Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Психічний розвиток особистості та його фактори

Література

План

Теми 4-5. Розвиток особистості. „Я-концепція”. Психологічний захист

Мета: з'ясувати сутність та фактори психічного розвитку людини, явище сенситивного періоду; ознайомити студентів з теоріями когнітивного розвитку, створеними видатними вітчизняними і зарубіжними психологами; розглянути в світлі цих теорій проблему планування й вибору життєвого шляху.

Ознайомитися з явищем «Я-концепції», розглянути сутність та механізми психологічного захисту.

 

1. Психічний розвиток особистості та його фактори.

2. Періодизації психічного розвитку.

3. Періодизації когнітивного розвитку.

4. Планування і вибір життєвого шляху.

5. „Я-концепція” як соціально-психологічний феномен.

6. Психологічний захист. Соціальна адаптація.

 

1. Немов Р.С. Психология. – М.: ВЛАДОС, 2001. – Кн. 1. – С. 461-496.

2. Психология: Учебник для технических вузов / Под ред. В.Н. Дружинина. – СПб.: Питер, 2000. – С. 285-309.

3. Психологія / За ред. Ю.Л. Трофімова. – К.: Либідь, 2003. – С. 134-181.

4. Степанов О.М, Фіцула М.М. Основи психології і педагогіки. – К.: Академвидав, 2003. – С. 92-97

5. Столяренко Л.Д., Столяренко В.Е. Психология и педагогика для технических вузов. – Ростов –на- Д.: Фенікс, 2001. – С. 228-245.

6. Цимбалюк І.М. Психологія. – К.: Професіонал, 2004. – С. 32-43.

 

Розвиток психіки людини неперервний протягом життя, тобто відбувається в процесі всього її онтогенезу – розвитку організму від моменту утворення зародку й до смерті. (Термін „онтогенез” був уведений німецьким біологом Е. Геккелем і широко застосовується сучасною наукою).

Між ученими здавна точилися суперечки про природу як самої психіки, так і її розвитку. Це – одна з центральних проблем психології, розвязання якої визначає і теоретичний, і практичний фундамент даної науки.

Традиційно спостерігаємо зіткнення двох концепцій. Згідно з однією, “соціологізаторської”, головним фактором психічного розвитку визнавалося середовище, а роль природжених, біологічних факторів заперечувалася. Згідно з іншою, “біологізаторською”, природа є ідеальним творцем, і розвиток іде самостійним шляхом, якому не треба заважати.

Сучасна психологія розвитку відмовилася від протиставлення біологічних та середовищних (соціальних, культурних) факторів на користь розуміння важливості тих і інших у психічному розвитку людини. Про їхню органічну єдність свідчать, зокрема, дані лонгітюдних досліджень психогенетики – допоміжної психологічної дисципліни.

У розпорядженні сучасної психології наявний значний обсяг знань про розвиток людини, починаючи з пренатального (внутрішньоутробного) періоду. Цей процес розглядається як проходження нею низки стадій – сутнісних зміну характеристиках індивіда, що реорганізують його поведінку. Згідно з концепцією американського вченого Дж. Флевелла, стадії розвитку відповідають таким критеріям:

· Стадії виділяються на основі якісних змін. Вони пов’язані не стільки з можливістю робити щось більше і краще, скільки з тим, щоб робити це інакше. Наприклад, дитина спершу починає пересуватися повзком, а потім учиться ходити. Це якісно новий тип пересування, тому даний аспект моторного розвитку є однією з характеристик стадії розвитку.

· Перехід від однієї стадії до іншої відзначається значною кількістю одномоментних змін різних аспектів дитячої поведінки. Так, коли діти вчаться говорити, це передбачає насамперед розуміння символічного значення слів. Та водночас вони починають застосовувати у грі символічні властивості об’єктів, уявляючи, що стілець – це машина, а лялька – людина тощо. Таким чином, на даній стадії спостерігається значне поширення ефекту освоєння психологічних функцій.

· Переходи між стадіями звичайно відбуваються дуже швидко. Наочним прикладом є стрімке збільшення розмірів тіла підлітка.

Психологи, які приймають концепцію стадійного розвитку (Ж. Піаже, З. Фрейд, Л. Виготський, Д. Ельконін, Е.Еріксон та інш.), далеко не в усьому згодні один з одним. Проте вони визнають, що стадійність розвитку не виключає, а швидше передбачає неперервність цього процесу. Більше того, неперервність процесу розвитку і забезпечує наступність на різних стадіях.


Читайте також:

  1. III.Цілі розвитку особистості
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. Pp. Розвиток Галицько-волинського князівства за Данила Романовича
  5. V Розвиток кожного нижчого рівня не припиняється з розвитком вищого.
  6. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  7. Абіотичні та біотичні фактори.
  8. Аграрні реформи та розвиток сільського госпо- дарства в 60-х роках XIX ст. — на початку XX ст.
  9. Агрегування та факторизація
  10. Адміністративно-територіальний устрій та соціально-економічний розвиток
  11. Активність особистості та її джерела, спрямованість особистості
  12. Активність особистості та самоуправління




Переглядів: 643

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Мотиваційний контроль дій | Періодизації психічного розвитку

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.039 сек.