Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Від управління персоналом до управління людськими ресурсами.

Починаючи з 80-х років XX століття, змінюється модель управління персоналом, іде процес трансформації в напрямку від управління персоналом до управління людськими ресурсами. Це знайшло своє відображення в тому, що:

1. в останні роки в країнах розвинутої економіки спостерігається відносне і абсолютне зростання працівників служб управління;

2. значно підвищився статус керівників служб управління, вони входять у вищі ешелони правління організацією;

3. зростають вимоги до рівня професійної підготовки менеджерів з персоналу.

Замість досить фрагматизованої структури існуючої моделі управління персоналом складається система управління, яка зорієнтована на розвиток людського капіталу. Місія цієї системи – реалізувати, паралельно із пріоритетними стратегічними цілями організації, основні цілі кадрової політики. На відміну від управління персоналом управління людськими ресурсами переорієнтоване з потреб персоналу на потреби організації в робочій силі, і пріоритети кадрового менеджменту визначаються, в першу чергу, результатами функціонального аналізу наявних і майбутніх робочих місць, а не існуючого кадрового потенціалу організації.

Якщо працівники служб персоналу старались економити витрати на відтворення робочої сили, то технологія управління людськими ресурсами спрямована на підвищення ефективності інвестиції на постійне професійне зростання працівників організації і покращення умов праці.

Якщо система управління персоналом всю увагу концентрувала на виробничий персонал, то управління людськими ресурсами переносить акцент на управлінський персонал: на контингент управлінців, від компетенції яких значною мірою залежить ефективність роботи організації в цілому.

Технологія управління людськими ресурсами дає синергетичний ефект, якщо:

1. відносно добре розвинута система адаптації до зовнішнього і внутрішнього ринку праці (індивідуальне планування кар’єри, підготовка і перепідготовка персоналу, стимулювання професійного зростання і ротації кадрів);

2. застосовуються гнучкі системи організації робіт (гуртки якості, автономні робочі групи);

3. використовуються системи оплати, побудованої на принципах всебічного обліку персонального вкладу (в тому числі з самими працівниками ) і рівня професійної компетенції (знання, уміння, навики, якими реально володіють працівники);

4. підтримується високий рівень участі окремих працівників і робочих груп у розробці та прийнятті управлінських рішень, які відносяться до їх повсякденної роботи;

5. добре організована система комунікації, яка забезпечує дво- і багатосторонні вертикальні, горизонтальні і діагональні зв’язки в самій організації (підприємстві).

Науково-технічний прогрес супроводжується великими змінами трудової діяльності. За оцінками західних науковців, у найближчі десять років більшість робочих місць, методів праці і самі підприємства будуть істотно відрізнятись від нинішніх. Поступово традиційна технологія поступиться місцем гнучким виробничим комплексам, техніці, наукомісткому виробництву, заснованому на комп’ютерній техніці та сучасних засобах зв’язку. Біо- і лазерні технології, по мірі їх впровадження, скоротять кількість виробничого персоналу при збільшенні питомої ваги спеціалістів, керівників та працівників високої кваліфікації і зростанні обсягу капіталу, який обслуговується одним працюючим. На думку провідних американських соціологів, розширення повноважень на робочому місці, контроль самим працівником за виробничим процесом – основна риса промислової революції, що здійснюється в даний час.

Змінюється і зміст трудової діяльності. В цілому зменшується роль навиків фізичного маніпулювання предметами та засобами праці і зростає значення «концептуальних навиків», уміння уявляти складні процеси в цілісній системі, вести діалог з комп’ютером, розуміння змісту статистичних величин. Особливого значення набуває уважність і відповідальність, усна та письмова комунікація.

В останнє десятиріччя управління виробництвом і персоналом стало видом професійної діяльності, а управлінський персонал – одним із основних. Наприклад, японські управлінці так визначили свої основні завдання, % опитаних:

− розвиток персоналу – 85,3;

− розвиток ринку збуту – 72,8;

− створення нового продукту і послуг – 63,8;

− зміцнення фінансової системи – 59,0;

− нова технологія – 44,4;

− спрощення організаційної структури – 29,7.

Як бачимо, головна проблема – це управління персоналом. Ця функція дещо відрізняється від функцій традиційних відділів на наших підприємствах. Суть управління людськими ресурсами полягає в тому, що людей розглядають як цінність компанії, яку здобуто в конкурентній боротьбі, і її потрібно розвивати, мотивувати, щоб досягти стратегічних цілей організації.

В даний час однією із характерних рис є залежність виробництва від якості робочої сили, форм її використання, рівня залучення до справ управління підприємством. Управління персоналу набуває все більшого значення як фактор підвищення конкурентоспроможності та перспективного розвитку підприємства. Суть двох підходів до управління персоналом (класичного і управління людськими ресурсами) можна наочно прослідкувати заданими, наведеними в табл. 1.2.

Функції управління людськими ресурсами значно відрізняються від таких при управлінні персоналом, про що свідчать наведені дані у табл. 1.3.

Управління людськими ресурсами ґрунтується на двох підходах: традиційного та нового. В західних фірмах поступово складається система управління людськими ресурсами замість системи управління персоналом.

 

Таблиця 1.2

Різні підходи до управління персоналом

 

№ з/п Зміст елементів Елементи системи управління Зміст елементів при класичному менеджменті персоналу Зміст елементів при менеджменті людських ресурсів
Ресурси організації Фізичний та грошовий капітал Людський капітал, фізичний капітал, грошові ресурси
Витрати на персонал Поточні витрати Довготермінові інвестиції
Залучення персоналу Грошові стимули Активний пошук, реклама, соціальні пільги
Витрати на навчання Мінімальні Визначаються за критерієм «вартість - вигода»
Форми навчання На робочому місці Всі форми, включаючи і загальну освіту
Соціальна інфраструктура Відсутня Формуються за критеріями «вартість - вигода»
Стиль керівництва Авторитарний Визначається ситуацією
Регламентація виконання Жорстка Різна міра свободи в організації праці
Організація праці Індивідуальна Індивідуальна, групова
Мотивація до праці Індивідуальне матеріальне стимулювання, примус Поєднання економічних і морально-психологічних стимулів, використання мотивів діяльності високого рівня
Горизонт (термін) планування Короткотерміновий Трудовий цикл людських ресурсів
Функції кадрових служб Переважно облікові Переважно аналітичні та організаційні

 

Таблиця 1.3

Відмінності різних підходів служб управління до управління персоналом

 

Служба управління персоналом Служба управління людськими ресурсами
Людина як фактор виробництва Людина як особистість і особливий фактор у реалізації цілей організації
Людина як стаття витрат Людина як джерело доходів
Кадрова політика є другорядною Управління кадровою політикою як щоденна необхідність
Кадрова політика – справа адміністративних служб Кадрова політика є справою лінійного менеджменту і адміністративних служб
М’якість курсу, відсутність менеджменту Жорсткий курс, добре продуманий менеджмент

 

В XXI столітті, на думку економістів, основою управління персоналом буде служба управління людськими ресурсами, відмінностями якої буде перехід від:

1. вузької спеціалізації та обмеженої відповідальності за доручену справу до широких професійних і посадових профілів;

2. запланованого росту кар’єри – до інформаційного і гнучкого вибору професійного розвитку;

3. відповідальності менеджерів за розвиток персоналу – до відповідальності самих працівників за свій власний розвиток;

4. контролю проблем працівника до створення можливостей для всебічного його розвитку;

5. уникнення зворотного зв’язку з підлеглим – до його активного пошуку;

6. секретного вивчення факторів успіху, вакантних робочих місць і відбору спеціалістів – до відкритого обговорення рівня компетенції працівників, наявних вакансій і шляхів їх заповнення;

7. участь у формуванні і реалізації політики соціального партнерства.

В рамках концепції «управління людськими ресурсами» персонал «зрівнюється в правах» з основним капіталом, і витрати на нього розглядаються як довготермінові інвестиції. Кадрове планування взаємозв’язане з виробництвом – активно впроваджується групова організація праці, і тому акцентується увага на створенні команди, розвитку людей і формуванні корпоративної культури. Таким чином, управління людськими ресурсами спрямовано на вирішення принципово нових, довготривалих завдань, підвищення економічної і соціальної ефективності роботи організації, підтримка її балансу із середовищем. Вважається, що концепція управління персоналом має «національний відтінок». В США, наприклад, вона прагматична: людину розглядають як ресурс, до якого потрібно бережливо ставитись і вкладення в нього повинні окупатись. В Японії людина не тільки ресурс, але й самостійна цінність: тут значно вища роль корпоративної культури і організаційних цінностей. В Україні до такої концепції ще «руки не дійшли», але традиційно вітчизняний менталітет підходить до людей, як до чогось другорядного, тому не скоро підхід до управління персоналом досягне світових стандартів.

Багато компаній світу вважають основним способом конкурентної боротьби – розвиток персоналу. XXI століття буде розвиватись на основі інтелекту персоналу. Японські менеджери з управління персоналом називають такі напрямки, які будуть актуальними (% відповідей):

− розвиток потенціалу людей – 86,6;

− максимальне використання потенціалу працівників – 80,9;

− розвиток групової діяльності – 47,1;

− акцент на розвиток професіоналізму старших працівників – 42,4;

− розширення різноманітності професій – 38,3;

− збільшення фондів мотивації – 29,6;

− покращення умов праці – 29,4.

Основним критерієм підвищення на посаді є широка кваліфікація, вміння добиватись конкретних результатів, динамізм, уміння формувати команду і працювати з нею, вміння бачити картину в цілому і застосовувати ділову етику. Єдина система управління персоналом включає: відділ персоналу, управлінців всіх рівнів і організацій, які представляють інтереси найманих працівників. Нова кадрова технологія – основне джерело позитивних змін в організації, оскільки вона сконцентрована на:

− ресурсну орієнтацію, тобто використання індивідуальних здібностей працівників відповідно до стратегічних цілей організації;

− інтеграцію потреб працівників із зацікавленістю організації.

Більшість спеціалістів формулюють концепцію людських ресурсів досить широко, підкреслюючи відмінності за критеріями оцінки ефективності (більш повне використання людських ресурсів проти мінімізації затрат), за ознакою контролю (самоконтроль проти зовнішнього контролю), за формою організації.

Зміни у використанні робочої сили сприяли перейменуванню більшістю американських фірм кадрових служб у служби людських ресурсів. Характерною рисою організації роботи з персоналом у рамках нової концепції є інтеграція кадровими службами всіх аспектів роботи з людськими ресурсами, всіх стадій їх трудового циклу – з моменту підбору до виплати пенсійної винагороди.

Таким чином, служби управління людськими ресурсами зосереджують свою діяльність на економічних та організаційних аспектах. У складі працівників деяких служб з’являється ряд нових професій і спеціальностей, спеціалісти по найму персоналу, методисти та інструктори. Кількість працівників у кадрових службах – один спеціаліст на 135 зайнятих в організації. Дисципліна «управління персоналом» викладається в 200 вузах США.

Слід відмітити, що в XX столітті було присуджено дві Нобелівські премії в галузі економіки за розробку теорії людських ресурсів – Теодору Шульцу в 1979 році і Генрі Беккеру в 1992 році.

 


Читайте також:

  1. ERP і управління можливостями бізнесу
  2. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  3. III. КОНТРОЛЬ і УПРАВЛІННЯ РЕКЛАМУВАННЯМ
  4. Oracle Управління преміальними
  5. А. Видання прав актів управління
  6. АВТОМАТИЗОВАНІ СИСТЕМИ ДИСПЕТЧЕРСЬКОГО УПРАВЛІННЯ
  7. АВТОМАТИЗОВАНІ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ДОРОЖНІМ РУХОМ
  8. Адаптивні організаційні структури управління.
  9. Адміністративне право і державне управління.
  10. Адміністративний устрій і управління в українських землях під час татаро-монгольського панування.
  11. Адміністративні методи - це сукупність прийомів, впливів, заснованих на використанні об'єктивних організаційних відносин між людьми та загальноорганізаційних принципів управління.
  12. Адміністративні методи управління




Переглядів: 2385

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Історія розвитку кадрових служб. | Теорія людського капіталу.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.