МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||
А. КАТЕГОРІЯ СУБСТАНЦІЇ.ФОРМИ СУСПІЛЬНОЇ СВІДОМОСТІ
Субстанція. Категорія субстанції (лат. substantia — те, що покладено в основу) була провідною в онтології Нового часу. В загальних рисах субстанцію мислили як основу світу, абсолютне буття, яке існує безвідносно. Це буття є причиною самого себе, воно не породжується і не визначається чимось іншим. Будучи першопричиною, субстанція визначає все суще. Для матеріалістів такою субстанцією є матерія, для ідеалістів — Бог. Так розуміли субстанцію раціоналісти Нового часу (Декарт, Спіноза, Вольф). Крім основного значення, поняття «субстанція» мало й більш конкретні: 1.— незмінна основа мінливих явищ. В цьому значенні субстанцією можна вважати атоми Демокріта, монади Лейбніца, речовину (матерію) матеріалістів XVII—XVIII ст.; 2.— субстрат як носій певних властивостей, те, що зв'язує властивості в щось єдине. У даному разі під субстанцією розуміється тіло, річ, речовина. Найбільшого поширення поняття субстанції набуло в раціоналістичній філософії Нового часу. Емпіризм заперечував це поняття, оскільки в досвіді не представлені ні першопричина, ні незмінна основа явищ, ні субстрат властивостей. І. Кант розумів під субстанцією апріорну форму, яка так упорядковує досвід, що в мінливому завжди є щось незмінне. Завдяки ідеї субстанції як чомусь незмінному, на думку Канта, можлива наука. Г.-В.-Ф. Гегель осмислює субстанцію як суб'єкт (ідея, Бог), який сам себе розвиває через творення світу і його пізнання. Завдяки цьому він усю різноманітність буття розглядає як ступені розвитку одного і того ж. У сучасній філософії поняття «субстанція» в традиційному значенні вживається хіба що в марксизмі та неотомізмі. Марксизм субстанцію ототожнює з матерією і цим ставить під сумнів доцільність його вживання як окремого поняття. Неопозитивізм, продовжуючи емпіричну лінію, стверджує, що поняття субстанції, як і більшість філософських понять, не верифікується, воно, отже, позбавлене сенсу. В онтології М. Гартмана поняття «субстанція» охоплює відносну стабільність (усталеність, незмінність) в процесах, в мінливому, а також означає субстрат, носій мінливості. В цьому значенні, вважає він, поняття субстанції правомірно вживати лише у сфері неживої природи, де відносно незмінним виступає матерія чи енергія. В інших сферах буття (зокрема в психічній та духовній) незмінність також наявна («Я» в потоці психічних переживань, незмінне в культурі), але вони позбавлені моменту субстратності. І тому застосування поняття субстанції в цих сферах недоречне. У європейській філософії існують субстанційні та несубстанційні концепції (моделі світу). До несубстанційних відносять вогонь Геракліта, вічне становлення Ніцше, творчий порив Бергсона, екзистенцію. Однак панівне становище посідала саме субстанційна модель. Однозначної відповіді на питання, чому саме ця модель була панівною в європейській філософії, немає. Але можна вказати на деякі чинники, які сприяли прийняттю саме цієї моделі. На думку деяких дослідників, субстанційна модель зумовлена структурою індоєвропейських мов. Сучасні філософсько-лінгвістичні вчення свідчать, що мова суттєво впливає на спосіб сприймання світу. Вона мовби підказує, як сприймати світ (як членувати і упорядковувати). А судження (речення) в індоєвропейських мовах будується за принципом: предмет (підмет) виконує дію або має ознаки. (Сонце світить, трава зелена). Увага акцентована на предмет; не може бути дії чи властивості без предмета. Звідси безособові займенники в англійській (it), німецькій (man) та інших мовах. Якщо в українській мові зрідка зустрічаються вирази типу «дощить», «світає», «мені не спиться», то в романо-германських мовах такі «безпідметні» судження неможливі. Там обов'язково повинен бути підмет (предмет). Вважають, що саме така структура мови вплинула на «предметне» (а не «процесуальне») бачення світу в європейській культурі. Так, європеєць скаже: «грім гримить, вітер віє, хвиля біжить», хоча тут відсутні «предмети», які виконують дію. Це чиста «процесуальність», переведена у форму «предмет діє». Тому саме предметне бачення світу зумовило субстанційну модель європейської філософії. Ідея субстанції виражає незмінність у мінливому (в процесі). Будь-яка зміна є зміною чогось, якогось субстрату. Усталеність (незмінність) в навколишньому світі виражається через відносну стабільність речей (від атомного до космічного рівня) і через наявність законів збереження (збереження маси та енергії, імпульсу та ін.). Однак розвиток науки довів, що єдиної основи світу на зразок неподільних атомів чи незнищуваної маси немає. Субстанції як абсолюту, як сущого поряд з мінливими речами не існує. Речам (тілам, процесам, сущому взагалі) притаманні властивості субстанційності й процесуальності. Можна погодитись з О. Контом (закон трьох стадій), що субстанція як абсолютна першооснова — це примарний спосіб пояснення світу, щось на зразок флогістону у фізиці. Це, однак, не заперечує правомірності вживання поняття «субстанція» у відносному значенні. Так в процесах хімічних перетворень атоми виступають як відносно незмінна субстанція. У фізичних процесах такою субстанцією може виступати маса (матерія) чи енергія, але це не абсолютні величини. Вони зберігають усталеність (незмінність) лише в певних межах, за якими вони постають як щось мінливе. Сучасна філософія загалом тяжіє швидше до несубстанційної моделі світу. Світ, за висловом Вітгенштейна, — це сукупність фактів.
3. Проблема буття і основні шляхи вирішення її. Для того щоб глибше переосмислити проблему буття, спробуємо сформулювати її саме як проблему. З логічного боку, проблема — це найбільш глибоке питання, на яке немає готових обгрунтованих відповідей і навіть відсутня згода стосовно того, як можна отримати їх. Проблемна ситуація пов'язана із невизначеністю і розмаїттям думок. Що ж це за питання, на яке тисячі років кращі мислителі людства не змогли віднайти загальноприйнятої відповіді? «Що є буття, як воно є і чому?» Ось запитання, у відповідь на яке здоровий глузд часом межує з фантазіями. Напевно, проблему буття можна сформулювати й інакше, але в будь-якому випадку це питання залишиться глобальним, граничним у своєму загальному вигляді та невичерпним у деталях. Проблему буття слід вважати вічним питанням. Вирішення її — неоднозначні, але у їхній багатющій палітрі все ж є певні закономірності.- За найрізноманітніших підходів і гіпотез численні спроби обговорення проблеми окреслили русла деяких наскрізних в історії і культурі тем. Перша з них — це тема життя і смерті людини. Навіть етимологічно * «бути» витікає з «жити» (готська) або «я був» (латинська). «Жили-були» — так розпочинається багато казок, і таким чином через рефлексію з факту власного життя переломлює в свідомості категорію буття будь-яка людина. Твердження «бути — це жити», природно, пов'язане з питанням «а що ж буде зі мною після смерті?» Пошуки відповіді на нього виявляються спробою знищення «не-буття» і задають варіанти есхатології та етичних систем. Мирське або загробне життя вважається реальним чи ілюзорним, життя у цьому світі так само вважається за дар, щасливу долю або ж оману, гріх. Друга з тем обговорення проблеми буття пов'язана з осмисленням мінливості, скороминучості буття та з його стабільністю, збереженням.; Все, що живе, як ми бачимо, скороминуче, окреме життя обмежене народженням і зникненням. Але ж буття ширше за ці межі. Чи несе воно в собі неминучість мінливості, або, навпаки, поверхові зміни лише маскують справжню сталість? Справжнє буття, за філософською традицією, започаткованою Парменідом, є незмінним і сталим, а зміни, що спостерігаються у ньому,— лише удаваність і небуття. Стабільного буття зовсім немає, відповідають ті, хто поділяє традиції Геракліта і Гегеля: сутність буття у вічному становленні, в єдності буття і небуття. «Вогонь» Геракліта як основа світу в поетичній наочно-образній формі виражає таке буття у становленні. Рефлексія над мінливістю, природно, приводить до появи поняття часу. Воно покликане відобразити рух, становлення буття і його перетворення на побутування. Чи вічний світ, чи є в ньому початок і кінець у часі, створений він чи природний, чи може він «піти» у небуття (в тому числі зусиллями самої людини), чи правомірно з'ясувати, що було до початку буття? — подібні питання зародилися ще сивої давнини, однак вони актуальні і в наш час. Тема мінливості і сталості буття обговорюється вже тисячоліттями, як і питання, чи спроможна людина взагалі в будь-який спосіб відобразити буття, чи може бути виражена словами сутність світу. Існує лише те, що може бути назване, гадають одні. Справжнє буття принципово невиразне, вважають інші. На думку перших, небуття невиразне і тому неможливе, і мудрець той, хто спроможний зіставити вірні судження про буття; навпаки, інші вбачають ідеал мудреця в мовчанні та медитаціях. У наступних темах курсу філософії ми ще повернемось до цієї суперечності, а поки ж поміркуємо, чи так вже несумісні ці дві позиції, чи не доповнюють один одного обидва мудреця, коли кожен з них наполягає на власній думці? І третя з основних тем осмислення буття — питання щодо його структури. Під час пошуку відповіді на нього формувалися такі поняття, як світ, природне і штучне середовище, людина, мислення, простір, ціле й частка, матеріальне та ідеальне і багато інших. Великим досягненням сьогодення є ідея щодо цілісності буття, яка протягом тисячоліть далеко не завжди була популярною. Явища і процеси, що здавалися розрізненими і незалежними ване до психіки ідеальним ,то як відрізнити їодин від одного, як з'ясувалося, мають глибокі зв'язки, хоча часто неявні та далекі від спекулятивних припущень. Слід розрізняти поняття «світ» і «буття». Світ часто ототожнюють з об'єктивною реальністю, тобто з матерією, і тоді з'ясовується, що буття винятково матеріальне. Проте поза об'єктивним духом існує також світлюдського духу,тому «буття» — це не лише світ, що включає людину, а й світ самої людини. А якщо враховувати, що світ людського духу, її мислення є ідеальними, то до складу буття слід віднести й ідеальне. Матеріалісти настільки наблизили поняття світу, буття і матерії, що виник навіть «вульгарний матеріалізм», де дух, мислення людини вважаються чимось матеріальним. Навпаки, за традиціями ідеалізму, «буття» виявляється абсолютно ізольованим від матерії, навіть світ без людини набуває статусу ідеального. Отже, важливо дійти згоди щодо побудови, структури буття, відокремити в ньому матеріальне від ідеального. Ще один важливий наслідок обговорення теми влаштування буття - це розгорнуте розуміння просторуне лише як фізичного, а й як психологічного та соціально-історичногофеномена. Якщо проблема існує настільки довго, що виявляються все нові її аспекти і недоліки тисяч запропонованих рішень, природно було б поставити питання: «А якими є самі критерії, за яких щось слід прийняти, а щось інше — відкинути?» До середини минулого століття багато хто вбачав ці критерії в потребах логіки. Але панлогізм, який досяг зеніту у філософії Гегеля, зазнав критики. «Бентежною і безпорадною», вважав С. М. Булгаков, зупиняється логіка перед проблемою буття '. Для осягнення загадки буття — духовної природи людини — цей визначний філософ спирався зовсім не на дані психології або інших наук, а на віру і виводив побудову людського духу з триєдності образу Божого. Отже, вирішити ділему матеріалізму та ідеалізму лише логічними засобами неможливо. Що є більш правомірним: знання чи віра? — це застаріле питання зараз втратило свою гостроту: знання — це сфера науки і раціонального мислення, у царстві ж емоційного переживання панує віра. Проте яку саме картину буття вимальовують досягнення науки? Найбільш загальний ескіз, який пронизує всі курси філософських дисциплін, розпочнемо із складнішого. Як саме людина взагалі спроможна щось знати про буття, до того ж й про власне? Адже ідеальні образи, моделі дійсності у психіці людини збігаються із самою дійсністю. Наприклад, дивлячись на дерево, ми не скажемо: «Ось є дерево, а ось, у моїй голові — образ цього дерева». Ні, образ «накладений» на предмет, «обгортає» його, і дерево ми бачимо не у власній голові, а там, де воно й має бути. Звісна річ, ми порівняно легко з'ясовуємо ідеальність своїх фантазій, не спостерігаючи, припустимо, кентаврів, але якщо матеріальне неминуче репрезентох? Щоб відповісти на це запитання, розглянемо, що становить буття людини. 4. Буття людини. Серед форм буття людини визначимо передусім її предметно-практичну діяльність. На думку матеріалістів минулого, людина як фізичне тіло діє на інші фізичні тіла з метою задоволення власних потреб; тут вона — лише мисляча річ серед усіх інших речей, на чому особливо наполягали матеріалісти минулого. Недостатність і навіть антигуманізм тлумачення людини як речі є цілком зрозумілими, але звернімо увагу на необхідність такого «речового» тлумачення: адже якщо немає тіла — немає і людини (хоча ми й їмо, щоб жити, а не живемо, аби їсти) і якщо не забезпечені елементарні матеріальні потреби, то вона не зростатиме духовно. Інша форма буття людини — практика соціальних перетворень. Людина є суспільною істотою, вона не може стати людиною поза соціальним оточенням, вижити в повній ізоляції від інших людей, без запозичення знань, знарядь праці. Тому люди прикладають чимало зусиль, щоб створити оптимальний для їхнього життя соціальний устрій. І третя форма буття людини — це її «самотворення», самодіяльність. Людина формує свій духовний світ, по-перше пошуками ідеалів, що приваблюють її, констатуючи і переживаючи певну ієрархію моральних цінностей та етичних переваг, тобто аксіологічно. По-друге, вона прагне отримати максимально адекватні уявлення про світ, в якому живе. Нарешті, людина постійно конструює проекти перетворення світу (у тому числі і саму себе) до такого його стану, в якому б хотіла жити, стану, що гідний її. Буття психіки людини є, таким чином, функціональним, воно формується аксіологічними, когнітивними, конструктивно-проектуючими чинниками. Зрозуміло, що аналітичне розмежування форм буття людини не означає реальної ізоляції їх. Навпаки, вони спроможні існувати лише сумісно. Буття людини приречене «виродитися» у небуття з усуненням хоча б однієї з тих форм. У житті кожної людини неодмінно присутні всі форми, хоча, звичайно, ступінь розвитку тієї чи іншої форми в різних людей істотно відрізняється. Однак повернімося до буття психіки, де перебувають ті ідеальні світи, в яких закарбовані і світ дійсний, і світ бажаний, світ бажаного майбутнього. Перерахувавши складові самотворення, ми навели його функціональну характеристику. Що ж таке психіка з точки зору її структури? До найвідоміших досягнень XX ст. належить відкриття (3. Фрейд та ін.) найглибшого нашарування психіки, що не є під контролем свідомості. Термін «позасвідомість» формулюється лише наукою Нового часу (середина XVIII ст.) і на перших порах має негативний характер, позначаючи щось незначуще і другорядне порівняно із всеохоплюючим, що пройняте сяйвом рефлексії розумом Ното заріепз. Насправді ж ми не такі вже й розумні: адже свідомість контролює дуже малу і аж ніяк не найважливішу ділянку психіки. Значно складніша система фізіо-логічного життєзабезпечення організму задовольняється несвідомо. Рівні свідомого і позасвідомого опосередковані підсвідомим — тобто тим, що має шанс стати чинником свідомості. На рівні підсвідомості формуються творчі відкриття, властиві нам потаємні пристрасті, саме тут виникають і до певного часу не проявляються комплекси та неврози. Враховуючи вже зазначене, повернемось до питання, що його було поставлено раніше—про різницю між матеріальним та ідеальним, відповідь на яке є необхідною передумовою адекватного тлумачення проблеми буття. Насамперед, ідеальне не існує поза його матеріальними носіями: будь-які психічні акти неминуче пов'язані з фізіологічною діяльністю мозку, фізико-хімічними процесами, що відбуваються в ньому. Ідеальне формується, виражається і передається лише матеріальними засобами — цей «вирок», що його проголосив розвиток науки, обгрунтовано заперечити неможливо, його можна лише ігнорувати. Проте картина, намальована митцем,— це набагато більше, ніж полотно і фарби, а статуя — це не тільки шмат мармуру. Ідеальне неминуче виражається матеріальними засобами, але не зводиться до них. У чому ж полягає ця невловима для нас специфіка «ідеального»? Логіки, класифікуючи різні поняття, запримітили, що будь-яке з них виражає або річ, або властивості, або ж відносини. Так, «собака» чи «авто» визначають речі, «червоний» чи «квадратний» — властивості, «кохання» чи «справедливість» — відносини. Звичайно, є ідеальні речі (мавка, матеріальна точка та ін.), існує поняття ідеальних якостей (бути абсолютно твердим тілом, мати абсолютну спроможність до пророкування тощо) та ідеальних відносин (дружба, солідарність), але до якого з цих трьох класів належать не окремі компоненти ідеального, а «ідеальне» взагалі. Ідеальні моделі дійсності людина створює для того, щоб опанувати (пізнати, почути, використати, перетворити) світ, в якому вона живе. Вони не можуть бути достовірними, точними копіями реальності, яку відображають,— ми моделюємо завжди лише деякі, певні аспекти реальності відповідно до- власних інтересів і потреб. Якщо науковець прагне до максимально об'єктивного, неупередженого опису світу, модель, яку він творить, все ж деформована реальними умовами пізнання, власними уподобаннями, існуючими засобами спостереження та опису. Зазначимо також, що буття матеріального означає неухильну «самореалізацію» деяких законів збереження (маси, енергії, заряду тощо). У царстві ж ідеального все інакше. Під час сну або в уяві образи виникають немовби із нічого; якщо індивіди обмінюються ідеями, а не речами, багатшим стає кожен з них. Отже, ідеальне: а) є нічим іншим, як буттям, опанованим психікою людини; б) висловлює ставлення людини до навколишнього світу; в) не є підлеглим диктату принципів збереження; г) має матеріального носія. Матеріалістичне вирішення проблеми буття передбачає існування світу поза і незалежно від існування людини, яка, проте, є частиною цього світу. Тут буття виразно розшаровується: є буття і є людина, яка живе в ньому. Через предметно-практичну діяльність людина істотно змінює дійсність, що оточує її, творить «штучну природу», яка сприяє задоволенню потреб її життя Отже, ми майже завжди живемо у «штучних печерах», вдягнені у «штучні оболонки». Згадайте Робінзона, який, щоб вижити у природному середовищі, оточив себе захисною штучною оболонкою. У часи сивої давнини, коли людей було мало (10 тис. років тому їх було близько 5 млн.), а знаряддя праці були малопродуктивними,— цих змін не помічали у планетарному масштабі. Однак з переходом до землеробства і у зв'язку з бурхливим розвитком техніки штучно побудована навколо людини оболонка стала такою, що можна порівняти її за дією з силами та закономірностями природного світу. Виявився глибокий розлад між штучним середовищем та природним світом, у якому зазнають страждань обидві сторони: антропогенна діяльність руйнує екологічну цілісність природи, а порушена., гармонія загрожує непередбаченими катаклізмами, землетрусами. Світ, який оточує людину сьогодні, не гарантує їй безтурботного життя, оскільки із засобу захисту він перетворився на джерело глобальної небезпеки. Яка доля роду людського? Чи знищить він сам себе та все, що його оточує, власними руками, чи зможе відтворити втрачену гармонію буття? На це запитання, окрім песимістичної, є три основні конструктивні відповіді. Перша з них — це заклик «назад до печер, до природного життя». Друга виходить з незворотності антропогенних катаклізмів і полягає в ідеї генетичної зміни самої людини для того, щоб несприятливі чинники обернулися на сприятливі: вихлопні гази? нема чим дихати? — Не біда! За допомогою генної інженерії змінимо себе так, щоб на автомагістралі нам дихалося легше, ніж на гірському курорті! І третя, єдина допустима відповідь, на нашу думку, полягає у створенні нових, обережних, безвідходних технологій, у значних витратах на відтворення екологічної гармонії. Людина не відмовиться від переваг цивілізації, так само як і від своєї біологічної сутності, що дарована їй природою, але людині доведеться, оберігаючи себе як вид, боронити й всю гармонію буття. Екологічні ідеї, їхні естетичні та мо-ральні складові перетворяться на норму буденної свідомості людини, яка піклується про себе. Матеріалістичне розшарування буття на людину і об'єктивний світ, що оточує її, ставить також питання щодо природного походження людини, виникнення та еволюції її. Дослідження і відтворення послідовності процесів антропогенезу нагадують надскладний детектив, у якому за допомогою нечисленних і досить побічних доказів треба відтворити найбагатшу, давню і заплутану картину подій. Окрім проблеми взаємовідносин штучного та природного світів і проблеми антропогенезу, буття світу, існує проблема ціннісної експансії людини, яка всі речі світу прагне обклеїти етикетками, що визначатимуть їхню значущість для людини. Так, комахи, птахи, тварини поділяються на корисних та шкідливих, дні — на сприятливі та несприятливі і т. ін. Філософський аспект проблеми полягає в осмисленні меж правомочності ціннісної експансії. Матеріалісти відкидають ідею першопочаткового призначення світу для людського буття, існування людського виміру речей до появи людини. Разом з тим, наші ціннісні характеристики ідеально відображають об'єктивні відносини людей і речей. Цінність чи краса дерева об'єктивні. Матеріалістичне вирішення проблеми буття передбачає існування світу, не лише незалежного від людини, а й такого, що існував до появи людини. На тлі цього світу повільно з'являється людина зі своїм внутрішнім духовним життям і штучною оболонкою, яка оточує її. Схематичне зображення галузей, або рівнів буття, наочно окреслює край ціннісної експансії і проблему можливості «виходу» у зовнішнє, периферійне для буття людини коло речей, що існують «самі по собі». Яким чином упе-
реджена, обмежена конкретними підсвідомими умовами та не-усвідомленими догмами людина спроможна скласти деантропо-морфну картину буття, яка не містить людину? З'ясування цього питання — ключова філософська проблема. В історії культури Нового часу панують саме антропоморфні моделі, хоча прихильники будь-якої знову створеної картини світу гостро критикували антропоморфізм своїх попередників. Сьогодні ми відмовляємося від багатьох уявлень, що панували досі. Сучасна постановка проблеми антропних констант у космології пов'язана із виразно зрозумілою максимою деантро-поморфізму: картина буття світу, що ми її створюємо, є досконалішою настільки, наскільки вона об'єктивна, тобто чим менше вона залежить від людини. Інший комплекс питань щодо буття світу поза людиною пов'язаний із поясненням космогенезу і розвитку буття. В сучасній астрофізиці генезис Всесвіту прослідкований, починаючи від найдрібніших часток секунди аж до її сьогоднішнього стану. Теорія великого вибуху без звернення до надприродного дає змогу зрозуміти, чому засвічуються або згасають зірки, як утворюються та еволюціонують планетні системи^ Принцип природознавства, коли світ пояснюється з самогосебе,— це і принцип матеріалістичної філософії, що виражає поняття буття і розвиток його через категорію матерії, за принципами і законами діалектики. Ще з часів сивої давнини людина, спостерігаючи різноманітність буття, намагалася з'ясувати, що закладає підвалини багатющої різноманітності речей та подій. І це зрозуміло: ми мислимо, володіємо мовою, будь-яке з понять якої дає можливість узагальнювати та упорядковувати явища, які ми вивчаємо. У джерел європейської культури греки визначали словом «стойхейон» все те, з чого складаються речі; називали «архе» те, з чого вони виникли, та сперечалися з приводу того, що саме становить «стойхейон» і «архе» всього сутнього: вода (Фалес), повітря (Анаксімен), вогонь (Геракліт)? Стихії, ану (насіння), алейрон? Геометричні (Платон) чи фізичні (Демокріт) атоми? При всій різноманітності їхніх припущень всіх їх поєднувало розуміння «першооснови» як висхідного матеріалу, субстрата, з якого сформовані речі. Хто цей всемогутній гончар?—таким запитанням задався Арістотель і надав формі роль гончара, а матеріальному субстрату — функцію пасивного начала, можливості буття, що становиться реальним лише тоді, коли його запліднює форма. Тлумачення форми як першопричини, що породжує означеність будь-якої речі, стала джерелом розрізнення духовної та тілесної субстанції, дискусії щодо субстанціональної форми, дискусії, яка не припинялася сотні років. Попередній субстратний підхід до пошуку матеріалу відтепер недостатній: разом із питанням про єдність буття важливо з'ясувати причини явищ та змін, що відбуваються, а також нашої здатності сприймати їх. Єдність буття, причинність змін його та граничних підвалин його різноманітності були умовою виникнення поняття субстанції. Якщо філософське вчення відстоює існування єдиної субстанції, воно є моністичним (топо — один), двох — дуалізмом, багатьох — плюралізмом. Ідеалістичний монізм вважає субстанцію за ідеальну, духовну (Платон, Берклі та ін.), матеріалістичний— навпаки, матеріальну (Демокріт, Ф. Бекон тощо). У дуалізмі визнається рівноправне співіснування субстанцій обох типів: декартовій матеріальній субстанції притаманна протяжність, а духовній — спроможність мислити. Припущення Анак-сагора щодо багатьох різнорідних найдрібніших насінин будь-яких речовин плюралістичне лише за формою, адже його вчення про «гомеомерії» — спирається на активну упоряджену спроможність «нусу» — розуму, що передає насінню як млявому та інертному субстратові можливість буття та мінливості. Інша річ — плюралізм Лейбніца, «монади» якого є безліччю простих та різноманітних субстанцій, таких, що однаково володіють самостійністю, активністю та мінливістю. Негативне ставлення до поняття субстанції, притаманне деяким сучасним філософським напрямам (лінгвістичній філософії, позитивізму та ін.), походить із скептичної аргументації Д. Юма, який тлумачив субстанцію лише як гіпотетичну ідею, яка координує в певну цілісність розмаїття почуттєвих сприймань і є характеристикою буденного, а не наукового пізнання. Тут розуміння буття обмежене колом людських сприймань. З Нового часу у філософських системах Локка, Юма, Канта поставлена глибока філософська проблема щодо умов синтезу сприймань, без висвітлення якої поняття субстанції, що виражає єдність буття, зокрема людського, сьогодні, звичайно, буде неповним. Тривалі дискусії про субстанцію покликали до життя ще одне її тлумачення — пантеїстичне*. Протягом століть його бага-точисельні прихильники (Аверроес, Д. Скотт, Б. Спіноза, Д. Бруно та ін.) пом'якшили і частково ,зняли вихідне протиріччя дуалізму. Активне повеління Бога не протистає матеріальному, а є іманентним йому — без цієї ідеї, яка є архаїчною щодо сучасного матеріалізму, не склалися б умови, що народили науку, бо релігійна людина потребувала санкції на дослідження природи. «Пізнаючи природу, ти осягаєш Бога» — без (з грецьк.: пан—все, теос—бог) цього пантеїстичного постулату студії природознавців залишалися б безглуздими та непрестижними. Логіка дискусії щодо субстанції складалася, таким чином, з: а) першопочаткового тлумачення її; б) відмови від предметного, субстратного тлумачення та з розщеплюванням буття на пасивну матерію і активний рух; в) спроби пантеїстичного синтезу субстанцій буття. Ця провідна лінія, звісна річ, не збігається із заплутаним і багатющим малюнком історичних колізій сперечання, але визначає провідну в європейській культурі тенденцію розвитку його. Що було далі, і чому пантеїзм поступово втрачав популярність? Декарт та Ньютон визначають матеріальну субстанцію через її механічні властивості («протяжність» або наявність «маси»), а, отже, будь-який стан буття та причини змін його вважають за такі, що означені механічними закономірностями. Тож іманентний дух залишається «поза справою»: здійснивши колись першопоштовх, він виявляється зайвим у всьому бутті, яке закономірно змінюється далі. Тому Лаплас «не потребує гіпотези» Бога. Механічний закон невблаганно виштовхує творчий дух, і пантеїзм повільно перетворюється на моральну, а не наукову доктрину. Наступні кроки в розвитку поняття субстанції складалися спочатку з припущень (Д. Дідро, Л. Фейєрбах), а згодом із природно-наукового доказу того, що властивості субстанції не зводяться до механічних. Різке збагачення субстанційних властивостей мало два важливих світоглядних наслідки. По-перше, склалася традиція пояснення світу з нього самого, без залучення надсвітового духу, що він, мовляв, колись здійснив першопоштовх. Саиза зиі (природа є причиною самої себе) — так сформулював це найважливіше зрушення у формуванні філософських засад науки Б. Спіноза. Знов відкриті наукові закономірності послідовно, охоплюючи собою найновіші ділянки дійсності, демонстрували матеріальну єдність світу. Всі вагомі наукові досягнення — теорія Дарвіна, генетика, відкриття соціально-історичних закономірностей тощо — сприяли становленню та утвердженню принципу матеріальної єдності світу. Інший важливий наслідок —усвідомлення відносності людського знання, становлення поняття матерії як абстрактної категорії, формування наукової картини світу. Наукова картина світу на відміну від світоглядної є індикативною: вона описує, пояснює, попереджає, але не оцінює. У своєму прагненні до об'єктивності норми наукової діяльності в будь-який спосіб усувають суб'єктивність самих суб'єктів, у науковій картині світу людина абстрагована, її мета — створити уявлення про світ, що знаходиться поза людиною іне залежить від неї. Світоглядна картина світу надає зовсім іншу його проекцію — духовно-практичну, де ідеали та цінності є першорядними, де світ, в якому мешкає людина (світ сущого), постійно оцінюється і переживається з позиції світу, в якому людині хотілося б жити, тобто з позицій світу бажаного майбутнього, світу втілених намірів. Фрагменти наукової картини світу, доступні окремій людині, наприклад уявлення щодо форми землі або анатомії людини, істотно впливають на картину світу сущого та здатність перетворення його, але пафос, спрямованість змін визначаються ідеалами та цінностями, які не входять у наукову картину світу. Змішування світоглядної та наукової картин світу призводить до карикатурних наслідків. Відмова від індикативної функції неминуче переводить концепцію із сфери наукової до інших царин — міфу, ідеології, мистецтва, де претензії з науковості єнедоречними, більше того — жалюгідними. Так само є деструктивними і спроби ідеологічної оцінки наукових доктрин — релятивістської фізики, кібернетики,генетики. Революційні відкриття у фізиці на межі XIX—XX ст.5 привели до встановлення таких фактів: а) атом може бути поділений; б) атоми можуть змішуватись і навіть інколи перетворюватись на інші хімічні елементи; в) існує форма матерії, що євідмінною від речовини; г) взаємодії не можна вважати лише за континуальні; д) не існує привілейованих систем відрахунку, абсолютного простору та часу. З чим же вступили у протиріччя нові наукові досягнення наприкінці XIX ст.? Вони аніскільки не протистоять теорії, оскільки застосування її в галузях, де теоретичні ідеалізації доречні, не можуть заборонити жодні новітні відкриття. Проте вони опинилися у волаючій розбіжності щодо постулатів старої механічної' картини світу. Революційні відкриття не «скасовують» теорію класичної механіки, але обмежують прагнення лише на основі її розробити картину світу. На грунті однієї картини світу можуть існувати різні теорії. Картина світу як форма знання належить, до більш глибокого його шару — методологічного.Окрім картини світу він містить у собі норми побудови знання, канон наукового пояснення. Як правило, природознавець працює з «верхньою» сферою знань — з конкретнонауковимі у своїй буденній праці йому його периментальний вимір; серед. 90гХ років — відкриття рентгенівських променів, адіоактивності; 1900 р.— відкриття Н. Планком кванту дії; 1905 р.— виникнення спеціальної теорії відносності. Нема потреби звертатися до -аналізу більш глибоких шарів знання. Однак коли він отримує істотно нові результати, які порушують фундаментальні підвалини науки, праця у галузі методології стає конче необхідною. Навіть за назвами, наприклад, творів М. Бора або А. Ейнштейна можна побачити, яке визначне місце в їхній творчості посідала робота не в галузі власне фізики, а в галузі методології її. Не всім бути геніями, але марно сподіватися стати досвідченим фахівцем, не знаючи історії науки, не пізнавши спокуси рефлексії глибинних, історично мінливих сфер знання. Презумпції старого, метафізичного матеріалізму, поширеного на початку XX ст., прийшли у протиріччя з наукою, яка активно розвивалася. Недостатнє поширення нових ідей стало причиною виникнення кризи, подолання якої вимагало перебудови філософських засад науки на грунті ідей сучасного матеріалізму. 5. Матерія. Спочатку поняття "матерія" ототожнювалось із конкретним матеріалом,з якого складаються тіла і предмети (камінь, вода, земля, дерево, глина тощо). Узагальнюючи здобутки минулих часів, Арістотель у книзі "Метафізика" писав, що "більшість перших філософів вважали початком усього лише матеріальні начала, а саме, те, з чого складаються всі речі, із чого, як першого, вони виникають і на що, як останнє, вони, гинучи, перетворюються, причому сутність хоч і залишається, але змінюється в своїх проявах, — це вони вважають елементом і початком речей". Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||
|