Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Предмет і функції економічної теорії.

Звернувшись до наукових літературних джерел минулого і сього­дення, можна побачити еволюцію уявлень про предмет економічної теорії.

Зокрема, меркантилісти – представники першої в історії економіч­ної школи (XVІ-XVIIІ століття), які відображали економічні інтереси купців і торгівців[2], дали першу назву економічній науці – політична еко­номія. Меркантилісти вважали економічну теорію наукою про багат­ство, “сукупність правил господарської поведінки” і про “торговельний ба­ланс”. Сферою створення багатства при цьому уявлялася торгівля, насамперед міжнародна.

Школа фізіократів[3], яка існувала у Франції у 60-70-х роках XVIII століття (Ф. Кенé, А. Тюргó та інші) перенесла предмет досліджень економічної теорії з сфери обігу до сфери виробництва, що було величезним досягненням економічної думки того часу.

Водночас, фізіократи помилково вважали джерелом багатства ли­ше сільськогосподарське виробництво, хоча й трактували багатство, на відміну від меркантилістів, матеріальними благами. За уявленнями фізі­ократів, предметом економічної теорії є національне багатство, під яким вони розуміли продукт землеробства.

Англійська класична політична економія (XVII-XІХ століття) роз­ширила предмет економічної теорії до досліджень умов виробницт­ва та нагромадження національного багатства (А. Сміт, 70-ті роки XVIII cтоліття), а також розподілу цього багатства (Д. Рікардо, початок ХІХ століття), створюваного у всіх галузях матеріального виробництва (про­мисловості, сільському господарстві, будівництві тощо, а не тільки у землеробстві), що проявляється в економічних законах та економіч­них відносинах.

Марксистська політична економія (друга половина ХІХ століття) предметом економічної теорії вважала систему виробничих відно­син – відносин між людьми з приводу виробництва, розподілу, обміну та споживання життєвих благ (багатства) і відповідну систему економіч­них законів (К. Маркс).

Паралельно з цим розвивалося й уявлення про еконо­мічну теорію як науку про народне господарство (В. Рошер і К. Бюхер – пред­ставники так званої історичної школи в економічній теорії, 30-40-ві роки ХІХ століття).

У надрах маржиналізму[4] в його неокласичному варіанті напри­кінці ХІХ століття з’явилась нова назва економічної теорії – “еконо­мікс” (В. Джевонс, А. Мáршалл), предмет якої обмежувався дослід­женням багатства і економічної поведінки раціонального господа­рюючого суб’єкта стосовно його виробництва, розподілу та спожи­вання. Увага зосереджувалася на ізольованому суб’єкті господарюван­ня, його стимулах до дії і мотивах протидії, тобто підкреслювалася роль людини в економіці.

Якщо маржиналісти і неокласики обмежили предмет економічної теорії виключно рівнем окремого господарюючого суб’єкта (підприємства), то кейнсіанці(Дж. М. Кейнс, 30-ті роки ХХ сто­ліття) значно розширили його, перенісши центр досліджень на рівень усієї економіки в цілому, тобто на рівень макроекономіки.

Джон М. Кейнс під предметом економічної теорії розумів дослідження кількісних функціональних залежностей у ринковій економіці, взаємозв’язків макроекономічних параметрів.

Представники раннього інституціоналізму[5] – течії економічної думки, що виникла у США на зламі ХІХ і ХХ століть (Т. Веблен та інші), зводили предмет економічної теорії до широкого спектру позаеконо­мічних явищ – так званих інституцій, які визначають економічні явища і процеси (психологія і біологія людини, право і держава, сім’я і вихо­вання, звичаї і досвід, наука і техніка, технологія і новаторство тощо).

Це дозволяє зробити висновок, що нині економічна наука є універсальною нау­кою про проблеми вибору ресурсів і економічну поведінку людей. Враховуючи той факт, можна сформулювати наступне виз­начення її предмета.

 

Економічна теорія (політична економія) – наука про основні закономірності, що визначають розвиток економіки, поведінку людей та їх груп у виробництві, розподілі, обміні і споживанні життєвих благ з метою задоволення своїх потреб за умов відносної обмеженості економічних ресурсів, що породжує проблему економічного вибору і конкуренцію за їх використання.

.

Варто враховувати, що економічна теорія досліджує історичну еволюцію економіки у бік зростання її доцільності (раціональності), джерела і рушійні сили економічного розвитку та примноження національного багатства, а також шляхи зростання добробуту окремих соціальних груп і громадян.

Отже, вивчаються ті ж економічні відносини, але акцент робиться не на об’єкті відносин (засобах і предметах праці та виробленому про­дукті), як у класичній чи марксистській політичній економії, а на суб’єкті цих відносин – людині. Такий аспект надзвичайно важливий для соціа­льно орієнтованої ринкової економіки, до формування якої спрямовані економічні реформи в Україні.

Економічна теорія структурно включає у себе такі частини:мікроекономіку, що досліджує ринкову поведінку окремих господарюючих суб’єктів (фірм, окремих галузей і галузевих ринків); макроекономіку, що вивчає функціонування національної економіки як єдиного цілого; мезоекономіку, або метаекономіку, що досліджує функціонування інфраструктурних підсистем економіки (грошової, фінансової, біржової, аграрно-промисловий чи військово-промисловий комплекси тощо); меґаекономіку, або ґлобальну економіку, що вивчає функціонування світової економіки в цілому.

При визначенні предмета економічної тео­рії з метою його більш чіткого і широкого осмислення доцільно виді­ляти:

· сферу дослідження – економічне середовище, у якому здійсню­ється господарська діяльність;

· об’єкт дослідження – економічні явища і процеси в економічній системі;

· предмет дослідження – життєдіяльність людини, груп людей і держави, їх економічна поведінка в тому економічному середовищі, у якому вони знаходяться.

Основне завдання економічної теорії – здійснювати не просто описання явищ і процесів в економіці, а виявити їх взаємозв’язки та взаємозумовленість, тобто розкрити систему еконо­мічних явищ і процесів та систему законів, які ними управляють.

У предметі економічної теорії прийнято виділяти дві сторони – позитивну і нормативну.

Позитивна сторона полягає у проведенні теоретич­ного дослідження економіки та її елементів, а нормативна сторона – у підготовці рекомендацій загального характеру для раціональної еконо­мічної поведінки усіх господарських суб’єктів – від окремої людини до держави, у формуванні уявлень про цілі та напрями економічного роз­витку. Нормативна економічна теорія є науковою основою для розробки економічної політики держави.

У якості універсальної науки економічна теорія виконує ряд важливих функцій: теоретико-пізнавальну, аналітичну, практичну, прогностичну, виховну і методологічну.

 

Теоретична, або пізнавальна, функція полягає у поясненні зако­нів, принципів, процесів і явищ економічного життя, аналітична – в аналізі економічних явищ і процесів, практична – у визначенні мети і напрямів економічного розвитку, рекомендацій для економічної поведі­нки суб’єктів економіки та економічної політики держави, виховна – у вихованні раціонального економічного мислення, визначенні правил ринкової економічної поведінки, методологічна функція полягає у створенні теоретичної основи для системи конкретних економічних наук.

 

 

Економічна теорія – інструмент, спосіб мислення та осмислення економічної дійсності.

Оволодіння цим інструментом зможе допомогти кожному зробити правильний вибір у багатьох господарських і життєвих ситуаціях.

Водночас, економічну теорію потрібно відрізняти від економічної політики. Економічна теорія розвивалася в пошу­ках відповіді на питання, поставлених господарською практикою та еко­номічною політикою, але залишається тільки інструментом осмислення економічної дійсності та прогнозування її розвитку.

 

Економічна політика – цілеспрямована система заходів держави у сферах суспільного виробництва, розподілу, обміну та споживання життєвих благ.

 

Економічна політика покликана відображати економічні інтереси суспільства, усіх соціальних груп і спрямована на зміцнення націона­льної економіки у цілому та реалізацію економічних інтересів нації.

Економічна політика знаходить варіанти вирішення економічних проблем і приводить у дію їх механізми. Здійснення завдань економіч­ної політики може призвести до змін в економіці, її удосконаленні і навіть до зміни економічних систем, що знаходить вираз у наступному розвитку економічної теорії.

Отже, хоча економічна теорія не є безпосереднім змістом еконо­мічної політики держави, вона виступає її теоретичною основою. Еко­номічна політика, нормативна за своїм характером, має опиратися на висновки позитивної економічної теорії, інакше держава у цій своїй діяльності не матиме ніяких шансів на успіх.

 


Читайте також:

  1. А .Маршалл - основоположник неокласичної теорії.
  2. А є А, тобто усякий предмет є те, що він є.
  3. Абетково-предметний покажчик
  4. АГД як галузь економічної науки
  5. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  6. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  7. Аксіоматичний метод у математиці та суть аксіоматичної побудови теорії.
  8. Актуальні проблеми економічної безпеки України.
  9. Алгоритм знаходження ДДНФ (ДКНФ) для даної булевої функції
  10. Але відмінні від значення функції в точці або значення не існує, то точка називається точкою усувного розриву функції .
  11. Аналіз економічної ефективності капітальних вкладень
  12. Аналіз економічної та неекономічної результативності маркетингової діяльності




Переглядів: 987

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Економічний продукт | Економічні категорії, закони і принципи

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.