Лекція 8 Особливості економічної моделі ціноутворення
Центральною межею економічної моделі ціноутворення є допущення, що ціна реалізації одиниці продукції (робіт, послуг) встановлюється на рівні, який би забезпечив отримання максимального прибутку.
В умовах монополістичної конкуренції досить часто зміна ціни, може безпосередньо впливати на обсяг реалізації.
Результат впливу ціни на обсяг реалізації називають еластичністю. Якщо зміна ціни істотно не впливає на обсяг реалізації, то попит вважається не еластичним. Якщо вже незначне збільшення ціни призведе до достатнього зниження обсягу реалізації, то попит вважають еластичним.
Еластичність, що передбачається, дозволяє визначити динаміку маржинального доходу, який зменшується у міру зростання обсягу продажу.
Разом з маржинальним доходом необхідно визначити маржинальні витрати, тобто витрати, пов'язані з виробництвом або реалізацією однієї додаткової одиниці продукції (робіт, послуг).
Поки маржинальні витрати нижче за ціну виробництва і реалізації продукція вважається прибутковою, як тільки маржинальні витрати перевищують ціну, підприємство втрачає гроші на кожній додатковій одиниці продукції. Тому, обсяг, який максимізує прибуток підприємства, це така кількість продукції, при якому маржинальні витрати дорівнюються ціні.
Аналіз маржинальних витрат і доходів дозволяє встановити оптимальну ціну реалізації для визначення якої, необхідно:
1. встановити загальний і маржинальний дохід;
1. розрахувати витрати для кожного рівня реалізації;
2. розрахувати прибуток для кожного рівня реалізації, і при цьому вибрати комбінацію «Ціна - обсяг».