МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Живопис.Музика. Театр. — Поширення вертепу. Улюбленим героєм стає запорожець, який захищає простих людей. Із вертепами ходили студенти колегіумів та Києво-Могилянської академії. — Розвиток шкільної драми. Основними темами були різдвяний цикл, мораліте (повчальні вистави алегоричного змісту), міраклі (релігійно-повчальні віршовані драми). — Зародження світської драматургії, поява аматорських та кріпосних театрів. — 1798 р. — у Харкові відкрито перший професійний театр із професійною трупою. — Занепад шкільного театру внаслідок заборони вистав у Києво-Могилянській академії. — Поширення козацьких маршових пісень. — Поширення серед міського населення кантів або псалмів — побутового багатоголосного пісенного жанру, що широко використовувався в шкільному театрі та вертепі. — Триває розвиток партесних (багатоголосних) співів. — Музику викладали в колегіумах, а в 1737 р. відкрито спеціалізоване музичне училище у Глухові. — Видатними композиторами початку XVIII ст. були А. Ведель, Д. Бортнянський. — Розвиток музичної теорії: український композитор Н. Дилецький створив «Музичну граматику». — Виникнення цехів музикантів, що обслуговували урочисті церемонії, військові походи та розваги. — Центри музичної освіти — Глухівська півча школа та Києво-Могилянська академія. — Композитори: М. Березовський (перша українська опера «Демофонт»), Д. Бортнянський (опери, твори церковної музики), А. Ведель (хорові концерти). — Поширення пісень-романсів, в основу яких покладено народні мотиви. 8. Архітектура. Розвиток стилю бароко, який в Україні отримав назву козацького через набуття національного колориту. Естетичними особливостями українського бароко є багатобарвність, контрастність, мальовничість, посилена декоративність, динамізм, велика кількість усіляких вимислів і головне — небачена вигадливість форм. Розквіт бароко припав на добу І. Мазепи. Найвидатніші пам'ятки — Спаська церква Мгарського монастиря, церква Всіх Святих Києво-Печерської лаври, Софійський і Золотоверхий собори в Києві. Видатні архітектори — С. Ковнір, І. Григорович-Барський. 9. Розвиток графікипов'язаний із книгодрукуванням. О. Тарасевич, якому належать 40 гравюр — Основні живописні жанри — іконопис, фреска, портрет. Найпопулярнішою стала живописна школа Києво-Печерської лаври, представники якої розписували храми в багатьох українських містах. — Іконописні зображення відходять від канонів, стають більш земними; в портреті з'являються риси реалізму. — Популярним стає так званий парсунний живопис (портрети гетьманів і старшини). — Набули поширення народні картини із зображенням козака Мамая. Збагачуються художні засоби: використовуються перспектива, світлові та колористичні ефекти. — Монументальний живопис представлений храмовими розписами, оздобленням громадських споруд і палаців (художники А. Антропов, Г. Левицький і Д. Левицький). — Для портретного живопису характерними були зображення козацької старшини та заможних міщан. Поширений був також образ козака-бандуриста («козака Мамая»). Українська культура не замикалася в національних межах. Українські студенти навчалися в європейських університетах, випускники Києво-Могилянської академії працювали в наукових закладах Європи. Міжнародні зв'язки сприяли збагаченню духовного світу українців.
18. Українські землі під владою Російської та Австрійської імперії на початку XIX ст. Адміністративно-територіальний поділ Наддніпрянської України Унаслідок другого (1793 р.) та третього (1795 р.) поділів Речі Посполитої до складу Російської імперії ввійшли Правобережна Україна та Західна Волинь, а результатом успішної війни з Туреччиною стало приєднання до Росії причорноморських степів та Кримського ханства. Отже, зникли держави, які впливали на розвиток українських земель. До 1796 р. поділ Російської імперії на намісництва був замінений поділом на губернії. У 20-30-ті роки XIX ст. губернії об'єднали в генерал-губернаторства. Адміністративно-територіальний поділ українських земель, що перебували під владою Російської імперії, був таким:
Губернатори були наділені всіма цивільними, державними та військовими повноваженнями і призначалися царем; до губернського правління входили віце-губернатор, радники, прокурор. Вони спиралися на дворянські збори — становий представницький орган. Губернії складалися з повітів, очолюваних капітанами-ісправниками. Повіти ділилися настани під контролем поліцейських приставів. Державні податки збирала імперська казенна палата. У 1831 р. було скасовано магдебурзьке право на Лівобережжі, у 1841 р. ліквідовано судочинство за Литовськими статутами на Правобережжі. Ключові посади обіймали російські чиновники. Соціально-економічний розвиток у першій половині XIX ст. Україна в першій половині була аграрною країною з кріпосницькими відносинами: земля (близько 75 %) належала поміщикам, понад 60 % населення становило кріпосне селянство. Сільське господарство Криза феодально-кріпосницького виробництва. — Домінування кріпосницьких відносин: поміщик мав право на працю і майно селянина, міг продати його з землею або без землі. — Основними формами експлуатації кріпаків були відробіткова, грошова, натуральна рента. Посилення експлуатації селян: урочна система(поміщик давав селянам таке завдання (урок), яке неможливо було виконати за 1 день); панщина 4-6 днів на тиждень. — Витіснення селян на неродючі віддалені землі; знеземелення селян. — Державні селяни сплачували грошову ренту і виконували повинності на користь держави. Найбільше державних селян було на Лівобережжі (50% селян), найменше — на Правобережжі (13%). Відбувалося майнове розшарування селян; селяни, що розорилися, йшли на заробітки, переважно у Південну Україну. — Існували військові поселення(1811-1857рр.): частина війська передавалася на утримання селянам. Фактично селяни-поселенці перетворювалися на довічних солдатів, які водночас займалися сільським господарством; дітей із 7 років зараховували до кантоністів (новобранців). — Примітивні й застарілі знаряддя праці не давали можливості запроваджувати прогресивні технології, спричиняли технічну відсталість сільськогосподарського виробництва, неефективне екстенсивне господарювання. — Зниження прибутків землевласників (майже кожен четвертий поміщицький маєток перебував під заставою). Проникнення капіталістичних відносин у сільське господарство. — Розширення посівів технічних культур (буряки, тютюн, льон, коноплі, соняшник), що вимагало поліпшення обробітку землі, використання добрив. — Початок використання більш продуктивної найманої праці; передання землі в оренду купцям, заможним селянам тощо. — Зростає товарність виробництва, поглиблення спеціалізації окремих районів і поміщицьких господарств. Промисловість — Тісний зв'язок із сільським господарством: млини, крупорушки, ґуральні та інші обробні підприємства в поміщицьких господарствах. Відкриття цукрових заводів. — Більшість промисловців — поміщики, купці; розвиток державної промисловості. — Використання як вільнонайманої праці (капіталістичні підприємства), так і кріпосної (поміщицько-кріпосні підприємства). Поступове зростання кількості найманих робітників (із 1825 до 1861 р. — утричі). — 30-40-ві роки XIX ст. — початок промислового перевороту. Промисловий переворот — заміна ручної праці на механізовану, мануфактури — на фабрику. — Із 20-х років відбувається розвиток кам'яновугільної та металургійної галузей, прискорюється розвиток машинобудівної промисловості. — Формування робітничого класу і промислової буржуазії. Торгівля — Пожвавлення торгівлі внаслідок розвитку промислового й сільськогосподарського виробництва. — Україна стала складовою частиною загально-російського внутрішнього ринку. — Ярмаркова торгівля (понад 2 тисячі ярмарків, найбільші — у Харкові, Єлисаветграді, Сумах, Полтаві). Товари, що вивозилися з України: збіжжя, м'ясо, вовна, тютюн, сало, олія, цукор; товари, що завозилися з Росії: тканини, вироби з металу, скло, посуд. — Зовнішня торгівля велася через порти Чорного та Азовського морів. — Більшість купців — росіяни, поступово з'являються й українці (найвідоміші — Яхненки). — Розвиток чумацького промислу, який сприяв розшаруванню селянства і був одним з основних джерел накопичення капіталу. Антифеодальний рух на українських землях Причини: — посилення кріпосного гніту; — безправне становище кріпаків; — зловживання імперських чиновників. Мета: скасування кріпацтва й отримання землі. Основні форми протесту: — псування знарядь праці; — відмова виконувати повинності; — підпали маєтків та вбивства поміщиків; — втечі з маєтків; — збройний опір поміщикам та місцевій адміністрації, повстання; — партизанські напади на поміщицькі маєтки. Масові повстання — Повстання проти режиму військових поселень у Чугуєві (Харківщина) 1819 р. — Селянські рухи на Катеринославщині (1818-1820 рр.), Харківщині, Херсонщині, Чернігівщині (1832-1833 рр.). — Виступи під проводом У. Кармелюка (1813-1835 рр.) на Поділлі. — «Київська козаччина» (1855 р.) — масовий рух селянства Київщини за повернення козацького стану. Підсумки повстань: — повстання були стихійними й неорганізованими, тому не мали успіху; — засвідчили, що більшість населення України виступає проти кріпосництва і готова до збройного спротиву; — змусили окремих представників українського дворянства шукати шляхів покращення умов життя селянства. Україна у війнах Наполеона У 1812 р. відбувся похід французького імператора Наполеона на Росію, який закінчився загибеллю майже всієї французької армії. З українських земель наполеонівська армія зайняла Західну Волинь, де розгромила російську армію під командуванням генерала А. Тормасова. Плани Наполеона щодо Українипередбачали відокремлення українських земель від Росії й поділ їх на три частини: — Правобережна Україна відходила до Великого герцогства Варшавського; — Галичина й Волинь мали відійти до Австрії за воєнну допомогу у війні з Росією; — на території Лівобережної й Південної України планувалося створити дві держави, які б підпорядковувалися Франції. Українське дворянство, незадоволене такими планами, підтримало російську владу. Були сформовані козацькі кавалерійські полки (25 тис. осіб); до російської армії також увійшло 75 тис. ополченців. Так, у Лейпцизькій битві 1813 р., де антифранцузька коаліція розбила наполеонівську армію, брали участь 8 козацьких полків. Адміністративно-територіальний поділ західноукраїнських земель Унаслідок першого (1772 р.) та третього (1795 р.) поділів Речі Посполитої та згідно з Константинопольською австро-турецькою конвенцією (1775 р.) до Австрійської імперії увійшла вся територія Руського воєводства (без Холмщини) та Буковина (без Хотинської землі). До Угорського королівства ще з XVII ст. входило Закарпаття. Таким чином, під владою Австрії проживало понад 2,5 млн українців. Українські землі входили до різних адміністративно-територіальних одиниць. Адміністративно-територіальний поділ західноукраїнських земель
Правлячою династією Австрійської імперії були Габсбурги. Особливості національного і соціального становища українців Східна Галичина: провідні позиції належали полякам, з якими українці були штучно об'єднані в однутериторіальну одиницю. їм належала більшість земель, у той час як українці в основному були селянами. Українська шляхта в більшості полонізувалася, тому освіченими українцями були практично тільки греко-католицькі священики. Закарпаття:панівне становище угорців. Більшість українського населення — селяни; русинська еліта мадяризувалася і перейшла в католицтво. Значна роль греко-католицького духовенства у національному відродженні. Північна Буковина: панівне становище румунських поміщиків. Як і в інших західноукраїнських провінціях, основну масу українців становили селяни, а шляхта піддалася румунським впливам. Роль греко-католицького духовенства була меншою, ніж у Галичині та на Закарпатті. Самоназва українців Західної України — русини, свою мову вони називали руська. Реформи Марії-Терезії та ИосифаІІ Мета: — покращення матеріального становища населення; — стабілізація соціально-економічної ситуації та укріплення імперії; — модернізація управлінської системи: заміна місцевої шляхти на імперських чиновників. Зміст реформ 1. Адміністративна реформа. — Поділ Королівства Галичини і Лодомерії на округи, очолювані старостами. Старости підпорядковувалися губернаторові краю, якого призначав імператор. — Містами управляли магістрати, призначені імперською адміністрацією. Органами самоврядування стали міські ради. — Вищим представницьким органом краю був сейм, провідні позиції в якому займала польська шляхта. — Замість польських законів були запроваджені загальноімперські. — Львів був столицею королівства. Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|