Короткострокова та довгострокова рівновага фірми в умовах монополістичної конкуренції
Крива попиту окремої фірми в умовах монополістичної конкуренції має спадний характер. Її еластичність вища, ніж еластичність кривої попиту галузі, оскільки на ринку продаються товари-субститути інших фірм. Спадний характер кривої попиту дає фірмі можливість одержати економічний прибуток, мінімізувати збитки та знаходитися в ситуації закриття у короткостроковому періоді (рис. 11.6-11.8).
Р, С
С1
Рис. 11.6. Короткострокова рівновага фірми, що максимізує економічний прибуток в умовах монополістичної конкуренції
Р, С
Р1
С1
Рис. 11.7. Короткострокова рівновага фірми, що мінімізує збитки в умовах монополістичної конкуренції
Рис. 11.8. Закриття фірми у короткостроковому періоді в умовах монополістичної конкуренції
У довгостроковому періоді будь-яка фірма, що виробляє товар на ринку з монополістичною конкуренцією, може збільшити своє виробництво. Можуть з’явитися нові фірми, яких приваблює економічний прибуток. Фірма, збільшуючи випуск, буде оцінювати майбутні прибутки, керуючись правилом MR=LMC (рис. 11.9).
P LMC
P1 LAC
MR D
0 Q1 Q
LMC – граничні витрати у довгостроковому періоді
LAC – середні витрати у довгостроковому періоді
Рис. 11.9. Довгострокова рівновага фірми
На ринках з монополістичною конкуренцією постійно йде процес інновацій і імітації товарів-конкурентів під своєї маркою (наприклад, варто було одній з фірм, що випускає жувальну гумку, оголосити що її продукція запобігає карієсу, як всі фірми почали імітувати конкурентну стратегію цієї фірми). Збільшення кількості продавців у галузі відповідно збільшує у довгостроковому періоді і пропозицію товарів, що приводить до зниження цін на товари.
Це відбувається на фоні зміщення кривої пропозиції фірми вправо. Якщо будь-яка фірма одержує економічний прибуток, на цей ринок обов’язково будуть намагатись вийти нові фірми, які зменшать попит на продукцію окремої фірми і обмежуватимуть граничний дохід (MR) від продукції фірми. Тому галузь не може знаходитись у стані рівноваги, поки фірми можуть встановлювати ціни на товар більші, ніж середні витрати (АС) при випуску, що максимізує прибуток.
При довгостроковій рівновазі крива попиту (D) на товар будь-якої фірми в галузі є дотичною до кривої середніх витрат у довгостроковому періоді (LAC). Вільний вхід до галузі не дозволяє фірмам одержувати економічний прибуток у довгостроковому періоді. Цей же процес може відбуватись і у зворотному напрямку.