Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Фіксуючі апарати


Іммобілізацію та лікування при переломах щелеп, відламки яких легко зіставляються (репонуються), проводять з допомогою шин індивідуального виготов­лення.

Мал..17. дротяні назубні шини Тігерштедта: а - гладенька шина-скоба; б - з розпірковим вигином; в - з зачіпними гачками; г - з похилою площиною; д - з опорними петлями; є – між щелепна гумова тяга.

Шини дротяні індивідуального виготовлення (без лабораторного) із алюмінієвого дроту, діаметр якого 1,5—2 мм, запропонував у 1916 р. С. С. Тігерштедт. Розрізняють 5 основних видів цих шин. (мал. 17).

1. Г л а д е н ь к а шина-скоба (мал. 17, а) з гачком на крайньому зубі чи шипом, який заходить в останній міжзубний проміжок над сосочком ясен. Однощелепна шина застосовується при переломі без зміщення чи після зіставлення відламків щелепи. Кі­нець відтинка алюмінієвого дроту, довжина якого 18— 20 см, діаметр 2 мм, згинають у вигляді гачка, який охоплює крайній зуб, чи обпилюють у вигляді трикут­ного шина, загинають під прямим кутом і заводять йо­го в останній міжзубний проміжок над сосочком ясен. Пальцями вигинають шину за формою зубного ряду, добиваючись прилягання шини до вестибулярної по­верхні кожного зуба хоча б в одній точці. Виготовлення шини закінчують вигинанням гачка або шипа з друго­го боку зубного ряду. Закріплюють шину бронзоалюмі-нієвою лігатурою (дротом), діаметр якої 0,4—0,5 мм; один кінець лігатури завдовжки 7—8 см проводять під шиною над міжзубним сосочком ясен у порожнину ро­та, охоплюють шийку зуба і виводять через міжзуб­ний проміжок у переддвер'я над шиною. Кінці ліга­тури складають і закручують за ходом годинникової стрілки, надлишок лігатури зрізають, а кінець, що за­лишився (завдовжки 4—5 мм), загинають під чи над шиною (в бік жувальної поверхні зубів).

Спочатку можна провести лігатури між усіма зубами і вестибулярні кінці кожної із них відігнути один доверху, другий донизу, а потім укласти вигнуту шину на зубний ряд і закріпити її скрученими лігатурними кінцями.

2. Ш и н а з р о з п і р к о в и м в и г и н о м (мал.17, б) однощелепна; застосовується при переломах ще­лепи на ділянці дефекту зубного ряду без зміщення •відламків чи після пальцьової їх репозиції. Відрізня­ється від гладенької шини-скоби обхватом вільних по­верхонь зубів, що обмежують дефект, з розміщенням частини шини на ділянці дефекту над ротовою поверх­
нею альвеолярної дуги. Для виготовлення шини бе­руть відтинок дроту завдовжки 25—28 см.

3. Ш и н а з з а ч і п н и м и г а ч к а м и (петлями) (мал. 17, в) двощелепна з міжщелепною фікса­цією чи тягою. Застосовується при переломах із зміщенням відламків щелепи і неможливістю їх зви­
чайного репонування (зіставлення). На відтинку алю­мінієвого дроту діаметром 2 мм, завдовжки 20—25 см вигинають зачіпні гачки (петлі). Затискують, відсту­пивши на 1,5—2 см з одного кінця, дріт в крампонних щипцях, загинають його доверху під прямим кутом, переводять кінці щипців на зігнуту частину дроту і загинають її донизу під кутом 180°. Петлю розміщують
в заглиблення крампонних щипців (призначених для відкушування дроту) і зближують щипці, тісно притис­куючи боки петлі один до одного і відгинаючи довгий кінець дроту, паралельно короткому, в протилежний бік. Так само вигинають наступну петлю на відстані 12—15 мм. Всі петлі (гачки) повинні розміщуватись в одній площині.

Для виготовлення петель існують спеціальні щипці й апарати (Певзнера, Тіссенбаума, Гейкіна).

4. Ш и н а з п о х и л о ю п л о щ и н о ю (мал.17, г) однощелепна; застосовується при переломах нижньої щелепи з дефектом для відведення відламка (запобігання зміщенню його в бік рота). Із відтинка Дроту завдовжки 20—25 см вигинають гладеньку ши­ну, а на ділянці бокових зубів (премоляри, моляри) /на протилежному від перелому боці — похилу площину із трьох вертикальних петель, що стоять рядом і •Висота яких дорівнює подвійній висоті коронок зубів. Верх петель злегенька відгинають в бік переддвер'я рота (назовні). Фіксують шину лігатурами до зубів. При зіставленні зубних рядів петлі ковзають по щічних поверхнях верхніх бокових зубів, утримуючи відламок від зміщення.

5. Ш и н а з о п о р н и м и п е т л я м и (мал. 17, д) на верхню щелепу для утримання тампонів, шмат­ків м'яких тканин піднебіння при пошкодженнях (опе­раціях) на твердому піднебінні. Вигинають із відріз­ка алюмінієвого дроту завдовжки 25—ЗО см по підне­бінній поверхні верхнього зубного ряду гладеньку ши­ну, а в напрямку до серединної лінії піднебіння — по три підтримуючі петлі на кожному боці зубного ряду паралельно кривизні піднебінного склепіння. Фіксують шину дротяними лігатурами до зубів.

За формою зубної дуги дротяну заготовку з петля­ми вигинають аналогічно вигинанню гладенької шини-скоби так, щоб петлі розміщувались під кутом не біль­ше 35—40° до поверхні зубного ряду (мал. 18, а).

А. Е. Рауер запропонував зачіпні петлі вигинати перпендикулярно до осі зубів, але їх вершини з допо­могою щипців (лещат) і молотка загинати на 90° в бік ясен (мал. 18, б). Виготовивши і закріпивши шини лі­гатурами на обох зубних рядах, накладають міжще-лепну тягу (фіксують), надягнувши на зачіпні петлі гумові кільця (див. мал. 17, е).

 

 

 

 

Мал. 18. Способи вигинання зачіпних петель: а — звичайних; б — за А. С. Рауером.

Вигинати шину із дроту можна одночасно з виго­товленням зачіпних гачків (мал. 19). Для невеликого укорочення чи подовження шини один або два вигну­тих зачіпних гачків не стискають, а залишають у вигляді Л-подібних виступів і додатково вигинають ще два круглих зачіпних гачки, перегнувши дріт на 360°. Укорочення шини, фіксованої до зубів, досягають стис­ненням Л-подібних гачків (мал. 19, б), а подовжен­ня — стисненням додаткових петель.

Міжщелепну фіксацію при переломах нижньої ще­лепи виконують накладенням гладеньких дротяних шин на зубні ряди, а самі шини фіксують міжщелепною тягою, застосовуючи гумові кільця, гачки для них і поліамідну нитку, за П. І. Попудренком (мал. 20, а) чи П. 3. Аржанцевим (мал. 20, б).

Шина Ентеліса (мал. 21) однощелепна; застосову­ється при переломах нижньої щелепи з дефектом її. Два відтинки дроту завдовжки 15 см скручують разом відповідно до розміру дефекту в зубному ряду. Чотири вільні кінці дроту вигинають за формою зубних рядів відламків із щічного і язикового боків. Фіксують шину лігатурами до зубів. Ця шина більш жорстка і надій­ніша, ніж шина з розпірковим вигином Тігерштендта (див. мал. 17, б).

Дротяна шина Збаржа (мал. 22) од­нощелепна; застосовується при перело­мах верхньої щелепи. Перший варіант виготовлення шин й (мал. 22, а). На від­тинку дроту із алюмінію завдовжки 80—90 см загина­ють обидва його кінці по 20—25 см назустріч один од­ному. Скручують один відросток (кінець) за ходом годинникової стрілки, другий — проти до досягнення розміру середньої частини дроту, який дорівнює роз­міру кривизни зубного ряду між першими премолярами.

Мал. 19. Зачіпний гачок;

а — звичайний; б — Л-подібний для вкорочення шини; в - круглий для подовження шини.

З цієї частини дроту і кінців, що залишились не скрученими, вигинають гладеньку шину-скобу, а з двох скручених відростків — позаротові стержні, які йдуть паралельно щічній поверхні обличчя від кутів рота до зовнішніх слухових ходів. Шину закріплюють на зу­бах верхньої щелепи дротяними лігатурами, а позаро­тові стержні — з допомогою дро­тяних стержнів, що з'єднують з гіпсовою головною пов'язкою або просто головною пов'язкою (мал. 22, г).

 

 

 

Мал. 20. Фіксація 'гладеньких шин при переломах нижньої Щелепи міжщелепною тягою:

а — гачками з гумовими кільцями (за П. І. Попудренком); б —поліа­мідною ниткою (за П. 3. Аржанцевим).

Другий варіант виго­товлення шини (мал. 22, б). На відтинку алюмінієвого дроту завдовжки 80—90 см згинають два виступи із вдвоє складеного дроту з проміжком між ними, який дорівнює відстані між кли- ками для середньої частини назубної шини.

Мал. 21. Однощелепна шина Ентсліса з розпіркою.

 

Мал. 22. Дротяна шина Збаржа:

а, б — варіанти виготовлення; в — заготовка шини; г — закріплення шини з'єднуючими стержнями

 

З боків виступів залишають два кінці дроту для вигинан­ня бокових частин назубної шини. Із виступів, скручуючи їх, готують позаротові стержні і закінчують виготовлення шини (мал. 22, в).

Шини дротяні з нержавіючого стального дроту діа­метром 1,3—1,5 мм запропонувала 3. Н. Померанцева-Урбанська. Вони не піддаються вторинній деформації, техніка вигинання подібна до тієї, що й з алюмінієвого дроту.

У лікуванні при переломах нижньої щелепи крім правильного зіставлення і фіксації відламків необхід­ну забезпечити їх щільне прилягання (компресію) один до одного на місці перелому. Цього намагаються досягти, впроваджуючи регулюючі (Л-подібні і круг­лі), гачки (див. мал. 19, б, в) у шинуючу дротяну дугу. Реальна можливість іммобілізації з забезпеченням компресії відламків назубною шиною з'явилась з ви­користанням сплавів з ефектом пам'яті форми. Назубнашина на кільцях чи коронках із дроту, що має термомеханічну пам'ять, дозволяє не тільки закріп­лювати відламки, а й постійно підтримувати тиск (ком­пресію) між кінцями відламків.

Шини пластмасові з швидкотвердіючої пластмаси нелабораторного виготовлення. М. Р. Марей (1958) (мал. 23, а) запропонував виготовляти пластмасові шини з фіксацією кожного зуба поліамідною ниткою діаметром 0,3—0,4 мм чи дротяною лігатурою з установ­ленням пластмасових штифтів (завдовжки 5—6 мм) для міжщелепного витягання. Замішану пластмасу че­рез шприц і спеціальну канюлю рівним шаром нано­сять на нитки і зав'язки лігатурного дроту. Пізніше (1960) цей спосіб удосконалив П. М. Єгоров з співавт., який запропонував виготовляти після зв'язування зу­бів каркас (жолобок) із свинцевої або алюмінієвої фольги (пластинки) (мал. 23, б) завтовшки 0,1— 0,3 мм, вигинаючи його по дротяній дузі (діаметр дро­ту 4 мм) відповідно до форми дуги зубного ряду. Вну­трішню поверхню жолоба-форми змащують вазеліном, заповнюють пластмасовим тістом і притискають до вестибулярної поверхні зубного ряду так, щоб завитки лігатури (бусинки) повністю занурились у пластмасу. Після полімеризації (затвердіння) пластмаси форму-жолоб вилучають.

 

 

 

Мал. 23. Шини з швидкотвердіючої пластмаси:

а-поліамідні лігатури на зубах; б —жолобок із алюмінієвої або свинцевої пластинки; в — гладенька шина; г — шина з зачіпними відростками.

Ш и н а Р. М. Ф р і г о ф а — однощелепна назубна пластмасова капа із швидкотвердіючої пластмаси; застосовують в основному при серединних (централь­них) переломах нижньої щелепи, відламки якої під­лягають виправленню при наявності на них зубів. Піс­ля репозиції відламків зв'язують між собою чотири зуби, що стоять біля лінії перелому (по два зуби з кож­ного боку), двома зустрічними лігатурами збронзо-алюмінієвого дроту. Тісту з швидкотвердіючої пласт­маси надають форму валика діаметром 1—1,2 см, зав­довжки 4—5 см. Валик накладають на жувальну по­верхню зубів, що зв'язані між собою і стоять рядом (на відстані 2—3 см по обидва боки від лінії перело­му), притискують до зубів і формують пальцями язи­кову та губну його поверхні. Пластмасою старанно повністю покривають дротяний каркас, але не дово­дять її до слизової оболонки ясен. Пропонують хворо­му зімкнути зуби і притримувати їх до полімеризації пластмаси. Потім лишок пластмаси зшліфовують, по­верхню полірують.

Шини, виготовлені в зуботехнічній лабораторії. П а яна стержньова (балочна) шина Лімберга (мал. 24) застосовується для лікування при переломах щелеп знизькими (короткими) зубами, не­достатньою їх кількістю, рухливістю зубів. На два зу­би кожного відламка виготовляють коронки і припа­совують їх. Потім знімають зліпок з усього зубного ряду, чи окремо з кожного відлам­ка і вкладають в нього корон­ки. В останньому випадку від­литі моделі відламків підганя­ють одну до одної, складають і гіпсують в одну модель за прикусом з протилежним зуб­ним рядом-антагоністом. Із не­ржавіючого стального дроту діаметром 1,2—1,5 мм, злегка розплющивши його, вигинають дуги-стержні (балки), які прилягають з вестибулярного боку до зубів і коро­нок. Дуги-стержні припаюють до коронок, відбілюють, обробляють і полірують шину. Фіксують коронки на зу­бах цементом. При необхідності коронки в цій шині замінюють кільцями або перетворюють в кільця ко­ронки, спилюючи їх жувальну поверхню.

Мал. 24. Стержньові пая­ні шини Лімберга.

 

 

Коли застосовують міжщелепне витягання, то до стержнів припаюють дротяні зачіпки-відростки — стер­женці завдовжки 3—4 мм, а нижню шину виготовля­ють з двох частин відповідно до відламків. Після репозиції відламків знімають зліпок з нижньої щелепи разом з шинами, відливають модель і спаюють обидві частини шини, роблячи її однощелепною. Інколи до щічної поверхні коронок (кілець) додатково припаю­ють прямокутні або овальні гільзи-трубки для позаротових важелів (при лікуванні з приводу переломів щелеп).

Суцільнолиті шини використовують при переломах нижньої щелепи без зміщення відламків або незначній їх репозиції в межах зубного ряду, коли зуби на від­ламках розміщені паралельно (без нахилу). При похи­лених зубах застосовують розбірні суцільнолиті шини. По зліпках відливають гіпсову модель верхньої та нижньої щелеп, останню вимірюють у паралелометрі, креслять конструкцію майбутньої шини. Потім модель нижньої щелепи дублюють і на отриманій вогнетрив­кій моделі із воску моделюють шаблон майбутньої шини з перемичками, оклюзійними накладками за прийнятою технологією. Воскову композицію шини за­мінюють металевою (нержавіюча сталь, хромокобальтовий сплав — КХС), обробляють, полірують. Ці шини знімні, тому можлива їх додаткова фіксація цемен­там, спеціальним клеєм.

 

 

 

Мал. 25. Багатоланкова суцільнолита шина з лицьови­ми дугами.

При переломах верхньої щелепи хорошого лікуваль­ного ефекту досягають з допомогою с у ц і л ь н о л и т и х хромокобальтових лабораторних шин з лицьовими дугами (мал. 25). Шину моделюють на вогнетривкій моделі після паралелометрії і дублювання за методикою виготовлення шин-протезів при лікуванні з приводу пародонтозу. Основну частину шини розміщують на ділянці опорної зони ко­ронок зубів між екватором і поверхнею змикання, а на фіксуючій (утримуючій) частині створюють 2—-4 спрощені кламери для фіксації шини на зубах без ли­цьових дуг при її примірці. В бокових відділах шини моделюють по 2—3 ретенційні петлі з кожного боку для прикріплення лицьових дуг. В міжзубних проміж­ках, на ділянках жувальних поверхонь зубів, які ,не мають щільного контакту з антагоністами, моделюють оклюзійні накладки для передачі вертикальної сили, що утримує щелепу і запобігає зміщенню шини. Позаротові, або лицьові, дуги вигинають з нержавіючого стального дроту діаметром 2—4 мм; іноді для їх виго­товлення застосовують шпиці, які використовуються в травматології.

Дуги (внутрі- та позаротові стержні) вигинають відповідно до випуклості бокових ділянок зубної ду­ги для з'єднання їх з шиною біля премолярів і молярів з допомогою петель. Біля ікол дугу перегинають, виводять із рота і направляють назад паралельно по­верхні щоки в одній площині з шиною.

Для фіксації пов'язок (гумових тяг), що з'єднують дугу з ортопедичною шапочкою, на дузі готують заче­пи. Для цього у відповідних місцях намотують на дугу тонкий мідний дріт (10—12 витків) і закріплюють йо­го» припоєм. На дузі створюються гладенькі кульовидні потовщення, які добре фіксують тяги (див. мал. 25).

При виготовленні хромокобальтових суцільнолитих шин можуть використовуватись стандартні лицьові дуги промислового виготовлення, що застосовуються в ортопедії (див. мал. 42).

Для лікування з приводу переломів нижньої щеле­пи у дітей до трьохрічного віку знімають зліпки з верх­ньої і нижньої щелеп, відливають моделі. Нижню мо­дель розрізають по лінії перелому, складають її части­ни за прикусом з моделлю верхньої щелепи і гіпсують в оклюдаторі. Розводять моделі в оклюдаторі на 5— б мм, між жувальними поверхнями їх розміщують ро­зігрітий восковий прикусний валик, потім трохи зми­кають моделі і отримують відбиток верхніх зубів. Із воску на нижній зубний ряд моделюють капу, яка пов­ністю покриває нижні зуби.

Воскову композицію капи замінюють на пластма­сову. Капу надівають потерпілому на 4—б тижнів ра­зом з підборідною пращею. Фіксують капу на зубах швидкотвердіючою пластмасою (цементом).

Металеві штамповані капи застосовують при необ­хідності жорсткої фіксації відламків на довгочасний період (множинні переломи), переломах нижньої ще­лепи з її дефектом. За зліпком, отриманим від лікаря, відливають гіпсову модель, звільняють її від зліпка і підготовляють так, щоб вона була ширшою в основі (підошві) і не мала стримуючих виступів. Після замо­чування її в воді наливають в широке кільце заміша­ний гіпс і опускають в нього модель зубами донизу. Після кристалізації гіпсу форму виймають із кільця, розколюють її і виймають модель. Складають форму в її кільце і заливають легкоплавким металом, отримуючи штамп. Штамп покривають кіптявою чи тальком і відливають в металевому кільці (кюветі) контр-штамп із легкоплавкого металу. Рознімають штамп і контрштамп. Із листової нержавіючої сталі завтовшки 0,2— 0,25 мм вирізають потрібного розміру і форми пластинку, попередньо вигинають і формують заготовку капи, а потім штампують її, припасовують та полірують. На зубах капу фіксують цементом.

Капу можна штампувати також з окремих ланок на 3—5 зубів з наступним паянням ланок в одну капу.

 

Мал. 26. Капа з важелями Курляндського.

 

Далі до готової капи для більшої жорсткості її з од­ного боку (частіше ротово­го) припаюють дротяну ду­гу із трохи розплющеного дроту з нержавіючої сталі діаметром 0,8—1,2 мм.

Капи виготовляють та­кож литтям, попередньо мо­делюючи їх ланки з воску на моделях, а потім відли­ваючи в металі та спаюючи в суцільну капу.

К а п и з в а ж е л я м и – ш т а н г а м и К у р л я н д­ с ь к о г о (мал. 26) застосо­вують при переломах ниж­ньої щелепи з її дефектом.

Етапи виготовлення: знімання зліпків, відливка моделей (робочої, до­поміжної), виготовлення штампованих кап на зуби відламків, припасовка в роті і зняття зліпка, розмі­щення в зліпок кап і відливка моделі. Якщо потріб­но (зміщення відламків), то розпилюють робочу мо­дель на місці перелому (дефект кістки), частини мо­делі нижньої щелепи зіставляють за прикусом з верх­ньою моделлю і гіпсують у оклюдаторі. Із пластинок нержавіючої сталі завширшки 5 мм і завтовшки 1 — 1,5 мм виготовляють два важелі за формою зубної ду­ги. Одними кінцями важелі припаюють з ротового бо­ку до кап, протилежні кінці важелів заходять один за одного на 1,5—2 см. На цих кінцях свердлять два от­вори діаметром 2,5 мм на. відстані 8—10 мм один від одного. Готують (підбирають) два гвинти з гайками діаметром 2 мм і накладку із пластинки нержавіючої сталі, переріз якої такий, як важелів, а довжина дорів­нює (чи трохи більша) довжині їх заходження. До на­кладки припаюють гвинти на відстані, яка відповідає відстані між отворами на стержнях. Деталі капи об­робляють, полірують. Капи фіксують на зубах цемен­том, репонують (зіставляють) відламки, важелі скріп­люють накладкою з гвинтами з ротового боку і закріп­ленням її на важелях гайками на гвинтах, що висту­пають на вестибулярну поверхню зовнішнього важеля.

 

Мал. 27. Зубонаяснева шина Вебера для закріплення відламків нижньої (а — каркас, отвори для зубів заштриховано; б — загаль­ний вигляд з похилою площиною) і верхньої (е) щелеп.

 

Для лікування при переломах щелеп застосовують також пластмасові шини лабораторного виготовлення. Зубонаяснева шина Вебера (мал. 27) однощелепна; застосовується при переломах щелеп, не­значному зміщенні відламків після їх репозиції, при кінцевому лікуванні.

Е т а п и в и г о т о в л е н н я: знімання зліпків з обох щелеп, відливка моделей, гіпсовка їх в оклюдаторі в центральній оклюзії. Вигинають каркас шини з не­ржавіючого стального дроту діаметром 0,8—1 мм на моделі щелепи з переломом. Дротом обгинають зуб­ний ряд з ротового і вестибулярного боків, розміщуючи його на відстані 0,8—1 мм від поверхні зубів на рівні їх пояса (екватора). На ділянці бокових зубів вигина­ють по два стержні з кожного боку, передніх — три стержні, які проводять над оклюзійною поверхнею зу­бів і припаюють до дротяних дуг, які огинають зуб­ний ряд. Кінці стержнів завдовжки 1,5—2 см залиша­ють вільними (для утримання каркаса при формовці пластмаси). Із воску моделюють шину, покривають нею зуби до поверхні змикання і альвеолярні відрост­ки до перехідної складки слизової оболонки. Воскову композицію шини замінюють за загальновідомою ме­тодикою на пластмасову, лишки (виступи) дроту кар­каса зрізують, шину обробляють, полірують.

Для лікування з приводу переломів верхньої щеле­пи готують шину Вебера (мал. 27, б) зквадратними (2,5 X 5 мм), прямокутними (2 X 3 мм) чи овальними горизонтально розміщеними трубками в бокових відді­лах зубного ряду. Із нержавіючих стальних стержнів діаметром 3—3,5 мм вигинають внутрі- та позаротові стержні. Внутріротовий кінець стержня обпилюють за внутрішніми розмірами трубки, вигинають його за фор­мою альвеолярної дуги і виводять із переддвер'я рота біля його кута. Позаротовий кінець вигинають по ок­руглості щоки, йдучи в бік зовнішнього слухового хо­ду, роблять на ньому петлі чи насічки для фіксації гумової тяги, що йде від головної шапочки або по­в'язки.

Мал. 28. Шини пластинкові з пластмаси для закріп­лення відламків нижньої щелепи: а — за М. М. Ванкевич; б — за А. І. Степановим.

 

 

Ш и н а В а н к е в и ч (мал. 28, а) двощелепна; застосовується при переломах нижньої щелепи без зу­бів з дефектом у передньому відділі. Е т а п и в и г о ­т о в л е н н я: зняття зліпка з верхньої щелепи, від­ливка моделі, виготовлення каркаса і моделювання зубонаясневої воскової шини (при наявності зубів чи звичайної протезної пластинки на верхню щелепу коли немає зубів) з опорними площинами на відстані від клика до останнього моляра, що відходять до ниж­ньої щелепи, завтовшки в дві пластинки базисного вос­ку, заввишки 2,5—3 см. Замінюють віск шаблону пластмасою, обробляють, полірують. Лікар припасо­вує шину в роті та коригує поверхні опорних площин, що повернуті до відламків нижньої щелепи, швидкотвердіючою пластмасою чи стенсом (термопластичною відбитковою масою) з наступним заміщенням їх пластмасою. Фіксують шину в роті з допомогою жор­сткої підборідної пращі.

 

Мал. 29. Фіксуючі апарати, які застосовуються при кістковій пластиці:

а — Оксмана; б — Бетельмана.

 

А. І. Степанов модифікував шину Ванкевич, замі­нивши піднебінну частину зубонаясневої пластинки ме­талевою дугою (бюгелем) (мал. 28, б).

І. М. О к с м а н для лікування при переломах без­зубої нижньої щелепи з дефектом у передньому відділі запропонував апарат (мал. 29, а), в якому є знімні опорні площини (пелоти) на ковзаючому шарнірі за ти­пом браслетного замка (пенальний тип). Верхня части­на шарніра має пази, нижня зроблена у вигляді пружи­ни із зігнутої вдвоє пластинки з нержавіючої сталі зав­товшки 0,3—0,4 мм, завдовжки 1,5 см і завширшки 6—8 мм. Опорну частину апарата виготовляють на верхню щелепу у вигляді коронок при наявності зубів чи базисної пластинки з кламерами при їх частковій відсутності. Припасовують її в роті і знімають зліпки з верхньої щелепи та відламків без зубів нижньої ще­лепи. Встановлюють і фіксують положення централь­ної оклюзії. Відливають моделі щелеп і гіпсують їх в положенні центральної оклюзії в оклюдаторі. Із воску моделюють опорні площини і готують частини шарніра, що з'єднуються. До опорної частини на поверхні зми­кання прикріплюють пази (до коронок припаюють, у ба­зис вварюють), а до пелотів приєднують пружини шарнірів. Замінюють віск шаблона апарата на пластмасу, обробляють, полірують. Такий апарат більш компакт­ний, розбірний, дозволяє легко робити виправлення в пелотах після операції чи виникнення пролежнів.

Ш и н а П о р т а (мал. 30) двощелепна; виготов­ляється при лікуванні з приводу переломів щелеп без зубів. Це дві базисні пластинки (верхня та нижня), які жорстко з'єднані прикусними валиками з отвором 2 Х З см) у передньому відділі для прийому їжі.

Мал..30.Шина порта. Мал..31. знімна пластмасова шина Лімберга.

Етапи виготовлення: зняття зліпків з обох щелеп, відливка моделей, моделювання воскових базисів з прикусними валиками, встановлення і фікса­ція центральної оклюзії. Далі виконують гіпсовку мо­делей у оклюдаторі, моделювання воскової репродукції-шини з суцільним валиком, що з'єднує обидва ба­зиси з отвором у передньому його відділі. Воскову репродукцію замінюють на пластмасову, гіпсуючи в спеціальну кювету чи півтори звичайних кювети, об­робляють, полірують.

Якщо в роті є один-два зуби, для лікування при переломах щелеп виготовляють, як показано вище, двощелепну шину Гунінга — Порта. Вона складається з верхнього і нижнього базисів з кламерами на наявні у роті зуби, заглибленнями на оклюзійній поверхні нижнього прикусного валика і відповідними їм висту­пами верхнього.

Коли звичайну шину Порта неможливо помістити в порожнині рота із-за великих її розмірів (глибоке піднебіння, вузька ротова щілина), виготовляють дво­щелепну шину Лімберга (мал. 31) за подібною методикою. Проте на етапі моделювання воскової репродукції-шини до верхнього базису приєднують 4 вос­кових відростки, що йдуть до оклюзійної площини, а до нижнього — 4 відростки з чашкоподібними заглиб­леннями для верхніх відростків. Замінюють віск верх­ньої і нижньої частин шини пластмасою, обробляють, полірують. Лікар припасовує базиси в роті і скріплює їх, заповнюючи чашки швидкотвердіючою пластмасою.

Шини Гунінга — Порта, Лімберга застосовують в комбінації з жорсткою підборідною пращею.

 

 

7.Матеріали активізації студентів під час викладення лекції:

1. Зміст, цілі та завдання щелепно-лицьової ортопедії.

2.Історія розвитку вітчизняної щелепно-лицьової ортопедії (коротко).

3. Зв'язок щелепно-лицьової ортопедії з іншими розділами
стоматології та клінічними науками (хірургією, ортопедією).

4. Аномалія, деформація, дефекти, травми щелепно-лицьової ділянки.

5. Переломи щелеп, причини виникнення, ознаки, анатомічні та функціональні порушення.

6. Переломи верхньої щелепи, класифікація Лефора.

7. Переломи нижньої щелепи, класифікація Д. А. Ентіна.

8. Вогнепальні поранення обличчя і щелеп. Класифікація поранень і пошкоджень тканин щелепно-лицьової ділянки за Б. Д. Кабаковим з співавт.

9. Класифікація вогнепальних переломів за І. Г. Лукомським.

10. Особливості та ускладнення вогнепальних переломів ще­леп.

11. Долікарська допомога при травмах щелепно-лицьової ді­лянки.

12. Поняття і об'єм першої, кваліфікованої та спеціалізованої лікарської, допомоги.

13. Організація стаціонарної травматологічно-стоматологічної допомоги.

14. Поняття про комплексне лікування хворих з щелепно-лицьовою патологією; завдання і обов'язки гігієніста зубного.

8.Матеріали для самопідготовки студентів:

а) по темі, що викладена в лекції.

Література: Фліс П.С. Ортодонтія. — Київ-Вінниця: Нова книга, 2007.Власенко А.З., Стрелковський К.М. Технологія виготовлення зубних протезів з використанням керамічних і композитних матеріалів. — К.: Здоров’я, 2005.Удовицька О.В. Дитяча стоматологія. — К.: Здоров’я, 2000.Стрелковський К.М., Філіпчик Й.С., Варава Г.М. Ортодонтія і технологія виготовлення ортопедичних конструкцій для дітей. — К.: Здоров’я, 1997.Стрелковський К.М., Варава Г.М. Техніка виготовлення щелепно-лицьових протезів. — К.: Вища школа, 1992.

Рожко М.М., Неспрядько В.П. Ортопедична стоматологія. — К.: Книга плюс, 2001

б) по темі наступної лекції

Література: Фліс П.С. Ортодонтія. — Київ-Вінниця: Нова книга, 2007.Рожко М.М., Неспрядько В.П. Ортопедична стоматологія. — К.: Книга плюс, 2001.Мастеров Ю.І., Скрипнікова Т.П., Семенець В.Г. Захворювання зубів і порожнини рота. — Полтава, 2002.

Перелік основних питань:

1. Фіксувальні, репонувальні та формувальні шини й апарати. 2.Протезування щелепно-лицевої ділянки (ектопротези, пустотілі протези верхньої щелепи). 3Протезування при мікростомії, незрощених та неправильно зрощених переломах.

 


Читайте також:

  1. Апарати керування пневматичними приводами.
  2. АПАРАТИ КОМБІНОВАНОЇ ДІЇ
  3. АПАРАТИ КОМБІНОВАНОЇ ДІЇ
  4. Апарати по очищенню стічних вод
  5. АПАРАТИ ФУНКЦІОНАЛЬНО НАПРАВЛЯЮЧІ
  6. АПАРАТИ ФУНКЦІОНАЛЬНОЇ ДІЇ
  7. Випарні апарати з винесеною поверхнею нагрівання
  8. Випарні апарати з горизонтальним і похилим положенням нагрівальних камер
  9. Випарні апарати з заглибним пальником
  10. Випарні апарати з природною циркуляцією
  11. ДОПОМІЖНІ ФІКСУЮЧІ ПРИСТРОЇ
  12. ЗНІМНІ АПАРАТИ МЕХАНІЧНОЇ ДІЇ




Переглядів: 6299

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Ортопедичне лікування | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.