Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Античне красномовство

План

Тема: З історії красномовства

Лекція 2.

Мета:окреслити роль і місце риторики в античному світі, визначити внесок східних слов’ян у розвиток риторики; з’ясувати причину актуальності поновлення статусу риторики як науки та навчальної дисципліни в сучасній Україні.

1. Античне красномовство (ораторство Демосфена, Цицерона, Арістотеля).

2. Красномовство слов’ян (Іларіон, Кирило Туровський).

3. Риторика в Києво-Могилянській академії (Феофан Прокопович).

 

Література

1. Абрамович С. Риторика та гомілетика [Текст] : навч. посібник для студ. теологічних, філософ. і філол. фак. ун-тів / С. Абрамович. - Чернівці : Чернівецький держ. ун-т ім. Юрія Федьковича, 1995 . Ч. 1 : . - [Б. м.] : [б.в.], 1995. - 170 с.

2. Андреев В. И. Деловая риторика [Текст] : практический курс делового общения и ораторского мастерства / В. И. Андреев. - М. : Народное образование, 1995. - 208 с.

3. Молдован В. В. Судова риторика [Текст] : навч. посібник / В. В. Молдован ; Міжнародний фонд "Відродження". - К. : Заповіт, 1996. - 319 с.

4. Осипова Н. Ф. Риторика [Текст] : планы семинарских занятий, задания и метод. рекомендации: для студ. гуманит. спец. / Н. Ф. Осипова ; Харьковский гуманитарный ин-т "Народная украинская академия". - Х. : [б.в.], 1995. - 60 с.

5. Риторика [Текст] : програма курсу для курсантів і слухачів відомчих вищих юрид. закладів юрид. освіти / уклад. Г. С. Онуфрієнко ; Запорізький юридичний ін-т. - Запоріжжя : Павел, 1997. - 24 с.

Красномовство має свою історію, без знання якої важко розрахо­вувати на успіх, тим більше у мистецтві судового оратора. Уже в Старо­давньому Єгипті, Індії, Китаї було відоме мистецтво риторики, але справжньою його батьківщиною є Стародавня Греція, де публічне сло­во мало надзвичайно велике суспільне значення.

Античні ритори виступали із сенаторських трибун, на засіданнях, форумах, судових процесах. Відомими риторами були Арістотель, Де-мосфен, Цицерон, Квінтіліан, Ісократ, Есхіл, Філократ, Лісій... У тво­рах Платона знаходимо цікавий опис сили й могутності оратора, який володіє словом, що зцілює душі: «Я стверджую, що якби у будь-яке місто прибули оратор та лікар, і якби у Народному зібранні чи в будь-якому іншому зібранні зайшла суперечка, кого з двох обрати лікарем, то на лікаря ніхто й дивитися не схотів би, а обрали б того, хто володіє словом, — варто було б йому лише забажати...»1.

Такі особистості, як Цицерон та Демосфен, — видатні ритори — ще за життя були увінчані лаврами «синів Вітчизни», «рятівників на­роду». Цицерон у своїх трактатах, присвячених ораторському мистец­тву, писав про формування нової людини — людини-патріота, грома­дянина, який живе ідеалами свого народу й держави.

Найблискучішим ритором Стародавньої Греції, владарем дум був всесвітньо відомий Демосфен(384—322 дон. є.), промови якого, на­сичені фактичним матеріалом, містили чимало особистих спо­стережень, відзначалися динамічністю, переконливою аргументацією й чіткістю. Для Демосфена була характерна артистична манера три­матися на трибуні, що також сприяло його успіхові як оратора. В суді Демосфен виступав як адвокат. Сучасники так характеризували Де­мосфена: «Нашого ритора з його умінням все запалювати і трощити СВОЄЮ силою і владою можна порівняти з вихором або блискавицею»'.

Демосфен жив у епоху, коли закінчувався період народоправлін-ия. Він намагався зберегти віджилий лад і своїм життям заплатив за Вірність переконанням та ідеалам. До наших днів дійшло тридцять промов Демосфена, зокрема найвідоміша — про жінок. Жодна з них і не є плодом імпровізації, а результатом тривалої, скрупульозної праці, покладеної на віднайдення теми, її розвиток, схематизацію плану, на нідпрацювання стилю, шліфування виразів.

Великий трудівник Демосфен цілі ночі проводив за роботою, тому його недруги говорили, що промови Демосфена тхнуть лампадним маслом, яке він спалював у величезній кількості. Але такі твори здава-лися свіжими й чарівними, ніби щойно вилились із грудей: вони були наповнені життям, емоціями і, як творіння Фідіая, не мали на собі жодних слідів різця.

Теоретиком ораторського мистецтва і великим ритором античного світу був Марк Тулій Цицерон(106-42 до н. є.). Він провів на форумі майже 40 років і був справжнім ідейним провідником римського Сенату. Цицерон відпрацював стиль, який дозволяв йому бути простим і блис­кучим, безпосереднім і пристрасним. Чудовими властивостями цице-ронівської промови були мелодійність і ритмічність. Уславився він своїми знаменитими патетичними виступами і висновками. Складе­ними успіху оратора Цицерон вважав освіту, природний дар і ора­торські здібності. Першу промову Цицерон виголосив у 25 років (під і іазвою «На захист Публія Квінція»), а останню (дванадцяту філіппіку*) — у рік своєї смерті (прожив 63 роки).

Марк Тулій Цицерон написав і виголосив низку ораторських ше­деврів: «Брут», «Про знаменитих ораторів», «Оратор», «Про оратора». IIізніше видатний оратор Квінтіліан створив оригінальну систему на­вчання риторики на основі принципів Цицерона у вигляді дванадцяти книг риторичних настанов. Квінтіліан говорив, що небо послало Цицерона на землю, щоб показати, до якої величі може дійти слово.

У Цицерона органічно поєднувалися теорія і практика: свої теоретичні ідеї він блискуче втілював у практичній діяльності. Ідеалом оратора він вважав людину високої культури, яка знає літературу, істо­рії... юриспруденцію, філософію; добре володіє і простим, і високим стилем, розуміє вплив ритму на слух аудиторії, уміє примусити її смія­тися й плакати, може володарювати над її душею.

Для промов Цицерона характерні оклики, повтори, іронія, градація. В деяких його промовах майже не вживаються сполучники. Такий рито­ричний прийом робив судову промову карбованою.

Цицерон був творцем латинської мови: з важкої, неоковирної зброї виковував тонку, гостру рапіру, яка проникала у найпотаємніші ви­гини людської думки. Він виголосив понад сто промов, тексти п'ятде­сяти семи збереглися і є риторичною скарбницею для усіх часів та на­родів.

Теорію ораторського мистецтва розробляли Арістотель і Платон. На думку Платона, красномовство має бути діловим, а не марно­слівним, непідкупним, чесним і високоморальним. Особливо критично Платон ставився до судових ораторів.

Арістотель (348—322 до н. є.) розглядав ораторське мистецтво у філософському плані, підкреслюючи його етичні й естетичні функції. Він вважається творцем теорії суперечки, дискусії. Арістотель розрізняв:

діалектику — мистецтво сперечатися з метою встановлення істини;

еристику — мистецтво будь-що залишитися правим у суперечці;

софістику — намагання добитися перемоги в суперечці шляхом навмисного використання недостовірних доказів.

Стародавня Греція, Стародавній Рим в епоху демократичного роз­квіту стали своєрідною скарбницею риторики і ораторського мистецтва. За законами Солону, кожний афінянин повинен був особисто захищати свої інтереси на суді, бо участь представників дозволялася лише у винят­кових випадках, наприклад у справах осіб, які мали фізичні або психічні вади, жінок, неповнолітніх тощо.

Інтенсивний темп життя демократичних полісів вимагав діяльності, яка б опиралася на практичні навички у найрізноманітніших галузях. Серед них вирізнялося й словесне мистецтво риторів, які за наймом творили судові промови.

Публічний виступ у суді перед багатолюдною аудиторією був не­від'ємною частиною функціонування судової влади у демократичних полісах Стародавньої Греції. Крім того, ораторське мистецтво користу­валося там величезною повагою, популярністю, тому численні оратор­ські школи давнього світу ніколи не були порожніми.

Перші настанови для тих, хто готувався виступати публічно, належа­ли очевидно, сицилійським риторам Тісію й Корку. Це були рекомендації, як слід членувати промову на частини (вступ, виклад справи, закінчення, і які докази слід підбирати. Комедія Арістофана «Жаби», де інсце­новано суперечку Есхіла й Евріпіда, а також деякі фрагменти промов софістів, ораторів Горгія, Сократа дають уявлення про посібники для риторів.


Читайте також:

  1. Античне мовознавство.
  2. Красномовство слов’ян
  3. Поняття демократії. Античне й сучасне розуміння демократії.
  4. Романтичне спрямування філософських та суспільно-політичних поглядів українських письменників, Кирило-Мефодіївське товариство
  5. Романтичне спрямування філософських та суспільно-політичних поглядів українських письменників, Кирило-Мефодіївське товариство




Переглядів: 1571

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тягнирядно Є.В. | Лекція №3.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.