Відцентрові насоси, що випускаються промисловістю, характеризуються продуктивністю (об’ємною витратою) та напором, що створює насос при цій продуктивності. Якщо для об’ємних насосів ці дві характеристики не були зв’язані між собою – об’ємна витрата визначалась геометрією насосу, а напір – міцністю конструкції, то у відцентрових насосів це взаємопов’язані величини.
Як було показано вище продуктивність відцентрового насосу визначається швидкістю обертання робочого колеса, його діаметром та геометрією і кількістю лопаток. Напір залежить від тих самих величин.
Потужність на валу насосу розраховується по тим самим формулам, що і потужність об’ємних насосів:
де Gv – об’ємна витрата насосу, м3/г, -- повний коефіцієнт корисної дії ( переважно 0,6 – 0,8).
Теоретично залежність між Gv, H, Ne та n відображають наступні рівняння:
Ці формули показують, що продуктивність насосу змінюється пропорційно зміні кількості обертів двигуна, напір змінюється пропорційно квадрату зміни обертів, а потужність – кубу. Так якщо оберти двигуна на одному і тому ж насосі збільшити в 2 рази, то продуктивність збільшиться в 2 рази, напір насосу збільшиться в 4 рази а потужність двигуна – 8 раз.
Дані відношення є лише орієнтовні. Практично такої строгої залежності немає. Крім того, зміна будь-якого параметра приводить до зміни к.к.д. Тому всі ці залежності краще визначати дослідним шляхом.
Залежність між напором H , потужністю Ne , к.к.д. насосу від йього продуктивності Gv при постійному числу обертів валу виражається графічно і називається характеристиками насосу.
Знаючи характеристики насосу можна вибрати найбільш сприятливі режими його роботи в умовах експлуатації. Приклад характеристик реального відцентрового насосу приведено на рис. 4/3.9.
Якщо на одній діаграмі приведені характеристики насосу отримані для ряду обертів валу, то така діаграма називається універсальною характеристикою насосу.
Універсальна характеристика (рис.4/3.10) дозволяє легко встановити межі оптимального використання відцентрового насосу, регулювати цих оптимальних межах витрату та напір насосу за рахунок зміни обертів валу.