МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Психолого-педагогiчнi дослiдження проблеми розвитку образотворчих здiбностей дітей дошкільного вікуПлан Теоретичні основи образотворчої діяльності дітей Лекція 1. 1. Психолого-педагогiчнi дослiдження проблеми розвитку образотворчих здiбностей дітей дошкільного віку. 2. Періодизація розвитку образотворчих здібностей в переддошкільному і дошкільному віці. 3. Динаміка розвитку творчих здібностей дітей в образотворчій діяльності. Проблема здiбностей до образотворчої дiяльностi розкрита в дослідженнях видатних психологiв i педагогiв (Б. Теплов, €. Ігнатьев, В. Кирієнко, М. Волоков, €. Фльорiна, Н. Сакулiна, Т. Казакова, Н. Халезова, В. Котляр, Г. Пiдкурганна та ін.). Загальнi проблеми художнього виховання i розвитку здiбностей вивчалися Б. Тепловим, який дав у своїх роботах ще в 40-вi роки хх ст. найповнiше i найправильніше визначення здiбностей i способiв ixньoro розвитку. Найфундаментальніше вивчення здiбностей до образотворчої діяльносп представлене в дослiдженнi В. Кирієнко (Психология способностей к изобразительной деятельности. - М., 1959), в якому подано iсторiю питання вивчення здібностей i детальний аналiз робiт зарубiжних авторів відносно здiбностей до образотворчої дiяльностi. У своєму дослiдженнi В. Кирієнко виходив iз подiлу людей на мислителiв i художникiв за типом вищої нервової діяльності, що було эапропоновано І. Павловим. Ставиться завдання визначення здібностей, наявність яких допоможе диференціації хупожнього типу від нехудожнього. В. Кирієнке виокремлює здiбностi: цiлiсного сприймання; оцінки відхилення лiнiй від вертикалі i горизонталi; оцiнки пропорцій; оцiнки свiтлових вiдчугтiв; оцінки перспективних вiдносин; знаходження однакових хроматичних кольорiв (тонів); зорової пам'ятi. Bci оцінки, що стосуються здiбностей, В. Кирієнко розглядае як сенсорні за своєю основою та естетичнi за своїм характером процеси i називає їх «почуттями». Отже, здiбнiсть цiлiсного сприймання (названа В. Кирієнком передусiм) є визначальною для всіх названих сенсорно-естетичних оцінок. До здiбностi зорової пам'ятi належить проблема утворення уявлень i їхньої ролi в образотворчій діяльності. Не розглядаючи.процесу формування художнъого образу, В. Кирієнко не торкається i питання про уяву. Незважаючи на те, що дослідження, задумане з метою визначення здібностей, якi характеризують художнiй тип, зовсiм не торкається процесу власне художньої творчостi. Є. Ігнатьев (Психология изобретательской деятельности детей. - М., 1959) осиовну увагу приділяє органгзації процесу сприймання i формування уявлень. Уяву в образотворчій дiяльностi він спiввiдносить з формуванням образу у сприйманні. Здібність до такого сприймання Є.Ігнатьєв вважає необхідним розвивати у дітей дошкільного віку. Малювання він розглядає як зображувальну, але не як художньо-образотворчу діяльність. У роботах В. Кирієнко та Є. Ігнатьєва розглядаються способи розвитку образотворчих здібностей на різних вікових етапах. У монографїі М. Волкова (Восприятия предмета и рисунка.- М., 1950) підкреслюється значення здібності сприймати натуру і створювальний малюнок. Вирішується проблема специфічності сприймання, необхідного для малювання. У ньому поєднуються моменти й аналізу, і цілісного охоплення предмета. М. Волков зупиняється і на питанні залежності уявлень від рівня розвитку сприймання. Особливо цікаві думки М. Волкова про складність процесу перетворення уявлення реального предмета в образ малюнка. Оскільки дитина дошкільного віку не може оволодіти вмінням передати на площині глибину простору і тривимірності предметів, то це перетворення має особливий характер. Здібність сприйняття предмета набуває для дитини дошкільного віку дещо іншого значення, ніж для дорослого художника. Разом з тим проблема сприймання виявляється надзвичайно важливою і для розуміння дитячого малювання. О. Ковальов (К вопросу о структуре способностей к изобретательной деятельности / / Проблемы способностей: Сб. / Под ред. В. М. Мясищева. - М., 1962) виокремлює питання про структуру здібностей до образотворчої діяльності. Під здібністю до діяльності він розуміє весь комплекс або (за його визначенням) ансамбль здібностей чи властивостей однієї складної здібності. З цього комплексу він виокремлює спочатку провідні властивості, потім властивості, які мають опорну функцію, і, насамкінець, властивості, які становлять тло цієї здібності. Провідною властивістю, на його думку, є художня уява. Опорну функцію стосовно цієї діяльності виконує зорова чутливість, яка забезпечує легкість і повноту сприймання просторових і колоритних відношень. Другим опорним моментом виступає спеціальне вміння руки. Емоційна чутливість, яка становить емоційну настроєність і тло. Є. Рибалко (0 проявлении способностей у детей в дошкольном возрасте: Конф. по пробл. способностей: Тез. докл. - Л., 1960) вказує на деякі риси, що характеризують розвиток здібностей у дітей дошкільного віку. Загальною умовою формування здібностей він вважає успішний розвиток мови (чи, як він називає, здібності до мовної діяльності). Наступною умовою є сенсомоторний розвиток. При цьому нерівномірність у розвитку мови і сенсомоторики є, на його думку, однією із суттєвих причин нерівномірності формування здібностей у дитячому віці. У роботах К Теплова, О. Лєонтьєва, О. Запорожця підкреслювалася провідна роль виховання і навчання, які виявляють значення педагогічної діяльності в розвитку художньо-творчих здібностей. Проблема розвитку здібностей до образотворчої діяльності вже в перші десятиріччя хх ст. цікавила також багатьох педагогів. Видатним радянським дослідником малюнка дітей дошкільного віку була Є. Фльоріна - художник-живописець і педагог. Її наукова й педагогічна діяльність охоплює великий період - з 20-х і до початку 50-х років. Вже в перших своїх роботах Є. Фльоріна велику увагу приділила дозображувальному періоду дитячого малювання, називаючи його періодом процесуальності. Неабиякого значення Є. Фльоріна надавала розвиткові творчих здібностей дітей до малювання. Вона бачила і розуміла, які великі можливості криються в дитині для розвитку з неї художника. Вона протестувала проти схоластики, формалізму в художньому вихованні. Проте це привело її до другої крайності і змусило взагалі боятися навчання. Вона визнавала лише елементи навчання у вихованні дошкільнят. Експериментальне дослідження, яке було проведене Є. Фльоріною пізніше, показало їй творчу безпорадність дітей 6-7 років, зображувальною діяльністю яких педагог не керував. Стала очевидною необхідність допомогти дітям, дати їм можливість оволодіти деяким обсягом знань, навичок. І Є. Фльоріна почала навчати дітей техніки малюнка, композиції візерунка, способам зображення, розвивати їхню спостережливість. Після цього з'явилися помітні зрушення у розвитку художніх здібностей. Стало очевидним, що дітей потрібно навчати. Проте теоретичні переконання не дозволили Є. Фльоріній прийняти ідею систематичного і послідовного навчання як одного із засобів оволодіння образотворчою діяльністю. у керівництві цією діяльністю вона розділяє навчальні і творчі завдання і підкреслює різницю в методах навчального і творчого керівництва. у 50-60-ті роки проблема розвитку творчих здібностей дітей до образотворчої діяльності досліджувалася педагогами під керівництвом Н. Сакуліної. У цей період розроблялися проблеми сенсорного виховання. У роботах Н. Сакуліної показано, як воно здійснюється на заняттях з образотворчої діяльності, які створюються великі можливості для формування сенсорних здібностей, і як ці здібності забезпечують вдосконалення самої образотворчої діяльності. Розвиткові здібностей молодших дошкільнят до малювання присвячені дослідження Т. Казакової, Н. Шибанової та інших. У кінці 60-х років ХХ ст. були проведені спеціальні дослідження з питання розвитку творчих здібностей в ліпленні дітей старшого дошкільного віку (Н. Халезова). Розвиток творчих здібностей до конструювання з будівельного матеріалу досліджувала 3. Ліштван. У 60-70-ті роки хх ст. посилено розроблялися окремі питання методики. У 80-90-ті роки ХХ ст. основні дослідження були спрямовані на пошуки способів підвищення ефективності розвитку творчих здібностей дощкільнят. Одним з таких способів є формування у старших дошкільнят інтересу до зображувальної діяльності (Л. Янцур), формування художнього образу в зображувальній діяльності старших дошкільнят (В. Інжестойкова), навчання дошкільнят основ образотворчої грамоти (В. Котляр), розвиток виразності малюнків у декоративному малюванні (0. Дронова), сюжетному малюванні (Н. Кириченко, Г Сухорукова, Г Підкурганна) та інші. Останніми роками створюються нові програми з розвитку творчих здібностей дошкільнят. Особливо актуальною є спрямованість на інтеграцію мистеuької діяльності. Отже, і психологи, і педагоги мислили в одному напрямі: дитині потрібно допомагати ознайомлюватися з дійсністю для того, щоб її зображати.
Читайте також:
|
||||||||
|