Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Основні частини снаряду та їх сукупна дія .

Лекція № 25

Тема: « Протитанковій снаряд 9М14М та його дія »

Питання:

2. Призначення, склад та дія бойовий частини.

3. Призначення, склад та дія двигуной установки.

4. Планер і система управління.

Навчально-матеріальне забезпечення:

 

демонстраційні схеми та слайди щодо до ПТКР , стенди аудиторії № 1-151,

1-145 , навчальна література.

 

Навчальна література :

1. ГОСТ В 20132-84 Зброя артилерійська (терміни і визначення).

2. ГОСТ В 20134-84. Зброя артилерійська. Група ствольно-затворної артилерійської зброї. Терміни і визначення

3. Остапенко Ю.И. Артиллерийские установки и боеприпасы. (основы устройства) ст. 36-39, 43-47.

4. К.К. Савельєв, Г.О.Ткаченко. Будова боєприпасів СВМІ, 2008.,-224 с.

5. Технічний опис ПТКРС 9М14М. В/И.1987-149.с.

 

1.Раніше ми встановили що снаряд 9М14М призначається для боротьби з рухомими і нерухомими бронецілями і вогняними крапками на дальністях від 500 до 3000 м і застосовується для стрілянини з бойової машини 9П110 і пускової установки переносного комплексу 9К11.Він має тактико-технічні дані :

- калібр 125 мм

- вага 10,5 кГ

- довжина 860 мм

- розмах оперення 393 мм

- броне пробійність

- при вугіллі в 0 від нормалі 400 мм

- при вугіллі в 60 від нормалі 200 мм

- середня маршова швидкість польоту 120 м/сек

- дальність стрілянини 500...3000 м

ПТУРС є КР з кумулятивною БЧ, з руховою установкою, СД, що містить, і МД, що працюють на твердому паливі, виконаний по нормальній аеродинамічній схемі з хрестоподібним розташуванням крил, телекеруємої з дротяною лінією зв'язку, нестабілизованій по крену, на польоті має обертання щодо подовжньої осі, з газодинамічними виконавськими органами управління у вигляді насадків, що управляють

Система наведення одноканальна. Управління здійснює по тангажу і курсу.

Снаряд наводиться по методу трьох крапок за допомогою пульта управління і оптичного візиру.

Рух снаряду повідомляється руховою установкою, що складається з двох ракетних двигунів твердого палива. Стартовий двигун при пуску додає снаряду розгінну швидкість близько 120 м/сек, маршовий двигун зберігає цю швидкість снаряда на всьому протязі його керованого польоту. Політ з постійною швидкістю забезпечує якнайкращі умови для роботи оператора по наведенню снаряда в мету.

Рухова установка повідомляє також обертання снаряду навколо подовжньої осі з середньою частотою 8,5 оборотів в секунду. Обертання забезпечує можливість управління снарядом за допомогою одних і тих же виконавських органів – газового керма як по горизонту (по курсу), так і у вертикальній площині (по тангажу).

Для створення підйомної сили снаряд має чотири крила. До пуску, при транспортуванні, крила снаряда знаходяться в складеному стані, перед пуском вони розкриваються.

На борту снаряда розміщується апаратура управління, яка по сигналах оператора з пульта управління наземної апаратури забезпечує наведення снаряда.

Для створення сили, що управляє, використовується частина енергії газів маршового двигуна, що закінчуються через поворотні насадки на соплах двигуна.. Відхилення насадок приводить до появи поперечної (бічний) складової реактивної сили (її називають силою, що управляє), яка створює момент, що управляє, щодо центру тяжіння снаряда. Між подовжньою віссю снаряда і його вектором швидкості утворюється кут, званий у вертикальній площині кутом атаки, а в горизонтальній площині – кутом ковзання. При цьому виникає бічна складова сили опору повітря (підйомна сила) і створюється стабілізуючий момент. Величина стабілізуючого моменту зростає або зменшується при збільшенні або зменшенні кута атаки (ковзання).

При рівності моментів, що управляють і стабілізуючого, кут атаки (ковзання) матиме середнє стале значення, пропорційне величині сили, що управляє. Бічна складова сили опору при цьому також матиме постійне значення.

Отже, снаряд отримає певне прискорення в напрямі, перпендикулярному вектору швидкості, чим забезпечується переміщення снаряда в картинній площині (наведення снаряда на мету).

У конструкції снаряда 9М14М виділяються наступні основні частини: бойова частина, рухова установка, крилевій відсік з трасером, апаратурний блок і вузли донної частини.

 

2. Бойова частина снаряда,призначена для ураження цілі, складається з кумулятивного заряду і підривного пристрою.

Бойова частина споряджається кумулятивним зарядом (суміш тротилу з гексогеном) з мідною конусною вирвою . Бронепробіваємость заряду при зустрічі по нормалі складає 400 мм, що забезпечує надійну поразку сучасних броньованих цілей. Кумулятивний заряд поміщається в циліндровий корпус бойової частини калібром 125 мм. До циліндрового корпусу спереду приєднаний конічний ковпак, що надає снаряду обтічну форму і що забезпечує спрацьовування детонатора.

Підривним пристроєм БЧє п'єзоелектричний головодоний детонатор. Його призначення, принцип дії і загальний пристрій аналогічні детонаторам до пострілів протитанкових гранатометів. Головна частина детонатора складається з шістнадцяти пьезоелементів, розташованих по колу підстави конічного ковпака. При зустрічі снаряда з перешкодою ковпак передає тиск на пьезоелементі. Наявність їх по всьому колу корпусу забезпечує спрацьовування головної частини детонатора навіть при малих кутах зустрічі: електричний імпульс на донну частину детонатора поступає від будь-якого з наявних пьезоелементів при ударі об перешкоду будь-якою стороною ковпака.

Донна частина детонаторарозташована в гнізді хвостової частини корпусу кумулятивного заряду. Електричний ланцюг пьезоелементів з доною частиною детонатора здійснюється по двох гілках: зовнішній ланцюг гілки – верхнє обкладання пьезоелементів, шар срібла, нанесений на внутрішню поверхню корпусу БЧ, сорочка корпусу донної частини, іскровий електродетонатор; внутрішня гілка ланцюга – нижнє обкладання пьезоелементів, мідна конусна вирва (облицьовування) кумулятивного заряду, центральний контакт донної частини детонатора, іскровий електродетонатор.

При службовому зверненні ланцюг іскрового електродетонатора відокремлений від ланцюга пьезоелементів за рахунок зсуву движка, в якому розташований електродетонатор. У такому положенні движок утримується стопорним пристроєм вузла дальнього зведення.

Зведення детонатора здійснюється при прольоті 70 – 200 м від пускової установки після вигорання порохового сповільнювача, займистого при старті снаряда. При цьому движок з іскровим електродетонатором встановлюється напроти передавального заряду, а його електричний ланцюг приєднується до ланцюга пьезоелемнтів.

БЧ з вибуховим пристроєм при перекладі снаряда в бойове положення стикується з двигуном за допомогою двох замків і гнізда для приміщення контактної колодки з дротом, службовцем для передачі електричного імпульсу на електрозапали вузла дальнього зведення детонатора.

 

3. Стартовий і маршовий двигуниснаряда об'єднані в одну двокамерну рухову установку, до корпусу якої приєднуються БЧ і решта всіх вузлів снаряда.

СД призначений для початкового додання снаряду поступальної і обертальної ходи. Він має паливний заряд швидко горючого нітроглицеринового пороху кільцевої форми масою близько 0,7 кг Займання цього заряду походить від електрозапальника при натисненні кнопки «Пуск» на пульті оператора. Закінчення газів відбувається через чотири сопла, розташовані по колу передньої частини камери СД. Сопла розгорнені щодо подовжньої осі снаряда на кут 0050¢, що забезпечує обертання снаряда.

Середній час роботи СД складає t=0,7 сек., ефективна швидкість закінчення газів V=2000 м/сек., величина тяги двигуна Р=2000 Н. Під дією такої реактивної сили снаряда набуває швидкість польоту 120 м/сек. і обертання близько 8,5 оборотів в секунду.

МД призначений для підтримки швидкості снаряда на маршовій керованій ділянці польоту, а також для створення сил, що управляють, за рахунок зміни напряму закінчення газів з сопел МД.

МД має броньований паливний заряд нитроглицериного пороху масою близько 1,25 кг, що горить з одного торця. Займання цього заряду походить від спеціального електрозапальника після початку руху снаряда по тій, що направляє. Закінчення газів з камери згорання МД відбувається через два сопла, розташовані в патрубках, приварених до дна камери МД. На кожне сопло надітий поворотний насадок, під дією рульової машинки насадки можуть одночасно відхилятися від осі снаряда в одній площині на кут 140. Завдяки цьому змінюється направлення закінчення газів з сопел МД і створюється бічна складова реактивної сили, що забезпечує керований політ снаряда.

Час роботи МД розрахований на всю дальність керованого польоту і складає в середньому 27 сек. Ефективна швидкість закінчення газів для цього двигуна дорівнює приблизно 1800 м/сек., а тяга - 80 Н.

Тяга МД підібрана так, що вона компенсує при польоті снаряда силу лобового опору повітря і натягнення кабелю дротяного зв'язку, тому снаряд летить рівномірно, з однаковою швидкістю.

Частина газів порохового заряду МД відводиться через фільтр-сповільнювач до рульової машинки, і їх енергія використовується для перекидання насадков сопів. При проході газів через фільтр-сповільнювач вони очищаються від твердих частинок, тиск газів знижується з 200105 приблизно до 200104 Н/м2. Фільтр також забезпечує затримку подачі газів в рульову машинку з моменту початку роботи МД на 0,45-0,9 сек. ( звідси його назва фільтр-сповільнювач). Така затримка виключає можливість відведення снаряда на стартовій ділянці унаслідок відхилення насадків при передчасному попаданні газів в порожнину рульової машинки, коли наземна апаратура ще не вийшла на режим роботи і снаряд ще не управляється оператором.

До проходу газів в рульову машинку насадки на соплах МД знаходяться в середньому положенні – паралельно осі снаряда- під дією газів, що закінчуються; Управління снарядом в цей час виключається.

До пуску снаряда сопла з насадками приховані під гумовим кожухом, надітим на задню частину снаряда.

Позитивною якістю рухової установки твердого палива, прийнятої для ПТУРС, є висока надійність її дії без всякої попередньої підготовки після тривалого зберігання.

 

4. Планер і система управління.Крилевим відсіком є корпус у вигляді пластмасової труби з чотирма крилами. Корпус крилевого відсіку надягає на рухову установку і кріпитися до неї своїм переднім торцем за допомогою гвинтів. Знизу на корпусі знаходяться дві пари бугелів, службовців для зіеднення снаряда з направляючої пускової установки.

У стійках корпусу за допомогою осей шарнірно кріпляться стрілоподібні (кут 450) крила. Вони служать для створення підйомної сили і підтримують обертання снаряда у польоті за рахунок установки їх під кутом 3015 до подовжньої осі снаряда. Точка додатку підйомної сили (центр опору повітря) розташована, як і у всіх оперених снарядів, позаду центру тяжіння снаряда. Тому при кутах атаки сила опору викликає виникнення стабілізуючого моменту, що запобігає перекиданню снаряда.

Для зменшення габаритів снаряда при транспортуванні крила складаються: габарити з складеними крилами складають 185185 мм, при розкритих крилах їх розмах рівний 393 мм. У розкритому положенні крила утримуються механізмом стопоріння, що складається із стопора, стрижня і пружини. Щоб розкрити крила, необхідно без зайвих зусиль обертати їх в сторони до спрацьовування стопорів. Щоб скласти крило, потрібно віджати шайби разом із стопором до осі снаряда і повернути крило у бік стрілок «Складання крил». Крила виготовлені з пінопласту і покриті тонкою обшивкою з алюмінієвого листа, тому щоб уникнути їх поломки, не можна застосовувати до них зайві зусилля, класти снаряд з розкритими крилами на будь-яку поверхню без спеціальних опор під його корпус. У корпусі крилевого відсіку у підстави одного крила встановлюється трасер. Він забезпечує спостереження за польотом снаряда на дальності до 3000 м за будь-яких метеорологічних умов.

Трасер складається із запальника, перехідного складу і основного складу. Запальник спалахує від електрозапалу при натисненні кнопки «Пуск», від нього починає горіти перехідною склад в перебігу 0,5- 1 сек., з силою світла 400-500 кд, а потім основний склад червоного полум'я з силою світла не менше 19000 кд. Таким чином, перехідною склад виключає засліплення оператора на початковій ділянці польоту снаряда.

Управління польотомснаряда по командах з наземного пульта управління здійснюється бортовою апаратурою управління, об'єднаною в апаратурний блок.

Характерною особливістю снаряда є відсутність на борту джерела електроживлення. Для роботи бортової апаратури використовується електрична енергія наземного джерела, що поступає на снаряд по дротяній лінії зв'язку у вигляді командних електричних сигналів, а також частина енергії порохових газів МД, що відводяться з камери згорання через фільтр-сповільнювач.

Відсутність на борту снаряда автономного джерела електроживлення є важливою позитивною якістю - снаряд не вимагає часу на переведення джерела живлення на інший режим роботи і практично завжди готовий до пуску.

Апаратурний блоквключає чотири елементи: котушку дротяного зв'язку з мікрокабелем, розподільник, рульову машинку і гіроскоп.

Котушка дротяної лінії зв'язку надіта на корпус камери згорання МД. Мікрокабель намотаний витками на котушку. Його довжина 3100 м забезпечує дротяний зв'язок з снарядом на дальністях до 3000 м. Кабель складається з трьох мідних емальованих жил і зміцнюючих капронових ниток в оплете. Дві жили використовуються для передачі на борт командних сигналів, третя – для передачі з снаряда на пульт управління інформації про кутове положення снаряда, завдяки чому на пульті автоматично визначається момент подачі команд на перекидання насадків сопів МД.

Опір кабелю на розрив в три рази більше зусилля, що прикладається до нього при змотуванні з котушки, що забезпечує необхідну надійність недорогої і перешкодостійкої системи.

Командні електричні сигналипо дротяній лінії зв'язку передаються на розподільник, що є трьома самостійною схемою, зібраною на одній платі. Власне розподільником є два діоди, включені протилежно, що дозволяє подати сигнал управління різної полярності на один або другий електромагніт рульової машинки. Друга частина схеми – випрямляч, що перетворює змінну напругу командного сигналу в постійну, необхідну для живлення переривника гіроскопа, що формує сигнал про кутове положення снаряда.

Рульова машинкає газовий золотниковий розподільник з електромагнітним управлінням золотником. Електромагніти рульової машинки працюють в релейному режимі «ДА-НЕТ», а оскільки якори електромагнітів жорстко пов'язані із золотником, то він може знаходиться тільки в одному з двох крайніх положеннях. При позитивній полярності командного сигналу струм проходить через обмотку «позитивного» електромагніту, якір якого, притягуючись до сердечника, переміщає золотник в положення «ТАК». При негативній полярності сигналу, що управляє, спрацьовує «негативний» електромагніт, переміщаючи золотник в положення «НІ». Гази з виходу фільтру-сповільнювача поступають у відповідні порожнини циліндрів рульової машинки, переміщаючи поршні. З поршнями через повідці зв'язані насадки. Таким чином, переміщення поршнів приводить до перекидання насадков з одного фіксованого положення в інше, а отже, до зміни напряму закінчення газів з сопел МД, що створює силу, що управляє. Снаряд у польоті обертається навколо своєї осі, разом з ним обертається і площина перекидання насадків.

Команди управління формуються з точним обліком кутового положення площини перекидання насадков щодо горизонту, інформація про яке видається з трьохстатічного гіроскопа. Його ротор розкручується до частоти 27000 об/хв при старті снаряда і в перебігу всієї траєкторії вісь його зовнішньої рамки зберігає незмінним своє положення щодо подовжньої осі снаряда. До цієї осі жорстко прикріплений переривник, що складається з двох кілець і чотирьох пластин. На кільця подається постійна напруга живлення з випрямляча. На кожній пластині напруга по амплітуді на чверть відмінно від попередньої. Залежно від напряму руху снаряда лише одна пластина підключена до пульта управління наземної апаратури.

Окремим елементом в снаряді виділяють вузли донної частини. У них входять гумовий кожух з розеткою бортразъему, обтічник і плата в зборі.

Гумовий кожух, переднім кінцем одягнений на донну частину корпусу снаряда, оберігає від попадання всередину снаряда пилу і вологи. Задня частина кожуха кріпиться на розетці бортразъема снаряда. Таким чином, до пуску снаряда під гумовим кожухом прихована решта елементів вузлів донної частини.

Розетка бортразъема забезпечує електричну і механічну стиковку снаряда з направляючої пускової установки. У розетці бортразъема кріпиться задній кінець мікрокабелю дротяної лінії зв'язку з снарядом, а також аретир і один кінець стрічки гіроскопа. Сама розетка до пуску снаряда сполучена стрижнем з штифтом з платою в зборі. При пуску снаряда штифт зрізається і розетка бортразъема з гумовим кожухом залишається на тій, що направляє, арретир звільняє ротор гіроскопа, а металева стрічка розкручує ротор, який далі працює на выбеге.

Штампований алюмінієвий обтічник кріпиться до апаратурного блоку снаряда, прикриваючи закріплені на донній частині гіроскоп, релевую машинку і фільтр. Форма обтічника виконана з розрахунком зменшити вплив вирішального чинника опору повітря при польоті снарядів з дозвуковою швідкостно -вихревого опору. Для зменшення опору тертя поверхня обтічника полірується. На задній його поверхні є вирізи для проходу газів з поворотних насадків сопів МД. Одночасно обтічник оберігає мікрокабель при змотуванні у польоті від зачіпання за елементи апаратурного блоку.

До дна обтічника кріпиться пластмасова плата в зборі. У ній розміщені дроти запальних ланцюгів, а також стрижень з штифтом розетки бортразъема. При пуску снаряда з початком його руху плата зрізає штифт стрижня, задній кінець якого закріплений гайкою в розетці бортразъема.

У комплексах ПТУРС з снарядом 9М14М вперше застосована одноканальна система управління, в якій управління по курсу і тангажу здійснюється одним виконавським органом: двома поворотними насадками, що синхронно працюють в релейному режимі, на соплах МД.

Команди управління формуються електронним блоком пульта управління. Вхідними даними для формування цих команд є сигнал інформації про кутове положення снаряда, що виробляється бортовою апаратурою, і первинний електричний сигнал з потенціометрів рукоятки управління. Крім того, електронний блок за закладеною програмою формує постійну команду компенсації ваги, тобто таку команду «Вгору», дія якої на снаряд приблизно рівна дії сили тяжіння.

Команда компенсації ваги, що автоматично вводиться, полегшує роботу оператора, забезпечуючи за відсутності зовнішніх обурень приблизно горизонтальний політ снаряда при нейтральному положенні рукоятки управління.

Команди управління, що формуються наземною апаратурою, є прямокутною напругою амплітудою близько 220 В з періодом повторення, рівним періоду обертання снаряда навколо подовжньої осі. Команди на управління снарядом в двох площинах поступають з пульта управління по одному каналу і на один і той же виконавський орган – рульову машинку. Тому форми команд в будь-якому напрямі однакові і відрізняються тільки фазою напруги; величина зрушення по фазі і визначає напрям команди. Зрушенню по фазі командної напруги відповідає поворот на такий же кут площини перекидання насадков на початок періоду командної напруги.

Пояснимо детальніше суть спільної роботи наземної і бортової апаратури.

На некерованій ділянці траєкторії (до вигорання порохового сповільнювача, що затримує доступ газів до рульової машинки) насадки знаходяться в середньому положенні – під дією газового струменя МД.

З початком управління насадки займатимуть тільки одне з двох крайніх положень, тобто відхиляться від середнього положення на кут ± 140. Перекидання насадків з одного положення в інше відбуватиметься при

Завдання на самостійну підготовку, вивчити:

питання , яки були розглянути.


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  3. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації
  4. Артеріальний пульс, основні параметри
  5. Банківська система та її основні функції
  6. Біржові товари і основні види товарних бірж. Принципи товарних бірж.
  7. Будова й основні елементи машини
  8. Будова оптоволокна та основні фізичні явища в оптоволокні.
  9. Будова рухомої частини приладу.
  10. Бюджетування (основні поняття, механізм).
  11. В адміністративному праві виділяють загальну, особливу і спеціальну частини.
  12. Валовий внутрішній продукт — це сукупна ринкова вартість кінцевої продукції та послуг, що вироблені резиден­тами країни за рік.




Переглядів: 844

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Лекція № 24 | Лекція № 26

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.