібо та ін. “Безпека життєдіяльності”, Навчальний посібник. Київ, 2001 р. с. 10…34. НАВЧАЛЬНІ ПИТАННЯ. 1. Структура системи ЖД та її характерні ознаки. 2. 3абезпечення ЖД. 3. Проблеми ЖД. НАВЧАЛЬНИЙ МАТЕРІАЛ ЗАНЯТТЯ. Людина існує на Землі майже мільйон років і за цей час було створено людське суспільство, побудовані села і міста, промислові підприємства, засоби комунікацій та багато іншого. В організм людини закладені можливості жити до 100 і більш років, зберігаючи розум і фізичну силу для самозабезпечення. Але, на превеликий жаль існують багато факторів, які скорочують тривалість життя людини, це такі як війни, стихійні лиха, катастрофи. За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я на першому місці серед причин смерті людей в побуті є серцево-судинні захворювання, на другому місці - онкологічні захворювання і на третьому місці - нещасні випадки. Медики усіх країн багато років шукають способи, як скоротити смертність людей від захворювань. Що стосується смертності від нещасних випадків, то вони і в Україні дуже великі. За останні роки загинуло: в 1997 р. – 73 тис., в 1998 р. – 68,3 тис., за перше півріччя 1999 р. – 33,9 тис. людей. В середньому – 70 тис. людей за рік. Світова статистика свідчить, що причинами 60...80% нещасних випадків є невміння потерпілими передбачати, розпізнати, на перший погляд приховану, небезпеку, а також невміння оцінювати ступінь ризику і узгоджувати його зі своїми можливостями. Безпека життєдіяльності (БЖД) – наука про комфортну та безпечну взаємодію людей з оточуючим їх середовищем та проміж собою. Завданням цієї науки є розробка методів прогнозування, виявлення та ідентифікації шкідливих факторів і вивчення їх впливу на людей і навколишнє середовище. Разом з тим розробляються заходи і способи захисту людей як в повсякденних умовах, так і в умовах надзвичайних ситуацій (аварій, катастроф, стихійного лиха, війни). Загалом курс БЖД ґрунтується на знаннях інженерної психології, фізіології людини, охорони праці, екології та ін. Теоретичним підґрунтям дисципліни є наука про ризик. Складовими елементами є гуманітарні, природні, інженерні науки, науки про людину і про суспільство. Дисципліна БЖД починає вивчатись у загальноосвітніх школах, продовжується в середніх навчальних закладах і вищих навчальних закладах. Завданнями дисципліни БЖД в вищих навчальних закладах є навчити студентів: – усвідомлювати, що в центрі уваги повинна бути людина як головна цінність держави і людського суспільства; – ідентифікувати і оцінювати небезпечні і шкідливі фактори та створювати безпечні умови життєдіяльності людини; – проектувати нову техніку і технологічні процеси з сучасними вимогами екології та безпеки їх експлуатації; – прогнозувати можливу обстановку в умовах надзвичайних ситуацій і приймати адекватні рішення щодо захисту населення та персоналу об'єкту від можливих наслідків. 1. СТРУКТУРА СИСТЕМИ ЖД ТА ЇЇ ХАРАКТЕРНІ ОЗНАКИ. Людина є унікальною як на планеті Земля так і у Всесвіті. Досі ще вчені не виявили розумних істот на будь-яких інших планетах. Тому головним завданням людства є зберегти себе і свою планету від загибелі. Людина живе і працює в оточуючому її середовищі, яке безпосередньо пов'язане з нею. Ця складна система має назву “система ЖД” і структурно відображена на мал. 1. Мал. 1. Структура системи ЖД Система ЖДскладається з взаємозв'язаних елементів: життя, діяльності людини, оточуючого середовища і має за мету забезпечити комфортне та безпечне існування людини (людства). Все своє життя від народження до смерті людина виконує якусь (свідому чи несвідому) діяльність. Життя людини як і її діяльність невід'ємно пов'язані з оточуючим середовищем, впливає на нього і залежить від нього. Так що всі елементи системи взаємопов'язані і взаємозалежні. Розглянемо характеристики елементів системи ЖД. Фізіологічне життя – це форма існування матерії, яка характеризується обміном речовин, здатністю до розмноження і розвитку, вмінням пристосовуватись до оточуючого середовища. Це ми розглянули загальні характеристики живої матерії на відміну від неживої. Але людина є вищою формою розвитку живої матерії і її життя – це дуже складний процес. Він потребує не тільки підтримки фізіологічного стану людини, але й задоволення її духовних потреб. Духовні потреби включають намагання людини пізнати навколишній світ і своє місце та призначення в ньому. Крім того, на життя людини суттєво впливають умови проживання і праці, медичний догляд та багато іншого, що буде розглянуто пізніше. Життя людини нерозривно пов'язане з її діяльністю. У подальшому ми будемо розглядати свідому діяльність людини, синонімом якої є праця. Діяльність – це специфічна форма відношень людей до оточуючого їх середовища і проміж собою, яка має за мету задоволення своїх потреб та інтересів. Видів діяльності дуже багато: виробнича, наукова, мистецька, освітня та ін. Діяльність – це соціальна категорія, що нерозривно пов'язана з людським суспільством. Тільки завдяки діяльності людини створені усі блага, якими володіє людство. Праця – перша і основна умова існування людини. По відношенню до системи ЖД діяльність людей можна розподілити по трьох великих групах: – використання природного середовища; – розвиток штучного середовища; – збереження та захист системи ЖД. Природне середовище є джерелом природних ресурсів для ЖД людини. Люди використовують воду, ліс, корисні копалини, плодючий ґрунт та інші багатства природного середовища. Люди мають потребу харчуватись, одягатись, жити в зручних приміщеннях, культурно відпочивати. Тому весь час продовжується будівництво промислових підприємств, житла, лікарень, транспортних засобів та всього іншого, що має назву штучне середовище мешкання. ЖД людства не може бути безкомпромісним, спокійним. На ЖД завжди впливають різні негативні фактори, які виникають як в наслідок діяльності людей, так і природного середовища. Наприклад, аварії, стихійні лиха, збройні конфлікти порушують нормальну ЖД людей. Захист в цих випадках людей і природного середовища є специфічним видом діяльності і як правило покладається на державу та створені нею органи (армія, міліція, війська ЦО та формування Міністерства з надзвичайних ситуацій). Оточуюче середовище (довкілля) або середовище мешкання – це все, що оточує людину упродовж її життя. Оточуюче середовище в свою чергу складається з природного і штучного середовища. Природне середовище (біосфера) – це частина Землі і оточуючого її простору, де зосереджено усе живе. Біосфера включає атмосферу (газоподібна частина), гідросферу (рідка частина) і літосферу (тверда частина). На ЖД людей найбільший вплив має частина біосфери від поверхні Землі до висот 20...22 км, де починається озоновий шар. Штучне середовище – це складова довкілля, яка створена людством за багато років його існування. Штучне середовище умовно можна розділити на виробниче, побутове і соціальне середовища. Виробничим є середовище, де людина реалізує свою трудову діяльність (підприємства, установи, навчальні заклади тощо). Побутовимє середовище, де люди мешкають або проводять свій неробочий час. Воно охоплює сукупність житлових будинків, комунально-побутових об'єктів, місця відпочинку та інше. Людина – істота соціальна. Від дня народження до смерті вона знаходиться серед людей, які постійно впливають на неї. Розглядаючи систему ЖД як систему взаємодії людей з оточуючим середовищем, слід додати, що вона завжди підпорядкована якимось правилам, умовам життя, природним умовам, традиціям та ін. У загальному випадку під системою ЖД можна розуміти життя і діяльність людства на планеті Земля. Тут є визначені природні умови, рослинний і тваринний світ, діють відповідні правила і норми життя, відпрацьовані людським суспільством. В повній мірі система ЖД відображена в державі, де люди об'єднані мовою, звичаями, законами, природними умовами, системою захисту своїх інтересів. Але ж і сама людина може бути розглянута як система ЖД, що складається з взаємодіючих органів єдиного організму, який живе і діє по відповідним правилам.
В подальшому ми будемо вивчати систему ЖД людини (людства), розглядаючи найбільш характерні закономірності життя і діяльності в оточуючому нас середовищі. Такі умови створені в межах держави. Характерні ознаки системи ЖД. 1. Це складна система, що об'єднує життя людей (людства), їх працю і оточуюче середовище. Усі елементи системи взаємопов'язані і взаємозалежні. 2. Функціонування системи здійснюється за визначеними правилами (законами, традиціями) і має за мету задоволення потреб та інтересів людей. 3. Це динамічна система, яка розвивається, удосконалюється, пристосовується до зміни умов існування. 4. Система завжди прагне до стабільного стану, вживаючи відповідних заходів для захисту себе від небезпеки; та інші. Як видно, ці ознаки можуть бути віднесені до системи ЖД у масштабі держави і до системи ЖД людини. Людина все своє життя постійно потребує і продуктів харчування, і одягу, і житла, і діяльності, і розваг, і багато чого іншого. Все це повинна забезпечувати людині система ЖД. Забезпечення ЖД – це створення умов, коли людина може отримати все, що їй потрібно для нормального життя і діяльності. В забезпеченні ЖД беруть участь в першу чергу самі люди, які своєю працею або на зароблені гроші забезпечують себе потрібними речами та послугами. Там, де люди не спроможні самі себе забезпечити, їм надають допомогу установи та підприємства, де вони працюють, громадські організації, місцеві органи влади або державні установи. Усі разом вони забезпечують ЖД людини в межах своїх можливостей. Розмаїття потреб та інтересів людей дуже велике. Для задоволення їх потрібно якесь упорядкування або угрупування всіх забезпечень. Введено поняття види забезпечення, які показують, що саме у загальному плані потребує людина для комфортного та безпечного життя і діяльності. Існують такі види забезпечення ЖД: – матеріальне забезпечення; – забезпечення духовних і культурних потреб; – інформаційне забезпечення; – медичне забезпечення; – правове забезпечення; – забезпечення БЖД; та інші види. Розподіл забезпечень по видах дозволяє краще вивчати людські потреби та організовувати заходи для їх задоволення. Але часто бувають випадки, коли людина не задоволена тим, як забезпечені її потреби та інтереси. Щоб уникнути таких випадків (або зменшити їх кількість) забезпечення ЖД повинно базуватись на якихось принципах. Принципи позначають умови, без яких забезпечення ЖД не може бути задовільним. Основними принципами забезпечення ЖД мають бути: – своєчасність; – достатність; – якість. Тобто забезпечення ЖД по будь-якому виду повинно бути в потрібний час, в достатній кількості та з належною якістю. Розглянемо дію цих принципів на прикладі матеріального забезпечення людини. Своєчасність матеріального забезпечення досягається своєчасною виплатою зарплати (стипендії, пенсії) і наявністю необхідних товарів, та послуг, які можна отримати за ці гроші. Наявність тільки однієї з цих складових не може вважатись за своєчасне задоволення потреб людини. Достатність матеріального забезпечення визначається потребами та можливостями самої людини. Більшість людей вважають, що вони матеріально забезпечені недостатньо. І це природно, бо є стимулом до кращої праці, до навчання, підвищення своєї кваліфікації та ін. Працююча людина повинна забезпечити себе і свою сім'ю всім необхідним для нормального життя. Якість матеріального забезпечення визначається в першу чергу якістю товарів і послуг. Але і гроші мають якість, це відчувають люди, коли гроші знецінюються. Тоді за свою зарплату людина може придбати тільки частку від того, що могла раніше, це і є втрата грошима якості. Для того, щоб реалізувати наведені вище види забезпечення ЖД, треба знати способи яким чином це можна зробити. Виникає поняття способи забезпечення ЖД. Способи забезпечення ЖД безпосередньо зв'язані з видами забезпечення. Так, для реалізації матеріального забезпечення можуть бути застосовані такі способи: – організація трудової діяльності (створення робочих місць, високоефективних виробництв і технологій, нормування праці та ін.); – організація системи освіти і підготовки кадрів; – розширення сфери послуг (комунальних, торговельних, побутових, транспортних та ін.). Іншими способами забезпечення ЖД також є: – розширення мережі культурних і спортивних закладів, доступних для населення; – розробка законів, спрямованих на забезпечення прав людини на працю, відпочинок, освіту, персональну безпеку та ін.; – проведення заходів щодо укріплення здоров'я працюючого населення (регулярна диспансеризація, відпочинок в оздоровчих закладах); – створення органів і формувань для забезпечення БЖД (війська цивільної оборони, формування міністерства з надзвичайних ситуацій, міліція та ін.). Як конкретно забезпечується БЖД буде розглянуто пізніше. 3. ПРОБЛЕМИ ЖД ТА ШЛЯХИ ЇХ ВИРІШЕННЯ. Життя людей у сучасному світі ще дуже важке і далеке від того, щоб назвати його щасливим, комфортним і безпечним. Є багато країн і народів, які живуть ще в злиднях, мають своїм супутником голод, нестачу житла, одягу, необхідних для нормального життя речей. Бідність, голод, хвороби, війни – є проблемами світового значення, які має вирішити людство.
До найважливіших проблем людства відносяться: 1. Збереження природного середовища у придатному до життя вигляді. На усіх стадіях свого розвитку людство було тісно пов'язане з оточуючим середовищем. Але з того часу, коли з'явилось високе індустріальне суспільство, небезпечне втручання людини в природу різко посилилось, розширився об'єм цього втручання, воно стало більш різноманітним і зараз загрожує стати глобальною небезпекою для людства. Витрати не відновлюваних видів сировини збільшуються, все більш орних земель вибуває з економіки (будівництво підприємств і міст, ерозія ґрунтів та ін.), засмічується світовий океан. Найбільш масштабним є хімічне забруднення середовища невластивими їй речовинами хімічної природи. Вирішення цієї проблеми дуже складне, але можна визначити хоча б напрямки вирішення проблеми: – виховання людей, починаючи з дитячого віку, у дусі збереження природи як основи ЖД людства на Землі; – збирання сміття, та очищення забруднених ділянок землі і води в найкоротші строки після забруднення; – пошук видів бактерій, які були б здатні переробляти сміття, що саме не розкладається (поліетилен, пластмаси, тощо); – широке запровадження штрафних санкцій до забруднювачів довкілля. 2. Недопущення збройних конфліктів, як способів розв'язання міждержавних та міжнаціональних протиріч. Останні роки спостерігається стійка тенденція до відокремлення деяких національних угрупувань від федеративних держав. Таким чином після розпаду СРСР розпалася Чехословаччина на Чехію і Словакію, Федеративна республіка Югославія на Сербію, Хорватію, Македонію, Славенію. Тепер під загрозою цілісність Сербії, з якої намагається вийти Косово, де проживає більшість албанців. Такі ж тенденції спостерігаються в Росії, в Індонезії та деяких інших країнах світу. В багатьох випадках цей процес відбувається шляхом збройної боротьби, загибелі людей, руйнування навколишнього середовища (Косово у Сербії, Чечня в Росії, Східний Тімор в Індонезії). Не можна допускати, щоб людство само себе знищило, хоча б і в окремих регіонах. А сама Земля в цих районах не повинна перетворюватись у мертву зону. Шляхами вирішення цієї проблеми є: – політичне рішення неузгоджених питань шляхом мирних переговорів; – широке використання міжнародних організацій і миротворчих сил як посередників у цих конфліктах; – заборона постачання зброї у райони конфліктів. 3. Підвищення рівня життя людей. Загальною метою людства на Землі є створення такий умов існування людей, які б дозволяли жити їм відносно комфортно, у достатку, без масових хвороб, захищеними від небезпек. Все це розглядається як підвищення рівня життя: а) матеріального; б) культурного; в) медичного; г) правового; Шляхи підвищення рівня життя: а) мобілізація внутрішніх людських і матеріальних ресурсів; б) створення і реалізація міжнародних програм допомоги відсталим країнам. Крім названих проблем ЖД в Україні також залишаються проблеми: забезпечення людей житлом, медичне забезпечення, комунальні послуги, транспорт та багато інших.
Читайте також:
|
|||||||||||
|