Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Людина в економіці

Людина водночас є біологічною та соціальною істотою.

Людина – продукт і елемент як природи, так і суспільства.

Людина не може існувати поза природою, а тим паче займатися господарською діяльністю. Водночас, наука виділяє і досліджує окремо природне та соціальне середовище діяльності людини.

Природне середовище, або довкілля, визначає природні умови господарської діяльності людини. До таких умов відносять кількість населення, кліматичні умови, ландшафт, спадковість, якість харчуван­ня, географічне розташування, розміщення продуктивних сил, транс­порт, житло, одяг і багато іншого.

Як уже згадувалося, людина здійснює свою діяльність за умов природної обмеженості (рідкісності) виробничих ресурсів.Отже, суттєвою рисою людського життя і діяльності є залежність від природи. Одні природні блага (повітря, вода, сонячне світло) зна­ходяться у такій кількості і такій формі, що їх використання практично не має обмежень, а тому задоволення потреб у них не вимагає особливих зусиль і жертв. Це – вільні та дармові блага.

Інші блага є рідкісними, або обмеженими. Щоб задовольнити потреби в них, необхідні значні зусилля по їх добуванню і пристосу­ванню до споживання. Ці блага називають господарськими. Вони й утворюють виробничі ресурси.

Соціальне середовище людської діяльності визначається сукупні­стю соціальних (суспільних) відносин (стосунків) людей. Серед них виді­ляють економічні, а також політичні, культурні, духовні, соціальні, ідео­логічні, правові, екологічні, науково-технічні та інші. Господарську (еко­номічну) діяльність людей визначають економічні відносини.

 

Економічні відносини – стосунки між людьми з приводу виробництва, розподілу, обміну і споживання життєвих благ.

 

Економічні стосунки людей пронизують усі сфери економіки – виробництво, розподіл, обмін і споживання, утворюючи основу для роз­витку інших суспільних відносин людей – соціальних, політичних, пра­вових, екологічних, ідеологічних, науково-технічних, духовних, мораль­них та інших. Економічні відносини визначають своєрідні “правила гри” господарської діяльності.

У системі економічних відносин насамперед виділяють соціально-економічні та організаційно-економічні відносини.

 

Соціально-економічні відносини – відносини між людьми з приво­ду власності на ресурси (фактори) виробництва і життєві блага.

 

Отже, соціально-економічні відносини – це відносини власності.

 

Власність – відносини між людьми, що відображають певну фор­му привласнення життєвих благ, і особливо – форму привласнення засобів виробництва (тобто володіння, розпорядження та користування ними).

 

Об’єктами власності стають засоби виробництва і життєві блага, а її суб’єктами, тобто власниками, – окремі особи, групи людей, під­приємства, установи, держава.

Власність – категорія історична. Однак людство знає тільки два типи власностівласність особисту і власність колективну. Водно­час, згадані типи власності втілюються в різноманітних формах.

 

 

Форма власності – критерій, що характеризує власність за озна­кою суб’єкта власності, тобто визначає, кому належать різноманітні об’єкти власності.

 

Критеріїв форм власності є кілька.

За критерієм привласнення(хто привласнює) виділяють індиві­дуальну, колективну і державну форми власності.

За критерієм права власності (права на володіння, розпоряджен­ня і використання) розрізняють приватну, спільну і державну вла­сність.

Історично першою була общинна власність (насамперед – на землю), але під впливом прогресу продуктивних сил і суспільного поділу праці (спеціалізації виробництва) з’явилась приватна власність (вла­сність окремої особи чи сім’ї). З розвитком економіки, особливо ринко­вої, відбувалася еволюція приватної власності, яка з часом модифіку­валася у більш гнучку і пристосовану до ринку форму – корпоративну власність (акціонерну власність), а також у партнерську власність (власність партнерів, які утворюють спілку). Згодом утворилися також державна(власність держави у цілому) та муніципальна власність (власність органів місцевої державної влади), а також інтегрована власність (тип власності, у якому поєднуються різні її форми; наприк­лад, приватна і державна).

Виходячи з цього, можна виділити сукупність форм власності у сучасній економіці:

· загальнонародна власність, яка має загальну і однакову дос­тупність для усіх членів суспільства (насамперед – власність на приро­дні ресурси);

· державна власність, яка охоплює ресурси надр, підприємства і установи, які підпорядковані центральній владі (об’єкти власності пере­даються органами народовладдя у відання державних органів на умо­вах використання з делегуванням відповідальності);

· муніципальна, комунальна власність, яка передана органами народовладдя у відання і розпорядження місцевих державних органів;

· колективна власність, яка є неділимою частиною власності загальнонародної, переданої (викупленої або орендованої) у відання і розпорядження трудових колективів (так звані “народні підприємства”);

· корпоративна приватна власність, яка утворюється на основі майна з пайових внесків асоційованих власників, що використовується ними за власним розсудом з дотриманням встановлених законом пра­вил і обмежень (акціонерні товариства і товариства з обмеженою відповідальністю);

· спільна пайова власність, яка існує на основі спільного майна, утвореного пайовими внесками співвласників, які розпоряджаються ним за власним розсудом з дотриманням відповідного законодавства (так звані повні та командитні господарські товариства, або спілки, вироб­ничі кооперативи тощо);

· індивідуальна приватна власність, яка існує у вигляді майна, речей, інформації, належних особисто індивіду і використовуваних на власний розсуд з дотриманням встановлених законом правил і обме­жень (індивідуальні підприємства, наприклад, власне діло).

Саме відносини власності є визначальними у створенні соціаль­ного середовища господарської діяльності.

 

Соціально-економічні відносини утворюють ядро, серцевину будь-якої економічної системи, визначаючи економічну природу і тип існую­чого економічного ладу.

Економічні відносини власності завжди мають свою правову форму. Правовий (юридичний) зміст власності відображає право суб’єкта власності на володіння, розпорядження і використання об’єкта власності, а також відповідальностіза нього.

Водночас, економічні відносини власності потрібно відрізняти від юридичних (правових). Якщо економічні відносини власності відобра­жають відносини між людьми з приводу володіння, розпорядження об’єктами власності (економічними ресурсами і життєвими благами) та їх використання суб’єктами власності, то юридичні вказують на став­лення людей до речей (суб’єктів власності до її об’єктів).

Варто відзначити, що відносини власності визначають стосунки розподілу господарських і споживчих благ.

Розподіл ресурсів (господарських благ) і споживчих благ відбу­вається насамперед за власністю. Тому відносини розподілу також включаються до соціально-економічних відносин, як і відносини стосовно відтворення (безперервного повторення)суспільного виро­бництва.

 

Організаційно-економічні відносини – стосунки між людьми з приводу поділу та кооперації праці, його технології і організації, обміну ресурсами та благами.

 

До організаційно-економічних стосунків включають передусім відносини виробництва та обміну.

Виходячи з цього, можна поглибити зміст організаційно-економіч­них відносин, які, таким чином, є відносинами з приводу трудової діяль­ності, грошового та товарного обігу, ціноутворення, фінансів і кредиту, менеджменту та мáркетингу, банківської, біржової, страхової справи тощо (у цьому переліку відображено елементи поділу і кооперації праці, організації виробництва і обміну тощо).

Можна виділити також інші елементи системи економічних відно­син: техніко-економічні (стосунки з приводу застосування техніки і тех­нологій), еколого-економічні (з приводу збереження довкілля), інфор­маційно-економічні (з приводу виробництва, зберігання і переробки інформації, тобто нагромаджених знань) та інші.

Людина є водночас і носієм праці як виробничого ресурсу, і власником факторів виробництва, і виробником та спожива­чем життєвих благ. Її участь в економіці різнобічна.

Людина як особистий фактор виробництва була і зостається головним та вирішальним елементом продуктивних сил суспільства, а як людський фактор включає не тільки виробничу, але й інші види діяльності людини, вказуючи на те, що вона є й суб’єктом економічних та інших соціальних відносин: працівником і власником, виробником і споживачем:

· людина має здатність до господарської діяльності;

· людина здатна до співпраці, поділу і кооперації господарської дія­льності;

· людина здатна втамовувати власні потреби, здійснюючи госпо­дарську діяльність;

· потреби людини – спонукальний мотив будь-якої господарської діяльності;

· людина здатна господарювати раціонально, прагнучи одержати максимальну вигоду за мінімальних затрат;

· господарська діяльність людини підпорядкована природним і со­ціальним законам.

· людина – чинник будь-яких економічних явищ і процесів, осеред­дя і рушійна сила економіки.

 

Економіка існує задля людини, а діяльність людини утворює економіку!

 

Економічна теорія вивчає конкретні прояви людського фактора тільки у контексті економічної (господарської) діяльності людини, насамперед у виробництві господарських і споживчих благ.


Читайте також:

  1. А-кролик, Б-кішка, В-мавпа, Г-людина.
  2. Авілум – “син чоловіка” – повноправна людина, охороні його життя, здоров’я, захисту його майнових інтересів присвячена значна частина законника.
  3. Антропогенний вплив – це будь-який вплив, що здійснює людина на навколишнє середовище та його ресурси.
  4. Банківська система в ринковій економіці є звичайно дворівневою і включає центральний банк (емісійний) і комерційні (депозитні) банки різних видів.
  5. В плануванні й організації наукових досліджень в економіці використовуються програмно-цільові методи.
  6. В плануванні й організації наукових досліджень в економіці використовуються програмно-цільові методи.
  7. Глобалізація як новий етап розвитку інтеграційних процесів у світовій економіці
  8. Головні риси країн, що розвиваються, та їхнє місце у світовій економіці
  9. Грошово-кредитна політика України в ринковій економіці.
  10. Гуманізм епохи Відродження і проблема унікальної індивідуальності. Людина як творець самої себе
  11. Гуманна людина знає тільки обов»язки, тоді як аморальна – тільки власну вигоду.
  12. Державне регулювання структурних зрушень в економіці.




Переглядів: 937

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Економічні ресурси і фактори виробництва | Людські потреби та їх особливості

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.