МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Характеристика організаційної культури.Зміст понять «культура» і «організаційна культура». ТЕМА 9. КУЛЬТУРА ОРГАНІЗАЦІЇ Сучасні тенденції розвитку організації
Революційні зміни в технологіях, організації та лідерстві
План 1. Зміст понять «культура» і «організаційна культура». 2. Характеристика організаційної культури. 3. Моделі організаційної культури, їх характеристики. Типологія організаційних культур. 4. Сучасна українська організаційна культура.
Протягом своєї історії людство виробило загалом три потенційно відмінні засоби управління впливу на людей. * Ієрархія — організація, де основний засіб впливу - відносини влада - підкорення, тиск на людину зверху, за допомогою примусу, контролю за розподілом матеріальних здобутків та ін. * Культура - вироблені та визначені суспільством (організацією, групою) цінності, норми, шаблони поведінки, ритуали, які примушують людину поводити себе так, а не інакше. * Ринок - мережа рівноправних із питань купівлі-продажу продукції та послуг стосунків на відносинах власності, рівноваги інтересів продавця та покупця. Якщо організаційна структура, яка встановлює межі структурних підрозділів організації та формальні зв'язки між ними, виступає в ролі «хребта» організації, то так би мовити «душею» організації, яка встановлює відносини всередині організації, виступає організаційна культура. Вона виглядає як цінності, що поділяються членами організації, норми поведінки, вірування та ін. Вважається, що організаційна культура складається із таких елементів: 1) філософія, яка складає саме існування організації та її відношення до співробітників та клієнтів; 2) домінуючі цінності, на яких базується організація та які становлять цілі її існування або способи досягнення її цілей; 3) норми, що поділяються співробітниками організації, які визначають принципи взаємостосунків в організації; 4) клімат, ритуали поведінки (використання виразів, сленг та ін.). Організаційна культура формується, як реакція на дві групи проблем: 1) внутрішні проблеми (спільна мова, термінологія, стосунки між співробітниками, їх межі; норми, що регулюють неформальні відносини, оцінки поведінки співробітників, що бажано, що ні); 2) проблеми, які організація повинна вирішувати під час взаємодії із зовнішнім середовищем. Керівники, що проводять процес організації і перетворень, часто зіштовхуються з дуже серйозними труднощами. Головним чином ці труднощі пов'язані з опором, які зустрічають організаційні зміни з боку персоналу. Це обумовлено тим, що будь-яка організація поза залежністю від її розмірів і сфери діяльності є не тільки техніко-економічною, але й соціальною системою, і труднощі на шляху реалізації нових підходів і нової стратегії розвитку в значній мірі пов'язані з вже сформованою організаційною культурою. Нажаль, сьогодні далеко не всі керівники й представники кадрових служб чітко представляють, що стоїть за словами "організаційна культура". Рідко хто розуміє, що організаційна культура - це щось більш широке, чим виробнича естетика або чистота й порядок на робочих місцях й у побутових приміщеннях. Дуже багато практиків і теоретиків, говорячи про організаційну культуру, наголошують на її зовнішню сторону - на порядки, традиції, на організаційну символіку. При цьому недооцінюється той факт, що носіями організаційної культури є люди, що працюють в організації. Саме в їхніх головах відображається той порядок речей, ті системи відносин й ті зразки поведінки, які складаються в організації в силу тих або інших обставин. Організаційна культура - це система переконань, норм поведінки, установок і цінностей, які є тими неписаними правилами, що визначають, як повинні працювати й поводитися люди в даній організації. При цьому мова йде про переконання й цінності, які в більшому або в меншому ступені розділяються переважною більшістю членів організації. Було б наївно, розглядаючи велику організацію, говорити про якусь єдину організаційну культуру, що пронизує всі її підрозділи. Зміст роботи, особистість керівника й стиль керівництва, якого він дотримується у своїй роботі, особливості психологічного клімату в трудовому колективі - ці й інші фактори роблять свій вплив на організаційну культуру конкретного підрозділу. Перефразувавши М. Булгакова, можна сказати, що організаційна культура (як і розруха) починається в головах людей. І, якщо ми хочемо жити й працювати не "як вийде", а розвивати й підтримувати у своїй компанії таку організаційну культуру, що буде максимально відповідати виробленій стратегії, то треба в першу чергу подбати про те, щоб зрозуміти, що саме визначає сьогоднішнє сприйняття, мислення й мотивацію працівників організації.
Можна виділити деякі складові організаційної культури, характерні для організації в цілому. Ритуали. Говорячи о структурі організаційної культури фірми, слід відмітити позитивну роль ритуалів. В повсякденному житті фірми ритуали грають важливу роль. Вони укріплюють структуру фірми. Ритуали символізують пекреконання, грають суттєву роль на фірмі. Вони прямо чи опосередковано висвітлюють образ підприємства. Ритуали слугують засобом для наглядної демонстрації ціннісних орієнтацій фірми. Фахівці підкреслюють, що ритуали з великою користю застосовуються в багатьох організаціях, щоб нагадати персоналу про велику важність фірмових цінностей та щоб допомогти кожному співробітнику в засвоєнні та прийнятті цих цінностей. Розглядаючи у загальному плані ритуали, які використовують у трудовій сфері, можна їх поділити на наступні основні типи: * ритуали при вступі на роботу, * організаційні ритуали, чи ритуали відкриття, * інтегруючі ритуали, * ритуали, які пов'язані з відпочинком та відтворенням. Обряди, характерні при вступі на роботу, обов'язково включають момент навчання (знайомство з історією фірми, з основними її цінностями, з найбільш суттєвими особливостями фірмового управління). Інвестиційна компанія «Дженерал електрик" організовує для своїх „новобранців" одномісячне навчання, прикріплюючи до кожного новачка наставника, який знайомить його з основними фірмовими цінностями. Організаційні (відкриваючі) ритуали частіше за все мають своєю метою додатково підкреслити важність тієї чи іншої події в житті організації та її членів за допомогою урочистих вечорів, святкових обідів, присвячених знаменній події в житті фірми, спеціальних церемоній нагородження якогось співробітника чи відділу за досягнуті успіхи. Інтегруючі ритуали спрямовані на досягнення ще більшої єдності персоналу та створення сприятливої, дружелюбної морально-психологічної атмосфери на фірмі. За допомогою таких ритуалів співробітники краще пізнають один одного, що сприяє створенню корпоративного духу та відносинам солідарності між співробітниками. Це особливо важливо для підприємницьких організацій, які сміливо зустрічають всі нові віяння часу, шукають нові невідомі шляхи. На таких фірмах якісні зміни, реформи, інновації перетворюються не тільки на мету, але й у своєрідний культ. Ритуали, пов'язані з відпочинком та відтворенням, допомагають людям повноцінно відпочити та відтворити свої сили. Тут стоїть питання не тільки о можливостях, якими володіє та чи інша фірма, - бази відпочинку, санаторії та спортивні табори, а й ергономічних критеріях, які додаються до кожного офіс-устаткування й взагалі до внутрішньофірмового дизайну, що сприяє створенню сприятливого функціонального робочого середовища. Цінності, ритуали та церемонії в житті фірми є найбільш представницькими компонентами, які формують її культуру та стратегію. В організаційній культурі нас найбільше цікавить механізм її впливу на поведінку й роботу членів організації. У своїй роботі ми виходимо з наступної моделі організаційної культури (рис.) Складові організаційної культури
Організаційна культура починається в головах людей. Ядром оргкультури є цінності, в більшому або меншому ступені поділювані всіма членами організації. Цінності можуть бути як позитивними, що орієнтують людей на такі зразки поведінки, які підтримують досягнення організаційних цілей, так і негативними, які негативно впливають на організаційну ефективність (табл.).
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|