МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Принципи функціонування групи АСПНПлан Організаційно-методичні аспекти активного соціально-психологічного навчання Тема 9.
1. Принципи функціонування групи АСПН 2. Методичні вимоги, спільні для керівника й учасників АСПН 3. Методичні положення, обов'язкові для керівника групи АСПН 4. Чинники, що сприяють інтеграції групи 5. Вимоги до професійних і особистісних якостей керівника групи АСПН Групова психокорекцiя iстотно вiдрiзняуться вiд занять з академiчної психологiї не лише методичною своєрiднiстю, а й специфiчною органiзацiєю. Всi види групової корекції найбiльш єднає пiдготовча, органiзацiйна частина. В АСПН, як i в будь-якому рiзновидi тренiнгу, звичним у розмiщення членiв групи по колу. Кiмната має бути затишною, iзольованою вiд стороннiх шумiв. Практично-навчальна робота груп дiстала найбiльш поширену назву − соцiально-психологiчний тренiнг (СПТ). Л.А. Петровська витлумачує цей термiн як своєрiдну форму впливу, спрямованого на пiдвищення психологiчної компетенцiї учасникiв спiлкування. Проте Г.О. Ковальов називає цю роботу колективом активного соцiального навчання (КАСН), а Ю М. Тмельянов - активним соцiальним навчанням. Малу групу, в якiй запроваджуються цi методи навчання, вони називають навчально-тренiнговою групою (НТГ). В її завдання входить забезпечення спецiального пiзнання психологiї спiлкування, яка поєднується з активним його застосуванням i розвитком можливостей прогнозувати наслiдки комунiкативних подiй. Тренiнгова практика має кiлька рiзновидiв, зокрема вiдеотренiнг (X. Мiккiн або Балiнтовськi групи (С. Петербург, Б. А. Бараш). Особливої уваги заслуговує тренiнг, розроблений В. А. Кан-Калiком з використанням системи К. С. Станiславського. Характерною рисою АСПН у тім, що воно не спрямоване на тренаж комунiкативних умiнь i навичок чи на психотерапiю, а є способом навчання. Передбачаються, що керiвник АСПН чiтко зна основнi напрями, якими має реалiзуватися розвиток групи й самопiзнання кожного її учасника, вiдкриття ними важливих, але несповна усвiдомлених аспектiв своєї особистостi. Методична органiзацiя АСПН вiдповiдає прогресивним вимогам: ¨ керiвництво даним процесом має демократичний (недирективний) характер; ¨ атмосфера взаємин у групi пройнята прагненням довiри, взаємопiдтримки, взаємоприйняття, щиростi й відкритості; ¨ самодiяльнiсть учасникiв навчання заохочується можливостями спiвпрацi, об’єктом уваги присутнiх є не лише результати певного процесу, а й його динамiка; ¨ ефективнiсть навчання досягаються не простим засвоєнням готових знань, а передбачає оволодiння процесом пiзнання нового, не усвiдомлюваного ранiше, значущого для особистостi матерiалу; ¨ вiдпрацювання (тренаж) умiнь i навичок. Заняття в групi АСПН органiзовують з урахуванням їхньої тривалостi в належно обладнанiй аудиторiї, що сприяє налагодженню зворотного зв’язку мiж учасниками навчання. При доборi в групу учасникiв слiд дотримуватися певних принципiв: ¨ добровiльнiсть; ¨ вiдсутнiсть занадто стереотипних форм поведiнки; ¨ наявнiсть бажання самовдосконалити вмiння й набути навички спiлкування. Перед початком занять бажано прочитати лекцiю про основнi теоретичнi моменти й особливостi функцiювання психококорекцiйної групи, а також про тi результати, яких можна досягти. Добiр має бути двостороннiм. Готовнiсть до навчання можна вважати первинним критерiєм залучення в групу. Якщо бажаючих набереться бiльше, варто провести повторинний етап - випробування на визначення стiйкостi мотивацiї до такого навчання. Наприклад, пропонується висловитися на тему: "Що я очiкую вiд навчання в групi АСПН" або "Якi проблеми збираюся вирiшувати", виконати малюнок на тему: "Я-реальне", "Я-iдеальне". Ефективнiсть виконання цих завдань багато в чому засвiдчить рiвень мотивацiї до такого навчання. Доцiльно (хоча й не обовязково), щоб психокорекцiйна група була гетерогенною щодо статi й закритою. Загальна кiлькiсть годин 100-120. Заняття можна проводити або протягом навчального року (по 3,5-4 години) раз на тиждень, або протягом 10-12 днiв, працюючи по 8-12 годин на добу. Оптимальна кiлькiсть учасникiв - 12-14 осiб. У вступнiй бесiдi керiвник має повiдомити про основнi принципи роботи й форми поведiнки учасникiв групи. Прийняття членами групи принципiв її роботи - надзвичайно важлива умова створення належного психологiчного мiкроклiмату, важливого для самопiзнання й пiзнання iншої людини. Засвоєння цих принципiв та особливостей навчання здiйснюуться на перших двох-трьох заняттях, на яких керiвник наголошує на звертаннi одного до одного та "ти" й по iменi, щоб забезпечити спiлкування на рiвнi "людина-людина"; вiдвертiсть; правило "тут i" тепер"; добровiльнiсть: сприймання себе й iнших такими, якими вони є. Власнi якостi мають оцiнюватися самостiйно на основi одержаної в групi iнформацiї. Керiвник застерiгає учасникiв вiд скороспiлих, необгрунтованих висновкiв, рекомендує уникати застосування оцiнних суджень з використанням моральних i соцiальних критерiєв. Розмова в групi АСПН ведеться лише в планi дослiдження психологiчних явищ. Керiвник пояснюу психологiчнi термiни, якi використовуються в АСПН; пропонує максимально об'єктивувати в групi власнi емоцiйнi стани, не критикувати свої почуття, заохочує виявлення почуттiв. Висувається також вимога не обговорювати групової подiї поза заняттями. Визнавати й запроваджувати в групi АСПН щирiсть i чуйнiсть у взаєминах. Виключати мiркування фiлософського, полiтичного й суто теоретичного плану. Критика не допускаються, хоча конфронтацiя можлива. Кожен учасник АСПН має право вiдмовитися вiд тiєї чи iншої пропозицiї до дiї в групi. Цiнується невимушена поведiнка. Небажана категоризацiя групового матерiалу за принципом "добре-погано". Вiдсутнi також загальноприйнятi при навчаннi заохочення й покарання. Ситуацiї з минулого життя бажано "змальовувати" не лише усно, а й моделювати за допомогою учасникiв АСПН, оскiльки найбiльш цiнним для аналiзу матерiалом у дiї, вчинки, якi щойно вiдбулися в ситуацiї "тут i тепер". Навчання пов’язане з певними емоцiйними навантаженнями, про що керiвник попереджає заздалегiдь. Члени групи дiзнаються про особливостi групового процесу АСПН як цiлiсної системи психолого-педагогiчного впливу на особистiсть, що розвиваються спонтанно, вiльно, проте повязується з регламентацiєю емоцiйних навантажень. Учасникiв повiдомляють також про нетрадицiйний характер керiвництва групою АСПН, за якого вiдсутня жорстка регламентацiя поведiнки та формальне управлiння. Керiвник бере участь в усiх процедурах АСПН. Незважаючи на вказанi принципи функцiонування групи АСПН, учасники навчання мають право поводитися вiльно, не боячись покарання за порушення принципiв. Керiвник нацiлює членiв групи на засвоєння певних форм поводження при такому навчаннi. Читайте також:
|
||||||||
|