Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Емпіричний рівень наукового знання

План

Тема 4. Структура наукового знання

Буденне і наукове пізнання

У процесі становлення науки потрібно було подолати перешкоди буденного пізнання, тісно пов’язаного з безпосередньою життєвою діяльністю. Наука орієнтована на предметне й об’єктне дослідження дійсності. Вона не обмежується пізнанням тільки предметних зв’язків, які можуть бути засвоєні в практичній діяльності на даному етапі розвитку суспільства. Мета науки – виявити об’єктивні закони зміни і розвитку об’єктів, щоб передбачити їх можливі зміни.

Буденне пізнання користується природною мовою, яка пристосована до опису об’єктів, уключених у практичну діяльність людини. При цьому поняття природної мови нечіткі та багатозначні. Наука намагається чітко зафіксувати зміст поняття. Вона виробляє спеціалізовану мову, яка дозволяє строго і точно описувати незвичайні для здорового глузду об’єкти. Мірою просування в нові галузі зовнішнього світу мова науки постійно розвивається.

Наукове дослідження вимагає застосування особливої системи спеціальних засобів (наукових приладів), які дозволяють виявити нові об’єкти і їх властивості.

Суттєво відрізняється наукове знання від буденного. Останнє несистематизоване. Його вірогідність з’ясовується в ході повсякденної практичної діяльності. Системність і обґрунтованість – важливі риси наукового знання. Наукове знання виступає як система логічно зв’язаних тверджень. Теорія є вищою формою наукового знання, головною рисою якої є цілісний характер. Це дозволяє як пояснювати численні явища природи й суспільства, так і передбачати події в майбутньому. Широке застосування наукових методів є важливою ознакою наукового пізнання. Засоби буденного пізнання формуються в повсякденній практиці. В науці вивчення об’єктів, їх властивостей супроводжується застосуванням різноманітних методів. Розвиток науки потребував розгортання і систематизації знань про методи – методології як особливої галузі наукового дослідження.


1. Емпіричний рівень наукового знання.

2. Теоретичний рівень наукового знання.

3. Основи наукового знання:

а) ідеали і норми наукового дослідження;

б) наукова картина світу;

в) філософські основи науки.

Досить чітка фіксація емпіричного та теоретичного рівнів була здійснена вже в позитивізмі 30-х років ХХ ст., коли аналіз мови науки виявив розходження в змістах емпіричних і теоретичних термінів. Таке розходження стосується засобів дослідження. Але, крім цього, розрізнити два рівні наукового пізнання можна, беручи до уваги специфіку методів і характер предмета дослідження. Для розгляду таких розходжень необхідно з’ясувати особливості засобів, які використовуються у теоретичному й емпіричному дослідженні.

Емпіричне дослідження базується на безпосередній практичній взаємодії дослідника з досліджуваним об’єктом. Воно припускає здійснення спостережень і експериментальну діяльність. Тому засоби емпіричного дослідження повинні містити у собі прилади, апарати й інші засоби реального спостереження та експерименту. Крім засобів, що зв’язані з організацією експериментів і спостережень, в емпіричному дослідженні застосовуються і понятійні засоби. Вони функціонують як особлива мова, яку часто називають емпіричною мовою науки. Вона має складну організацію, в якій взаємодіють власне емпіричні терміни та терміни теоретичної мови.

Змістом емпіричних термінів є особливі абстракції, які можна назвати емпіричними об’єктами, які відрізняються від об’єктів реальності. Емпіричні об’єкти – це абстракції, що виділяють у дійсності деякий набір властивостей речей і зв’язків між ними. Реальні об’єкти представлені в емпіричному пізнанні в образі ідеальних об’єктів, що володіють жорстко фіксованим та обмеженим набором ознак. Реальному ж об’єктові властива нескінченна кількість ознак. Будь-який такий об’єкт невичерпний у своїх властивостях, зв’язках та відношеннях.


Читайте також:

  1. II рівень
  2. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  3. Агностик, суб’єкт пізнання, субстанція
  4. Аксіологія права у структурі філософсько-правового знання. Соціальна цінність права.
  5. Аналоговий рівень доведення
  6. Антропологія права в структурі філософсько-правового знання.
  7. Артефакти культури. Знання, цінності і регулятиви як три основних види смислів культури.
  8. Атомарний рівень будови речовини
  9. Базовий рівень
  10. Безробіття та його природний рівень
  11. Безробіття як економічне явище. Суть ,рівень та види безробіття
  12. Блок 5. Доходи та рівень життя населення.




Переглядів: 888

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Чуттєве і раціональне пізнання та їх форми | Теоретичний рівень наукового знання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.