Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Гуманна людина знає тільки обов»язки, тоді як аморальна – тільки власну вигоду.

Етичні норми були покладені і воснови управління державою, яку Крнфуцій вважав єдиною сім»єю, а її правителя – «батьком народу».

Конфуціанство прагнуло міцного, незмінного соціального порядку. Щоб уникну­ти соціальних конфліктів, .конфуціанці закликали правителів не відривати селян від сільськогосподарських робіт, дбати про поліп­шення народного добробуту, зменшувати податки та ін.

Учень Конфуція Мен-цзидоводить закономірність поділу людей на «правителів, які напружують мозок» і підлеглих , що напружують « м»язи».Підлеглі зобов»язані утримувати правителів , але останні повинні бути гуманними, розробляє т 12 принципів успішного правління:

1. Підкоряй люей не силою, а доброзичливістю;

2. Не допускай розпусти;

3. Поважай мудрих та їх поради;

4. Знижуй податки, не утискай людей;

5. Не відволікай народ від справ його;

6. Люби свій народ;

7. Завоюй серця підданих;

8. Поважай поважних;

9. Зберігай добру людську натуру;

10. Спрямовуй свій народ у бік добра і любові;

11. Шукай те, що втратила свідомість;

12. Будь ззавжди справедливим.

На відміну від конфуціанців, котрі розглядали здебільшого морально-етичні питання, представники легізмувелику увагу приділяли питанням організації державного управління, яке, на їхню думку, мало грунтуватися не на традиціях і ритуалах, а на досконалому законодавстві.

Зокрема пропонували:

- встановлення єдиного централізованого управління всім суспільством;

- регулювання товарних цін шляхом встановлення фіксованих державних цін;

-запровадження єдиного податку відповідно до площі землі, що обробляється;

До критиків конфуціанства належить концепція моїзму , (Мо-цзи)(479—400 до н.е.) — засновник школи моїстів. Він та його прихильники виходили з принципу природної рівнос­ті всіх людей, виступали проти станового поділу суспільства, за­суджували рабство, розкіш і паразитизм панівних станів, гноб­лення ними землеробів і ремісників. Державу розглядав як результат домовленості між дюдьми, а виникнення майнової нерівності як результат порушення цієї домовленості.

Вони вважали фізичну пра­цю джерелом багатства й закликали всіх старанно працювати, щоб досягти щастя та добробуту. Засобом вирішення всіх проблем вважав етичні відносини, що виникають на тлі «взаємної любові».

Основоположником даосизму став сучасник Конфуція Лао-Цзи, (604-519 р. до н.е.) який виклав свої думки в трактаті «Шлях доброчесності). Основною категорією є «дао» , що відображує природний хід речей, споглядання життя, обмеження бажань, забезпечуючи майнову рівність в суспільстві. Багатство Лао-Цзи вважав грабунком, а правителя країни- головним злодієм. Він писав, що людей, які збагачують «великого злодія « неможна вважати розумними. Однак є справедливе небесне «дао», вища справедливість, яка віббере награбоване у багатих і віддасть бідним. Даосисти вважали , що дережава занадто втручається в людську діяльність, встановлюючи и безліч заплутаних законів, що породжує несправедливість, подолати яку можна лише шляхом відмови від прогресу і повернення до первісного природного стану суспільства, в якому відмінності між людьми будуть лише в майстерності їх праці.

Особливе місце в історії економічної думки Стародавнього Китаю займає колективний трактат «Гуань-цзии» (IV ст. до н.е.). Він об»єднав біля 500 праць кількох тисяч вчених що працювали в своєрідній академії «Палаці наук біля Західних воріт» ( ІУ-ІІІ ст до н.е.). Автори трактату приділяють значну увагу економічній політиці держави, висловлюються за постійний вплив держави на господарське життя, щоб «держава була бага­тою, а народ задоволеним». Великого зна­чення автори трактату надавали товарно-грошовим відносинам з погляду їх використання державою для регулювання економіки. Зокрема вони пропонували:

- захист національної економіки від ринкової стихії шляхом встановлення регулювання державою цін на хліб

- створення державних зернових фондів,

- надання пільгових кредитів землеробам,

- застосування для стабілізації господарства нормова­ної емісії грошових знаків , щоб забезпечувати їхню високу купівельну спроможність.

Застосування металевих, особливо залізних знарядь праці іс­тотно підвищує рівень виробництва, посилює суспільний поділ праці, веде до індивідуалізації ремісничого виробництва. Зростає спеціалізація та професіоналізм ремісників.У III ст. до н.е. відбувається об'єднання семи царств у єдину імперію, що означало не лише політичне об'єднання. Перший імператор Цинь Ши-хуанді, або Цинь Шихуан (259—210 рр. до Р.Х.), провів низку реформ, зокрема відмовився від передачі зем­лі в умовну власність, як це було раніше, і ліквідував привілеї аристократії , чим досяг торжества в Китаї державної форми власності. Адміністративна реформа дала йому можливість стати повно­владним володарем країни. Соціальною реформою стало запровадження «Табелю про ран­ги», за яким перші сім рангів могли мати простолюдини, а по­чинаючи з восьмого ранги надавали чиновникам за службу. Най­вищими були 19-—20 ранги. Напевно, можна вважати, що реформи ЦиньШихуана в осно­ві мали погляди авторів колективного трактату «Гуань-цзи» (IV—IIIст. до н.е. ), які як головне завдання, подібно до Конфуція, висували проблему «якзробити державу багатою, а на­род задоволеним» через рівномірний розподіл багатства, не до­пускаючи збагачення торговців та лихварів.

Вони також висту­пали за непорушність станового поділу суспільства, стверджу­ючи, що без Богом обраних «шанованих» та вищих станів краї­на не мала б доходів, а також, що так бути не може, щоб «усі були шановані», адже тоді не було б кому працювати.

Серед за­ходів, спрямованих настабілізацію натурально-господарськихвідносин, найважливішими вони вважали регулювання держа­вою цін на хліб, а також створення державних запасів хліба, ре­формування податкової системи .

Ще одним реформатором цього періоду був Ван Май, який за­хопив трон у 9 р. після Р.Х. Він закріпив у Китаї лише два види земельних володінь— державні та селянські, за відсутності ве­ликої феодальної власності.

Він також проголосив заборону раб­ства, але вона протрималася недовго; а рабство залишалося як патріархальне.На початку І тисячоліття Китай вступає у затяжний період криз і політичної нестабільності. Набіги кочівників погіршува­ли становище. Але була збережена життєспроможність китай­ської цивілізації та її державність, продовжувала свій розвиток економіка.

 

3.

Західнаабо європейська цивілізація традиційно по»язується зі становленням та розвитком античних держав – Давньої Греції та Риму. Основою господарства західних країн на відміну від Сходу стала індивідуальна власність на базові засоби виробницт­ва — передусім землю. Відмінною є і роль праці рабів, яка набуває великої господарської значущості.

З господарського погляду в історії Давньої Греції можна виділити два етапи:

- патріархальний , що характеризується пануванням натурального господарства;

- торгівельно-ремісничий , що характеризується високим рівнем торгово-грошових відносин.

Суспільне життя античної Греції зосереджувалося у полі­сах —- містах-державах, розташованих по берегах та островах Егейського й Іонічного морів, які виникають як своєрідне об»єднання сільських мешканців, військові та адміністративні центри. Греція не була єдиним політичним цілим, кожне місто-поліс жило власним життям, було незалежною одиницею. Поєднувала їх спільність релігійних вірувань, тяжіння до певних релігійних центрів, насамперед Олімпу.

Економічні зв'язки за умов панування на­турального господарства були досить вузькими, господарське життя переважно зосереджувалося в окремих родинах, у їх до­машньому («ойкісному» — від давньогр. «ойкос» — дім) госпо­дарстві.

Така родина складалася не лише з осіб, поєднаних кровними зв»язками, до неї входили іноді цілі родини або окремі особи ( так звані клієнти),а такожраби.

На чолі такої патріар­хальної родини стояв родоначальник або домовласник, який у гос­подарському відношенні виступав як управитель та землевлас­ник.

Влас­ник такого господарства спрямовував трудову діяльність як рабів, так й іншої челяді, а продукція споживалася безпосередньо в ньому.

Саме право на землеволодіння визначало участь у держав­ному управлінні,( тобто мешканець полісу вважався повноправним громадянином, якщо володів землею) а клієнти, які знаходилися під захистом та за­ступництвом патріархальної родини, таких прав не мали. У містах-полісах крім повноправних громадян існували і інші кате­горії населення, зокрема метеки (іноземці), які прав на землю не мали і вимушені були займатися ремеслом та торгівлею, заняття­ми, які греки вважали негідними громадянина.

Така патріархальна родина була самодостатньою і не потре­бувала господарських зв'язків з іншими, подібними до неї, адже забезпечувала власні потреби за рахунок власного ж господар­ства. Лише деякі блага, передусім предмети розкошу, здобува­лися шляхом обміну на власну продукцію.

Поділ праці у патріархальній родині ще не визначав суспіль­ного поділу праці, хоча й породжував появу нових форм госпо­дарської діяльності як складових ойкісного господарства.

Найвищу стійкість таке господарство дістало в Спарті і підкріплювалося відповідними законами – закони Лікурга,згідно з якими встановлювався принцип рівного розподілу землі та прикріплення до неї ілотів( залежного насалення), заборонялися торгівльно-ремісничі заняття для спартіатів, регламентувалося все їхнє життя, вони мали носити однаковий одяг, їсти однакову їжу без жодних прикрас, навіть форма бороди та вусів мала бути однаковою . на думку законодавців це мало не допустити заздрощів та нерівності. Ці закони закріплювали натуральний тип господарства, торгівля практично заборонялася, а ремесло було дуже слаборозвинутим.

Палким прихильником економічного устрою давньої Спар­ти, законів Лікурга, був Ксенофонт (444—354 рр. до н.е.) -афінський аристократ, філософ, автор трактатів «Економікос» («Домобудівництво») та «Кіропедія», в яких він виступав як прихильник та захисник натурального (ойкісного) гос­подарства, базованого на праці рабів. Особливо звеличував вінсільське господарство, намагаючись показати у своїх творах, що добробут країни залежить лише від землеробства, саме воно виступає в нього як головна господарська форма.

Ксенофонт вважав, що вихід з економічної кризи, яку переживали Афіни полягає в поліпшенні ведення натурального рабовласницького господарства, залученні до поліса іноземців і стягненні з них податків, що збагатить державну казну, розширенні видобування срібла і продаж державою рабів.

Щодо ремісництва та торгівлі, то Ксенофопт засуджує їх, говорячи, що заняття відомими ремеслами є низьким, і вони... не мають по­ваги у містах, адже руйнують тіло працюючого, примушуючи його сидіти та дихати кімнатним повітрям, іноді проводити на­віть цілі дні біля вогню.

Водночас Ксенофонт досить високо ставить заняття ремеслом у домашньому господарстві для задоволення власних потреб, коли воно поєднується із землеробством. Визнавав він і важливість та корис­ність для держави праці ремісників, але за умови, що до ремесла залучено рабів та метеків.

Але в інших містах-полісах вже з УІІ ст до н.е. починає поглиблюватися розвиток ремесла та торгівлі. Найбільшим їх центром стають Афіни.

В Афінах, як і в біль­шості грецьких міст-полісів, існувала демократична форма прав­ління, а влада вже з VIII ст. до н.е. належала аристократії. Осно­ва цієї влади визначалася низкою причин, серед яких найважли­віше місце належало великому землеволодінню, яке дозволяло господарям підкоряти собі як орендарів, так і масу дрібних землевласників-співгромадян, більшість з яких була боржниками ве­ликих власників.

Право власності охоронялося законодавчо. Позики надавалися під заставу землі, а на ді­лянках боржників встановлювалися так звані боргові (іпотечні) стовпи, на яких записувалися імена боржників, кількість боргу та строк виплати. Проценти були дуже високими( від 30% до 100%), борги росли швидко і вже наприкінці УІІ ст. до н.е. майже всі землі Афін були вкриті іпотечними стовпами.

Такі явища були підтвердженням розкладу ойкісного госпо­дарства. Спробу уповільнити ці процеси і водночас підтримати торгівлю та реміс­ництво було зроблено у 594 р. Солоном, який здійснив низку реформ.

Так, реформи Солона вирішували питання привілейованого стану землевласників, закріпивши за ними права повного гро­мадянства. Реформи Солона знищили також боргову кабалу, боргове раб­ство було заборонене, а рабами могли бути лише іноземці, рабст­во одноплемінників було заборонене. Були також анульовані всі борги під заставу земель. Таким чином реформи захистили інтереси землевлас­ників і певною мірою - старого ойкісного господарства.

Разом з тим Солон бачив необхідність у зростанні ремесел та торгівлі, видає закон, за яким аінський громадянин може відмовити в утриманні перестарілому батьку, якщо той не подбав про навчання свого сину будь-якому ремеслу. Статус ремісників істотно підвищується, відкриваються можли­вості залучення до занять ремеслом не лише рабів або метеків, а й громадян Афін.

У сфері політичній реформи Солона встановлювали юридичну рівність між громадянами перед законами, всі громадяни були рів­ними незалежно від їх майнового стану. Реформував вій і спад­кове право, надавши можливість тим, хто не мав дітей, передава­ти своє майно у спадок на власний розсуд.

Отже, реформи Солона, хоча і були в деякому аспекті консервативними, заклали основи нового суспільно-економічного та політичного устрою в Афінах і зміцнили економіку полісу, від­крили шлях до посилення економічної та політичної могутності.

Уявлення про економічну думку Стародавньої Греції класичного рабовласницького періоду (V ст. до н.е.) дає економічна програма Перікла (бл. 490 — 429 до н.е.), який був першим стратегом і керівником афінської держави в 444 — 429 рр. до н.е. Перікл практично ліквідував майновий ценз, увів плату за державну й військову службу, запровадив громадські роботи, що давали заробіток бідним, створював клерухії (військово-землеробські поселення) і колонії, заохочував торгівлю та ремесло

Економічний розквіт Афін припадає на першу половину У ст. до н.е. і базується не на землеробстві, а на ремісничому виробництві та морській торгівлі.Розквіт ремісництва пов»язують із зростанням використання рабської праці, створенням великих ремісничих майстерень (ергастерій), де виробляли продукцію масового споживаня і в яких працювало до 100 робітників. В таких майстернях вже існував поопераційний поділ праці і деякі історики їх навіть називають мануфактурами. Рабска праця стає основною продуктивною силою,( рабів можна було побчити всюду: і в майстернях і в домі, на суднах як гребців, на копальнях ), що ставило в скрутне становище працю вільних громадян, тому що рабська праця коштувала значно дешевше. Кількість рабів істотно збільшується : в період з У до ІУ ст. до н.е. з 25-35% до 40-50%.

Але поступово в полісному госопдарстві наступає криза. Продуктивність рабської праці падає, з»являються цілі покоління людей, які народилися, жили й працювали в умовах рабства, не маючи достатніх стимулів, а втой же час видатки держави на влаштуваня свят, ігр, утримання війська, флоту зростають. Крім того багата рабовласницька верхівка побоюється полісної бідноти, яка зазіхала на їх майно та привілейоване становище.Якщо в Афінах ці суперечки зводилися в основному до дебатів на народних зборах, судових процесах, то в інших давньогрецьких полісах нерідкими були й криваві сутички. Оскільки вільні бідняки були повноправними громадянами поліса, вони вимагали матеріальної допомоги від держави , однак використовували її не на виробничу діяльність, а на споживання, тому кількість бідних не зменшувалася , а тільки збільшувалась.

В умовах кризи полісів з думкою про ідеальну державу виступає Платон (427—347 до н.е.), (знамениті твори «Держава», «Закони»).

У першому творі Платон виходив з того, що нерівність випливає із самої природи людини, через що є нездоланною. Проте кожна лю­дина має одержувати свою частку відповідно до власних здібнос­тей,( це він вважав майновою рівністю ) що і є справедливим. Основним принципом побудови держави та її природною основою є поділ праці. Оскільки люди, на думку Платона, помітно різняться за своїми здібностями, одні з них на­роджені для управління, інші — для військової справи, а решта — для землеробства й ремесла, усе вільне населення в ідеальній дер­жаві він поділяв на три стани за їхньою роллю в суспільстві: філо­софів(правителі), воїнів та третій стан (землероби, ремісники, торговці). Раби не належать до жодного стану: вони є тільки знаряддям праці, яке «здатне говорити» на відміну від робочої худоби.

Отже, поділом праці Платон пояснює і соціальний поділ суспільства. Філософи і воїни повинні управляти державою , а щоб ними не заволоділа пристрасть до збагачення вони не повинні володіти власністю та займатися господарством, (жити і харчуватися в спеціальних таборах, мати саільних жінок та дітей),а їхнє матеріальне забезпечення (за зрівняльним принципом) має стати суспільною турботою. Засоби існування для цих станів му­сять постачати члени третього стану і раби.

Унаслідок поділу праці, на думку вченого, з'являються ринок, торгівля і гроші. Порушуючи питання торгівлі та товарно-грошових відносин, Платон висловив надзвичайно важливу дум­ку про те, що в процесі обміну відбувається зрівнювання всіх то­варів і вони стають порівнянними, хоч і є різними споживними вартостями.Водночас Платон уважав, що товари порівнюються за допомогою грошей, визначає такі їх функції як міра вартості, засіб обміну і засіб нагромадження. Разом з тим Платон був супротивником продажу товарів у кредит, гостро засуджував лихварство.

У «Законах» Платон змалював ще один проект ідеальної дер­жави, економічна організація якої грунтувалося на принципах рівності та самостійності сімейних господарствбула більш реалістичною, ліп­ше відповідала тогочасній добі, передбачаючи запобігання над­мірній концентрації землі в руках власників, допускаючи право володіння і користування (неповне право власності) для представників вищих станів, можливість пе­редачі землі у спадок тощо. У цьому випадку , щоб не ввести людей в спокусу збагачення пропонувалося надати кожній сім»ї окреме житло та рівноцінну жілянку землі. Кількість ділянок мала бути незмінною, усі вони залишалися в державній власності і лише переходять у спадок до одного з дітей. Вартість однієї ділянки визначалася як «міра бідності», а «міра багатства» визначалася вчетверо більшою. Надлишки мали надходити до державної казни. Розмір державних податків встановлювався в залежності від розмірів багатства, за цим критерієм і всі люди поділялися на чотири майнових класи, з переодом з одного класу в інший в разі збагачення чи збідніння. Все це мало забезпечити спокій, справедливість і мир в державі.

Проте, в цьому творі, як і раніше, він залишався за­хисником натурального аграрного господарства, що використовує переважно працю рабів, зневажливо ставився до торгівлі, за­суджував лихварство.

Економічна думка Стародавньої Греції досягла своєї вершини в творах Арістотеля(384—322 до н.е.) — найвидатнішого мис­лителя давнини. У своїх працях «Політика» і «Нікомахова етика» він, як і Платон, виклав проект «найліпшої держави». На думку Арістотеля, поділ суспільства на вільних і рабів та їхньої праці на розумову й фізичну обумовлено тільки «законами природи». Провідною галуззю економіки є землеробство, уся земля держави має поділятися на дві частини, одна з яких перебуває в держав­ному володінні, а друга — у приватному. Арістотель розрізняв два види багатс­тва: багатство як сукупність споживних вартостей (природне, іс­тинне багатство) і багатство як нагромадження грошей. Відповід­но до цього він розрізняв і два види діяльності: економіку і хрематистику. Під економікою він розумів природну господарську діяльність, пов'язану з виробництвом продуктів (споживних вар­тостей). Вона включала землеробство, ремесло, а також дрібну торгівлю у межах, необхідних для задоволення потреб. Хремати-стикою Арістотель називав мистецтво наживати багатство, роби­ти гроші й уважав цю діяльність неприродною. До неї він відно­сив велику торгівлю і лихварство. Розмежування двох видів багатства, а також протиставлення природного неприродному привели Арістотеля до розуміння по­двійного значення блага, тобто до нового відкриття двох сторін товару (споживної вартості й мінової). З таких самих позицій він аналізує етапи еволюції форм торгівлі та грошового обігу, вклю­чаючи безпосередній обмін продукту на продукт і обмін за допо­могою грошей до сфери економіки, а велику торгівлю, метою якої, як і лихварства, є збільшення початкове авансованої суми грошей, — до хрематистики. Аналогічно тлумачить давньогрець­кий мислитель і функції грошей. Природними функціями грошей вважаються функції засобу обігу й міри вартості,а використання грошей як засобу нагромадження, збагачення належить уже до хрематистики.

Таким чином, у своєму дослідженні етапів розвитку торгівлі Арістотель показав перехід від форми Т—Т до форми Т—Г—Т, а від неї до Г—Т—Г. Останню форму торгівлі, де гроші функціонують як капітал, він гостро засуджував, як і лихварство.

Незважаючи на певну обмеженість поглядів Аріс­тотеля, що пояснюється передовсім його натурально-господарсь­ким підходом до економічних питань, дослідження зародження й розвитку торгівлі, історичного процесу переходу однієї форми торгівлі в іншу є безперечною заслугою цього вченого.

Якщо перші прояви економічної думки стародавніх греків зв’язані з ідеалізацією общинного ладу, натурального господарства, звеличуванням землеробства, то згодом усе більша увага приділяється питанням землеволодіння, приватної власності, рабства, становища селянства, розвитку ремесла, торгівлі, грошового обігу.

У цілому економічна думка Стародавньої Греції розвивалася спочатку за умов розкладу общини, виникнення рабства, пізніше — його розвитку й кризи. Тому в центрі уваги старогрецьких мислителів незмінно перебували проблеми рабовласництва, які вони розглядали, виходячи із соціальної, політичної та економічної ситуації того часу.

Ті самі обставини зумовили й переважання в них натурально-господарського підходу до економічних питань. Щоправда, поглиблення суспільного поділу праці, пожвавлення ремесла й торгівлі зробили необхідними спеціальні дослідження переваг натурального й товарного господарства, різних сторін товарно-грошових відносин.

Стародавній Рим виник у VIII ст. до н.е. як місто, а з кінця
III ст. до н.е. до кінця V ст. н.е. був середземноморською державою. У результаті завойовницьких воєн Рим, поширивши своє панування на весь Апеннінський півострів і підкоривши майже всі тодішні держави Західної та Південно-Східної Європи, Північної Африки, Малої Азії та Переднього Сходу, перетворився на велетенську імперію. Могутність Стародавнього Риму зв’язано зі зміцненням і роз­квітом античного способу виробництва, за якого основними відносинами були відносини рабів і рабовласників. В економічному житті вирішальна роль належала сільському господарству.

Юридичним власником землі виступала держава, але з часом відбувається процес передачі землі в приватну власність патриціям ( сенаторам, консулам, трибунам) а також іншим заможним людям. Центральне місце серед соціально-економічних проблем Стародавнього Риму займали проблеми рабства й аграрні проблеми.

Надзвичайно важливим моментом в економічній історії Риму стала розробка у 451—450 рр. до н.е. Законів XII таблиць, які зафіксували відносини приватної власності (особливо IV, 3; V, З, 8а; VI, 3; VII, 7; VIII, 9). Вони також санкціонували розподіл рим­лян на вільних та рабів, патриціїв і плебеїв. Згадуються у Законах і боржники та лихварі, міститься також стаття, що обмежує лих­варський відсоток (VIII, 18а). Усе це говорить про певне посту­пове витіснення натурального господарства господарством гро­шовим. Підтверджують Закони й поступове обезземелення плеб­су, перехід землі у руки великих землевласників.

Форми земельної власності пройшли складну еволюцію : від вілли ( земельного маєтку площею 25-100 га) до величезних латифундій з десятками тисяч гектарів, які на початку нашої ери трансформувалися в парцелии( невеличкі ділянки землі), які надавалися колонам – землеробам, вільновідпущеним рабам та іншим дрібним власника на основі оренди).

Питання раціональної організації рабовласницьких господарств знайшли своє в трактаті «Землеробство», що був написаний Марком Порцієм Катоном Старшим (234 — 149 до н.е.). Він узагальнює досвід і містить практичні рекомендації щодо ведення натурального рабовласницького господарства з певною ринковою орієнтацією. Катон, як і його грецькі попередники, уважав землеробство за найпочесніше й найшляхетніше заняття, дохід від якого «є найчистішим, найпевнішим і зовсім не породжує заздрощів». Зразкове господарство — це переважно самозабезпечуване натуральне господарство, власник якого купує лише те, чого не можна виробити у власному маєтку, а продає тільки надлишки. При цьому господар має якнайменше купувати і якнайбільше продавати. Для підвищення дохідності маєтків Катон дає поради щодо облаштування господарства, організації в ньому вироб­ництва і праці рабів. Приміський маєток, наприклад, господар має облаштувати так, щоб він давав якнайбільший прибуток. Для того, щоб власник не робив зайвих витрат, Катон радить йому мати менше обладнання. Не надаючи великого значення засобам виробництва, Катон, проте, виняткову увагу приділяє рабам і організації їхньої праці. Він радить суворо поводитися з рабами, карати за найменші провини, сіяти ворожнечу між ними, годувати та одягати їх залежно від того, як вони працюють і як поводяться, і в такий спосіб створювати стимули до сумлінної роботи та доброї поведінки. Він пропонує до мінімуму скоротити видатки наїх утримання . Також слід не допускати, щоб раб залишався без роботи, і навіть у свята примушувати його працювати на відміну від ху­доби, яка повинна мати перепочинок. Кожен раб має дістати «урок», тобто певний обсяг конкретної роботи. Система «уроків» уможливлює господареві контроль за станом справ у маєтку. Безпосередньо наглядати за працею рабів мав раб-наглядач (вілік). Працюючи серед інших, він «буде знати, що в рабів на думці, і вони будуть ретельнішими в роботі».

Про виконання наказів вілік мав звітувати господареві, котрий сам мусив керувати всім маєтком. Крім рабів, Катон передбачав залучення до роботи в господарстві вільних громадян, зокрема половинщиків, але тільки як тимчасовий і допоміжний захід.

Позбавлення селян землі і концентрація її в руках великих землевласників зумовили необхідність проведення аграрних реформ. Опрацювання проектів таких реформ та їх втілення в життя зв’язані з іменами народних трибунів братів Гракхів — Тіберія (162—133 до н.е.) і Гая(153—121 до н.е.). Пропоновані ними реформи полягали,

- по-перше, у відновленні та зміцненні дрібного землеволодіння;

- по-друге, у поверненні пролетарів (зубожілих дрібних виробників) до господарської діяльності;

- по-третє, у обмеженні розмірів земельних ділянок, що можуть бути у розпорядженні одного господаря (однієї родини).

Крім того римським громадянством наділялися усі вільні жителі Риму.

Ці законопроекти викликали величезний спротив великих землевласників

В 133 році до н.е. Тіберій Гракх виступив із законо­проектом про земельну реформу, який передбачав обмеження корис­тування державною ріллею одною тисячею югерів (близько 300 га) на родину, розподіл решти землі по 30 югерів (близько 9 га) серед безземельних та малоземельних громадян Риму.

Запропонований проект було прийнято й частково здійснено.

Але вони викликали величезний спротив великих землевласників, які організували заколот і Тиберія Гракха вбили.

Навіть після вбивства Тіберія Гракха аграрна комісія продовжувала роботу, наділяючи селян землею. Молодший брат Тіберія — Гай відновив реалізацію аграрної реформи і здійснив іще низку реформ, спрямованих на зміцнення римської держави, припинення зубожіння селянства та запобігання пролетаризації римських громадян. Так, у Римі проводився продаж хліба з державних сховищ за низькими цінами, в Італії та на території Карфагена утворювались нові колонії, куди переселяли незаможних громадян. Проте 121 р. до н.е. Гая Гракха та його прихильників було вбито.

Пізніше аграрні проблеми досліджували такі представники економічної думки Стародавнього Риму, як Марк Теренцій Варрон (116 — 27 до н.е.) і Луцій Юній Модерат Колумелла (І ст. н. е.). У трактаті Варрона «Про сільське господарство»знайшло відображення зростання товарності рабовласницьких господарств та їх перетворення на господарства напівнатурального-напівтоварного типу. Називаючи дві цілі, досягнення яких мають прагнути землевласники — користь і задоволення, Варрон на перше місце ставить користь, тобто отримування доходу. З погляду дохідностівін і розглядає питання організації рабовласницького господарства. На думку Варрона, дохідність маєтку визначається його агрокультурою, але передовсім — властивостями грунту, оскільки основна цінність господарства — земля. Водночас він визнавав залежність дохідності маєтку від його місцезнаходження. «Маєтки, поряд з якими є місця, куди зручно ввозити і продавати вироби свого господарства і звідки вигідно ввозити те, що потрібно для власного господарства, такі маєтки вже тільки через це є дохідними»1, — писав він. Варрон, по суті, виокремлював два типи рабовласницького господарства: приміські маєтки та віддалені господарства. Визнаючи вплив ринку на організацію господарства, Варрон визнавав потребу його ринкової орієнтації, оскільки, з одного боку, власники маєтків змушені купувати навіть те, що вони самі виробляють, але в недостатній кількості, а з іншого — часом стає невигідно виробляти щось у власному господарстві, навіть коли це є можливим. Землеробство він пропонував поєднувати зі скотарством, прибутковість якого була тоді високою.

Варрон дає таку класифікацію знарядь праці:

1. Ті, що розмовляють ( раби).

2. Ті, що мукають ( воли).

3. Німі ( всі інші речі).

На погляди Варрона щодо використання в господарстві праці рабів безперечно вплинуло повстання Спартака. Хоч він і досі вважає рабів тільки «знаряддями, що говорять», та все ж радить рабовласникові не купувати багато рабів тієї самої національності, щоб вони не змовились між собою, і застосовувати гнучкіші методи примусу до праці, заохочуючи рабів матеріально та морально, поліпшувати харчування, зменшувати обсяг роботи.

Виходячи з низької продуктивності рабської праці, Варрон уважав, що вигідніше користуватися працею найманих працівників, особливо для обробітку великих сільськогосподарських угідь і в нездорових місцевостях, де велика смертність рабів могла б завдати їхньому власникові значних збитків.

Праця Луція Колумелли має таку саму назву «Про сільське господарство». ( і ст. н.е.).Це своєрідний огляд стану античного сільського господарства в період кризи рабовласництва. На противагу твердженням, що занепад сільського господарства зумовлений погіршанням родючості землі та поганим кліматом, Колумелла головну причину цього занепаду справедливо бачить у недоліках господарювання, насамперед через недбале ставлення рабів до праці.Узагальнивши тогочасну сільськогосподарську практику, він запропонував цілу систему заходів для раціональнішої організації рабовласницького господарства. На його думку, велике, але погано оброблене поле дасть менше доходу, ніж маленька, але старанно оброблена ділянка. Добрий господар може зробити прибутковим будь-який клаптик землі, вирощуючи там саме те, для чого ця земля найбільше придатна.

Прагнучи розробити принципи ефективної організації праці рабів, Колумелла рекомендував запровадити поділ праці, її спеціалізацію, використання кваліфікованої рабської праці.Він стверджував, що головного метою ве­дення господарства є отримання доходу, а тому власникам слід частіше бувати у своїх маєтках, а якщо це є неможливим, то слід передавати землі в обробіток колонам, розглядаючи їхню працю як продуктивнішу.

Великого значення Колумелла надавав навіть характеру відносин між паном і рабами. Діапазон запропонованих ним засобів впливу на рабів був досить широким: від традиційної маєткової в’язниці до дружньої розмови і навіть жартів. Це, на думку Колумелли, мало сприяти зростанню продуктивності праці. Найважливіше, щоб маєтком особисто управляв суворий і досвідчений господар.

Найбільш поширеним способом стимулювання праці рабів стало надання їм пекуліїв, тобто таких господарств, які раб веде самостійно, віддаючи частину виробленогопродукту власнико­ві. Пекулійполегшував перехід до нового статусу — вільновідпущеника (лібертіна), адже пекуліст мав більше можливостей для нагромадження коштів, необхідних для викупу. Вільновід­пущеник не ставав повноправним громадянином, зберігалася й певна залежність його від власника. Але саме вони стали основ­ними власниками ремісничих майстерень, торговцями, судно­власниками.

Колумелла вважав, що власникові маєтку не слід часто міняти орендарів, ліпше залучати колонів, міцно прив’язаних до місця.

Таким чином, твори Катона, Варрона й Колумелли є важливими літературними джерелами з аграрних проблем Стародавнього Риму. У них було відображено розвиток сільського господарства і зв’язану з ним еволюцію економічних поглядів римлян з питань організації рабовласницького господарства.

У І ст. н. е. у Римській імперії за умов глибокої економічної, політичної й моральної кризи суспільства виникло християнство. Воно увібрало в себе чимало елементів східних релігій (зокрема іудаїзму) і античних філософських течій. Хоча раннє християнство спочатку було релігією гноблених і гнаних, однак воно не було орієнтоване на певний боговибраний народ, соціальну групу або клас. Воно було звернене до всіх людей, до всіх, хто вірив у божественного Спасителя, в Христа. Ранньому християнству належить заслуга першої постановки питання про рівність людей. Рівність людей перед Богом виступає як основний вид рівності, від котрого всі інші види є похід­ними. Засуджується соціальна нерівність, зокрема, поділ людей на бідних та багатих. Багатство розглядається як «корінь усього злого». Люди повинні ставитися один до одного справедливо. З ідеєю рівності міцно зв’язаний принцип загального обов’язку працювати. Оскільки праця є основою життя людей, розподіл має здійснюватися за працею. Гостро засуджується лихварство і стягнення процента за позичку.


 


Читайте також:

  1. Q6 розраховують тільки при нестаціонарному режимі
  2. А-кролик, Б-кішка, В-мавпа, Г-людина.
  3. Авілум – “син чоловіка” – повноправна людина, охороні його життя, здоров’я, захисту його майнових інтересів присвячена значна частина законника.
  4. Антропогенний вплив – це будь-який вплив, що здійснює людина на навколишнє середовище та його ресурси.
  5. Гуманізм епохи Відродження і проблема унікальної індивідуальності. Людина як творець самої себе
  6. Західна людина втрачає інтерес до класики, яка забезпечувала її певними знаннями про світ і яка могла б стати противагою масовій культурі.
  7. Ідеал – це зразок (норма, прояв ідеального), згідно з яким людина (людність) визначає свою поведінку та способи життя за конкретних обставин.
  8. Ідея індивідуальної роботи чи не найповніше відпо­відає ключовим цінностям соціальної роботи, відповід­но до яких кожна людина є продуктом унікальних обс­тавин.
  9. Із формули (5.4) випливає, що амплітуда результуючого коливання визначається не тільки амплітудами коливань, що додаються, а й змінюється залежно від різниці їхніх початкових фаз.
  10. Індивід і група: з чим і для чого людина приходить у групу
  11. Інкорпорація об’єктивних структур соціального і ментального простору. Людина та її тіло.




Переглядів: 1402

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Господарство України в роки другої світової війни | Тема 1. Вступ, предмет та метод курсу

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.