У довгостроковому періоді всі ресурсі змінні. Якщо фірма збільшує використанні всіх вхідних ресурсів, відбувається зміна масштабу виробництва. Фірма переходить на нові обсяги виробництва у довгостроковому періоді. При цьому спостерігається різна віддача (ефект) від зміни масштабу виробництва. Можливі три випадки.
1. Зростаючий ефект від зміни масштабу виробництва – ситуація, коли обсяг виробництва збільшується відчутніше, ніж обсяги використання ресурсів.
Рис. 7.3. Зростаючий ефект
масштабу виробництва
Наприклад, обсяг виробництва збільшується вдвічі за рахунок збільшення ресурсів в півтора рази (див. рис. 7.3).
Зростаючий ефект масштабу виробництва може досягти завдяки впливу таких факторів:
а) поділ праці (спеціалізація, що призводить до підвищення продуктивності праці і зниження витрат);
б) поліпшення управління (на підприємствах виділяють спеціалістів, які безпосередньо займаються маркетингом, рекламою, постачанням, науково-технічною роботою, це дає змогу збільшити ефективність діяльності підприємства);
в) збільшення масштабів виробництва не вимагає пропорційного збільшення всіх ресурсів (збільшення вдвічі кількості всіх ресурсів на заводі не вимагає такого ж збільшення механіків, електриків, охоронців, бухгалтерів і т.д.)
2. Постійний (сталий) ефект масштабу виробництва –ситуація, коли приріст обсягу виробництва відповідає приросту витрат факторів виробництва.
Наприклад, збільшення вдвічі ресурсів виробництва призводить до подвоєння обсягів випуску продукції (див. рис. 7.4).
3. Спадна віддача від масштабу виробництва – ситуація, коли зростання випуску продукції відбувається нижчими темпами, ніж збільшення витрат факторів виробництва.
Рис. 7.5. Спадний ефект масштабу виробництва
Наприклад, збільшення вдвічі ресурсів виробництва призводить до збільшення обсягів випуску продукції в півтора рази (див. рис. 7.5).
Спадний ефект масштабу виробництва виникає через вплив може таких факторів:
1. Значна інерція великих систем, втрата ними гнучкості, необхідної в умовах нестабільного ринку.
2. Вихід підприємства за межі порога керованості (великі розміри підприємства створюють громіздку систему управління, затрудняється координація проміжних ланок, обмін інформацією, а це приводить до зниження ефективності управлінських рішень.