МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ПЕРЕДМОВАББК УДК Ш Рецензенти: Баханов К.О.– доктор педагогічних наук, професор кафедри всесвітньої історії та методики навчання суспільствознавчих дисциплін Бердянського державного педагогічного університету Нечепоренко Л.С. –доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна Сущенко Т.І.– доктор педагогічних наук , професор кафедри управління навчальним закладом і педагогіки вищої школи Класичного приватного університету м. Запоріжжя
Ш Шумілова І.Ф. Підготовка майбутнього вчителя до краєзнавчої роботи : навчально-методичний посібник / Ірина Федорівна Шумілова. –
ISBN
У навчально-методичному посібнику запропоновано опис навчального курсу «Педагогічне краєзнавство», модульна робоча програма навчального курсу, яка включає передбачені різні форми навчання: лекції, семінари, практичні заняття, завдання для індивідуальної та самостійної роботи студентів; навчально-дослідні та творчі завдання; теми рефератів; складання кросвордів; презентація портфоліо; складання опорних конспектів з тем лекцій та семінарських занять; розробку презентацій за темами лекцій і семінарських занять; матеріали студентської конференції; методичні рекомендаці з підготовки студентів до проведення екскурсій; підготовку до доповідей тощо, а також питання для підсумкового контролю знань, список рекомендованої літератури, термінологічний словник, іменний покажчик, додатки. Рекомендовано для науково-педагогічних працівників, викладачів, аспірантів, магістрантів, студентів.
ISBN Шумілова І.Ф., 2012 ЗМІСТ
Передмова…………………………………………………………………...5 Робоча програма навчального курсу «Педагогічне краєзнавство»…7 Змістовий модуль І. СУТНІСТЬ, ВИДИ, НАПРЯМИ КРАЄЗНАВЧОЇ РОБОТИ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ…………...30 Тема 1.1. Підготовка майбутнього вчителя до краєзнавчої роботи...30 1.1.1. З історії вивчення краєзнавства……………..……………………....30 1.1.2. Сутність педагогічного краєзнавства…..…………………………...40 1.1.3. Функції педагогічного краєзнавства………………………………..49 1.1.4. Принципи підготовки й організації студентів до краєзнавчої роботи….………………………..………………………….52 1.1.5. Педагогічні умови підготовки майбутнього вчителя до краєзнавчої роботи………………………………………………………………… 1.1.6. Напрямки краєзнавчої підготовки майбутнього вчителя…………. 1.1.7. Педагогічне краєзнавство у підготовці майбутніх учителів початкових класів……………………………………………………………. 1.1.8. Педагогічне краєзнавство у підготовці майбутніх учителів історії…………………………………………………………………
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №1………………………………………………55 ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №2………………………………………………60 ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №3
Тема 1.2. Методи наукового дослідження педагогічного краєзнавства……………………………………………………………………………..64 1.2.1. Наукові підходи до дослідження педагогічного краєзнавства…….64 1.2.2. Джерела педагогічного краєзнавства………………………………..67 1.2.3. Методи теоретичного пізнання у педагогічному краєзнавстві…….68 1.2.4. Методи емпіричного пізнання у педагогічному краєзнавстві……..69 ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №4……………………………………………….72 Змістовий модуль ІІ. ВИХОВНИЙ АСПЕКТ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ДО КРАЄЗНАВЧОЇ РОБОТИ……………..108 Тема 2.1 Особливості краєзнавчої підготовки майбутнього вчителя до емоційної взаємодії з учнями…………………………………………….108 2.1.1.Роль методів виховання у підготовці майбутнього вчителя до краєзнавчої роботи..….…………………………………………………109 2.1.2. Формування духовних якостей особистості майбутнього вчителя у підготовці до краєзнавчої роботи з учнями ……………………………....117 2.1.3. Організація досвіду моральної поведінки у процесі підготовки майбутнього вчителя до краєзнавчої роботи з учнями…………..…………..127 ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №5……………………………………………...135
Змістовий модуль ІІI. ОРГАНІЗАЦІЯ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО КРАЄЗНАВЧОЇ РОБОТИ З УЧНЯМИ……………138 Тема 3.1. Педагогічні умови організації самостійної роботи студентів у процесі вивчення питань педагогічного краєзнавства……………138 3.1.1. Управління самостійною роботою студентів у процесі роботи з педагогічного краєзнавства……………………………………………….138 3.1.2. Підготовка майбутнього вчителя до керівництва краєзнавчою роботою учнів….…………………………………………………………..145 3.1.3. Організація пошуково-дослідної діяльності студентів з краєзнавчими матеріалами…………………..…………………………..150 ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №6……………………………………………...160 МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ СТУДЕНТАМ ЩОДО ОСНОВНИХ ФОРМ ОРГАНІЗАЦІЇ КРАЄЗНАВЧОЇ РОБОТИ……………………162 Методичні рекомендації до семінарських занятьз педагогічного краєзнавства…………………………………………………………………….168 Методичні рекомендації з підготовки студентів до екскурсій……....181 ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ З КУРСУ «ПЕДАГОГІЧНЕ КРАЄЗНАВСТВО»………………………………………………………………………….203 ПЕРСОНАЛІЇ………………………………….………………………….216 ПРЕДМЕТНИЙ ПОКАЖЧИК………………………………………….218 ІМЕННИЙ ПОКАЖЧИК………………………………………………..220 ДОДАТКИ…..……………………………………………………………..222
Провідною тенденцією освіти України ХХІ століття є відродження національної духовності, визнання світоглядних пріоритетів, осягнення трансцендентності, розширення кругозору, формування у молоді громадянських якостей, виховання любові до Батьківщини і, як результат, визнання самоцінності молодої особи, її потреби в здатності бути моральним суб’єктом – людиною. XXI століття ООН проголосила «Століттям Людини». Актуальною проблемою сьогодення, яка обговорюється сучасними філософами, мислителями, письменниками, культурологами, мистецтвознавцями, поетами, художниками – формування духовності в широкому сенсі цього поняття. Реалії сучасного буття людини-творця вимагають конкретних змін у свідомості вчителя, як носія ціннісних орієнтирів в освітньому просторі. Осмислення ролі краєзнавства на тлі культури, пошук автентичності, запобігання маргінальності неможливі без живого інтересу до історичної, географічної, педагогічної спадщини рідного краю. Останнім часом українська спільнота як ніколи потребує іманентної презентації власного історико-культурного надбання у світі. А це можливо лише за умови глибокого та системного вивчення і дослідження процесу тривалого і складного історичного розвитку кожного окремого регіону нашої держави. Роль таких ретроспективних досліджень регіональної специфічності полягає насамперед у накопиченні і представленні фактичного краєзнавчого матеріалу, якого в наш час ще недостатньо. Предметом вивчення запропонованого курсу «Педагогічне краєзнавство» є Північноприазовський регіон з усією багатогранністю місцевих ресурсів, палітрою і ментальністю поліетнічного складу населення, які репрезентують цей край. Термін «краєзнавство» стає дедалі всеосяжнішим і сьогодні виходить за рамки традиційного пізнання певного регіону. Науковці розрізняють такі види краєзнавства: соціальне, шкільне, освітнє. Дедалі поширюються та вдосконалюються функції краєзнавчої діяльності: мотиваційна, пропедевтична, процесуальна, розвивальна, виховна, регіональна, компетентнісна тощо. Однак, нажаль, системний аналіз архівних, музейних, наукових матеріалів дає підстави зробити висновок, що дослідження саме педагогічного краєзнавства – важливого підґрунтя до вивчення гуманітарних дисциплін – мало відомі широкому загалу і, як правило, епізодично використовуються в навчально-виховному процесі вищої педагогічної школи. Не існує рекомендацій і цілісних досліджень щодо управління навчальною і виховною діяльністю студентів засобами педагогічного краєзнавства у вищих педагогічних закладах. Створення організаційно-педагогічних умов у підготовці майбутнього вчителя засобами педагогічного краєзнавства є головним мотивом написання посібника. Мета посібника полягає в розкритті можливостей педагогічного краєзнавства як однієї з важливих умов підготовки майбутніх учителів до організації навчально-виховного процесу в школі, визначенні теоретико-методологічних, навчально-методичних аспектів педагогічного краєзнавства, у виокремленні місця педагогічного краєзнавства в системі викладання дисциплін педагогічного напряму у вищому педагогічному закладі. Завдання посібника: · визначити сутність педагогічного краєзнавства як наукового явища; · розкрити структурні компоненти педагогічного краєзнавства в організаційно-педагогічній діяльності майбутнього вчителя; · сприяти професійній підготовці майбутнього вчителя у вивченні педагогічного краєзнавства; · створювати сприятливі психолого-педагогічні умови для освітнього середовища у навчально-виховному процесі педагогічного ВНЗ; · формувати вміння і навички майбутніх учителів щодо задоволення потреби у самопізнанні, самореалізації, формуванні особистісних якостей та ціннісних орієнтацій тощо; · формувати теоретичну і практичну готовність майбутніх учителів до реалізації знань про рідний край у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи. У запропонованому навчальному посібнику представлено зміст курсу «Педагогічне краєзнавство» для студентів денної форми навчання: · галузь 0101 Педагогічна освіта, напрям підготовки 6.010102 Початкова освіта, спеціалізація практична психологія; · галузь 0203 Гуманітарні науки, напрям підготовки 6.020303 Філологія, спеціалізація мова і література (англійська або німецька, болгарська); · галузь 0203 Гуманітарні науки, напрям підготовки 6.020302 Історія, спеціалізація правознавство. За навчальним планом підготовки бакалавра навчальний курс органічно входить до циклу варіативних дисциплін, передбачених навчальними програмами Бердянського державного педагогічного університету і є логічним доповненням курсів з теорії та історії педагогіки. Читайте також:
|
||||||||
|