Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЛЕКЦІЯ № 24. Особливості розвитку особистості в підлітковому віці

Процес розвитку підлітка тісно пов'язаний з віковими особливостями, які роблять значний вплив на формування особистості. Підлітковий вік вважається більш важким для навчання і виховання, ніж будь-який інший. У підлітковому віці відбувається перехід від дитинства до дорослості і пов'язаний з серйозною перебудовою психіки, ламкою старих, сформованих форм відносин з людьми, зміною умов життя і діяльності.

Психологія встановила, що рушійними силами розвитку підлітка є протиріччя між породжуваними його діяльністю новими потребами і можливістю їх задоволення; між зростаючими вимогами до підлітка з боку суспільства, дорослих, колективу і готівкою формами поведінки підлітка. Дозволяються ці протиріччя шляхом формування більш високого рівня психічного розвитку, більш складних форм і видів діяльності, ряду нових якостей особистості. В результаті здійснюється перехід підлітка на більш високу ступінь психічного розвитку.

З переходом в середні класи змінюється зміст навчання: від системи фактів і явищ, розуміння простих і конкретних відносин між ними школярі переходять до систематичного вивчення основ наук. А це вимагає від підлітків психічної діяльності більш високого рівня - глибоких узагальнень і доказів, розуміння більш складних і абстрактних відносин між об'єктами формування абстрактних понять, більш високого рівня довільної уваги і запам'ятовування. Старі форми навчання, навчальної діяльності вступають в протиріччя з цими новими потребами і завданнями.

У школяра істотно змінюються його громадська позиція, положення в системі суспільних відносин. Нова соціально організована і стимульована діяльність підлітка є основою, умовою і засобом розвитку його психіки, його особистості.

Змістовна характеристика підліткового віку змінюється з часом, тому що змінюються біологічні та особливо соціальні умови існування людини.

Межі підліткового віку приблизно співпадають з навчанням у V-VIII-му класах середньої школи, за ці 3 роки колишній дитина стає майже дорослою людиною, труднощі цього періоду розвитку відображені в назвах - перехідний, важкий, критичний вік. Масштаби відбуваються перебудов значні і стосуються організму, самосвідомості, способів соціальної взаємодії, інтересів, пізнавальної та навчальної діяльності, моральних позицій. Основним фактором розвитку особистості підлітка є його власна соціальна активність, спрямована на входження в світ дорослих.

Пусковим механізмом цього процесу є перехід до завершального етапу дозрівання організму. Його перебудова починається з активізації діяльності гіпофіза, його передньої долі, гормони якої стимулюють ріст тканин і функціонування залоз внутрішньої секреції. Ця прихована гормональна перебудова обумовлює характерний для підлітка стрибок у зростанні і статеве дозрівання, що веде до появи нових відчуттів, почуттів, переживань. Акселерація фізичного розвитку зрушує ці процеси у дівчаток з 11-12 років на 9-10 років, у хлопчиків - з 13 - 15-ти - на 12-13 років. Строки початку статевого дозрівання і його завершення різні не тільки у дітей різної статі, але навіть у межах однієї статі.

Незважаючи на значні зовнішні зміни, що відбуваються в цьому віці, говорити про остаточне формування дорослого організму передчасно, оскільки спостерігається нерівномірність розвитку окремих органів і систем, нерідко призводить до дисгармонійного типу розвитку, що супроводжується функціональними порушеннями, поганим самопочуттям і швидкою стомлюваністю. Розумове і фізичне напруження, особливо тривале нервове напруження і сильні негативно забарвлені емоційні переживання, можуть бути причиною функціональних порушень в діяльності серцево-судинної, ендокринної систем. Взагалі перебудова ендокринної системи часто є причиною загальної неврівноваженості підлітка, його дратівливості, рухової активності, періодичної млявості і апатії. Нерівномірність розвитку і головним чином непропорційність розвитку кісток і м'язів призводять до відомої незграбності, незграбності, що характеризують підлітка. Це тимчасове порушення координації рухів проходить в міру оволодіння тілом.

Всі зміни, що відбуваються, їх відповідність чи невідповідність прийнятим стандартам, характерним для даної вікової групи в цей період, усвідомлюються підлітками і глибоко переживаються. Це може посилити загальну неврівноваженість і навіть призвести до психологічних травм. Такі переживання можуть загострюватися і в зв'язку з виникненням інтересу до протилежної статі, до власної зовнішності.

У V-VI-му класах увагу хлопчиків і дівчаток досить специфічно, так як ситуація досить складна: дівчатка в цей час помітно випереджають у своєму розвитку хлопчиків, які можуть проявляти себе тільки по-дитячому. Дружба між хлопчиками і дівчатками спостерігається досить рідко.

У VII-VIII-му класах становище змінюється, зникає безпосередність, взаємна прихильність проявляється дуже емоційно і може займати досить велике місце в житті (побачення, прогулянки, походи в кіно, на дискотеку і т. п.). Романтичні відносини можуть розвиватися за типом дружніх, товариських при наявності змістовної основи у вигляді спільних захоплень. Інтерес до однолітків протилежної статі надає певну увагу на розвиток особистості: проявляється вплив до іншої людини, його станів, як до своїх власних, створюються умови для мобілізації можливостей особистості стати краще, уважніше, дбайливіше.

У VII-VIII-му класах з'являються змішані компанії, а спілкування в цілому виходить за рамки школи і виділяється в окрему, дуже важливу для підлітка сферу життя, іноді відходять на задній план вчення і інші справи. При цьому чітко виявляються дві тенденції: до спілкування і спільної з однолітками діяльності та бажанню бути прийнятим, шанованим. Негаразди у відносинах, руйнування дружби переживаються як важка драма. Сама неприємна для підлітка ситуація - це щире осуд колективу, товаришів, а найважче покарання - відкритий негласний бойкот, небажання спілкуватися. Підлітки, не прийняті у своєму навчальному або іншому колективі, нерідко шукають визнання в інших, у тому числі і асоціальних угрупованнях.

За складом особистості молодший підліток - громадський. Хлопців приваблює колективний спосіб життя і діяльності, вони тягнуться до спільної общественнополезной діяльності, активної участі в житті колективу. У будь-якому заході вони воліють бути діячами, а не глядачами, проявити активність, самостійність, ініціативу.

Серйозні зміни зазнають відносини підлітка з дорослими (батьками, вчителями). Свої нові права підліток поширює насамперед на сферу відносин з ними. Він починає чинити опір категоричним вимогам дорослих, протестує проти обмеження його самостійності, усілякої опіки, дріб'язкового контролю, ставлення до нього, як до маленького. Він вимагає враховувати його інтереси, відносини, думки, хоча вони не завжди достатньо розумні і зрілі. Розширюючи свої права на самостійність, повага до особистості, підліток у більшості випадків не має можливості взяти на себе нові обов'язки. Виникла суперечність між потребою проявити самостійність і реальними можливостями її здійснення виступає як конфліктообразующего фактора.

Формування особистості підлітка - процес складний і неоднозначний: педагогічний вплив, як правило, зустрічається з активним суб'єктом самовиховання. Тому, будуючи роботу з підлітками, надзвичайно важливо розуміти, на які зразки і цінності вони орієнтуються, що вважають важливим і значущим. Еталони ж, які вибирають для себе підлітки, надзвичайно важливі: від літературного героя до людини, яка займає асоціальну позицію.

У числі перших виявляються зовнішні зразки: сигарета, грубе слово - в устах хлопчика, такі атрибути дорослості, як зачіска і грим, - у дівчаток, надмірна турбота про власну зовнішність, привабливості. Підгонка свого зовнішнього вигляду під наявні зразки замість розвитку смаку плодить однакові особи та уніформи, а засвоєння того, що вважається популярним, без осмислення робить його формально прийнятим особистим критерієм оцінки та самооцінки, породжує бездуховність. Манера триматися, зовнішній вигляд - свого роду візитна картка людини, показник його культури та важлива умова внутрішнього комфорту. Тому виховання смаку в одязі (але не підміна його надмірностями), вироблення характерного для людини стилю, рухової культури, манери спілкування з людьми не повинні випадати з поля зору вихователів. Диктаторське заперечення устремлінь молоді при цьому неприпустимо. Основний засіб вирішення проблеми - особистий приклад.

Схильність до наслідування характерна для людини будь-якого віку, але особливо проявляють цю схильність підлітки. Вони наслідують не тільки зовнішнім зразкам, але і їх внутрішньому змісту. У хлопчиків наприклад популярним є еталон справжнього чоловіка. Цей еталон включає, з одного боку, силу, волю, мужність, витривалість, а з іншого - вірність дружбі і товаришам. У цьому наборі самим значимим якістю є сила. Щоб завоювати повагу товаришів, підліток не тільки демонструє її (у спорті, боротьбі, бійці і т. п.), але нерідко перебільшує ступінь своєї причетності до прояву якостей мужності. Звідси - відома хвалькуватість під-паростка.

Перехід до серйозних занять в якійсь конкретній області й реалізація отриманих знань у діяльності ставить підлітка перед необхідністю самооцінки своєї відповідності вимогам діяльності і самовдосконалення. У зв'язку з цим підліток звертається до роздумів про свої недоліки і достоїнства, проте самостійно вирішити ці питання йому ще важко в силу відсутності як достатньо чітких критеріїв оцінки, так і психологічних знань. Допомогти йому в цьому може, з одного боку, спільна діяльність, що дозволяє внести корективи в його уявлення про самого себе, а з іншого боку - педагог, завдання якого - допомогти учневі зрозуміти свої проблеми і труднощі.

Для старших підлітків характерне прагнення до самовиховання, проте воно зосереджено, концентрується навколо поведінкових моментів (регуляції своїх реакцій, вчинків, планування занять і т. п.). Особливо часто ставиться завдання самовиховання волі, хоча неорганізованість найчастіше залежить від відсутності організованості, вміння і бажання систематично працювати. Навчити цього - значить дати підлітку ключ, інструмент для самовиховання і саморозвитку.

Формування особистості підлітка в значній мірі залежить від того, як складуться в процесі його життя і виховання відносини між його домаганнями, самооцінкою і реальними можливостями задовольнити свої домагання, виправдати свою самооцінку.

Ці відносини можуть скластися по-різному: вимоги дитину до себе, його домагання і самооцінка можуть виявитися нижче реальних і навіть потенційних можливостей, і тоді в процесі розвитку він не реалізує їх. Може статися, що задоволення домагань вимагатиме напруження всіх сил, і це призведе до інтенсивного розвитку здібностей. Нарешті може виявитися, що домагання в якійсь області або загальні домагання особистості на певне положення в суспільстві чи колективі перевищують його можливості. У цьому випадку, як правило, власний досвід, оцінка з боку інших людей перебудовують самооцінку і домагання і приводять їх у відповідність з можливостями дитини.

Однак може виникнути таке становище, коли домагання і самооцінка не знижуються (момент, характерний для підлітка), незважаючи на досвід невдач, і в той же час дитина не може добитися успіху, підняти свої можливості до рівня своїх домагань. Виникає розрив між потребами і прагненнями дитини до їх задоволення. Ці випадки супроводжуються важким емоційним станом, почуттям постійного невдоволення, емоційного неблагополуччя. Дитина не може постійно жити в такому стані, шукає вихід з нього.

Одним із способів збереження певного ставлення до себе, збереження високої самооцінки є хіба непроникність для досвіду. У цьому випадку для збереження звичного, задовольняє дитини ставлення до себе він ігнорує свій неуспіх, у нього виникає неусвідомлюване їм самим гостре емоційне відштовхування все, що порушує його ставлення до самого себе, що може вибити його з звичної позиції. Такий шлях приводить до неадекватного відношенню до дійсності, змушує дитину переосмислити дійсність і надати нове значення всього того, що викликає необхідність переглянути своє ставлення до себе. Відповідно до цього змінюється і емоційне ставлення дитини до дійсності.

Неадекватність ставлення до дійсності стає визначальною ознакою такого стану. І саме вона в свою чергу не дозволяє підлітку подолати свій неуспіх. Здавалося б, за логікою речей самий радикальний спосіб виходу з цього стану - підняти свої досягнення до рівня домагань, у всякому разі - докласти всі зусилля саме в цьому напрямку. Однак аналіз поведінки підлітків, що знаходяться в такому стані, показує, що саме цього не відбувається навіть у тих випадках, коли підліток міг би без особливих зусиль подолати наприклад своє відставання в навчанні, пов'язане з невмінням працювати. Підліток міг би навчитися працювати, але він йде не по лінії збільшення зусиль по оволодінню навичками навчальної роботи, а по лінії ігнорування неуспіху або пояснення своїх невдач підступами недоброзичливців, інших осіб. Думка про те, що причини криються у власних недоліках, не допускається до свідомості, підліток не аналізує свій неуспіх, відкидає його. Звідси виникають почуття образи, впевненість у несправедливості оцінок і несправедливе ставлення з боку інших.

Весь цей комплекс переживань дає дитині внутрішнє підставу виявляти агресивність по відношенню до тих людей і обставин, які виявляють перед ним та іншими людьми його неспроможність. Така ситуація і такий стан називають афектом неадекватності, який характерний для підлітків і робить сильний вплив на формування їх особистості (зокрема, впливає на формування самооцінки, спрямованість особистості, врешті-решт може призвести до її деградації).

Перешкодою до виникнення афекту є інтерес учня до змісту справи, якою він займається, або до самого процесу діяльності. Наявність дуже сильного інтересу усуває навіть саму можливість виникнення афекту.

Крім того, при наявності аффектогенних умов іноді виникає спрямованість не на самого себе, а на справу. Афект неадекватності не тільки не виникає, але, навпаки, може виникнути сильна афективна тенденція до подолання свого неуспіху, до того, щоб навчитися робити те, що не вдається, оволодіти необхідними вміннями та навичками.

 


Читайте також:

  1. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. III.Цілі розвитку особистості
  5. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  6. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  7. VI.3.3. Особливості концепції Йоганна Гайнріха Песталоцці
  8. VI.3.4. Особливості концепції Йоганна Фрідриха Гербарта
  9. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  10. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  11. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  12. Агітація за і проти та деякі особливості її техніки.




Переглядів: 1494

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЛЕКЦІЯ № 23. Розвиток особистості в молодшому шкільному віці | ЛЕКЦІЯ № 25. Розвиток особистості в ранній юності

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.