Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Концепція онтологічної роботи і педагогічна практика

 

У 60-х роках ХХ ст. Г. П. Щедровицький окреслив методологічну онтологію як базу системи нових педагогічних досліджень, що, на його думку, дозволить протягом 10-15 років інтенсивної роботи спеціально створеної мережі лабораторій розробити систему нового змісту навчання.

Суттєвим моментом розробленої Г. П. Щедровицьким змістовно-генетичної логіки є концепція онтологічної роботи. У ній показано, як онтологічне уявлення (онтологічна картина) з’являється в рамках розгортання і усвідомлення, рефлексії пізнавальної ситуації. Онтологічне уявлення (або модель об’єкта-як-він-є-насправді) виводилося з аналізу існуючих структур знань. Онтологічне уявлення (картина) представляє об’єкт і є знаковою структурою зі своїми правилами читання. У цьому сенсі онтологічна картина є усвідомленими принципами організації систем знання. Це означає, що вихід до онтології припускає певну роботу, особливу організацію систем знання. Концепція онтологічної роботи вирішує досить широке коло питань:

• як створюються схеми об’єктів залежно від існуючого набору знань і проблем;

• яка специфіка логічної організації самих знань, понять і категорій, типологія знань;

• які лінії подальшого використання схем об’єкту в онтологічних картинах і моделях;

• як схеми об’єкту пов’язуються з практичною діяльністю.

Концепція «онтології» як продукту онтологічної роботи починає відділятися від традиційного розуміння «метафізики» і від програм реабілітації «онтології» в європейській філософії кінця ХIХ – початку ХХ століття (М. Гартман, неотомізм, М. Гайдеґґер). Методологічна онтологія, яка знає, що вона всього лише онтологія, не прагне ні консервувати себе у формах метафізики, ні знищувати себе через відмову від об’єктивного знання. Методологічна онтологія виявляється не стільки картиною світу, скільки принципом систематизації і організації нашого об’єктивного (прагнучого до об’єктивування) знання про світ, найбільш раціональній при існуючих способах його використання. Мислення створює конструктивну дійсність, нові діяльності і нові світи. Місія розуміння – повернути нас до реальності. Таке основне повідомлення концепції «онтології» як продукту онтологічної роботи.

Проте реальність завжди багатша за її розуміння. Думка є лише частиною реальності, тому завдання освіти полягає у тому, щоб навчити суб’єктів освіти пізнавати, аналізувати і оцінювати світ з метою передбачення наслідків власної діяльності. Мова йде про встановлення чіткої тенденції відходу освіти від «книжної школи слухання», про визначення об’єкта освіти не як сукупності певних знань, а саме як світу предметів, ситуацій, подій, явищ, які завжди багатші за їхні ментальні образи у поняттях і теоріях. Для пізнання буття освіта має навчати встановлювати «індикатори» між суб`єктом і реальністю, які реферують взаємодію світу і людини, і за допомогою яких органічно інтегрується сприйняття предметного світу в освітній процес, досягається його зосередження на повсякденному світі, інтерпретації соціального запасу знань та його ментальних моделей з метою перетворення їх у певну особистісну організацію знань, підставу для онтологічної повноти освіти.

Прикладом онтологічної роботи в педагогічній практиці є «соціальне конструювання», яке пропонує новий спосіб розуміння існуючих освітніх практик і відкриває нові діапазони можливостей. Соціально-конструкціоністський підхід до знання веде до демократизації в обговоренні того, що вважається освітньою практикою, до локалізації навчальних планів, до руйнування дисциплінарних меж, до переміщення дисциплінарних дискурсів у соціально релевантні практики, а освітніх практик – у галузь соціальних проблем, і до переходу від предметно- і дитиноцентрованих способів освіти до фокусування на відносинах, що тривають, поки вони мають практичне значення. Багато що з цього вже не є новиною в дискусіях навколо освіти. І в цьому сенсі соціальний конструкціонізм підтримує деякі форми практики. Проте ще не реалізований весь потенціал соціального конструювання: майбутнє відкрите для нових діалогів.

Онтологія, здається, є філософським варіантом шуканої фізиками гіпотетичної «Теорії Всього». До цього можна ставитися іронічно, або в постмодерністському ключі, який піддає сумніву різноманітні узагальнені теорії, метанаративи. А можна поставитися цілком науково, розглядаючи онтологію як проект великої програми інтеграції чи утиснення знань людства.

Які ж реальні перспективи розвитку онтологічної проблематики? Уточнення понять і приведення їх у новий порядок не задовольнить загальний інтерес до онтологічної проблематики. Структурний, морфологічний, синергетичний підходи також навряд чи можуть претендувати на статус нових онтологічних моделей, оскільки копіюють відомий шлях категоріальних узагальнень і претензій на універсальність. Перспективу бачать у знаходженні нових критеріїв онтологічного статусу сучасного філософського знання. Проекти «нових онтологій» у ХХ ст. і онтологічні дискусії у комп’ютерних науках («інженерії знань», «штучний інтелект») висувають цілий ряд принципових проблем, які можуть бути предметом обговорення у рамках філософії освіти.

Серед цих проблем можна виділити такі.

1. Онтологія освіти. Освіта, як «ігрова» модель дійсності, вимагає осмислення як з погляду онтології знаково-символічних її «кодів», так і в плані побудови моделей освіти. Йдеться про з’ясування універсальних поліваріантних принципів її організації і функціонування в сучасному суспільстві.

2. Істина і освіта. Чи має освіта особливий онтологічний статус чи гносеологічна проблематика вичерпує основний її зміст? Чи можлива освіта «без онтології» і яким чином «виживає» онтологічна проблематика в епоху конструктивістського розвитку освіти? Чи є нові онтологічні сенси в концепціях «віртуальної реальності»?

3. Чи не є освіта насправді «онтологічною роботою» її суб’єктів? З цієї точки зору, онтологія, ймовірно, має розвиватися у напрямі до включення її у шкільний розклад як навчальної дисципліни.

Ці, а також деякі інші аспекти дослідження освіти наводять на думку, що онтологія освіти цілком може претендувати на особливу роль у системі філософського (онтологічного) знання. Може йтися не тільки про розширення горизонтів філософії освіти, але і про принципове усвідомлення шляхів розвитку онтологічної проблематики.

Питання:

 

1. Яке місце в понятті світобачення відведено онтології?

2. Розкрийте поняття онтології та її місце в структурі філософії.

3. Чому буття вважається центральною категорією онтології?

4. Назвіть основні онтологічні моделі.

5. Яким чином онтологічні проблеми в полі освіти пов’язані з формами індивідуалізації суб’єктів навчання?

6. Що означає поняття «онтологічна робота» в контексті освіти?

7. Який зв’язок практик висловлювання істини і технологій конструювання себе в освіті?

8. Істина і знання – які форми їх взаємозв’язку в освіті?

9. Який онтологічний зміст розкриває вимога Сократа «пізнай самого себе»?


Список рекомендованої літератури:

 

1. Мамардашвили М.К. Необходимость себя: Введ. в философию: Докл., ст., филос. заметки / Мераб Мамардашвили; Сост. и общ. ред. Ю. П. Сенокосова. – М. : Лабиринт, Б. г., 1998. – 430 с.

2. Платон. Государство // Платон. Собрание сочиненийв 4-х тт. Т. 3. – М.: Наука, 1994.

3. Хайдеггер М. Учение Платона об истине // Хайдеггер М. Время и бытие. – М.: 1993.

4. Щедровицкий П. Г. Проблема онтологии в истории философии и системомыследеятельностной методологии (фрагмент текста «Очерки методологического быта», 1986 – 1988 г.г.) // http://www. fondgp. ru/lib/chteniya/xiii/texts/1

 

 


Читайте також:

  1. II. Вимоги безпеки перед початком роботи
  2. II. Вимоги безпеки праці перед початком роботи
  3. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  4. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  5. Internet. - це мережа з комутацією пакетів, і її можна порівняти з організацією роботи звичайної пошти.
  6. IV. Вимоги безпеки під час роботи на навчально-дослідній ділянці
  7. VII. Прибирання робочих місць учнями (по завершенню роботи) і приміщення майстерні черговими.
  8. Абстрактна небезпека і концепція допустимого ризику.
  9. Аконність залишення засуджених у слідчому ізоляторі для роботи з господарського обслуговування.
  10. Актуальність проблеми професійної етики соціальної роботи
  11. Алгоритм роботи прозорого моста
  12. Аналіз відносних показників прибутковості (рентабельності) роботи банку




Переглядів: 1806

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Лекція № 4

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.