МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Характерні особливості податкуобов'язковість платежу (за порушення встановленого терміну сплати, розміру платежу чи ухиляння від сплати передбачається відповідальність платника); перехід права власності при сплаті податку (частина коштів із власності підприємства чи громадян переходить у власність держави); безоплатний характер (держава не бере на себе зобов'язання надати кожному окремому платнику певний еквівалент його платежу); законодавча регламентація (податки є виключно атрибутом держави і базуються на актах вищої юридичної сили); відсутність цільового призначення (податки спрямовані на задоволення суспільних потреб, які визначаються державою). Стягнення податків здійснюється лише за наявності фактичного складу об'єкта оподаткування, передбаченого у нормативних актах. Обов'язковою умовою для залучення до оподаткування виступає наявність у платника самостійного джерела доходу або певного майна. 2. Функції податків Виходячи із сутності податків, які виступають необхідними елементами централізації частини національного продукту в бюджеті для суспільних благ і засобами перерозподілу цієї вартості, можна виділити три функції податків: Функції податків Фіскальна регулююча стимулююча розподільча контрольна. Фіскальна функціяспрямована на формування фінансових ресурсів держави шляхом залучення податків. Вона забезпечує об'єктивні умови для формування матеріальної основи функціонування суспільства. Фіскальна функція забезпечує: - досягнення максимально можливого балансу між доходами та видатками бюджету держави; - рівномірний розподіл сум податкових надходжень між сферами бюджетної системи; - стабілізацію регіонального рівня соціального забезпечення громадян та забезпечення соціальних гарантій; - досягнення високого рівня соціальної інфраструктури в державі та рівня соціальних гарантій в окремому регіоні; - забезпечення потреб науки, освіти, охорони здоров'я, оборони та управління. Регулююча функціяполягає в тому, що завдяки податкам, держава може регулювати різні аспекти соціально-економічного життя на всіх рівнях економіки. За допомогою цієї функції створюються спеціальні механізми, які забезпечують баланс економічних інтересів держави, юридичних і фізичних осіб. Регулююча функція податків реалізується за допомогою таких інструментів: - визначення об'єкта оподаткування; - визначення джерел сплати податку; - встановлення ставок податків; - встановлення терміну сплати податку; - надання податкових пільг; - встановлення штрафних санкцій за порушення податкового законодавства. У складі регулюючої функції податків розглядається і стимулююча функція. Оскільки податки повинні бути також стимулом для розвитку підприємницької діяльності. Стимулююча функція спрямована на стимулювання прискорення темпів економічного зростання та інвестиційних процесів. Розподільча функціяполягає в розподілі і перерозподілі доходів між соціальними групами та верствами населення, між сферами і галузями економіки. Контрольна функціярозкривається у тому, що створює можливості для використання податків як засобів контролю. Функцію контролю здійснюють податкові органи. 3. Елементи податку, їх характеристика При вивченні особливостей податкової системи і механізмів оподаткування необхідно мати розуміння податкової термінології і понять, які розкривають суть оподаткування. Це дасть можливість зрозуміти природу податків і визначить основні елементи, які зумовлюють внутрішній зміст даного поняття. Основними елементами податку є: - платники податку - фізичні чи юридичні особи, які мають, одержують (передають) об'єкти оподаткування і на яких покладено обов'язок сплати податків та зборів; - об'єкт оподаткування - предмет чи процес, що підлягає оподаткуванню; - база оподаткування - фізичний, вартісний чи інший характерний вираз об'єкта оподаткування, до якого застосовується податкова ставка і який використовується для визначення розміру податкового зобов'язання; - ставка податку - це законодавчо встановлений розмір податку на одиницю виміру бази оподаткування. Ставки можуть бути: базові (основні), граничні, абсолютні та відносні; - податкова пільга - законодавчо встановлене звільнення правил платника податків від обов'язку сплати податку та збору. Податкова пільга надається шляхом: податкового вирахування (знижки), що зменшує базу оподаткування до нарахування податку та збору; зменшення податкового зобов 'язання після нарахування податку та збору; встановлення зниженої ставки податку та збору; звільнення від сплати податку та збору; - порядок обчислення податку - здійснюється шляхом множення бази оподаткування на ставку податку із/без застосуванням відповідних коефіцієнтів; - податковий період - період часу, з урахуванням якого відбувається обчислення та сплата окремих видів податків та зборів. Податковим періодом може бути: рік, квартал, місяць, день; - строк та порядок сплати податку - строком є період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов'язку платника податку із сплати конкретного виду податку. Сплата здійснюється в грошовій формі у національній валюті України, крім випадків, передбачених ПКУ або законами з питань митної справи; - строк та порядок подання звітності про обчислення і сплату податку - податкова декларація подається за звітний період в установлені ПКУ строки органу державної податкової служби, в якому перебуває на обліку платник податків. Платник зобов'язаний подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є, відповідно ПКУ незалежно від того, чи провадив такий платник податку господарську діяльність у звітному періоді. Додатковими елементами системи оподаткування є: 1. Норма оподаткування - відношення податкових надходжень до податкової бази. 2. Податковий борг - це величина не внесених у встановлений термін сум податку, а також штрафні санкції за порушення терміну сплати податку. 3. Податкова застава - це матеріальне або майнове забезпечення непогашеного вчасне податкового зобов'язання. 4. Податкові канікули - відстрочення на певний період належних до сплати сум податків або повне звільнення від сплати податку протягом певного періоду. 5. Податкове право - сукупність правових норм, що регулюють відносини в галузі податків. 6. Джерело сплати податку - фонд, із якого сплачується податок (податок може сплачуватись із доходу, отриманого в різних формах, майна чи капіталу). 7. Податкова декларація, розрахунок - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених ПКУ) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов'язання, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків — фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку. 8. Податковий кредит - термінова відстрочка податку, який належить до сплати (полягає в перенесенні терміну сплати податку на користь платника, тобто платник податку користується коштами, які належить зарахувати до бюджету). 9. Податковий тиск - відношення загальної суми податкових зборів до сукупного національного продукту. 10. Податкове розслідування - виявлення і розслідування фактів ухилення від оподаткування шляхом приховування доходів та інших об'єктів оподаткування. 11. Ухилення від сплати податків - дії платників податків, спрямовані на несплату податків шляхом зниження доходу чи оцінки майна або повного приховування їх.
4. Види податків та їх класифікація Усі податкові платежі можна класифікувати за такими ознаками: 1. Залежно від бюджетного устрою держави: - податки, що сплачуються до державного бюджету; - податки, що сплачуються до місцевих бюджетів. 2. Залежно від форми оподаткування: - прямі (стягуються з доходу); - непрямі (включаються у ціну товару і перекладаються на наступного споживача). 3. Залежно від рівня державних структур, що встановлюють податки: - місцеві - встановлюють місцеві органи влади; - загальнодержавні - встановлюють вищі органи державної влади; 4. За економічним змістом об'єкта оподаткування: - податки на доходи - стягують з доходів юридичних і фізичних осіб (об'єктом оподаткування виступає прибуток і зарплата); - податки на споживання - існують у формі непрямих податків податок на майно - встановлюють на основі оцінки рухомого і нерухомого майна. 5. За способами стягнення: - розкладні - спочатку встановлюється загальна сума податків, а потім цю суму розкладають на окремі частини за територіальними одиницями та між платниками; - окладні - встановлення ставок, а потім розміру податку для кожного платника окремо (загальна величина податку формується як сума платежів окремих платників). 6. За суб'єктом оподаткування - податки з юридичних осіб (податок на прибуток підприємств) - податки з фізичних осіб (податок з доходів фізичних осіб) - змішані (плата за землю, податок на нерухоме майно). 5.Система оподаткування в Україні. Принципи оподаткування, основні види податків та механізм їх справляння становлять податкову систему держави. В Україні встановлюються загальнодержавні та місцеві податки та збори. До загальнодержавних належать податки та збори, що встановлені Податковим кодексом України, і є обов'язковими до сплати на усій території України. До місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених Податковим кодексом України, рішеннями сільських, селищних і міських рад у межах їх повноважень, і є обов'язковими до сплати на території відповідних територіальних громад. Ст. 9 Податкового кодексу України встановлює, що до загальнодержавних належать такі податки та збори: 1) податок на прибуток підприємств; 2) податок на доходи фізичних осіб; 3) податок на додану вартість (ПДВ); 4) акцизний податок; 5) збір за першу реєстрацію транспортного засобу; 6) екологічний податок; 7) рентна плата за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами природного газу та аміаку територією України; 8) рентна плата за нафту, природний газ і газовий конденсат, що видобуваються в Україні; 9) плата за користування надрами; 10) плата за землю; 11) збір за користування радіочастотним ресурсом України; 12) збір за спеціальне використання води; 13) збір за спеціальне використання лісових ресурсів; 14) фіксований сільськогосподарський податок; 15) збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства; 16) мито; 17) збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію, крім електроенергії, виробленої кваліфікованими когенераційними установками; 18) збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності. Зарахування загальнодержавних податків та зборів до державного і місцевих бюджетів здійснюється відповідно до Бюджетного кодексу України. До місцевих податків згідно ст. 10 Податкового кодексу України належать: 1) податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; 2) єдиний податок. До місцевих зборів належать: 1) збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності; 2) збір за місця для паркування транспортних засобів; 3) туристичний збір. Місцеві ради обов'язково установлюють податок на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки, єдиний податок та збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності. Установлення місцевих податків та зборів, не передбачених Податковим кодексом України, забороняється. Зарахування місцевих податків та зборів до відповідних місцевих бюджетів здійснюється відповідно до Бюджетного кодексу України. Література: 1.Податковий кодекс України. 2.Бандурка О.М., Понікарпов В.Д., Попова С.М. Податкове право . Науково-практичний посібник. 3.Податкова система-навчальний посібник. Читайте також:
|
||||||||
|