Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Людські потреби та їх особливості

Економіка виникла, функціонує і розвивається задля задоволення усієї різноманітності потреб людини.

 

Потреби - відчуття нестачі певних благ, бажання володіти ними. Потреби – це бажан­ня споживачів придбати та використати товари і послуги, котрі прино­сять їм задоволення (користь).  

 

Потреби можна систематизувати і класифікувати – насамперед за їх суб’єктами.

За своїми суб’єктамипотреби поділяються на індивідуальні (особисті) – потреби у споживчих благах (у кожної особи вони мають кількісні і якісні особливості, втамовуються специфічним набором спо­живчих благ); колективні(зокрема, потреби колективу працівників під­приємства у кваліфікованому керівництві, відповідних умовах праці, сприятливому моральному кліматі, високих заробітках тощо); суспільні(наприклад, потреби у соціальному захисті, економічному зростанні, забезпеченні роботою і таке інше).

Крім того, можна виділити потреби суб’єктів економіки – домаш­ніх господарств (сімей), підприємств (фірм) і держави.

Домашні господарста є власниками виробничих ресурсів, тому вони мають потребу у їх найраціональнішому застосуванні; підприємства (фірми) потребують зростання рентабельності (доходності) виробницт­ва, підвищення конкурентоздатності своїх товарів; держава відображає потребу в економічній цілісності, зростанні своїх доходів (бюджету), сплаті податків та багато іншому.

За об’єктами людські потреби поділяються насамперед на фізіо­логічні (у їжі, питві, одязі, житлі, продовженні роду тощо), які пород­жуються біологічною сутністю людини, і соціальні (потреби у спілку­ванні, праці, освіті, інформації, охороні здоров’я, творчості, самовира­женні та тому подібні), що породжуються соціальною суттю людини.

Виділяють також потреби матеріальні(у матеріальних благах) і духовні (у духовних благах).

Наведена класифікація багато в чому дуже умовна. Зокрема, осо­бисті, колективні і суспільні потреби значною мірою перекриваються, тобто співпадають. А те, що ще вчора не було першочерговою потре­бою і вважалося предметом розкоші, нині стало предметом першої необхідності (зокрема, телевізор, персональний комп’ютер чи мобільний телефон). Те, що є предметом розкоші для однієї сім’ї, для іншої – з високим достатком – є предметом нагальної необхідності (приміром, басейн чи тенісний корт).

Людина намагається втамувати передусім найнагальніші свої по­треби, що стає рушійним мотивом її господарської поведінки. Однак, коли одні потреби втамовуються, на черзі виникають інші. Старі, уже задоволені потреби перестають відігравати мотиваційну роль, а програ­му людської діяльності визначають нові, ще не задоволені запити. Отже, потреби визначають зміст майбутньої господарської діяльності людини, а результат цієї діяльності повинен задовольняти потреби на прийнятному рівні.

З економічними потребами людини пов’язані її економічні інте­реси, тобто усвідомлені людьми економічні потреби. Економічні інтере­си є спонукальним мотивом виробництва, вони реалізуються у госпо­дарській діяльності людей. Інтересом для найманого працівника є заробітна плата, для підприємця – прибуток, для банкіра – процент, для землевласника – рента. Інтереси покупця і продавця перетинаються у ціні певного блага, однак інтерес першого полягає у її зниженні, а дру­гого – у зростанні.

Уся сукупність потреб впливає на виробництво, кількість і номенклатуру створених у ньому благ. Але не лише потреби впливають на вироб­ництво, останнє породжує усе нові і нові потреби (зокрема, тільки після появи холодильника чи пральної машини у виробництві у них з’явилася масова потреба).

Отже, потреби зумовлюють розширення виробництва та зміни у його змісті, а виробництво – розширення (зростання) потреб. Так відбу­вається економічний розвиток: потреби та виробництво “підштовхують” одне одного у своєму поступальному русі.

 

В економіці дієзакон безмежного зростання потреб.

 

Поскільки в економіці діє закон безмежного зростання потреб людей, то і виробництво зростатиме безмежно. Водночас, можливості у задово­ленні потреб наштовхуються на обмеженість (рідкісність) виробничих ресурсів.

 


Читайте також:

  1. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  2. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  3. VI.3.3. Особливості концепції Йоганна Гайнріха Песталоцці
  4. VI.3.4. Особливості концепції Йоганна Фрідриха Гербарта
  5. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  6. Агітація за і проти та деякі особливості її техніки.
  7. Аграрне виробництво і його особливості
  8. Аграрне право як галузь права, його історичні витоки та особливості.
  9. АНАТОМІЯ І ФІЗІОЛОГІЯ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА ПЕРИФЕРИЧНОЇ НЕРВОВОЇ СИСТЕМИ, ЇЇ ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ
  10. Анатомо-фізіолгічні особливості
  11. Анатомо-фізіологічна перебудова організму підлітка та її вплив на його психологічні особливості й поведінку.
  12. Анатомо-фізіологічні особливості молодших школярів




Переглядів: 2896

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Людина в економіці | Альтернативність ресурсів і проблема економічного вибору

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.