зовнішній – це потік, який протікає в зовнішньому щодо даної логістичної системи середовищі. Цю категорію складають не будь-які вантажі, що пересуваються поза підприємством, а лише ті, до організації яких підприємство причетне.;
внутрішній – це потік, що протікає у внутрішньому середовищі відносно даної логістичної системи.
За призначенням:
вхідний – це зовнішній потік, який надходить у логістичну систему із зовнішнього середовища;
вихідний – це потік, який виходить з логістичної системи і надходить у зовнішнє для неї середовище.
За ритмічністю:
неперервні – на конвеєрних або автоматизованих лініях у процесі виробництва, транспортування матеріальних ресурсів трубопроводом;
дискретні – організація забезпечення потреб у формі складських і транзитних постачань, подача на робочі місця матеріальних ресурсів за умови дрібносерійного і середнє серійного виробництва, регулярне відвантаження готової продукції постійним контрагентам;
бліц-потоки – це разові постачання, подача на робочі місця рідковживаних предметів і засобів праці.
Залежно від предмета вивчення:
продуктові – об‘єктом вивчення (аналізу, планування) яких є переміщення конкретних продуктів і засобів праці;
операційні – потоки матеріальних ресурсів щодо конкретних логістичних операцій;
ділянкові – сукупні потоки, які розглядаються на окремій ділянці логістичної системи; основою для їх розрахунку є операційні логістичну потоки;
системні потоки – матеріальні потоки, які циркулюють в цілому у логісти ній систему, їх параметри визначаються як сума ділянкових матеріальних потоків.
Управління матеріальними потоками передбачає визначення параметрів траєкторії переміщення матеріалів, до яких належать:
найменування матеріальних ресурсів;
кількість матеріальних ресурсів;
початкова точка (вибір постачальника);
кінцева точка (вибір споживача);
час (в які строки потрібно виконати замовлення і доставити продукцію).
3. 2. Сутність логістичних операцій, класифікація
Логістична операція – це відокремлена сукупність дій з реалізації логістичних функцій, спрямована на перетворення матеріального і/або інформаційного потоку.
Виділяють такі логістичну операції:
За природою потоку:
логістичні операції з матеріальним потоком:
складування;
транспортування;
комплектація;
завантаження;
розвантаження;
внутрішні переміщення сировини та матеріалів під час реалізації логістичних функцій виробництва;
упаковування вантажу;
укрупнення вантажних одиниць;
зберігання.
Логістичні операції з інформаційним потоком:
збір інформації;
зберігання інформації;
обробка інформації;
передача інформації.
По відношенню до логістичної системи:
Зовнішні і внутрішні
За характером виконання робіт:
операції з доданою вартістю, які змінюють споживачі властивості товарів (розфасовка, сушіння);
операції без доданої вартості (зберігання товарів)
За переходом права власності на товар:
односторонні – операції, не пов‘язані з переходом права власності на продукцію і страхових ризиків, виконується всередині логістичної системи;
двосторонні – операції, пов‘язані з переходом права власності на продукцію і страхових ризиків від однієї юридичної особи до іншої.
Укрупнена група логістичних операцій, спрямованих на реалізацію мети логістичної системи, називається логістичної функцією. До основних логістичних функцій належать: постачання, виробництво і збут. Дійсно, зазначені три логістичну функції практично реалізуються будь-яким товаровиробником. Серед інших логістичних функцій, які мають підтримуючий характер трьох перерахованих вище, можна виділити: транспортування, управління запасами, складування, інформаційно-комп’ютерну підтримку, підтримку стандартів обслуговування споживачів.
Таблиця 3.1
Короткий перелік логістичних операцій
Логістична функція
Основні логістичну операції
Збут
Координація з планом маркетингу, прогнозування попиту, сервіс, оперативно-календарне планування, транспортування готової продукції, управління запасами готової продукції, оброблення замовлень клієнтури, складування готової продукції, завантажувально-розвантажувальні і транспортні складські роботи з готовою продукцією, постачання готової продукції, облік запасів готової продукції
Виробництво
Координація з планом фізичного розподілу, оперативно-календарне планування переміщення незавершеного виробництва, внутрішньозаводські переміщення матеріалів, завантажувально-розвантажувальні і транспортно-складські роботи з незавершеним виробництвом, оперативне забезпечення виробничих підрозділів сировиною, матеріалами, комплектуючими виробами, складування незавершеного виробництва, облік незавершеного виробництва.
Постачання
Координація з оперативно-календарним планом виробництва, вибір і проведення переговорів з постачальниками, планування потреб у матеріалах, складання оперативно-календарного плану постачання, транспортування сировини, напівфабрикатів, комплектуючих виробів, складування виробничих запасів, завантажувально-розвантажувальні транспортно-складські роботи з предметами постачання.
Досвід практичної логістики вказує на те, що логістична діяльність може охоплювати частково або повністю такі завдання:
переміщення, транспортування і складування майна;
промислове та цільове пакування;
маніпуляції матеріалами (товарами);
контроль за запасами;
реалізацію замовлень та закупівлю;
прогнозування попиту;
планування виробництва;
вибір технологій та оптимізацію спеціалізації;
обслуговування клієнта відповідному рівні;
локалізацію виробництва і складів;
задоволення рекламацій;
доставка запасних частин;
утилізація відходів та ре циклювання.
3. 3 Інфраструктура логістичних операцій
До складу інфраструктури транспорту входять передусім три основні групи елементів:
шляхи усіх галузей транспорту;
транспортні пункти (морські порти, вокзали, аеропорти тощо);
допоміжне обладнання, яке використовується безпосередньо для обслуговування шляхів і транспортних пунктів.
Основні економічні ознаки транспортної інфраструктури – це:
технічна і економічна неподільність інфраструктурних об‘єктів;
тривалий період реалізації і одночасно дуже довгий період користування;
первинність витрат на транспортну інфраструктуру щодо витрат на виробничі і споживчі потреби, а також щодо багатьох інших інфраструктурних витрат;
висока майнова ємність і капіталомісткість;
просторова і функціональна іммобільність інфраструктурних об‘єктів;
У повітряному транспорті лінійна інфраструктура охоплює повітряні шляхи, контрольовані районі аеродромів. Річковий флот користується природними водними шляхами.
У морському флоті основну частину товарного флоту становлять такі морські кораблі.
1 Універсальні (сухо грузи), для перевезень штучного товару.
2. спеціалізовані: рудовози, цементовози, лісовози, автомобілевози, рефрижератори, фруктовози, ліхтеровози, інші
У сучасному транспортуванні дедалі більшу роль відіграють інтермодальні перевезення. Це перевезення, які реалізуються за допомогою принаймні двох видів транспорту на підставі однієї угоди про провезення і за умови існування тільки одного виконавця, відповідального за транспортування у цілому. Інтермодальні перевезення охоплюють контейнерні перевезення, залізничо-шляхові перевезення і перевезення у разі використання змінних кузовів.