МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Трудові ресурси та кадри. Поняття, класифікація, категорії працівниківТрудові ресурси - це частина працездатного населення: жінки віком 16-55 років і чоловіки -16-60 років. Трудові ресурси в будівельній організації - це об'єкт постійної турботи керівників будівельних організацій. У ринкових умовах роль трудових ресурсів істотно зростає. Основою виробничої сили суспільства є робоча сила - кадри. Люди створюють нові й удосконалюють діючі знаряддя і предмети праці. Слід розрізняти поняття «трудові ресурси» та «кадри в будівництві». Кадри- це основний постійний кваліфікований склад працівників певної галузі, організації, підприємства, установи, фірми. У будівельній галузі розрізняють кадри будівництва і кадри будівельно-монтажних організацій. Кадри будівництва - це працівники будівельної індустрії, проектно-дослід-них і науково-дослідних організацій-замовників, включаючи підрозділи, які виконують будівельні роботи господарським методом. Кадри будівельно-монтажних організацій - це працівники всіх будівельних, ремонтно-будівельних, монтажних організацій, зайняті на будівельно-монтажних роботах і в підсобних виробництвах, в обслуговуючих та інших господарствах. Залежно від характеру виконуваних функцій виділяються такі категорії персоналу: • робітники; • спеціалісти й керівники; • службовці. До категорії робітників належать робітники будівельної організації, безпосередньо зайняті створенням матеріальних цінностей або наданням виробничих і транспортних послуг (включаючи молодший обслуговуючий персонал та охорону). До категорії спеціалістів і керівників належать працівники, які організовують виробничий процес (виконроби, інженери, технологи, майстри, економісти, механіки тощо), і працівники, які керують будівельною організацією (управляючий, керівник фірми, головний інженер, начальники БМУ і дільниць та ін.). До категорії службовців належать працівники, які здійснюють фінансово-розрахункові, постачальні, облікові та обслуговуючі господарські функції (фінансисти, агенти, касири, секретарі, діловоди та ін.). Найчисельніша й основна категорія персоналу - робітники, які безпосередньо беруть участь в будівельному виробництві, а також у ремонті й догляді за обладнанням, роблять переміщення будівельних матеріалів і виробів. Істотне значення має класифікація кадрів будівництва за професією, спеціальністю і кваліфікацією. Професія - це вид трудової діяльності, для здійснення якої потрібен відповідний комплекс спеціальних знань і практичних навичок. Кожна професія об'єднує ряд спеціальностей. Спеціальність - це вузький різновид трудової діяльності в рамках професії. Так, професія слюсаря включає спеціальності слюсаря-монтажника, слюсаря-складальника, слюсаря-сантехніка, слюсаря-електрика. Кваліфікація - це сукупність спеціальних знань і практичних навичок, яка визначає ступінь фактичної підготовки працівника для виконання ним професійних функцій певної складності. За рівнем кваліфікації всі працівники будівництва поділяються на чотири групи: • некваліфіковані (не мають ніякої спеціальної підготовки); • малокваліфіковані (з підготовкою кілька тижнів); • кваліфіковані (з підготовкою 2 - 2,5 року); • висококваліфіковані (мають чимало років навчання та практичного досвіду). Інженерно-технічні працівники й службовці за рівнем кваліфікації поділяються на такі групи: • спеціалісти найвищої кваліфікації (працівники, які мають науковий ступінь і звання); • спеціалісти вищої кваліфікації (працівники з вищою спеціальною освітою і значним практичним досвідом); • спеціалісти середньої кваліфікації (працівники, які закінчили технікуми і мають досвід роботи); • спеціалісти-практики (працівники, які займають інженерно-технічні посади і не мають спеціальної освіти). Розвиток будівництва, індустріалізація будівельного виробництва, прогресивні зміни в матеріально-технічній базі будівництва безпосередньо впливають па динаміку й структуру кадрів будівельної індустрії. 2. Форми підготовки й підвищення кваліфікації працівників будівельних організацій Основними факторами впливу людської праці на підвищення ефективності виробництва будівельної організації є: • добір і висування кадрів; • підготовка кадрів і їх безперервне навчання; • стабільність і гнучкість складу працівників; • удосконалення матеріальної і моральної оцінки роботи працівників. Коли оцінювати людську працю не як витрати, а як капітал будівельної організації, який потрібно грамотно використовувати, то рішення про зарахування працівника на роботу варте великих грошей. Так, коли б справа стосувалася ку-півлі машин на таку суму, то рішення приймалося б вищим керівництвом буді-вельної організації і при цьому виникли б неминучі питання про повну заванта-женість машин і вартість підтримання їх у робочому стані. Але, на жаль, дуже мало подібних питань задають при прийомі на роботу нового працівника. За традиційними принципами добору кадрів дуже велику увагу приділяють спеці-альним знанням, які швидко застарівають. І тому так мало уваги приділяється тим працівникам чи кандидатам у працівники, котрі спроможні постійно вчи-тися. Існують такі основні критерії добору та висування працівників: • висока професійна кваліфікація і здатність до навчання; • досвід спілкування і готовність до співробітництва. Президент Гарвардського університету Д. Бок якось зауважив, що коли ви вважаєте освіту дуже дорогою, спробуйте підрахувати вартість неосвіченості. Ціна, яку ми платимо за неграмотність і недостатню якість людського капіталу, - дуже висока. Тому навчання кадрів - це не витрати, а необхідна передумова для постійного вдосконалення, можливості гнучко використовувати робочу силу, знижувати невиробничі витрати. Необхідні знання працівники будівельної організації для виконання спеціальних видів робіт набувають внаслідок спеціальної підготовки. Підготовка спеціалістів, інженерів, економістів, фінансистів, маркетологів, менеджерів та інших працівників управління будівельних організацій здійснюється у вузах, коледжах і технікумах. Форми підготовки робітничих кадрів - це система професійно-технічної освіти, тобто система підготовки робітників із відривом від виробництва (ПТУ і навчально-виробничі комбінати) і без відриву від виробництва - у кожній будівельній організації при необхідності готуються кадри на своєму підпри-ємстві, проводяться індивідуальне навчання на робочому місці, бригадне навчан-ня (безпосередньо в бригаді), курсове навчання (безпосередньо на будові чи в бригаді). Систематичне підвищення рівня кваліфікації працівників необхідне в кожній будівельній організації. Чим вищий рівень кваліфікації кадрів, тим вища ефек-тивність виробництва. Підготовка кадрів здійснюється планомірно, тобто регу-люється в самій будівельній організації. Планування підвищення кваліфікації здійснюється для робітників, спеціалістів і службовців по всіх підрозділах буді-вельної організації. План підвищення кваліфікації тісно пов'язаний із планом по кількості працюючих у будівельній організації. Значна увага повинна приділя-тися підготовці за основними професіями або основним робітникам (рис. 10.1 і рис. 10.2). Перепідготовка і навчання робітників другим професіям - це навчання робітників, які вже мають професію, з метою отримання нової суміжної професії (наприклад, навчання слюсаря-монтажника другій професії слюсаря-електрозварника або газозварника, штукатура - професії маляра тощо). Навчання ро-бітників другим професіям проводиться для розширення їхнього професійного рівня, підготовки до роботи в умовах бригадної форми організації праці, а також за суміжними професіями. Рис.10.1. Форми підвищення кваліфікації робітників
Рис. 10.2. Форми підготовки робітничих кадрів Підготовка кадрового резерву. Кадровий резерв - це групи працівників, потенційно здатних до керівної діяльності, які після відповідної підготовки можуть бути посадово підвищені або призначені на керівні посади. Резерв кадрів розріз-няється за категоріями керівних посад, для заміщення яких він формується. Кож-ного кандидата на підвищення доцільно готувати на посаду, яка вимагає не тіль-ки певного рівня знань, компетенції і кваліфікації, а й певного стилю роботи. Процес створення резерву керівників проходить три стадії. Це пошук і оцінка кандидатів; визначення строків, методів і форм їхнього навчання; безпосередня підготовка. При створенні кадрового резерву доцільно орієнтуватися на спеціалістів з економічною підготовкою, які вже внаслідок особливостей своєї професії зобов'язані мати широкий кругозір, відзначатися розумінням комплексного характеру завдань, поставлених перед господарськими системами, уміти знаходити найрезультативніші шляхи їх реалізації. Читайте також:
|
||||||||
|