МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||
Фіксуючі апарати
Мал..17. дротяні назубні шини Тігерштедта: а - гладенька шина-скоба; б - з розпірковим вигином; в - з зачіпними гачками; г - з похилою площиною; д - з опорними петлями; є – між щелепна гумова тяга. Шини дротяні індивідуального виготовлення (без лабораторного) із алюмінієвого дроту, діаметр якого 1,5—2 мм, запропонував у 1916 р. С. С. Тігерштедт. Розрізняють 5 основних видів цих шин. (мал. 17). 1. Г л а д е н ь к а шина-скоба (мал. 17, а) з гачком на крайньому зубі чи шипом, який заходить в останній міжзубний проміжок над сосочком ясен. Однощелепна шина застосовується при переломі без зміщення чи після зіставлення відламків щелепи. Кінець відтинка алюмінієвого дроту, довжина якого 18— 20 см, діаметр 2 мм, згинають у вигляді гачка, який охоплює крайній зуб, чи обпилюють у вигляді трикутного шина, загинають під прямим кутом і заводять його в останній міжзубний проміжок над сосочком ясен. Пальцями вигинають шину за формою зубного ряду, добиваючись прилягання шини до вестибулярної поверхні кожного зуба хоча б в одній точці. Виготовлення шини закінчують вигинанням гачка або шипа з другого боку зубного ряду. Закріплюють шину бронзоалюмі-нієвою лігатурою (дротом), діаметр якої 0,4—0,5 мм; один кінець лігатури завдовжки 7—8 см проводять під шиною над міжзубним сосочком ясен у порожнину рота, охоплюють шийку зуба і виводять через міжзубний проміжок у переддвер'я над шиною. Кінці лігатури складають і закручують за ходом годинникової стрілки, надлишок лігатури зрізають, а кінець, що залишився (завдовжки 4—5 мм), загинають під чи над шиною (в бік жувальної поверхні зубів). Спочатку можна провести лігатури між усіма зубами і вестибулярні кінці кожної із них відігнути один доверху, другий донизу, а потім укласти вигнуту шину на зубний ряд і закріпити її скрученими лігатурними кінцями. 2. Ш и н а з р о з п і р к о в и м в и г и н о м (мал.17, б) однощелепна; застосовується при переломах щелепи на ділянці дефекту зубного ряду без зміщення •відламків чи після пальцьової їх репозиції. Відрізняється від гладенької шини-скоби обхватом вільних поверхонь зубів, що обмежують дефект, з розміщенням частини шини на ділянці дефекту над ротовою поверх 3. Ш и н а з з а ч і п н и м и г а ч к а м и (петлями) (мал. 17, в) двощелепна з міжщелепною фіксацією чи тягою. Застосовується при переломах із зміщенням відламків щелепи і неможливістю їх зви Для виготовлення петель існують спеціальні щипці й апарати (Певзнера, Тіссенбаума, Гейкіна). 4. Ш и н а з п о х и л о ю п л о щ и н о ю (мал.17, г) однощелепна; застосовується при переломах нижньої щелепи з дефектом для відведення відламка (запобігання зміщенню його в бік рота). Із відтинка Дроту завдовжки 20—25 см вигинають гладеньку шину, а на ділянці бокових зубів (премоляри, моляри) /на протилежному від перелому боці — похилу площину із трьох вертикальних петель, що стоять рядом і •Висота яких дорівнює подвійній висоті коронок зубів. Верх петель злегенька відгинають в бік переддвер'я рота (назовні). Фіксують шину лігатурами до зубів. При зіставленні зубних рядів петлі ковзають по щічних поверхнях верхніх бокових зубів, утримуючи відламок від зміщення. 5. Ш и н а з о п о р н и м и п е т л я м и (мал. 17, д) на верхню щелепу для утримання тампонів, шматків м'яких тканин піднебіння при пошкодженнях (операціях) на твердому піднебінні. Вигинають із відрізка алюмінієвого дроту завдовжки 25—ЗО см по піднебінній поверхні верхнього зубного ряду гладеньку шину, а в напрямку до серединної лінії піднебіння — по три підтримуючі петлі на кожному боці зубного ряду паралельно кривизні піднебінного склепіння. Фіксують шину дротяними лігатурами до зубів. За формою зубної дуги дротяну заготовку з петлями вигинають аналогічно вигинанню гладенької шини-скоби так, щоб петлі розміщувались під кутом не більше 35—40° до поверхні зубного ряду (мал. 18, а). А. Е. Рауер запропонував зачіпні петлі вигинати перпендикулярно до осі зубів, але їх вершини з допомогою щипців (лещат) і молотка загинати на 90° в бік ясен (мал. 18, б). Виготовивши і закріпивши шини лігатурами на обох зубних рядах, накладають міжще-лепну тягу (фіксують), надягнувши на зачіпні петлі гумові кільця (див. мал. 17, е).
Мал. 18. Способи вигинання зачіпних петель: а — звичайних; б — за А. С. Рауером. Вигинати шину із дроту можна одночасно з виготовленням зачіпних гачків (мал. 19). Для невеликого укорочення чи подовження шини один або два вигнутих зачіпних гачків не стискають, а залишають у вигляді Л-подібних виступів і додатково вигинають ще два круглих зачіпних гачки, перегнувши дріт на 360°. Укорочення шини, фіксованої до зубів, досягають стисненням Л-подібних гачків (мал. 19, б), а подовження — стисненням додаткових петель. Міжщелепну фіксацію при переломах нижньої щелепи виконують накладенням гладеньких дротяних шин на зубні ряди, а самі шини фіксують міжщелепною тягою, застосовуючи гумові кільця, гачки для них і поліамідну нитку, за П. І. Попудренком (мал. 20, а) чи П. 3. Аржанцевим (мал. 20, б). Шина Ентеліса (мал. 21) однощелепна; застосовується при переломах нижньої щелепи з дефектом її. Два відтинки дроту завдовжки 15 см скручують разом відповідно до розміру дефекту в зубному ряду. Чотири вільні кінці дроту вигинають за формою зубних рядів відламків із щічного і язикового боків. Фіксують шину лігатурами до зубів. Ця шина більш жорстка і надійніша, ніж шина з розпірковим вигином Тігерштендта (див. мал. 17, б). Дротяна шина Збаржа (мал. 22) однощелепна; застосовується при переломах верхньої щелепи. Перший варіант виготовлення шин й (мал. 22, а). На відтинку дроту із алюмінію завдовжки 80—90 см загинають обидва його кінці по 20—25 см назустріч один одному. Скручують один відросток (кінець) за ходом годинникової стрілки, другий — проти до досягнення розміру середньої частини дроту, який дорівнює розміру кривизни зубного ряду між першими премолярами. Мал. 19. Зачіпний гачок; а — звичайний; б — Л-подібний для вкорочення шини; в - круглий для подовження шини. З цієї частини дроту і кінців, що залишились не скрученими, вигинають гладеньку шину-скобу, а з двох скручених відростків — позаротові стержні, які йдуть паралельно щічній поверхні обличчя від кутів рота до зовнішніх слухових ходів. Шину закріплюють на зубах верхньої щелепи дротяними лігатурами, а позаротові стержні — з допомогою дротяних стержнів, що з'єднують з гіпсовою головною пов'язкою або просто головною пов'язкою (мал. 22, г).
Мал. 20. Фіксація 'гладеньких шин при переломах нижньої Щелепи міжщелепною тягою: а — гачками з гумовими кільцями (за П. І. Попудренком); б —поліамідною ниткою (за П. 3. Аржанцевим). Другий варіант виготовлення шини (мал. 22, б). На відтинку алюмінієвого дроту завдовжки 80—90 см згинають два виступи із вдвоє складеного дроту з проміжком між ними, який дорівнює відстані між кли- ками для середньої частини назубної шини. Мал. 21. Однощелепна шина Ентсліса з розпіркою.
Мал. 22. Дротяна шина Збаржа: а, б — варіанти виготовлення; в — заготовка шини; г — закріплення шини з'єднуючими стержнями
З боків виступів залишають два кінці дроту для вигинання бокових частин назубної шини. Із виступів, скручуючи їх, готують позаротові стержні і закінчують виготовлення шини (мал. 22, в). Шини дротяні з нержавіючого стального дроту діаметром 1,3—1,5 мм запропонувала 3. Н. Померанцева-Урбанська. Вони не піддаються вторинній деформації, техніка вигинання подібна до тієї, що й з алюмінієвого дроту. У лікуванні при переломах нижньої щелепи крім правильного зіставлення і фіксації відламків необхідну забезпечити їх щільне прилягання (компресію) один до одного на місці перелому. Цього намагаються досягти, впроваджуючи регулюючі (Л-подібні і круглі), гачки (див. мал. 19, б, в) у шинуючу дротяну дугу. Реальна можливість іммобілізації з забезпеченням компресії відламків назубною шиною з'явилась з використанням сплавів з ефектом пам'яті форми. Назубнашина на кільцях чи коронках із дроту, що має термомеханічну пам'ять, дозволяє не тільки закріплювати відламки, а й постійно підтримувати тиск (компресію) між кінцями відламків. Шини пластмасові з швидкотвердіючої пластмаси нелабораторного виготовлення. М. Р. Марей (1958) (мал. 23, а) запропонував виготовляти пластмасові шини з фіксацією кожного зуба поліамідною ниткою діаметром 0,3—0,4 мм чи дротяною лігатурою з установленням пластмасових штифтів (завдовжки 5—6 мм) для міжщелепного витягання. Замішану пластмасу через шприц і спеціальну канюлю рівним шаром наносять на нитки і зав'язки лігатурного дроту. Пізніше (1960) цей спосіб удосконалив П. М. Єгоров з співавт., який запропонував виготовляти після зв'язування зубів каркас (жолобок) із свинцевої або алюмінієвої фольги (пластинки) (мал. 23, б) завтовшки 0,1— 0,3 мм, вигинаючи його по дротяній дузі (діаметр дроту 4 мм) відповідно до форми дуги зубного ряду. Внутрішню поверхню жолоба-форми змащують вазеліном, заповнюють пластмасовим тістом і притискають до вестибулярної поверхні зубного ряду так, щоб завитки лігатури (бусинки) повністю занурились у пластмасу. Після полімеризації (затвердіння) пластмаси форму-жолоб вилучають.
Мал. 23. Шини з швидкотвердіючої пластмаси: а-поліамідні лігатури на зубах; б —жолобок із алюмінієвої або свинцевої пластинки; в — гладенька шина; г — шина з зачіпними відростками. Ш и н а Р. М. Ф р і г о ф а — однощелепна назубна пластмасова капа із швидкотвердіючої пластмаси; застосовують в основному при серединних (центральних) переломах нижньої щелепи, відламки якої підлягають виправленню при наявності на них зубів. Після репозиції відламків зв'язують між собою чотири зуби, що стоять біля лінії перелому (по два зуби з кожного боку), двома зустрічними лігатурами збронзо-алюмінієвого дроту. Тісту з швидкотвердіючої пластмаси надають форму валика діаметром 1—1,2 см, завдовжки 4—5 см. Валик накладають на жувальну поверхню зубів, що зв'язані між собою і стоять рядом (на відстані 2—3 см по обидва боки від лінії перелому), притискують до зубів і формують пальцями язикову та губну його поверхні. Пластмасою старанно повністю покривають дротяний каркас, але не доводять її до слизової оболонки ясен. Пропонують хворому зімкнути зуби і притримувати їх до полімеризації пластмаси. Потім лишок пластмаси зшліфовують, поверхню полірують. Шини, виготовлені в зуботехнічній лабораторії. П а яна стержньова (балочна) шина Лімберга (мал. 24) застосовується для лікування при переломах щелеп знизькими (короткими) зубами, недостатньою їх кількістю, рухливістю зубів. На два зуби кожного відламка виготовляють коронки і припасовують їх. Потім знімають зліпок з усього зубного ряду, чи окремо з кожного відламка і вкладають в нього коронки. В останньому випадку відлиті моделі відламків підганяють одну до одної, складають і гіпсують в одну модель за прикусом з протилежним зубним рядом-антагоністом. Із нержавіючого стального дроту діаметром 1,2—1,5 мм, злегка розплющивши його, вигинають дуги-стержні (балки), які прилягають з вестибулярного боку до зубів і коронок. Дуги-стержні припаюють до коронок, відбілюють, обробляють і полірують шину. Фіксують коронки на зубах цементом. При необхідності коронки в цій шині замінюють кільцями або перетворюють в кільця коронки, спилюючи їх жувальну поверхню.
Коли застосовують міжщелепне витягання, то до стержнів припаюють дротяні зачіпки-відростки — стерженці завдовжки 3—4 мм, а нижню шину виготовляють з двох частин відповідно до відламків. Після репозиції відламків знімають зліпок з нижньої щелепи разом з шинами, відливають модель і спаюють обидві частини шини, роблячи її однощелепною. Інколи до щічної поверхні коронок (кілець) додатково припаюють прямокутні або овальні гільзи-трубки для позаротових важелів (при лікуванні з приводу переломів щелеп). Суцільнолиті шини використовують при переломах нижньої щелепи без зміщення відламків або незначній їх репозиції в межах зубного ряду, коли зуби на відламках розміщені паралельно (без нахилу). При похилених зубах застосовують розбірні суцільнолиті шини. По зліпках відливають гіпсову модель верхньої та нижньої щелеп, останню вимірюють у паралелометрі, креслять конструкцію майбутньої шини. Потім модель нижньої щелепи дублюють і на отриманій вогнетривкій моделі із воску моделюють шаблон майбутньої шини з перемичками, оклюзійними накладками за прийнятою технологією. Воскову композицію шини замінюють металевою (нержавіюча сталь, хромокобальтовий сплав — КХС), обробляють, полірують. Ці шини знімні, тому можлива їх додаткова фіксація цементам, спеціальним клеєм.
Мал. 25. Багатоланкова суцільнолита шина з лицьовими дугами. При переломах верхньої щелепи хорошого лікувального ефекту досягають з допомогою с у ц і л ь н о л и т и х хромокобальтових лабораторних шин з лицьовими дугами (мал. 25). Шину моделюють на вогнетривкій моделі після паралелометрії і дублювання за методикою виготовлення шин-протезів при лікуванні з приводу пародонтозу. Основну частину шини розміщують на ділянці опорної зони коронок зубів між екватором і поверхнею змикання, а на фіксуючій (утримуючій) частині створюють 2—-4 спрощені кламери для фіксації шини на зубах без лицьових дуг при її примірці. В бокових відділах шини моделюють по 2—3 ретенційні петлі з кожного боку для прикріплення лицьових дуг. В міжзубних проміжках, на ділянках жувальних поверхонь зубів, які ,не мають щільного контакту з антагоністами, моделюють оклюзійні накладки для передачі вертикальної сили, що утримує щелепу і запобігає зміщенню шини. Позаротові, або лицьові, дуги вигинають з нержавіючого стального дроту діаметром 2—4 мм; іноді для їх виготовлення застосовують шпиці, які використовуються в травматології. Дуги (внутрі- та позаротові стержні) вигинають відповідно до випуклості бокових ділянок зубної дуги для з'єднання їх з шиною біля премолярів і молярів з допомогою петель. Біля ікол дугу перегинають, виводять із рота і направляють назад паралельно поверхні щоки в одній площині з шиною. Для фіксації пов'язок (гумових тяг), що з'єднують дугу з ортопедичною шапочкою, на дузі готують зачепи. Для цього у відповідних місцях намотують на дугу тонкий мідний дріт (10—12 витків) і закріплюють його» припоєм. На дузі створюються гладенькі кульовидні потовщення, які добре фіксують тяги (див. мал. 25). При виготовленні хромокобальтових суцільнолитих шин можуть використовуватись стандартні лицьові дуги промислового виготовлення, що застосовуються в ортопедії (див. мал. 42). Для лікування з приводу переломів нижньої щелепи у дітей до трьохрічного віку знімають зліпки з верхньої і нижньої щелеп, відливають моделі. Нижню модель розрізають по лінії перелому, складають її частини за прикусом з моделлю верхньої щелепи і гіпсують в оклюдаторі. Розводять моделі в оклюдаторі на 5— б мм, між жувальними поверхнями їх розміщують розігрітий восковий прикусний валик, потім трохи змикають моделі і отримують відбиток верхніх зубів. Із воску на нижній зубний ряд моделюють капу, яка повністю покриває нижні зуби. Воскову композицію капи замінюють на пластмасову. Капу надівають потерпілому на 4—б тижнів разом з підборідною пращею. Фіксують капу на зубах швидкотвердіючою пластмасою (цементом). Металеві штамповані капи застосовують при необхідності жорсткої фіксації відламків на довгочасний період (множинні переломи), переломах нижньої щелепи з її дефектом. За зліпком, отриманим від лікаря, відливають гіпсову модель, звільняють її від зліпка і підготовляють так, щоб вона була ширшою в основі (підошві) і не мала стримуючих виступів. Після замочування її в воді наливають в широке кільце замішаний гіпс і опускають в нього модель зубами донизу. Після кристалізації гіпсу форму виймають із кільця, розколюють її і виймають модель. Складають форму в її кільце і заливають легкоплавким металом, отримуючи штамп. Штамп покривають кіптявою чи тальком і відливають в металевому кільці (кюветі) контр-штамп із легкоплавкого металу. Рознімають штамп і контрштамп. Із листової нержавіючої сталі завтовшки 0,2— 0,25 мм вирізають потрібного розміру і форми пластинку, попередньо вигинають і формують заготовку капи, а потім штампують її, припасовують та полірують. На зубах капу фіксують цементом. Капу можна штампувати також з окремих ланок на 3—5 зубів з наступним паянням ланок в одну капу.
Далі до готової капи для більшої жорсткості її з одного боку (частіше ротового) припаюють дротяну дугу із трохи розплющеного дроту з нержавіючої сталі діаметром 0,8—1,2 мм. Капи виготовляють також литтям, попередньо моделюючи їх ланки з воску на моделях, а потім відливаючи в металі та спаюючи в суцільну капу. К а п и з в а ж е л я м и – ш т а н г а м и К у р л я н д с ь к о г о (мал. 26) застосовують при переломах нижньої щелепи з її дефектом. Етапи виготовлення: знімання зліпків, відливка моделей (робочої, допоміжної), виготовлення штампованих кап на зуби відламків, припасовка в роті і зняття зліпка, розміщення в зліпок кап і відливка моделі. Якщо потрібно (зміщення відламків), то розпилюють робочу модель на місці перелому (дефект кістки), частини моделі нижньої щелепи зіставляють за прикусом з верхньою моделлю і гіпсують у оклюдаторі. Із пластинок нержавіючої сталі завширшки 5 мм і завтовшки 1 — 1,5 мм виготовляють два важелі за формою зубної дуги. Одними кінцями важелі припаюють з ротового боку до кап, протилежні кінці важелів заходять один за одного на 1,5—2 см. На цих кінцях свердлять два отвори діаметром 2,5 мм на. відстані 8—10 мм один від одного. Готують (підбирають) два гвинти з гайками діаметром 2 мм і накладку із пластинки нержавіючої сталі, переріз якої такий, як важелів, а довжина дорівнює (чи трохи більша) довжині їх заходження. До накладки припаюють гвинти на відстані, яка відповідає відстані між отворами на стержнях. Деталі капи обробляють, полірують. Капи фіксують на зубах цементом, репонують (зіставляють) відламки, важелі скріплюють накладкою з гвинтами з ротового боку і закріпленням її на важелях гайками на гвинтах, що виступають на вестибулярну поверхню зовнішнього важеля.
Мал. 27. Зубонаяснева шина Вебера для закріплення відламків нижньої (а — каркас, отвори для зубів заштриховано; б — загальний вигляд з похилою площиною) і верхньої (е) щелеп.
Для лікування при переломах щелеп застосовують також пластмасові шини лабораторного виготовлення. Зубонаяснева шина Вебера (мал. 27) однощелепна; застосовується при переломах щелеп, незначному зміщенні відламків після їх репозиції, при кінцевому лікуванні. Е т а п и в и г о т о в л е н н я: знімання зліпків з обох щелеп, відливка моделей, гіпсовка їх в оклюдаторі в центральній оклюзії. Вигинають каркас шини з нержавіючого стального дроту діаметром 0,8—1 мм на моделі щелепи з переломом. Дротом обгинають зубний ряд з ротового і вестибулярного боків, розміщуючи його на відстані 0,8—1 мм від поверхні зубів на рівні їх пояса (екватора). На ділянці бокових зубів вигинають по два стержні з кожного боку, передніх — три стержні, які проводять над оклюзійною поверхнею зубів і припаюють до дротяних дуг, які огинають зубний ряд. Кінці стержнів завдовжки 1,5—2 см залишають вільними (для утримання каркаса при формовці пластмаси). Із воску моделюють шину, покривають нею зуби до поверхні змикання і альвеолярні відростки до перехідної складки слизової оболонки. Воскову композицію шини замінюють за загальновідомою методикою на пластмасову, лишки (виступи) дроту каркаса зрізують, шину обробляють, полірують. Для лікування з приводу переломів верхньої щелепи готують шину Вебера (мал. 27, б) зквадратними (2,5 X 5 мм), прямокутними (2 X 3 мм) чи овальними горизонтально розміщеними трубками в бокових відділах зубного ряду. Із нержавіючих стальних стержнів діаметром 3—3,5 мм вигинають внутрі- та позаротові стержні. Внутріротовий кінець стержня обпилюють за внутрішніми розмірами трубки, вигинають його за формою альвеолярної дуги і виводять із переддвер'я рота біля його кута. Позаротовий кінець вигинають по округлості щоки, йдучи в бік зовнішнього слухового ходу, роблять на ньому петлі чи насічки для фіксації гумової тяги, що йде від головної шапочки або пов'язки. Мал. 28. Шини пластинкові з пластмаси для закріплення відламків нижньої щелепи: а — за М. М. Ванкевич; б — за А. І. Степановим.
Ш и н а В а н к е в и ч (мал. 28, а) двощелепна; застосовується при переломах нижньої щелепи без зубів з дефектом у передньому відділі. Е т а п и в и г о т о в л е н н я: зняття зліпка з верхньої щелепи, відливка моделі, виготовлення каркаса і моделювання зубонаясневої воскової шини (при наявності зубів чи звичайної протезної пластинки на верхню щелепу коли немає зубів) з опорними площинами на відстані від клика до останнього моляра, що відходять до нижньої щелепи, завтовшки в дві пластинки базисного воску, заввишки 2,5—3 см. Замінюють віск шаблону пластмасою, обробляють, полірують. Лікар припасовує шину в роті та коригує поверхні опорних площин, що повернуті до відламків нижньої щелепи, швидкотвердіючою пластмасою чи стенсом (термопластичною відбитковою масою) з наступним заміщенням їх пластмасою. Фіксують шину в роті з допомогою жорсткої підборідної пращі.
Мал. 29. Фіксуючі апарати, які застосовуються при кістковій пластиці: а — Оксмана; б — Бетельмана.
А. І. Степанов модифікував шину Ванкевич, замінивши піднебінну частину зубонаясневої пластинки металевою дугою (бюгелем) (мал. 28, б). І. М. О к с м а н для лікування при переломах беззубої нижньої щелепи з дефектом у передньому відділі запропонував апарат (мал. 29, а), в якому є знімні опорні площини (пелоти) на ковзаючому шарнірі за типом браслетного замка (пенальний тип). Верхня частина шарніра має пази, нижня зроблена у вигляді пружини із зігнутої вдвоє пластинки з нержавіючої сталі завтовшки 0,3—0,4 мм, завдовжки 1,5 см і завширшки 6—8 мм. Опорну частину апарата виготовляють на верхню щелепу у вигляді коронок при наявності зубів чи базисної пластинки з кламерами при їх частковій відсутності. Припасовують її в роті і знімають зліпки з верхньої щелепи та відламків без зубів нижньої щелепи. Встановлюють і фіксують положення центральної оклюзії. Відливають моделі щелеп і гіпсують їх в положенні центральної оклюзії в оклюдаторі. Із воску моделюють опорні площини і готують частини шарніра, що з'єднуються. До опорної частини на поверхні змикання прикріплюють пази (до коронок припаюють, у базис вварюють), а до пелотів приєднують пружини шарнірів. Замінюють віск шаблона апарата на пластмасу, обробляють, полірують. Такий апарат більш компактний, розбірний, дозволяє легко робити виправлення в пелотах після операції чи виникнення пролежнів. Ш и н а П о р т а (мал. 30) двощелепна; виготовляється при лікуванні з приводу переломів щелеп без зубів. Це дві базисні пластинки (верхня та нижня), які жорстко з'єднані прикусними валиками з отвором 2 Х З см) у передньому відділі для прийому їжі. Мал..30.Шина порта. Мал..31. знімна пластмасова шина Лімберга. Етапи виготовлення: зняття зліпків з обох щелеп, відливка моделей, моделювання воскових базисів з прикусними валиками, встановлення і фіксація центральної оклюзії. Далі виконують гіпсовку моделей у оклюдаторі, моделювання воскової репродукції-шини з суцільним валиком, що з'єднує обидва базиси з отвором у передньому його відділі. Воскову репродукцію замінюють на пластмасову, гіпсуючи в спеціальну кювету чи півтори звичайних кювети, обробляють, полірують. Якщо в роті є один-два зуби, для лікування при переломах щелеп виготовляють, як показано вище, двощелепну шину Гунінга — Порта. Вона складається з верхнього і нижнього базисів з кламерами на наявні у роті зуби, заглибленнями на оклюзійній поверхні нижнього прикусного валика і відповідними їм виступами верхнього. Коли звичайну шину Порта неможливо помістити в порожнині рота із-за великих її розмірів (глибоке піднебіння, вузька ротова щілина), виготовляють двощелепну шину Лімберга (мал. 31) за подібною методикою. Проте на етапі моделювання воскової репродукції-шини до верхнього базису приєднують 4 воскових відростки, що йдуть до оклюзійної площини, а до нижнього — 4 відростки з чашкоподібними заглибленнями для верхніх відростків. Замінюють віск верхньої і нижньої частин шини пластмасою, обробляють, полірують. Лікар припасовує базиси в роті і скріплює їх, заповнюючи чашки швидкотвердіючою пластмасою. Шини Гунінга — Порта, Лімберга застосовують в комбінації з жорсткою підборідною пращею.
7.Матеріали активізації студентів під час викладення лекції: 1. Зміст, цілі та завдання щелепно-лицьової ортопедії. 2.Історія розвитку вітчизняної щелепно-лицьової ортопедії (коротко). 3. Зв'язок щелепно-лицьової ортопедії з іншими розділами 4. Аномалія, деформація, дефекти, травми щелепно-лицьової ділянки. 5. Переломи щелеп, причини виникнення, ознаки, анатомічні та функціональні порушення. 6. Переломи верхньої щелепи, класифікація Лефора. 7. Переломи нижньої щелепи, класифікація Д. А. Ентіна. 8. Вогнепальні поранення обличчя і щелеп. Класифікація поранень і пошкоджень тканин щелепно-лицьової ділянки за Б. Д. Кабаковим з співавт. 9. Класифікація вогнепальних переломів за І. Г. Лукомським. 10. Особливості та ускладнення вогнепальних переломів щелеп. 11. Долікарська допомога при травмах щелепно-лицьової ділянки. 12. Поняття і об'єм першої, кваліфікованої та спеціалізованої лікарської, допомоги. 13. Організація стаціонарної травматологічно-стоматологічної допомоги. 14. Поняття про комплексне лікування хворих з щелепно-лицьовою патологією; завдання і обов'язки гігієніста зубного. 8.Матеріали для самопідготовки студентів: а) по темі, що викладена в лекції. Література: Фліс П.С. Ортодонтія. — Київ-Вінниця: Нова книга, 2007.Власенко А.З., Стрелковський К.М. Технологія виготовлення зубних протезів з використанням керамічних і композитних матеріалів. — К.: Здоров’я, 2005.Удовицька О.В. Дитяча стоматологія. — К.: Здоров’я, 2000.Стрелковський К.М., Філіпчик Й.С., Варава Г.М. Ортодонтія і технологія виготовлення ортопедичних конструкцій для дітей. — К.: Здоров’я, 1997.Стрелковський К.М., Варава Г.М. Техніка виготовлення щелепно-лицьових протезів. — К.: Вища школа, 1992.Рожко М.М., Неспрядько В.П. Ортопедична стоматологія. — К.: Книга плюс, 2001 б) по темі наступної лекції Література: Фліс П.С. Ортодонтія. — Київ-Вінниця: Нова книга, 2007.Рожко М.М., Неспрядько В.П. Ортопедична стоматологія. — К.: Книга плюс, 2001.Мастеров Ю.І., Скрипнікова Т.П., Семенець В.Г. Захворювання зубів і порожнини рота. — Полтава, 2002.Перелік основних питань: 1. Фіксувальні, репонувальні та формувальні шини й апарати. 2.Протезування щелепно-лицевої ділянки (ектопротези, пустотілі протези верхньої щелепи). 3Протезування при мікростомії, незрощених та неправильно зрощених переломах.
Читайте також:
|
|||||||||||
|