Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Психологічний аспект

Головною продуктивною силою суспільства є люди. Роль людини в розвитку суспільства набула більшого значення у зв'язку з тим, що у суспільстві люди є власниками засобів виробництва та працюють заради покращення свого добробуту.

Управління виробництвом, пов'язане, насамперед, із впливом на людей, тому стосується не тільки економічної, політичної і соціальної діяльності керованого об'єкта, але і психологічної сторони цієї діяльності. Необхідність і можливість виділення психологічного аспекту управління обумовлені тим, що цілеспрямована й усвідомлена трудова діяльність людей пов'язана з їх психікою. Управлінські впливи на трудову діяльність не можуть не враховувати психологічного стану людей, психологічних взаємин у трудовому колективі, стану так званого виробничого клімату взаємин, що складається із соціального, морального та психологічного клімату. До сфери соціального клімату включається все підприємство та відносини в масштабах усього виробничого колективу, до сфери морального-трудового колективи підрозділів підприємства та відносини морального порядку, що формуються під впливом соціального клімату, до сфери психологічного - первинні виробничі групи, де відносини складаються між людьми в результаті безпосередніх контактів.

Психологічний клімат, під яким розуміється комплекс психологічних взаємин, що відповідають соціальним і моральним принципам суспільства, характеризує сумісність працівників у процесі праці, впливає на настрій людей, визначає їх працездатність і рівень колективної єдності.

Психологічний аспект управління виробництвом розглядають як визначену спрямованість керуючих впливів на об'єкт управління, що забезпечує створення в трудовому колективі необхідного психологічного клімату.

Психологічний аспект управління й управлінського рішення органічно взаємозалежні. Цей взаємозв'язок виражається тим, що психологічна спрямованість управління конкретизується у психологічній спрямованості рішень.

Удосконалення форм спілкування в колективі між керівниками та підлеглими досягається на основі встановлення обов'язків (рис. 3.3).

 
 

 


Рис. 3.3. Умови формування здорового психологічного клімату

Механізм формування психологічного клімату залежить від техніко-економічних можливостей підрозділу суспільного виробництва, від системи й організації управління, від моральних та політичних якостей керівного і рядового персоналу. Важлива роль у створенні здорового психологічного клімату належить керівникам усіх рівнів управління виробничого об'єкту. Як показує практика, у колективах, де психологічний клімат оцінюється як "нездоровий", низька ритмічність виробництва, багато порушень трудової та виробничої дисципліни, велика плинність кадрів і незадоволеність роботою, слабко розвинута ініціативність.

Активна та сумлінна участь у процесі прийняття й ухвалення рішення залежить від рівня врахування риси характеру людини та психологічного клімату в колективі. Важлива роль при цьому приділяється самому керівнику, його діловим і особистим якостям.

Керівник повинен бути не тільки висококваліфікованим фахівцем, він повинен вміти прислухатися до думки та рекомендацій членів колективу і громадських організацій, вміти невимушено та уважно поводитися з людьми у процесі творчої праці та поза робочою обстановкою, підтримувати їх ініціативу і використовувати її в практичній роботі; він повинен бути самокритичним, енергійним, справедливим, тактовним, правдивим, виконавчим. Усі ці якості роблять прямий вплив на формування здорового психологічного клімату в колективі, на результати його роботи.

Це значить, що колектив, його психологічний клімат, у свою чергу, впливають на формування самого керівника, стилю і методів його роботи. У єдності впливу колективу, на особистість, незалежно від її місця в колективі, та особистості, у колективі криються значні резерви подальшого підвищення ефективності виробництва.

Велике значення для формування психологічного клімату в колективі має проблема лідерства, тобто роль окремих особистостей у створенні психологічного клімату та в організації на цій основі діяльності колективу. Під лідерами розуміють людей, що володіють особливими особистими якостями, використовуючи які, вони здатні повести колектив до досягнення визначених цілей. Лідер може бути формальним і неформальним. Формальними лідерами є керівники, призначені адміністративно і тому володіють офіційним авторитетом, а неформальними, що з'явилися в колективі стихійно через свої особисті якості та завоювали авторитет завдяки прояву цих якостей у процесі виробничої діяльності колективу. Оскільки наявність двох чи декількох формальних і неформальних лідерів не сприяє створенню здорового психологічного клімату у колективі, варто висувати в керівники людей ділових, морально-політичні й особисті якості яких відомі та схвалюються колективом. Лідерство - важливий елемент у психологічному аспекті управління виробництвом і йому варто приділяти серйозну увагу, маючи на увазі, що лідерство - є оцінка керівника з погляду його здібностей входити у плідний контакт із підлеглими, психологічно впливати на них своїм прикладом і захоплювати на виконання завдань, поставлених перед колективом.

Стан психологічного клімату залежить також від стилю керівництва, тобто від способу та форми здійснення керівником своїх функцій з управління діяльністю колективу.

Сьогодні керівнику доводиться мати справу з утвореними, політично та ідейно грамотними підлеглими, які повною мірою усвідомлюють, що вони не тільки об'єкт, але і суб'єкт управління. Керівник не може не враховувати цих умов, без особливої потреби він не повинен втручатися у хід виконання завдання, придушувати ініціативу виконавців, адмініструвати. Для створення психологічного клімату, що сприяє розвитку творчої ініціативи в колективі, керівник повинен забезпечити точний розподіл обов'язків і відповідальності та підпорядкування певних виконавців певним керівникам при обов'язковій умові, що у кожного працівника повинен бути тільки один безпосередній керівник.

Психологічний клімат у колективі залежить також і від способу спонукання до праці. Психологічна мотивація забезпечує відповідність фактичних умов умовам, що відповідають мотивації працівника, покращує результати його роботи.

Прикладом психологічної мотивації в управлінні виробництвом є створення умов, за яких забезпечується не тільки матеріальна задоволеність працею, а й можливість підвищення кваліфікації, занять спортом, участь у художній самодіяльності тощо. До засобів, що сприяють задоволенню запитів працівника, відносяться такі, як функціональна музика, що супроводжує процес праці, колірне оформлення робочого місця, зручний спецодяг, організована зміна діяльності при виконанні монотонних процесів тощо.

Для поліпшення стилю управління необхідно виховувати нетерпиме в колективі відношення до порушників моральних норм поведінки та культурного спілкування в колективі.

Необхідно раціонально сполучити моральне та матеріальне стимулювання праці, наприклад, вручати премію на зборах колективу, а не в касі разом зі звичайною зарплатою; нагороджувати почесними грамотами, присвоювати почесні звання, заохочувати за участь у суспільній діяльності.

Розглядаючи психологічний аспект управлінського рішення, не можна не звернути уваги на підготовленість колективу до прийняття та виконання рішення, усвідомлені того, що таке рішення доцільне, реальне для виконання, вигідне колективу і суспільству. На практиці нерідко психологічна непідготовленість колективу перешкоджає освоєнню і впровадженню тих чи інших технічних нововведень і нових організаційних рішень, у результаті чого подовжуються терміни впровадження, знижується можлива ефективність. Сутність психологічного аспекту управлінських рішень варто розглядати не тільки з позицій специфічних особливостей змісту рішень, але і з позицій психологічної підготовленості як керівного персоналу, так і рядових виконавців до прийняття і виконання будь-яких, а особливо прогресивних рішень з управління виробництвом, що змінюють традиційні, давно встановлені та вже застарілі правила і методи.


Читайте також:

  1. Антропічний аспект
  2. Антропічні аспекти
  3. Антропічні аспекти
  4. Антропічні аспекти. Забруднення та самоочищення геосистем
  5. Антропологічний матеріалізм та психологічний аналіз сутності релігії Л.Фейєрбаха
  6. АРХІВОЗНАВЧІ АСПЕКТИ ІНФОРМАТИЗАЦІЇ
  7. Аспекти вибору системи складування
  8. Аспекти незалежності аудиторської професії
  9. Аспекти незалежності аудиторської професії.
  10. Аспекти організаційного порядку
  11. Аспекти роботи над зв'язним мовленням
  12. Багатоаспектне класифікування об’єктів винаходу




Переглядів: 2236

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Соціальний аспект | Правовий аспект

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.