МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Народні стравиВерхній одяг мешканців Слобожанщини відзначається багатством оздоблення, що виконувалося техніками вишивки та аплікації. Особливо пишно прикрашалися охтирські та богодухівські кожухи, розшиті барвистим гарусом на полах, спині та комірі: до п’ят – «тулубчасті» і коротші – кожушанки. Національний одяг Харківщини – як мистецтво, тісно пов'язане із народними звичаями, фольклором, побутом. Традиційне вбрання населення Слобожанщини за своїми рисами наближене до одягу полтавців, хоча існували й певні відмінності. Одним із найдавніших елементів народного одягу – є сорочка як жіноча, так і чоловіча. На Слобожанщині побутували жіночі сорочки переважно полтавського типу, які називали українками, або малоросками. Оскільки на Слобожанщині ткацькі верстати були неширокі – полотно 40- 55 см завширшки, то на сорочку витрачали три полотнища. Святкові сорочки були додільними – викроєними із суцільного полотна, буденні могли мати верх із якіснішого полотна, низ – із грубого, тобто сорочка «докачувалася», «підтачувалася» і мали назву «до підточки». Спочатку сорочки вишивали білим по білому, як і рушники. Вишивалися і мережилися рукава, іноді – уставки, і обов’язково подоли були мережані, бо вони мали «виглядати» з-під поясного одягу – плахти. Саме мережані, а не вишиті подоли – характерна особливість Слобожанщини.
Плахта шилася з двох полотнищ барвистої саморобної вовняної тканини з геометричним орнаментом, які зшивалися до 1/2 чи 2/3 по довжині та перегиналися навпіл незшитими кінцями – «крилами» – назовні. До крил по кутках пришивали різнокольорові китиці. За кольором плахти можна було сказати, хто це – дівчина чи молодиця, молода чи стара жінка. Дівчата носили червоні або малинові плахти – червчатки. Молода жінка носила червчатку, але до народження першої дитини. Потім вона мала переходити на червоно-сині та чим далі, тим темніші плахти. Бабусі носили чорні, однотонні дерги. У піст жінки одягали синятки – сині плахти. Підв’язували плахту до стану поясом. Святковий пояс – неширокий, однотонний чи кольоровий – крайка. Повсякденні пояси – до 30 см – виконували не стільки декоративну функцію, скільки берегли поперек (як пояси сучасних борців чи важковаговиків), бо і чоловіки, і жінки займалися тяжкою фізичною працею. Нагрудний безрукавний одяг – керсетки, довжиною трохи нижче стегон, обшиті кольоровою тасьмою – висічкою. Святкові керсетки шили з дорогих тканин, наприклад плису, оздоблювали тасьмою, зубчатою аплікацією. Їх крій мав підкреслювати фігуру, для чого завищували лінію талії, розшивали низ вставними клинами ззаду по лінії талії. Лінія відрізу прикрашалася вишивкою, тасьмою. Під впливом міста на селі з’явився нагрудний одяг із рукавами – кофти- круглопілки, черкасинові кофти, куфайки, баски, холодайки, стяжки, гусарки, козачки, матроски та ін. Шився такий одяг із фабричних тканин, мав різноманітний крій, довжину та оздоблення. Верхнім осінньо-весняним одягом слобожанок були куртки-куцини. Низи рукавів
Дівчата любили прикраси: сережки та намисто. «Добре намисто» робили зі справжніх червоних коралів. Воно було дороге, але кожна дівчина чи жінка намагалася мати якнайбільше «разків» – ниточок намиста. Коралі були не лише прикрасою: вони свідчили й про стан здоров’я власниці: якщо колір був яскравий, червоний – жінка здорова; коли ж вони темнішали, змінювали колір, це означало, що вона занедужала. обшивали чорним плисом. Носили також довгі кофти з талією. Носили ватянки з вусами, шушони з великим коміром, що прикривав плечі, мов пелерина, і застібався на один ґудзик. Узимку жінки вдягали криті кожушанки, а в сильні морози – кожухи, розшиті кольоровим гарусом. Жіноче українське взуття, типове як для Слобожанщини, так і для Полтавщини: чоботи з кольоровою халявою і чорним передком – чорнобривці, пізніше – високі шнуровані черевички. Бідніші взували шкіряні черевики – коти. На свята, навіть літом, взували чоботи, їх шили із сап’яну (сап’янці). Червоні чоботи облюбували дівчата, і це зумовило появу епітету: «Дівчина в червоних чоботях». Росіянки взимку носили личаки (лапті) із суконними чи полотняними онучами, плетені шкарпетки, панчохи з черевиками, а влітку могли ходити босоніж. Йдучи в поле, щоб стерня не поколола ноги, змазували їх дьогтем. Гордістю кожної дівчини було її волосся, недаремно казали: «Коса – дівоча краса». У свято заплітали дві одну косу і прикрашали кісниками – різнокольоровими стрічками. Дівчата «на порі», тобто заручені, носили віночки з живих чи паперових квітів. На Харківщині за два дні до весілля дівчина одягала вінок із квітів із павиними перами, а до коси прикріплювала 20 різних стрічок, куплених женихом. Нареченому ж до шапки прив’язували невеличкі розетки з червоної та синьої стрічок. Якщо дівчата пишалися косами, намагалися зробити їх найгарнішими і чепурненько прикрасити, то жінки не могли «світити волоссям». Для них було найбільшим гріхом, і навіть у кінці XIX ст. мандрівники свідчили, що жінка легше могла показати коліно, ніж пасмо волосся. Вона могла позиватися до суду і розраховувати на задоволення позову – якщо її «розчіпчив», тобто зняв очіпок, навіть рідний чоловік. Головні убори слобожанок: у XVII – XVIII ст. – рушникоподібні намітки, якими завивали голову жінки, залишивши вільним лише обличчя, а з XIX ст. – полотняні, шовкові та парчеві очіпки різноманітної форми, а також капори. Українці і росіяни довгий час жили разом, іноді – в одному селі. Тож не дивно, що спільною була їх манера одягатися. Наприклад, убрання жінки з Балаклійшини – це щось середнє між українським і російським костюмом. На користь того, що саме це російський одяг, свідчить і крій, і оздоблення сорочки: українці ніколи не робили манжетів на своїх сорочках, не вставляли стрічки сатину між уставкою і рукавом, та й мотиви вишивки на рукавах не притаманні їм (нижній ряд вишивки). Чоловіче вбрання в обох народів було скромнішим: літнє складалося із сорочки, штанів, пояса. Майже до кінця XIX ст. на Слобожанщині чоловіки носили широкі полотняні штани. У подальшому, коли штани шили з фабричної тканини, вони здебільшого зберігали традиційний крій. Чоловічим нагрудним одягом були жилетки прямого крою, верхнім – свити з фарбованого та сірого доморобного На сході Слобожанщини одягали подібні до чинарок сіряки, іноді їх називали чуйками. У негоду слобожани вдягали кобеняк – свиту з капюшоном із нефарбованого сірого сукна, подібну до аналогічного одягу інших областей України (киреї, свити з відлогою). Узимку носили розшиті кожухи, найбільшим попитом користувалися богодухівські. Головні убори були різноманітними залежно від сезону, місцевих традицій тощо. У слобожан та полтавчан – малахаї із суконним верхом, навушниками та потиличником. На сході Харківщини носили так звані пиріжкові шапки. Були поширені й високі каракулеві шапки. Улітку вдягали картузи або традиційні брилі. Для найбільш поширених чоловічих зачісок українських селян XIX ст. характерне досить високе підрізання волосся навколо всієї голови. Верхнє волосся біля маківки прикривало підголені місця. Чоловічим взуттям служили виворітні чоботи, підошва яких пришивалася або густо (просом), або рідко (вівсом), узимку – валянки. Пізніше парубки починають носити чоботи з високими вистроченими халявами, а чоловіки – чоботи з низькими халявами (чирики).
Зачіска «під макітру», або «в кружок» – спосіб підстригання, відомий з XVII ст., коли за краєм накладеної на голову макітри рівно підрізали волосся довкола голови. Особливості слобожанського одягу:
ü перевага світлих відтінків тканини, верхнього одягу; ü багатовізерунчатость оздоблення одягу з перевагою рослинних мотивів; ü вишивка мала підкреслювати вік людини; ü основне взуття – чоботи та черевики, а лапті (личаки) – особливо в непошані, хоча і відомі. Отож, вивчаючи одяг, можна простежити особливості духовної культури народу. Крім того, в одязі втілюються потяг людини до прекрасного, її художньо-естетичні погляди й смаки, що робить одяг вагомою частиною мистецтва. На території Слобжанщини найпопулярнішими були борошняні та круп′яні страви – різноманітні каші, вареники, пиріжки та ін. Їжа українських слобожан, як писав Д. І. Багалій, була кращою ніж у великоросіян. Рідко у кого не було паляниць та книшів, а житній хліб був у всіх. Страви основної маси були прості, але поживні, тобто висококалорійні, і дозволяли виконувати важкі сільськогосподарські роботи. Слобожани м’яса споживали небагато і то, головним чином, у свята. Святкова їжа була багатшою та певним чином мала ритуальний характер. Узимку слобожанський селянин споживав їжу три рази, а літом – чотири. Заможні прошарки населення мали більш вишукані страви. Основна ж страва – борщ, заправлений салом та каша. Найвизначнішим серед усіх названих страв є саме український борщ, що став маркерним, так би мовити, стержневим елементом в українській етичній культурі. Не випадково, що він особливо часто згадуються в українському фольклорі, до того ж, не рідко разом з іншим вагомим маркером етичної матеріальної культури – хлібом: «Що до чого, а борщ до хліба», «Борщ та каша – добрая паша». М. Ф. Сумцов виділив такі головні народні страви слобожан: «Борщ – вариво з капусти, буряків, іноді з м'ясом або салом, картоплею, часом з додатком сметани, часто з баклажанами[помідорами]. Бабка – крута каша з манних круп, з цукром та родзинками… Вареники – невеличкі шматочки тіста з начинкою, здебільшого з сиром або з м'ясом (польські пельмені), або з урдою (наваром з конопляного молока), іноді з вишнями; коли з сиром, то до сметани, коли з урдою, то з олією, коли з ягодами, то до меду. Галушки – шматочки пшеничного або гречаного тіста, зварені на воді або молоці. Голубці – пшоняна або рижова каша в капустяних листочках, з баклажанною підливою. Гречані пампушки – шматочки гречаного тіста, зварені на воді з додатком цибулі та соли… Затірка – невеличкі кругленькі балабушки з пшеничної муки, зварені на воді, під масло… Кутя – каша з пшона або гречки, здебільшого з рижу, зварена круто на молоці, часто обрядова страва на Різдво, на похоронах. Куліш – - рідка каша з гречаної муки на воді з коров'ячим маслом або олією Коржі, коржики – - більш або менше плескуваті хлібні печення, іноді присипані зверху маком, з маслом або з олією. Капуста – шаткована, дрібно різана, посипана сіллю, чорнушкою, перцем, капуста, рублена товстої різки, з ковбасою (піджарюється на салі). Коровай – круглий хліб, особливо на весіллі; в старовину славились лубенські короваї. Локшина – пшенишні шматочки, зварені на молоці з маслом. Пелюстки – м'ясо, зварене в капустяних листках. Пундики – пшенишні плескуваті коржики, перекладені жареною цибулею. Пряження – яєшня на салі або з ковбасою. Потрухи в юшці – гусячі лапки, крильця, печінка, шийка, зварені на воді з цибулею й крупами. Рубці – баранячі кишки, добре вимиті, зварені в юшці з крупою, сіллю та перцем. Сластьони – шматочки пшеничного тіста, зажарені на маслі. Сало свиняче – на Україні вельми улюблена страва, окремо шматочками з хлібом і сіллю і в різних стравах – в яєшні, в борщі і т. ін. Таратута – варені бурячки з огірками, сіллю, хріном та олією; їдять на другий день холодною. Тетеря – пшоно, зварене з гречаною рідкою кашою. Товченики –шматочки м'яса або риби, зварені в юшці, з маслом та цибулею. Хоми – горохв'яні пампушки з маслом. Шпундра – зажарена свинина з буряками. Холодець – зварені свинячі або телячі ніжки. Венігрет – мішанина з вареної картоплі, буряків, огірків, з сіллю, оцтом та олією… Кавуни й дині – влітку з хлібом… До напоїв належали, здебільшого, неміцна горілка, зрідка – старка, міцна горілка, витримана кілька років; настоянки: березівка, перцівка, анісовка, варенуха на узварі з медом. Окреме ставлення у слобожан було до шинка та корчми – місця, де продавили горілку. В окремі свята та Слобожанщині гроші від проданої горілки йшли на школи, шпиталі, церковні потреби. Ознакою шинка – була пляшка, причеплена на високому дрючку над стріхою. Особливо багато було шинків у Харкові. П.Чубинський так характеризував корчму:
«Корчма – це народний клуб: сюди сходяться в години дозвілля чоловіки і жінки та заводять дружні бесіди зі знайомими та приятелями. Сюди сходяться більше з метою людей подивитися і себе показати. У корчму приходять музиканти, збираються парубки й дівчата, для яких у дні свят музика – єдина забава».
Не велику й не багату Чоловік построїв хату, Тай поставив у селі, Коло міста, на шпилі. Потім він, як в клітці пташку Над вікном повісив пляшку, – І, як вітер похитне, Пляшка візьме та й кивне. І хіба ж воно одвіку Теє можна чоловіку, Щоб, як пляшка закива, Не здуріла голова?.. От як пляшка закиває, Він до шинку й повертає; Сяде, гляне в поставець, Та й потягне гаманець, І вже грошей і не ліче ... Чоловіче, чоловіче! Що в тій бочці одне є – Все воно до дна твоє!.. Я. І. ЩОГОЛІВ
Висновок, українські переселенці на Дикому полі витворили своєрідний тип людини-воїна, захисника – слобожанина, який ввібрав кращі риси українця з його ментальністю та системою світобачення. Слобожани, як доводять українські авторитетні дослідники – це українці із суто українськими рисами характеру, тому будь-які політичні спекуляції вивести якусь окрему спільноту на теренах краю, меншою мірою некоректні, а загалом підтверджують низький освітній рівень їх авторів.
Запитання для самоконтролю
Читайте також:
|
||||||||
|