Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Види та характеристики зношування

Класифікація видів зношування

РМ Лекція 2 5.11.10

План

1. Види та характеристики зношування.

2.Явища та процеси при терті та зношуванні деталей машин.

3. Граничнодопустимі зноси спряжень та деталей.

4. Знос головних деталей сільськогосподарських машин.

Література

1. Основи ремонта машин / Под ред. Ю.Н. Петрова. – М.: Колос, 1972. – 528 с.

2. Авдеев М.В. Технология ремонта манин и оборудования. – М.: Агропромиздат, 1986. – 247 с.

3. Акчасов К.А., Базаров Е.И. Ремонт машин. – М.: Агропромиздат, 1992. – 344 с.

 

Зношування поділяється на три головних види:

- механічне;

- корорзійно-механічне;

- зношування при заїданні (молекулярно-механічне).

Класифікація видів зношування показана на рисунку 1.

 
 
Види зношування


.

Рисунок 1 – Класифікація видів зношування

 

Розглянемо окремі види зношування.

Механічне зношування спостерігається при механічному впливі деяких матеріалів виробу.

Абразивне – це механічне зношування матеріалу внаслідок ріжучого або дряпаючого впливу твердих тіл або часток, що знаходяться у вільному або закріпленому стані.

Багато вузлів та деталей сільськогосподарських машин працюють безпосередньо в абразивному середовищі (деталі ходової частини тракторів, робочі органи плугів, культіваторів, сівалок і ін.). Швидкість абразивного зношування знаходиться в межах від 0,5 до 50 мкм/г. Різновидом абразивного зношування є гідро- та газоабразивне зношування. Вони виникають під дією на матеріал деталі твердих часток, що знаходяться потоці рідини або газу. Гідроабразивному зношуванню підлягають плунжери та втулки паливніх насосів високого тиску дизелів, циліндри гідросистеми, золотники гідророзподільників та ін. Газоабразивному зношуванню підлягають деталі газоповітряного тракту двигунів (повітроочищувачі, клапани та сідла механізму газорозподілу).

Ерозійне зношування – це механічне зношування під впливом на деталь потоку рідини або газу.

Електоерозійне зношування – це ерозійне зношування поверхні під впливом на деталь розрядів при проходженні електричного струму.

Гідро та газоерозійне зношування – це ерозійне зношування під вливом потоку рідини або газу.

Кавітаційне зношування – це різновид гідро- та газоерозійного зношування під час руху твердого тіла відносно рідини або газу, при якому виникають бульбашки газу з високим тиском, які захлопуються біля поверхні деталі, що створює різке підвищення тиску (гідроудар) і температури. Як наслідок, на поверхні створюються вириви металу у вигляді кавери діаметром від 0,2 до 1,2 мм.

Зношування при фретингу – механічне зношування тіл, які притулені одне до одного при малих коливальних відносних переміщеннях (шліцеві з’єднання).

Зношування від утоми виникає внаслідок повторного багаторазового деформування мікрооб’ємів матеріалу, що призводить до виникнення тріщин у місцях контакту та відділення частинок металу у вигляді віспоподібних заглиблень (пітінг).

Втомне зношування має місце під час тертя, ковзання та кочення по робочій поверхні в таких спряженнях, як підшипники кочення та ковзання, зубчасті передачі та ін. Утворюється на бігових доріжках підшипників кочення, зубцях шестерень т.п.

Зношування від утоми відбувається в мікрооб’ємах поверхневого шару і залежить від питомого тиску в спряженні, властивостей матеріалу деталі, частоти циклів навантаження. Але його не слід плутати з руйнуванням від втоми.

Корозійне – механічне зношування, що виникає при терті металів, які вступили в хімічну або електрохімічну взаємодію з середовищем. Воно поділяється на окислювальне та зношування при фретинг-корозії.

Окиснювальне зношування виникає при наявності на поверхні тертя окисних плівок, що створилися у результаті взаємодії матеріалу деталі з киснем або окиснюючим навколишнім середовищем

Окиснювальне зношування – це усталений стаціонарний процес динамічної рівноваги руйнування та твідновлювання окисних плівок. Окиснувальне зношування зазнають шийки колінчастих валів, поршневі пальці, втулки опори кочення та ін. Швидкість окиснювального зношування складає від 0,05 до 0,1 мкм/г.

Зношування при фретинг-корозії – це корозійно-механічне зношування тіл, які притулені одне до одного, при малих коливальних відноспних переміщеннях (наприклад, шліцьове з’єднання).

Зношування при заїданні – це зношування у результаті схоплення, глибокого виривання матеріалу, переносу його з одної поверхні тертя на другу та взаємодії утворених нерівностей на спряжену поверхню.

Молекулярно-механічне зношування виникає в результаті механічного впливу матеріалів і одночасного впливу молекулярних сил. При експлуатації можуть мати місце такі явища, яктадгезійне зношування і локальний перенос.

Адгезія – спроможність матеріалів зчіплюватися під впливом молекулярних сил. Адгезійне зношування виникає під дією молекулярних сил на окремих контактуючих ділянках. На цих ділянках виникають сили, які перевищують межу текучості матеріалу, тобто перевищують міцність зв’язків поверхневого шару матеріалу з основним. Такого зношування зазнають пари з металевими поверхнями: опори кочення, зубчасті передачі. Зношування в умовах локального пенреносу відбувається при тих самих процесах, що і адгезійне зношувапння.

Згідно з ГОСТ 13.377-76 визначені такі характеристики градуювання різновидів зносу.

Граничний знос – знос, що відповідає граничному стану зношуваного виробу та (або) йогшо складової частини. Що стасується граничного стану деталі – це стан, при якому її подальша експлуатація має бути припинена через недопустиме порушення вимог безпеки або недопустимий вихід заданих параметрів за встановлені межі, або недопустиме зниження ефективності експлуатації, або необхідність проведення капітального ремонту.

Допустимий знос – це значення зносу, при якому виріб зберігає працездатність. Він завжди менше граниного.

Локальний знос – знос на окремій ділянці поверхні. Епюра зносу – граничне зображення розподілу значень локального зносу по поверхні тертя або по визначеному її перерізу.

Природний знос – знос при тривалій роботі в умовах нормальної експлуатації. Природні зноси – нормальні і неминучі.

Аварійний знос – знос, який наростає дуже швидко і може бути після недовготривалої роботи виробу при порушенннні умов експлуатації.

На рисунку 2 наведена крива залежності зносу від часу.

Рисунок 2 – Крива залежності зносу від часу


Читайте також:

  1. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  2. Акустичні характеристики порід
  3. Будова, принцип роботи та характеристики МДН – транзисторів
  4. Будова, принцип роботи та характеристики тиристорів
  5. Будова, характеристики і параметри біполярного транзистора
  6. Варіаційні ряди та їх характеристики
  7. Векторні характеристикимеханічного руху– переміщення, шлях, швидкіст та прискорення
  8. Вивчення загальної характеристики господарства, окремих галузей господарства та міжгалузевих комплексів.
  9. Види зношування деталей
  10. Види мереж. Основні характеристики мереж.
  11. Види та характеристики інструментів власності.




Переглядів: 5734

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Запитання для самоперевірки по темі 3 | Граничнодопустимі зноси спряжень та деталей

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.