МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Теорії походження держави.Патріархальна теорія походження держави була започаткована китайським філософом Конфуцієм (V-ІV ст. до н.е.) і глибоко опрацьована англійським філософом XVIII ст. Р. Фільмером. За цією теорією, держава виникла в процесі механічного об'єднання родів у племена, племен - в ширші утворення аж до державних. Відтак, лада королів та інших монархів бере початок безпосередньо від прародича Адама, а піддані - лише його Діти. Теологічна теорія бере свій початок у міфах Стародавнього Сходу, в яких стверджується про божественне походження правителя. В епоху середньовіччя дана теорія, яка ґрунтувалася на принципі "нема влади не від Бога, існуючі ж влади Богом встановлені", була надалі розвинена Фомою Аквінським (XIII ст.). Він вважав, що порядок відносин панування і підпорядкування, за якого воля осіб у вищій людській ієрархії рухає нижчими верствами населення, встановлений Богом. Органічна теорія, яскравим представником якої був Габріел Спенсер (1820-1903), базується на тому, що держава як "політичний агрегат" виникла внаслідок органічного розвитку суспільства - його поділу за достатком та спеціалізацією. За Г. Спенсером, у процесі воєн найпристосованіші до умов боротьби за виживання народи створювали урядовий апарат, який, неначе нервово-м'язовий апарат живого організму, регулював суспільні процеси. • Насильницька теорія найбільш поширена серед так званих соціал-дарвіністських теорій. Найвідомішим її представником був Л. Гумплович (1838-1909). На його думку, не Боже провидіння, суспільний договір чи ідея свободи, а зіткнення ворожих-племен, груба перевага сили породили державу. Тому, за Л. Гумпловичем, держава є формою панування переможців над переможеними. • Психологічна теоріянаріжним каменем появи права і виникнення держави визначає психобіологічні потреби людини у покорі та пануванні. За Зігмундом Фрейдом (1856-1939), створення держави диктувалося необхідністю придушити агресивні потяги (зокрема, статеві), які існували у людей патріархальної орди. • Представники елітної теоріїбули переконані в тому, що державу "вигадали" еліти. • Космічна теорія побудована на переконаності в тому, що держава і право запроваджені на Землі Вищим Космічним Розумом для проведення якогось, невідомого людям, експерименту над ними. • Марксистська теорія ґрунтується на тезі, що держава виникла з поділом суспільства на класи. Родоплемінна організація перетворюється на державу, коли виникає потреба захищати інтереси економічно панівного класу. Зокрема, Фрідріх Енгельс вказував на три ознаки, які відрізняють державу від родової організації: 1) поділ населення за територіальною ознакою, внаслідок чого родова організація перетворюється на територіально-адміністративну; 2) встановлення публічної влади; 3) запровадження податкової системи. Отож, для розуміння причин та обставин виникнення держави і права необхідно враховувати різні чинники: - географічні умови, які сприяли виникненню й існуванню зрошувальних систем (як це мало місце у долинах річок Стародавнього Сходу); - суспільний поділ праці; - соціально-класові зміни, що вели до загострення суперечностей; - спілкування і засвоєння державного досвіду сусідів (вплив Риму на утворення держави у готських племен), наявність зовнішньої загрози, яка прискорює формування держави за умови зрілості внутрішніх державотворчих чинників; - завоювання-державними народами інших територій (наприклад, завоювання вікінгів). Історичні умови виникнення права ті ж, що й держави, оскільки, на думку більшості (хоч і далеко не всіх) дослідників, держава і право формувалися паралельно й виникають одночасно. У процесі становлення держави право складалося шляхом розщеплення первісних номонорм (номонорми у перекладі з грец. - "єдине правило". Цей термін означає обов'язкові для виконання правила поведінки, в яких ще чітко не розділено мораль, право й етикет) на право і мораль, етику (під етикою розуміють сукупність норм, дотримання яких забезпечено лише силою громадської думки). Спочатку право виступало як звичаєве право. Звичаєве право - це система норм, які базуються на звичаєві як регуляторові суспільних відносин у певній державі, місцевості, або діють у межах певної етнічної чи соціальної групи. (У країнах Сходу звичаєве право називалося "адатовим" (від араб, "адат" - звичай). Правляча верхівка суспільства вибирала найвигідніші для неї норми звичаєвого права І перетворювала їх на власне право, тобто - писані закони. Особливо це стосується тих положень адатового права, які регулювали відносини власності, господарського життя, цілісності суспільства, привілеїв тощо. Читайте також:
|
||||||||
|