Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Розвиток та виховання вольової активності людини.

Воля, як і весь психічний світ, не є надприродною си­лою, а виникає і розвивається в процесі життя та виховання. Розви­ток вольової регуляції поведінки нерозривно пов'язаний з розвитком спонукань. Для дітей характерні нестійкість спонукань, залежність іхвід безпосередньої ситуації, чим зумовлюються імпульсивність і без­системність дій. На наступних вікових етапах ситуативні спонукання об'єднуються у стійкіші утворення з поступовим переходом в єдину мотиваційну систему, що визначає спрямованість поведінки.

Разом з тим відбувається розвиток свідомої вольової регуляції поведінки і в цілому активності особистості. Людина набуває здат­ності оцінювати себе, щоб керуватись у своїй поведінці не випадко­вими потягами, а системою засвоєних і прийнятих для себе правил і норм моральної поведінки.

Активність вольового самоствердження розпочинається в підліт­ковому віці. Для підлітків виховання сильної волі часто виступає як самоціль. Це період складного і суперечливого становлення вольових якостей особистості. Цілеспрямованість, самостійність, рішучість, з якими підліток долає труднощі на шляху до здійснення мети, свідчать, що він з об'єкта волі інших людей поступово перетворюєть­ся на суб'єкт власної волі. Але те, чи набере цей процес позитивних форм або ж почнуть виникати збочення, залежить від виховання.

Для юнацького віку характерні подальший інтенсивний розви­ток вольових якостей і відповідно відносна завершеність їх форму­вання. Вольові якості стають компонентами й рисами характеру особистості. У поведінці старшокласників виявляється стійкість у розподілі вольових зусиль відповідно до домінуючих інтересів. Вольова активність уже відповідає суспільним вимогам. Але які вольові якості і на якій стадії завершеності включаються в структу­ру характеру особистості — це залежить від багатьох обставин, зокрема й від перебігу процесу підліткового самоствердження, від соціального вибору та самовизначення в юності, від самовиховання кожної особистості.

Виховання волі — це, власне, процес виховання особистості зага­лом, а не певної якості. Вихідними положеннями виховання волі підростаючого покоління є:

* правильне поєднання свідомого переконування з вимогливістю до поведінки людини;

« забезпечення реального впливу вимог на життєві взаємини осо­бистості з оточуючими, а також на її ставлення до самої себе;

» поєднання свідомого переконування з організацією практичного досвіду здійснення особистістю вольових дій і вчинків.

Позитивне значення для виховання волі мають цілеспрямовані вправи, пов'язані зі свідомим прагненням особистості навчитисяволодіти собою, опанувати вольовий спосіб поведінки. Важливою умовою розвитку волі є інтерес до її самовиховання.

Прийоми виправляння і виховання волі:

1. Зробіть що – небудь, чого ніколи раніше не робили.

2. Заплануйте що – небуль, а потім здійсніть свій план.

3. Продовжуйте робити те, що робили, ще пять хвилин, навіть коли Ви стомились і Вас почало приваблювати щось інше.

4. Зробіть що – небудь досить повільно.

5. Коли легше сказати так, але правильніше сказати ні, говоріть ні.

6. Робіть те , що, як Ви вважаєте найголовніше.

7. У найнезначніших ситуаціях вибору робіть його без вагань.

8. Відкоадіть те, виконанню чого Ви віддаєте перевагу саме зараз.

9. Спочатку виконайте, що Ви хотіли відкласти.

10. Виконуйте кожного дня одну вправу впродовж місяця, навіть якщо це видається Вам невигідним.

 

Контрольні запитанн:

1. Як розуміють поняття «воля»?

2. Які функції притаманні волі?

3. Розкрийте зміст волі як ВПФ.

4. У чому полягає вольове регулювання поведінки?

5. Опишіть структуру волі.

6. Що являють собою вольові якості особистості?

7. Як можна визначити силу і слабкість волі людини?

8. Які особливості розвитку та виховання вольової активності людини?


 

 


Читайте також:

  1. II. МЕХАНІЗМИ ФІЗІОЛОГІЧНОЇ ДІЇ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ.
  2. Pp. Розвиток Галицько-волинського князівства за Данила Романовича
  3. V Розвиток кожного нижчого рівня не припиняється з розвитком вищого.
  4. V Такі негативні особистісні утворення, як самовпевненість і нерозвиненість автономії та ініціативи, обумовлюють неадаптивне старіння людини.
  5. Аграрні реформи та розвиток сільського госпо- дарства в 60-х роках XIX ст. — на початку XX ст.
  6. Адвокатура — неодмінний складовий елемент механізму забезпечення прав людини.
  7. Адміністративно-територіальний устрій та соціально-економічний розвиток
  8. Актуальність безпеки життєдіяльності. Сталий розвиток людини
  9. Акцентуація характеру – перебільшений розвиток певних властивостей характеру на шкоду іншим, в результаті чого погіршуються відносини з оточуючими людьми.
  10. Аналіз ділової активності підприємства
  11. Аналіз ділової активності підприємства
  12. Аналіз ризику в життєдіяльності людини.




Переглядів: 919

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Класифікація вольових якостей особистості. | Тема 2.1. Психічні процеси та стани

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.