Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Основні поняття МТЗ

Поняття Зміст
Мета МТЗ Доведення до конкретних виробничих споживачів конкретних ресурсів необхідних (конструктивних, технологічних та ін) властивостей структури в необхідних кількостях в точний час у визначеному фірмовому місці з допустимими (мінімальними) затратами
Предмет МТЗ Матеріально-технічні ресурси (предмети і засоби праці - товари підприємств-постачальників), необхідні для забезпечення функціонування виробничого процесу підприємства
Суб'єкти МТЗ Виробниче підприємство (підрозділи управління забезпеченням) і постачальники матеріально-технічних ресурсів (виробничі і посередницькі структури)
Об'єкти МТЗ Внутрішні споживачі матеріально-технічних ресурсів (суб'єкти функціональної, головним чином виробничої діяльності підприємства)
Характер МТЗ Адресний, обумовлений його метою і спрямованістю на забезпечення всієї функціональної діяльності підприємства, головним чином виробничій. МТЗ ресурсами є похідним і від самого виробленого з їх використанням товару, і від характеру його споживання, і від характеру безпосередньо виробничого споживання ресурсів в процесі виготовлення товару на підприємстві.


Роль і значення МТЗ

Діяльність по МТЗ, будучи попередньої безпосередньо виробництву, спрямована на забезпечення ресурсами цієї центральної функції підприємства з виготовлення продукції, створюючи при цьому визначену цінність
â
Діяльність по МТЗ проявляє, виявляє, визначає, формує, втілює і забезпечує не тільки конкретні економічні результати підприємства, але і конкретні потреби конкретних споживачів як самих ресурсів, так і виготовлених з них товарів (продукції, послуг) підприємства
â
Діяльність по МТЗ результативна, оскільки визначеною мірою обумовлює економічні і фінансові результати (в першу чергу витрати) виробничого підприємства
â
Діяльність по МТЗ як вид функціональної діяльності виробничого підприємства в ланцюжку і системі створення товару (цінності) є одним із джерел його конкурентної переваги (як прямого, так і непрямого)

Рис. 6.1. Роль і значення МТЗ для виробничого підприємства


Комерційна діяльність виробничого підприємства по МТЗ ресурсами припускає здійснення наступних (груп) функцій, представлених в табл. 6.2.


Таблиця 6.2

 


Функції комерційної діяльності виробничого підприємства по МТЗ

Роль функцій Характер функцій
Комерційні Технологічні
Основні Купівля Оренда Угрупування-доставка: - формування та зберігання запасів - Формування потоків і рух ресурсів: - Формування та підготовка партій поставок - Відправка (відпуск), транспортування та ін. Зберігання-складування: - Упаковка, затарювання - Внутрішнє переміщення - Безпосередньо зберігання - Сортування, маркірування - Комплектація, угруповання - Навантаження, розвантаження - Розтарування, розпакування та ін.
Допоміжні Маркетинг: - Дослідження, аналіз та формування пропозиції - Пошук та визначення постачальників (виробників і посередників) та ін. Юридичні функції: - Обґрунтування і оформлення - Супровід, захист і ін. Передвиробнича підготовка: - розпакування, розконсервацію - контроль та підготовка - заготівля - попередня обробка та складання та ін.
Забезпечують Матеріально-технічне, інформаційне, фінансове, кадрове забезпечення


 

Здійснення основних функцій комерційного характеру означає визнання і реалізацію економічного змісту (цінності) предмета забезпечення (ресурсу) і супроводжується зміною його форми вартості і відповідної передачею права (повного або часткового) власності на предмет.

Маркетингові функції комерційного характеру полягають в дослідженні, аналізі, визначенні та формуванні пропозиції - реакції виробників на економічний зміст потрібного предмета забезпечення, а також у пошуку, визначенні, виборі і стимулюванні конкретних постачальників (виробників і посередників) необхідних ресурсів.

Юридичні функції включають підготовчі, процесуальні, а також функції документального оформлення; супроводжувальні і захисні функції, пов'язані, відповідно, з підготовкою та веденням ділових переговорів, укладенням і юридичним оформленням угод (договорів, контрактів), наглядом і контролем за їх виконанням, їх правовим захистом і ін.

Основні функції технологічного характеру за змістом в принципі не відрізняються від функцій збутової діяльності. Різниця полягає в основному в їх спрямованості та послідовності здійснювання.

Допоміжні функції технологічного характеру відносяться до функцій МТО в тому випадку, якщо не є прерогативою діяльності допоміжних (заготівельних) або основних виробничих підрозділів підприємства.

Технологічні функції, як це і представлено в табл. 6.3, діляться на зовнішні і внутрішні.

 

Таблиця 6.3

 

 

Внутрішні і зовнішні технологічні функції МТЗ

 

Порівнянні характеристики Технологічні функції МТЗ
Внутрішні Зовнішні
Об'єкт забезпечення внутрішні структурні (виробничі) підрозділи підприємства Виробниче підприємство в цілому
Система забезпечення внутрішня зовнішня
Організаційна структура забезпечення Система складських транспортних структур, визначених методів організації зберігання запасів та руху потоків виробничих ресурсів підприємства Система збуту (збутова мережа) поставників

 

Залежно від системи забезпечення й особливостей руху ресурсів від постачальників (виготовлювачів) до виробничого підприємства розрізняють транзитну (пряму) і складську (непряму, опосередковану) форми МТЗ. У першому випадку ресурси підприємства-споживача поставляються безпосередньо підприємством-виробником, у другому - опосередковано, через склади посередницьких організацій.

Транзитна форма відрізняється відносною економічністю, бо виключає цілий ряд функціональних операцій, і відносно високою швидкістю доставки ресурсів.

Складська форма дозволяє здійснювати забезпечення підприємства ресурсами в будь-яких нетранзитних кількостях на основі дійсних виробничих потреб.

Функціями управління МТЗ ресурсами виробничого підприємства є так звані спеціальні функції управління окремими функціями забезпечення.

 

Друге питання

Система МТЗ виробничого підприємства представляється сукупності суб'єктів з визначеними функціональними повноваженнями і обов'язками, визначеними організаційно-правовими взаємовідносинами і взаємозв'язками в процесі діяльності по МТЗ.

Система МТЗ формується у відповідності зі стратегією і політикою МТЗ. Політика МТЗ визначається конкурентною стратегією підприємства
і в контексті інших функціональних стратегій підприємства – збутової та виробничої. Система МТЗ підприємства, спрямована в кінцевому підсумку на досягнення стратегічних цілей його розвитку, має власне цілепокладання у вигляді таких конкуруючих цілей, як скорочення (при інших рівних) витрат і створення умов для безперебійного здійснення всієї функціональної діяльності підприємства , в першу чергу виробничої, і передбачає вирішення наступних ключових завдань:

- Забезпечення та підтримання мінімально необхідного рівня запасів ресурсів;

- Забезпечення оперативної, точної, комплексної, щодо дешевої і надійної доставки ресурсів їх споживачам (аж до конкретного робочого місця).

Організація та розвиток системи МТЗ передбачає визначення:

- глибини виробництва;

- масштабів забезпечення - охоплення ринків ресурсів (локальні або глобальні закупівлі);

- ступеня централізації забезпечення (централізована або децентралізована організація забезпечення);

- характеру відносин з постачальниками (короткострокові господарські зв'язки або довготривалі партнерські відносини);

- концепції розвитку системи забезпечення ресурсами (на базі інтенсивності росту, інтегративного росту або зростання за допомогою диверсифікації).

Визначення глибини виробництва, по суті, полягає в визначенні власної частки участі у виготовленні ресурсів, використовуваних у виробництві, і передбачає вибір між двома напрямками: організація власного виробництва необхідних ресурсів та організацією МТЗ зовнішніми постачальниками.

В основі прийняття даного рішення лежить аналіз і порівняння витрат власного виробництва та виробництва ресурсів зовнішніми поставками. При цьому крім витрат на безпосередньо виготовлення ресурсу необхідно також оцінювати і порівнювати трансакційні витрати взаємодії з власними підрозділами забезпечення та зовнішніми постачальниками. Крім того, необхідно врахувати також наступні фактори, що впливають на прийняття рішення про глибину виробництва: споживчі властивості ресурсу і його якість; технологічні можливості підприємства; необхідний обсяг ресурсу; ритмічність попиту на ресурс; необхідність збереження технологічних секретів; потенціал постачальника і т. д.

Визначення масштабів забезпечення передбачає встановлення рівня охоплення ринків ресурсів (локальні або глобальні закупівлі). Під глобальними закупівлями розуміються системні, і на відміну від локальних закупівель, орієнтовані на світовий ринок, міжнародні закупівельні заходи. Організація таких закупівель може здійснюватися на основі встановлення господарських зв'язків з представниками іноземних постачальників або шляхом створення власних закупівельних підрозділів за кордоном. Глобальні закупівлі є стратегічним заходом з довгостроковим ефектом впливу і на початковому етапі викликають значні додаткові витрати. До чинників, визначальним прийняття рішення про організацію глобальних закупівель, відносять наступні: інтенсивну міжнародну конкуренцію; необхідність зниження витрат на закупівлі; необхідність підвищення гнучкості виробництва; жорсткі стандарти якості; відсутність продукту на локальному ринку; доступ до нових технологій; розвиток ринків закупівель та збуту; створення конкуренції серед постачальників і т. д.

Визначення ступеня централізації забезпечення припускає вибір однієї з трьох форм організації управління діяльністю виробничого підприємства по МТЗ ресурсами: централізованої, децентралізованої або змішаної.

Формування відносин з постачальниками припускає встановлення короткострокових господарських зв'язків чи довгострокових партнерських відносин.

Короткострокові господарські зв'язки припускають відсутність гарантій продовження співпраці і будуються за принципом економічної доцільності в короткостроковому періоді. Даний тип відносин з поставника формується при закупівлі стандартних, що не володіють стратегічний значенням ресурсів (загальних і основних) і за наявності чітко визначених умов співпраці. Такі ресурси відрізняються від стратегічних по двом ключовим характеристикам: специфічність активів та додана вартість. Високий ступінь стандартизованість обумовлює низьку ступінь взаємозалежності виробничого підприємства і постачальника, тобто даний тип відносин пов'язаний з низьким ступенем специфічності активів. Крім того, додана вартість таких ресурсів зазвичай є більш низькою, ніж додана вартість стратегічно значущих ресурсів, і вони, таким чином, мають меншу здатністю впливати на споживчу вартість і вартість кінцевого продукту.

Партнерські відносини припускають відкритість і взаємодовіру; обмін інформацією, досвідом, підходами до планування та системами, що використовуються; гнучкість і готовність спільно вирішувати проблеми, що виникають; спільну розробку продуктів і процесів; погоджування витрат та прибутку і т. д . Даний тип відносин формується при закупівлі ресурсів, що володіють стратегічним значенням (спеціалізованих і розвинених), і в умовах співпраці на основі тривалих і детальних погоджень. Такі ресурси характеризуються високою добавленою вартістю і в значній мірі визначають диференціацію кінцевої продукції.

Концепція розвитку системи забезпечення ресурсами реалізується на базі інтенсивного зростання, інтегративного зростання або зростання за допомогою диверсифікації. Інтенсивне зростання передбачає розвиток системи забезпечення: 1) у межах існуючих ринків закупівель на основі формування і розвитку пропозиції на даних ринках; 2) на основі виходу на нові ринки закупівель; 3) за допомогою організації закупівель нових або модифікованих ресурсів ( що може припускати збільшення їх функціональних можливостей, поліпшення робочих характеристик, розширенням асортименту, підвищенням якості і т. д.). Інтегративний ріст може проявлятися в поглинанні постачальників або організації взаємодій-наслідком з ними. Диверсифікація, в свою чергу, передбачає інвестиції в нові сфери забезпечення - розвиток ринків нових ресурсів.

Варто відзначити, що формування системи МТЗ передбачає взаємозалежність і взаємозумовленість рішень щодо всіх розглянутих складових з метою отримання максимального ефекту від обліку і використання всіх властивостей структур МТЗ як логістичної системи.


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. II. Поняття соціального процесу.
  3. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  4. А/. Поняття про судовий процес.
  5. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  6. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  7. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  8. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  9. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації
  10. Аналіз ступеня вільності механізму. Наведемо визначення механізму, враховуючи нові поняття.
  11. Артеріальний пульс, основні параметри
  12. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ




Переглядів: 1159

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Соціально-психологічний клімат групи – це результат спільної діяльності людей, їх між особистих взаємодій.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.